Helteisen heinäkuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja idaho
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pikaisesti kuulumisetkin tälle puolelle....
Neuvola oli tänään ja varattiin aika ensi tiistaille äippäpolille vauvan kääntämiseen, neiti on vieläkin perätilassa. Laitoin enemmän juttua tuonne neuvolakuulumisiin.
Nyt on sitten pakko alkaa laittaan sitä sairaalakassia lähtökuntoon. Harmi kun mies ei pääse tiistaina mukaan, vaikka eihän siinä vahinkoa satu jos (ja kun..) kääntö onnistuu. On töissä viikon naapuripaikkakunnalla ja on kyllä ilmoittanut pomolleen että jos käännössä joku menee pieleen, silloin jättää hommat kesken ja suuntaa synnärille.
Kakka-keskusteluun... täällä suoli toimii pääsääntöisesti kerran päivässä, mutta jos päivä jää väliin saatan käydä seuraavana päivänä kolmekin kertaa... Ummetusta ei ole ollut havaittavissa koko raskauden aikana, liekkö päivittäin syömäni leseet ja marjat siihen syynä.
Supisteluja on ilmaantunut täälläkin jos pissarakko alkaa oleen täynnä, yöllä varsinkin.
Onneksi olkoon Namille naimisiin menon johdosta! Meilläkin oli 6-vee hääpäivä juhannusviikolla, mutta taidettiin molemmat kiireessä unohtaa se... No, mies sentään muisti meidän kihlajais-vuosipäivän maanantaina...

Kiitos! Ja onnea myös teille! :)
Kun häät on saanut alta pois niin tuntuu, että nyt on aikaa ihan rauhassa ajatella tätä pikkuista täällä mahassa. Ennen häitä oli oikein huono omatunto kun tuntui että en edes muistanut koko masuasukin olemassaoloa hääjärjestelyiden keskellä. Mutta tämän mahdollisti se että raskaus on ollut niin huomaamaton ja ongelmaton :) Tottakai mahakumpu muistutti olemassaolostaan, mutta onneksi löytyi niin ihana hääpuku, mikä häivytti masun melkein kokonaan !     

emoticon

mie oon varmaan jotenki outo ihminen kun en ole käyny aukuisiällä kun ehkä kaksissa häissä  ja toiset oli viime vuonna ristiäisten yhdeydessä ja toiset oli joskus 5 vuotta sitten ja nekin oli semmoset pika häät, ei siellä ollu edes oikeastaan mitään ohjelmaa ryyppäämistä vaan... ja muutenkaan en ole tainnu käydä häissä kun pari kertaa noitten lisäksi... 

teidän ja tunnen kyllä monet parit jotka on menny naimisiin mut eipä ole kutsuja häihin tullu  mut se siitä.

täällä ei mitään kummempaa tänään, vähän tukala olo vaan, en oikein tiedä mistä johtuu. yöllä sain kyllä hyvin nukuttua eikä sattunu. paitsi kun laitto nukkumaan niin kävin vessassa 15-20 minuutin välein ainaki pari tuntia ja melkein aina kun sängystä ylös nous niin sattu alapäähän ihan sika kipeetä.. ja silloin oli massu myös on pinkee ja kova... 

JEEEEEE!!! Pikasesti tulin vaan kertomaan, että lääkärissä sanottiin että synnytys on hyvin hyvin lähellä. Kuulemma viikon sisään ainakin. Oon niin innoissaini! Raportoin tarkemmin myöhemmin..

Olen tassa pari paivaa miettinyt et pitaisko tuntea huonoa omaa tuntoa kun kotona vaan hengailen kaikessa rauhassa, tekematta melkein mitaa!?  Asunto on siisti, joskus ohimennen polyja pyyhin...Ja koneellisen pyykkia, mutta ku kahdestaan ollaan, viela.  No olen yrittanyt lepailla ja lukea kirjoja kun sen voi tehda viela omassa rauhassa :) Mutta silti valilla harmittaa kun mies kay toissa ja mina vaa "hengailen"! Vaikka omasta paakopasta taa vain on kiinni. Mies on ensinmainen joka mulle sanoo joka paiva et lepaa nyt rauhassa kun viela pystyt! Ja niinhan se on. Nukuttiin siis tanaakin yhdessa pitkaan (mies menee toihin klo n.11.00) 10.30 asti! Ihanaa kylla kun saa nukuttua, vaikka masu valilla tiella onkin! Aina en oikein tajua kuinka olen onnekas, kun saa esim. nukuttua kun kaikille se ei ole selva juttu! :(    Voimia kaikille loppu odotukseen!

