Huhtikuiset odottajat 2011

Annik@ ja pikkuenkeli67, mulla ihan sama juttu. Ja oon Annik@ samaa alkanut miettiä, että kauankohan tää tosiaan kestää. Aina iltaa kohti alkaa menkkamaiset juilimiset ja lievä kramppaaminen. Ei mitään kauheaa kipua, mutta sellaista lievää särkyä. Toisaalta oon lohduttautunut sillä, että selkeästi jotain tuolla masussa tapahtuu ja kasvaa. :) Kun mulla viimeksi oli ku, niin silloin ei ollut minkäänlaisia mahatuntemuksia, joten ehkä tää nippailu on vaan positiivista. :) Jos näin, niin kestäköön vaikka koko 9kk.

Minä huomasin tänään tissienki turvonneen ja ne on kipeet.. ainakaan kissojen ei kärsi astua niitten päälle [:D]. Taloushanskat piti käyä ostaan viikolla että saa kissojen hiekkalaatikot siivottua kunnes isäntä tulee viikon päästä työreissulta hoitamaan sitä hommaa jatkossa.

^ [:D] Määkin oon pari kertaa yöllä joutunut parahtamaan kivusta kun kissa on päättänyt kävellä tissien päältä. Meillä on höselö 16 kiloinen koiranpentukin ja aina saa olla varomassa, ettei se vahingossa törmäile tuolle julmetun kipeälle alueelle. Nautinto kyllä kun ei tarvi vähään aikaan tyhjentää kissanlaatikkoa ja luopuisin mielelläni myös märkäruuan laittamisesta kissoille kun se jos joku pistää yökkäyttämään.

Oon selvinnyt varsin vähillä tuntemuksilla mahassa, mutta viime yönä heräsin moneen otteeseen polttavaan kipuun. Viiltävää kipua ilmenee aina silloin tällöin.

Huomenta kaikille! Tänään ois rv 5+3 ja hyvin voidaan [:)]

Pissalla saan juosta nyt enemmän ku ennen ja eilen tosiaan huomasin tuon tissien turpoamisen. Tänä aamuna/aamupäivällä oon vaan makoillu soffalla ja ottanu iisisti aamukahvin ja leipien jälkeen, niin ei tullu pahoinvointia [:D].

Täällä kans huhtikuun odottaja. Tänään 5+1 ja ensimmäistä odotetaan. Laskettuaika tällä tietoa 23.4.2011.

Oireita kans löytyy :) .. menkkamaiset kivut, tissien vihlonta/kipu, ällötys välillä..

Mulla (kai) 5+0 tai päivä-pari enemmän. :)
Tiina, en oo itse vielä uskaltanut varhaisultraa varata, mutta eiköhän sen kohta voi tehdä. Eli jos teillä 1.9. niin about samoihin aikoihin voisin jo kai itsekin mennä. Jännää!!

on kyllä jännää mennä! :)

itellä vielä sellanen tilanne, että 1½ vuotta yritystä takana, primolut+clomifen kuurit..
taustalla ovuloimattomuus ja paha pco.. ja ens ke (25.8) olis ollu aika
mennä tuonne sairaalaan lapsettomuuspuolelle :D

Tiina, itse kävin lapsettomuusklinikalla ekan kerran nyt heinäkuussa! Kahdet ekat verikokeet ja ultrat kerittiin ottaa ja sitten tämä! :) Meillä takana km (kohdunulkoinen) joulukuussa 2008 ja sen jälkeen yritystä maaliskuusta 2009. Sen vuoksi tämä tuntuukin niin lottovoitolta. Tosin yöllä olin hereillä ja ajattelin, että kaikki oireet on kadonnu. Nyt stten aamulla on taas maha menkkamaisesti kipeä (jee!), alaselkään sattuu ja rinnatkin on edelleen arat. Huvittavaa miten innoissaan sitä on siitä, että johonkin sattuu. :D

Ohhoijaa... täällä sitä yökitään taas... [:'(] kivaa olla töissä viime viikon saikun jälkeen [;)]. Yöllä heräsin vessaan ja kelloradio näytti 01.15... sen jälkeen pyörin sängyssä ja seuraavan kerran ku alko jo hermostuttaan, katoin kelloo uuestaan: 02.45!! Siis stana, että raivostutti! Tai no annettakoon anteeksi pienenpienelle "Aulikselle"... [:D], mielellänihän minä pissalla juoksen joka yö ja keskeytän uneni, joita niin tarvin jaksaakseni nousta aamulla töihin...

