Himot ja ällötykset

Mulle neuvolasta sanottiin, että kotimaiset pakaste ja kesällä sitten tuoreet marjat saa syödä kuumentamatta. Olen myös syönyt parmesaania, ymmärsin että se on niin kovajuusto ja pitkään kypsynyt että on ok. Sit mul kävi ehkä ”vahinko”, tilasin hesen mango-päärynä smoothien ja vasta kans jälkeenpäin mietin sainko niitä jäisiä mangoja syödä ja mistäköhän se päärynä oli kotoisin?!? Kotona pakkasessa on myös smoothie-mangokuutioita... voi voi, ei kyllä kuumennettu mango kuulosta kovin herkulliselta.
 
Kaikki ällöttää.. Aamu kaurapuuro ja dippi porkkana/kurkku ainut mitä saa alas lihoja en voi aatellakkaa
 
Mulle neuvolasta sanottiin, että kotimaiset pakaste ja kesällä sitten tuoreet marjat saa syödä kuumentamatta. Olen myös syönyt parmesaania, ymmärsin että se on niin kovajuusto ja pitkään kypsynyt että on ok. Sit mul kävi ehkä ”vahinko”, tilasin hesen mango-päärynä smoothien ja vasta kans jälkeenpäin mietin sainko niitä jäisiä mangoja syödä ja mistäköhän se päärynä oli kotoisin?!? Kotona pakkasessa on myös smoothie-mangokuutioita... voi voi, ei kyllä kuumennettu mango kuulosta kovin herkulliselta.

Tutkin tota mango-asiaa, ja ei tosiaan pakastetuista hedelmistä ole mitään ainakaan tällä ruokaviraston virallisella listalla mainittu, joten sinänsä uskaltaisin syödä: https://www.ruokavirasto.fi/globala...jeet/ruokavirasto_turvallisenkaytonohjeet.pdf

Googlaamalla löytyi yksi tullin tekemissä testeissä paljastunut raja-arvot alittava listerialöytö jostain pakastehedelmistä yli vuosi sitten, ja kyseisten maahantuonti ilmeisesti kiellettiin ja sen jälkeen testattu tehostetusti, eikä muita löytöjä ole tehty. Joten tosi tosi tosi pieni riski niissä pitäisi olla... Pakastetut ulkomaiset marjat ja vihannekset sit eri asia, ne pitää aina kuumentaa.

Muoks. Oon myös päätynyt, että yritän olla ottamatta nyt kauheasti mitään lisärajoitteita noiden virallisten suositusten lisäksi. Pakko vähän luottaa siihen, että Suomessa elintarvikevalvonta on sen verran tehokasta, että viranomaissuositusten noudattaminen pääsääntöisesti riittää. Muuten tulee vaan kauhee stressi ja huoli jokaikisestä suupalasta... :confused004 Ainakin itselle siis tämä ajatus sopii, toki kaikki ei stressaa tällaisia niin paljoa ja tottakai jokainen saa huolehtia just niin paljon ekstraa kuin hyvältä tuntuu :thumleft
 
Kolmatta päivää kahvi ei uppoa yhtään, vaikka normaalisti rakastan kahvia. Aamulla oon juonut pari hörppäsyä ihan sillä ettei yhtäkkisellä lopetuksella tuu vierotusoireita :grin
 
Mullakaan ei kahvi maistu, varmaan kolmatta viikkoa jo! Eikä valkosipuli, ällöttää se haju! :wtf: Kaikkea raikasta ja "mautonta" vaan tekee mieli edelleen. Mm. vesi on hyvää :)
 
Lidlin keltaiset isot kiiwit ja tuore ananas on ainoa mitkä ees vähän menee alas ilman kauheaa psyykkausta. :rolleyes:
 
Oon huomannut samaa, kahvi ei oikein maistu vaikka olen kahvin rakastaja ja teen kotonakin erilaisia erikoiskahveja.
Kakkosesta kahvi alkoi jossain vaiheessa oikein ällöttää ja esikoisen odotuksen aikaan en juonu ollenkaan kahvia. Saa nähdä kuinka nyt käy! :p

Nyt iski perunan himo. :hilarious:
 
Mä oon juonut kahvia, mutta on se välillä ällöttänytkin. En vaan oo viitsinyt töissä lopettaa juomista, olisi varmasti kaikki ihmetellyt sitä lopettamista. :)
 
Mulla on ollut nyt sellaista ällötystä vaan ettei ruoka maita. Joku pizza tai pikku suolainen menee, sekä raikkaat jogurtit. Muuten ällöttää. Ja jos tekee mieli jotain ja syön sitä, niin seuraavassa hetkessä sekin ällöttää eikä voi enää harkitakaan syövänsä. :yuck:
Outo oire. :grin
Lisäksi suklaa ei maita yhtään! Ja tää on ennen kuulumatonta koska oon suklaa addikti. :p
 
Ois pitänyt jo aiemmin tulla laitteleen tän raskauden aikaisia himoja/ällötyksiä, kun en meinaa kaikkea enää muistaa.