mäki haluan tietää onko tuolla alhaalla tapahtunu mitään. mut ei ole neuvolakäyntejä sit kovin usein...
viimeks oli 11 päivä ja seuraavaks on vasta ens keskiviikkona 
en turhan usein käy. tulee niin ulkopuolinen olo kun kaikki muut käy useemmin neuvolassa ku mie... onhan mulla kuiten viikkoja jo nytki yli 37. jotenki niin turhauttavaa, aivan niinku olisin joku ylijäämä jokapaikassa.... tällä viikolla tosiaan olis ollu esikolla 5 vuotis neuvola mut neuvolatäti sairaslomalla niin se siirty sit ens viikolla, ja viel samalla päivällä ku itellä... 

Onpas taas tullu tekstiä..

Moon: Poikasi aatteli ihan selkeesti äidin linjoja, ku meni tollai pilaamaan herkutteluhetket..:)

Cilmi: Oho.. mikäs lääkäri on uskaltanut mennä lupaamaan tuommoisia? Mä oon aina ollu siin käsitykses, et sitä ei voi millään ennustaa.. :) Jännät ajat teillä..

AnnaItalia: Älä missään nimessä koe huonoa omatuntoa tuosta. Nyt oikeestaan kuuluisikin vaan lepuutella ja ladata akkuja tulevaan.. Kyllä sitä ehtii paahtamaan myöhemminkin. Nautit nyt vaan olostas, ku saa vaan olla!!

Täällä oltiin tänään kampaajalla.. Ihanaa.. Tosin siinäku tuijotteli naamaansa melkeen kaks tuntia, ni huomas miten on turvonnut.. YÖK! Ja nyt ku katon, ni näytän ihan samalta, ku viime raskaudessakin.. YÖKYÖKYÖK. Ja muutenkin nyt ihan turvonnut. Ällöttää nyt ihan hirveesti tää mun ulkoinen olemus, ettei mitään rajaa.

Mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä ei oo havaittavissa. Samat supistukset ku ennenkin.. Tosin vatta toiminu nyt ehkä useemmin ku normaalisti.. mut taitaa olla viinirypäleiden ansiosta se..

Täällä ällön yöksyn kostee ilma.. Ukkostaa, mut ei ukkosta.. Alkaa tosi paljon vituttamaan (anteeks kielenkäyttö) nyt tää olotila.. Muutenkin tuntuu et vois vaan huutaa ja raivota kaikille. ARGH!

Mieskin menossa huomenna juhlimaan.. Onneksi kamu lupas tulla tarvittaessa synnärille, jos semmonen tuuri käy.. Ettei sielä yksin tartteis olla..

Huomenna neuvola.. Mun oma täti siellä.. Ja sekin vituttaa nyt jo. Mä en siis tuu toimeen ollenkaan mun neuvolatädin kanssa. Tai tulen.. Mut en tykkää tästä ihmisestä sitten niinku yhtään. Tosi raivostuttava muidu sekin..

Oonpas mä tänään huonolla tuulella...

Juu eli siis. Mä oon nyt niin jännityksestä sekaisin etten muista ees enää kunnolla miten se homma meni.. Alatarkastuksen jälkeen lääkäri sano että synnytys on hyvin pian. Neuvolakortissa lukee: auki 1,5cm, 1,5cm, pehmeä. Joten muistelisin et tarkoittaa sitä et kohdun kaula avautunut 1,5cm, kohdun suuta jäljellä 1,5cm ja paikat kuulemma hyvin pehmeät. Vauvan pää oli hyvin alhaalla myös. Eli ilmeisesti ton perusteella voi jo sanoa että synnytys on kohta, viikon sisään.

Neuvolan jälkeen mun piti mennä verikokeisiin, suola-arvoja ja pienverenkuvaa katsotaan ainakin. Neuvolakortissa lukee verikokeitten kohdalla Na, K,RVK.. Tiedä sitten noista mitä tarkottavat oikeen, en ees oikeen oo perillä mitä siellä verikokeissa kattovat, mut kuulemma jos niissä on jotain(niin mitäköhän), soittavat huomenna ja sit tarvii mennä jo huomenna sairaalaan.

Miten tässä nyt enää pysyy kärryillä kun oon niin kauan oottanut tätä lääkäriaikaa ja toivonu sydämmen pohjasta että jotain tällästä saisin kuulla!! Joten oon nyt täysin onnesta sekasin. Pitäsköhän mun rauhottua tai jotain.. Toisaalta mua pelottaa ne synnytyskivut nyt, mut se on toissijanen fiilis tän innostuksen jälkeen.