Eilen oli tosiaan yllättävän oireeton päivä. Illalla meinas alkaa tekeen pahaa. Tänä aamuna oon sit juossu yökkimässä limaa ainaki ulos pariin otteeseen... Ihanaa tää raskaus!

Heräsin myös aamulla klo 5 ja pelästyin kun ei sitten rintoihin sattunut ei yhtään! Ihan meinas paniikki iskeä, hyvä etten miestä herättänyt. No sain sitten nukuttua taas hetken. Särky ei vieläkään ole kunnolla palannut, mutta vähän koskee kuitenkin [;)] Tunuu tosiaan tyhmältä tarkkailla itseään kokoajan, mutta sitä tää kai tulee olemaan. Toivottavasti kestää tämä raskaus. Mua niin pelottaa, ja toivottavasti ihan turhaan!
Eilen kerroin isälleni puhelimessa, ja hän sanoi vaan "Voi kiitos, kiitos kauhean paljon, tätä onkin jo odotettu." Äiti ja veljeni saivat tiedon jo aikaisemmin. Isä on herkempi luonne joten pelottaa enemmän hänen pettymys kuin muiden jos menee taas kesken.
Perjantaina on onneksi jo neuvola ja sitten parin viikon päästä ultra varmaankin viikolla 37. Täällä vain maanantaisin kunnallinen ja taidan muutenkin mennä samalle yksityiselle jossa oltiin tuo varhaisultra, sieltä kun taitaa saada DVD:lle. Viimeksi siellä ultrassa kun havaittiin se KM niin seuraava pari tunki lääkärinsä johdolla huoneeseen kun minä vielä revin vaatteita päälleni. Ei mitenkän mukava muisto jäänyt kun muutenkin oli juuri kuullut että pieni oli menehtynyt. Se meidän lääkärikin yritti jotain selittää että jos nyt hetken odotatte, niin ei kun se vanhempi haahka vaan tunki sisään että tää olis nyt mielle tää huone hetken.Kyllä vieläkin paineet nousee kun ajatteleekin tilannetta.

IhaNainen: oho, jopas on aivan veemäisen tökeröä käytöstä ollut!!!
Noista oireista ja niiden muutoksista: se on kyllä ihan tavallista, vaikka ymmärrän että sitä saattaa (etenkin sinun taustallasi) säikähtää. Mutta ajattele näin: eihän se paha olokaan (yleensä) ole aivan taukoamatonta, miksipä sitten rinnatkaan aristaisivat ihan samalla tavalla kaiken aikaa. Nesteturvotus ja muut varmasti vaikuttavat asiaan.

Itselläni on vähän rauhoittelemista omassa olossani, kun oikeastaan kovin kummoisia oireita ei vaan ole. Yritän muistutella koko ajan itselleni, että raskaudet voivat poiketa paljonkin toisistaan. Ei siis ole syytä olettaa että tällä kertaa kaikki menisi samalla tavalla kuin edellisellä kerralla ja jos ei mene, niin sitten on jotain vialla. Ehkäpä tällä kertaa odotetaan tyttöä, kun pojan odotuksessa tuo pahoinvointi on kuulemma (yleisemmin) voimakkaampaa ja pidempikestoista kuin tyttöä odottaessa. [8D]
Ihan sama kumpi tulossa, molemmat ovat tervetulleita, kunhan vaan ehjänä kotiin vauva saadaan <3