Jossain vaiheessa tuntui ettei mikään maistunut ja kaikki ällötti. Tosi alussa ihmettelin, kun en voinut sietää Fazerin sinistä ja yleensä se on mun lempparia. Suolaiset on mennyt koko ajan paremmin kuin makeat. Tulisia ruokia, tms. teki mieli jossain vaiheessa.

Tällä hetkellä menee edelleen suolaiset, mutta makeat ei enää niin paljon ällötä, mutta en nauti niistä niin kuin normaalisti.

(10+3)
 
Mulle alkanut alun ällötyksen jälkeen taas suklaa maistuun. Ei ehkä hyvä Toinen makea mitä tekis mieli on jäätelö.
 
6+4 menossa ja eniten tekee mieli kaikkea raikasta, kuten oikeista hedelmistä tehtyjä mehuja/smoothieta, mansikoita, verigreippiä. Taas mitä ei tee mieli on suklaa (jota ennen syönyt milloin vain) ja sitten lämpimät ruoat, varsinkin liha ei oikein meinaa maistua.
 
Tänään 8+0 ja viikon ajan on nyt ollut olot päällä. Yökköä ja vilunväristyksiä tuottaa tällä hetkellä aika monet ruoat, kahvi haisee pahalta ja sitä ei tee mieli tippaakaan. Suklaa maistuu pahalta ja jostain syystä välillä mieleen tulee sinappi, josta jo pelkkä ajatus saa oksennuksen kurkkuun. Himoitsen sushia, kevyt olo mehukivennäisvettä ja mansikkapehmistä (mutta mistä sitä saa????!)
 
Mansikkapehmistä tulee kun ostat paketin mansikkajädee, annat sulaa hetken kulhossa ja sit hämmennät lusikalla sen pehmikseks
 
Mulla maistuu suussa vaan sellanen jätskikiskan mansikkapehmis niin mietin maistuukohan se litran paketista tehty samalta :wink Koska pettymyshän on suuri jos ei maistu :D Viikonloppuna halusin Halvan salmiakkeja, mutta koska niitä ei ollut kaupassa ollut niin mies toi jotain fazerin salmiakkeja ja voi terve melkein tuli itku kun eihän ne nyt yhtään samalle maistuneet, syömättä jäi :'D Ja jätkikiskoilta tosiaan tuota mansikkapehmistä ei ole minusta pariin vuoteen nyt saanut ollenkaan?!
 
Mullakin on suklaa ihan nounou ja normaalisti oon suklaa addikti ja saatan päivittäin napsia pari palaa. :p

Tosin nyt linella kun mainitsit mansikkapehmiksen niin ah, alkoipa tehdä mieli! Pakko varmaan napata mansikka eskimo puikko pakkasesta. :p Vaikkei muuten teekkä makeaa mieli.

Mulla on ollut tässä raskaudessa erikoista se että on ollut mielihaluja (lähinnä raikkaat jutut, pihvi, peruna..) mutta heti kun jotain on syönyt, jo se seuraavaksi etoo. :wtf: Eli nää mielihalut ja se mikä milloinkin menee alas vaihtuu ihan päivittäin.
 
Kelpaisko hesen mansikkapirtelö sen pehmiksen tilalle?
Eihän se kaupan jäde kyl oo sama ku pehmis.
Mulla ei oo vissiin mitään himoja mutta pakko oli alkaa kaalilootan tekoon.
 
Kaaliloota onkin hyvää. :p

Hesen pirtelö muuten muistuttaa jonkin verran mansikka pehmistä, hyvä vinkki!
 
Tiiä saiko täällä mainostaa tolleen mutta sitä minä aina otan kun siihen paikkaan pääsen.
Joku karkki muuten maistuu mansikkapehmikselle kans, tai pirtelölle siis.
Vois olla hyvää mikä vaan mansikkahyvyys
 
Takaisin
Top