Ainakin tajuan nyt vihdoin pakata sen sairaalakassin loppuun! :D Meillä ei oo vielä turvaistuinta.. Yks kaveri kauheesti lupaili että saatais siltä, mutta on ihmeellisesti jahkaillu sen antamista.. Pitäsköhän vaan hommata jostain muualta kun ei se meinaa saada aikaseks kun se turvaistuinkin on vielä kuulemma jossain muualla jne. Jos joku osaa vähän tulkata noita mun neuvolakortin merkintöjä niin ois kiva :D Plörinäks menee koko teksti kun oon niin sekasin. Mulle tuli myös sellanen pieni epäilys että jospa se lääkäri huijaa mua kun valitin mun kivuista sille, että saisin vähän lohdutusta... :D No ehkä se ei huijannu. :D

Jännää jännää Cilmi.. :) En tie mitä noi verikokeet on, mut uskoisin et katsovat voiko sulla olla raskausmyrkytys.. Mahdatkohan olla seuraava joka synnyttää..?? Niin ja ne kivut. Iteki niitä kyllä pelkään, mutta koitan mennä ajatuksella, että murehditaan niitä sitten ku ne on käsillä. Ja sillo täytyy miettii, et ne menee josain vaihees kuitenkin ohi.. Oi ku rupeski jännittämään sun puolest..:)

Täällä ei mitään uutta.. Vatsa toiminut kolmanne kerran tänään. Mutta vauva liikkuu reippaasti, et tuskin tarkoittaa mitään. Oon kyl nyt niin varma, et kuukauden päästä oon vielä täällä tuskissani yhtenä kappaleena.. Ylihän tämä menee..:D

Cilmi:  Mä oon niiiiiiin kateellinen, mäkin haluan synnyttää viikon sisään!  Toisaalta ois aika hätkähdyttävää saada tommonen ennustus, varmana tulis semmonen olo että kaikkihan on vielä vaiheessa, miten ehtiskään hoitaa kaikki puuttuvat asiat.  Mutta ei muuta kuin lykkyä pyttyyn!  Noi Na+K ainakin tarkottaa niitä veren elektrolyyttejä (suoloja), mulla niitä kanssa viimeksi mitattiin.

idaho:  Jospas toi turvotus enteilisi nyt sitten synnytystä?  Toivossa on ainakin hyvä elää :)  Tossa muuten pläräsin noita esikoisen vauvakuvia läpi ja havaitsin semmosen ihanuuden että tämä akka muuten turposi synnytyksen JÄLKEEN ihan kamalan näköseksi taikinanaamaksi :D  Toivottavasti tällä kertaa ei ole samaa ihanuutta luvassa.

Kävinkin tuolla neuvolakuulumisissa kertomassa jo ne jutut (kerrankin sinne osioon).

Huoh, pikkupoika ollu taas melko aktiivinen tänään:  kukkaruukuista mullat levitetty ympäriinsä ja jääkaappia käyty ratsaamassa aktiivisesti...  No nyt se sentään kattoo kiltisti Pikkukakkosta :)

Hyi vähän semmonen olo että olis hiivatulehdus tuloillaan.  Yäk.

Mitähän ne suolo-arvot on? Niin ja se käski mun syödä jotain suolasta paljon. Niin ehkä siks sekotin johkin suola-arvoihin.. :D Johtuiskohan se suositus syödä suolasta siitä että sitten jaksaa synnytyksessä paremmin? Kun ei sokeriarvot heittele. Jaa, en tiedä kyllä mistään mitään.. Lääkäri tais tehdä vähän väärinpäin kun heti ekaks sano että synnytys on hyvin pian, sen jälkeenhän mä en enää kuullu mitään! :D

Mulla mitattiin niitä suoloja viimeksi sen takia että join hirveitä määriä vettä päivässä (6-7 litraa) ja tutkittiin sitten että oonko onnistunu "laimentamaan" vertani sillä.  Liittyisköhän sulla ne mittaukset sitten jotenkin siihen että miten veri hyytyis mahdollisessa sektiossa tms? 

Moon: Täällä juurikin parhaillaan hiivatulehduksen häätö menossa - kerrassaan paskamainen vaiva, tuntuu jotenkin olevan nyt vaikeammin nujerrettavissa, mutta eiköhän se tästä..