Cava

heippa :)! ajattelin uskaltautua kirjoittamaan tänne ihan ensimmäistä kertaa ...täälä tuntuu olevan mukavia ihmisiä ja kun itsekkin olen samassa tilanteessa niin miksipäs ei:)

minä kans nyt tänne sit uskaltaudun... Viime perjantaina se maaginen kaksi viivaa siihen testiin tuli ja en tiennyt enkä oikein tiedä vieläkään miten päin olisi ja mitä tekisi [:D] laskurin mukaan viikkoja olis nyt 4+3 ja LA 29.4.2011. Ihana tämä tunne, viime marraskuusta on yritetty ja nyt tästä kierrosta olis pitäny clomit aloittaa, mut eipäs tarvinnutkaan [:)]

Nyt vaan toivotaan että matonen pysyy sisällä ja kaikki menee hyvin. Kohta neuvolaan soittamaan ja ekaa aikaa varaamaan. Ootteko te käyneet varhaisultrassa? Jos niin millä perusteella? Joutuuko sen itse kustantamaan jos ei ole mitään ongelmia akuraskaudessa? Kovasti haluaisimme mahdollisimman nopsaan tietää sykkiikö pienen sydän <3

Heip,

tervetuloa ja onnea, uudet tulevat pallomahat! :)

Jolane: tuo ultrakysymys pyörii aika usein tällaisissa ketjuissa, kirjottein vähän aikaisemmin asiasta näin (ja kyseessä on siis omaan kokemukseeni pohjautuvaa tietoa, jollain paikkakunnalla voi mennä toisin):

Ultrista jne: varhaisultraa ei tosiaankaan yleensä tarjota julkisen terveydenhuollon puolelta. Ehkä korkeintaan jossain erikoistapauksissa (esim jos on ollut yksi tai useampi kohdunulkoinen tms). Varhaisultra varataan siis yleensä yksityiseltä, aikaisintaan kannattaa mennä joskun rv 6+x, mutta jos malttaa odottaa 7+x päiviin, niin syke näkyy varmemmin.

HUSin alueella tarjotaan kaksi ultraa: niskapoimu- (eli np-) ultra joskus viikoilla 9-12 ja rakenneultra joskus vko 18-22 tienoilla. Vasta rakenneultrassa on mahdollista nähdä lapsen sukupuoli, mutta ihan idiottivarmasti ei se aina näy.
Sydänäänet voidaan saada dopplerilla kuulumaan joskus jo viikon 9 tietämillä, mutta olikohan se niin, että vko 12 jälkeen ainakin. Vähän yksilöllistä on äidin anatomiasta ja sikiön paikasta riippuen.

Varhaisultra maksanee jotain 80-120€ kelakorvausten jälkeen. Siellä voidaan todeta vain, että montako sikiötä on (joskus ei vielä tässä vaiheessa näy kuin yksi ja myöhemmin on löytynytkin toinenkin asukki), onko alkio kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja että näkyykö syke. Eli varhaisultraan menoa kannattaa harkita ihan oman fiiliksen mukaan.

Mukavata odotuksen alkua itse kullekin, toivotaan että kaikki menee hienosti! [:)]

Cava

Tietääkseni varhaisultrat yleensä tehdään yksityisellä puolella ja ne joutuu itse kustantamaan. Siis sikälimikäli raskaudessa ei mitään poikkeavaa ole. Itse "pääsin" tyksiin, kun yksityinen gyne pisti lähetteen, kun epäili kohdunulkoista. Tysissä onneksi löydettiin raskaus ihan oikeasta paikasta:)  Tän viikon perjantaina uudestaan Tyksiin katsastamaan, josko jo kuuluisi se sykekin.

Varhaisultrien hinnoissa on muuten ihan hirveesti eroja. Et kannattaa vähän katsoa mihin menee. Mä kun kävin tossa mehiläisessä gynellä, jossa ultralla tarkasti missä raskaus on, niin kelan korvauksen jälkeen jäi maksettavaksi vielä 170€!!

Varhaisultrassa kävin Turussa Medisonarissa ja kustansi 130€, josta haen nyt Kelakorvausta. Aika iso hintaero kyllä Mehiläisen ja Medisonarin välillä [8|] 
Menin hölmönä ilman lähetettä, mutta gyne kirjoitti Kela korvauslappuun että Keskenmenon jälkeinen seuranta alkuraskaudessa tms. Sanoi että kokeile jos saat Kelasta vielä korvauksen vaikkei sitä lähetettä olekaan. No en tiedä onko tulossa vai ei.
Oma ultraus oli mittojen mukaan 6+6, gyne laski ensin että 6+1, mutta oma laskurini oli 6+5 [:D] mulla kun on ollut kovin lyhyt kierto vain 24 vrk niin nuo "viralliset" mittarit antaa vähän väärää päiväystä. Samahan se periaatteessa on, mukelo syntyy kuitenkin milloin haluaa aikanaan [;)]

Joo ja mun tissit sattuu taas, ei kauheesti mutta riittävästi että tuntuu "hyvältä". Sorry mää vouhotan tästä mutta kun tää on niin jotenkin hektistä ja tilanne arveluttaa kokoajan! Menis nyt seuraava reilu kk oikein nopeasti!

Mehiläisessä se pelkkä ultra maksoi jotain 131€ ja sentit päälle, siihen sitten vielä toimistomaksu ja erikoislääkärinpalkkio, kallista lystiä!

Mä veikkaan, että et ole IhaNainen yksin tuon olon kanssa, et "menis aika nopeeta"!
Itsekkin vaan odottaa, että aika kuluisi.. Tosin, mulla taustalla sellanen juttu, että en taida hengähtää helpotuksesta, ennenkun on vauveli turvallisesti maailmassa! Mut askel se olis saavuttaa ensin tuo 12viikkoakin.. :)

Kyllä me vaan ollaan ihania näitten tuntemusten seuraamisten kans [:D]. Kun on oireeton, huolettaa... ja jos on enemmän oireita, miettii onko kaikki ihan hyvin... [8D]

Tänään meikäläinen on juossu vessassa... kohta ne töissäki huomaa... no, muutamille oon täällä kertonu, etteivät sit ihmettele kauheesti jos meneeki joku vikaan ja oon alamaissa. Kaikki tietää täällä mun lapsettomuushoidoista ja siitä ettei mun pitäny saada lapsia... yks työkaveri puhkes kyyneliin halatessaan mua tänään.. ja sai minutkin kyyneliin [:D]. Ihanaa tämä raskaana oleminen!!

Hih, mäkin olin viime yönä valveilla ja meinasin ihan itkemään ruveta, kun tuntui, että kaikki oireet hävinny! Aamulla sitten olikin taas maha menkkamaisesti kipeä, alaselkään sattui ja rinnatkin arat, voi miten olin taas seitsemännessa taivaassa. :D
Itsekin tuskailen, kun päivät ei etene millään. Haluaisin jo varmuuden, että kaikki masussa kunnossa. Ehkä kahden viikon päästä (7+1) voisi jo mennä... :D

Piti tulla sanomaan, että onnea kaikille odotukseen!![:D] Itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa, ja muistan vieläkin niin selkeästi sen jännityksen kun testi näyttikin positiivista![:)][:)] Sitten huhtikuussa 28.4 (rv41+3) vihdoin syntyi ihana tyttäremme. Ihana seurailla teidän alkuaikoja, kun tosiaan itselläni nyt vuosi plussaamisesta. Jaksamista olojen kanssa!

Ja tosiaan itselläni oli todella vähän oireita silloin alkuaikoina, ja välillä tuntui todella vaikealta uskoa, että onko tässä raskaana ollenkaan.. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin. Eipä siinä oikein muu auttanut, vaikka vaikeaa se todella oli!![:)] Voimia! Toivon, että teillä menee odotusaika hyvin!

Takaisin