Plääh, ei oikein ole taaskaan mitään tähdellistä kirjoitettavaa.. Tiistaina oli neuvola ja siellä kaikki ihan ok (en jaksa erikseen tonne neuvolakuulumisiin kirjottaa). Hemoglobiini on noussut kyllä kiitettävästi muutamassa viikossa 109 --> 128 ! Jee!
Tuntuu, että nyt sitä painoa alkaa vasta minulle kertyä, kun kokoajan lukemat pikkuhiljaa kohoaa.. ei hyvä!

Iik, ihan rupesi Cilmin puolesta jänskättämään.. Tsemppiä vaan kovasti! 

Tää päivä on menny ihan rytinällä ohi.. Ensin aamupäivä kaupungilla sitte kotiin välillä syömään. Sitte lähettii taas kaveripariskunnalle käymää. Sinne sitte tuli mun yks toinen kaveri joka laitto mun kynnet kuosii. Sitte viel grillailua ja sen sellasta. Kyllä jaloissa taas tuntuu. (olipas sekavasti selitetty.)

Hui ihan kans Cilmin puolesta jännittää.. Jokohan olisit meistä se seuraava.

Meillä ei onneks oo kenenkään häitä ollu tänäkesänä. En varmaan olis jaksanu juhlia näillä helteillä. Yhet rippijuhlat olis viel sunnuntaina. Huh, ehkä sitä jaksaa sen verran..

kivasti sit taas kun sänkyyn olin menossa niin alko suppaileen.. käväsin tossa suihkussa ja niin samaanlaihin jatkuu.. 
nyt kestää toi kipu vähän pitempään kun pari sekunttia 
saakohan sitä unta tänä yönä ollenkaan... tuskin tästä nyt ainakaan synnärille pääsee, uskon että nää on jotain stressisuppareita, kun ukko laitto tänään just viestiä et hän pääsee vasta siltä työkeikelta ens keskiviikkona aikasintaan pois, jollei siis tarvi synnärille sitä ennen lähtee :D
ja yhtään en ole pahoillaan jos joutuu tulemaan aikasemmin synnärille lähön takia pois sielä. tosin sit joutuu meneen takas sit kun vaavi on muutaman päivän ikänen... 

Meillä on kans yhet rippijuhlat ja kahet häät, ja venaan kyllä et jos pääsis viä niihin syömään!!!! Nam nam nam!!! Ja muutenkin kun molemmat häät on hyvien ystävien. Polttarit taas ei nappais yhtään... Häät on just ennen laskettua, et saa nähä paljonko sillon huvittaa, ja mitä sitä ees pukis päällensä?? Pussilakanan??? ;)

Hassua et lupailee tollai et koska syntyy, oon kans kuullu ettei sitä voi mitenkä sanoo, ja jos on luvattu jotain ni mennykin usein yli. Toivottavasti Cilmille ei käy näin vaan pääset pikaseen synnyttään!! Kantsii kivuista vaan koittaa miettiä, et ne viä lähemmäs lopputulosta, ja aina tullut suppari on jo koettu eikä tuu takas!! Vaikka siinä vaiheessa mä en ainaka pystyny tollai miettiin :) Ja sain viimeks hyvän neuvon ponnistusvaiheeseen, et väännä kun oisit isoo kakkaa punkeemassa :)

Tuolta syyskuisista oli pakko tulla kertomaan omasta tapauksestai vähän reilu vuosi sitten. Enkä nyt halua pilata kenenkään iloa vaan jakaa kokemuksen :) Rv 35+6 lääkärintarkastuksessa oli kohdunsuu täysin pehmeä, 1,5cm auki ja kanavaa jäljellä vajaa sentti. Lääkäri sanoi, että tää voi täältä lähteä syntymään jo vaikka ens yönä, mut niinpä päätti tyttö sitten syntyä reilun viiden viikon päästä tuosta käynnistä rv 41+2!

Mulla tänään neuvolakäynnillä katottiin kohdunsuun tilanne. Oli nyt auennu kahdelle sormelle ja kaulaa jäljellä n. 2cm. Vauva oli kuulemma tosi alhaalla ja kiinnnittyneenä. Ei taideta uskaltaa lähtiä huomena häihin 160 km päähän ku uhkailivat, että synnytys voi käynnistyä ihan koska vaan. Tai sitte tosiaan menee se viis viikkoa... Tänä aamuna vessasa pöntöllä istuesa tuntu sellasta kummallista painetta alapääsä, ihan ku vauva olis jo vähä tunkemasa itteään alaspäin. Ja nyt tuntuu välillä vihlontaa, mikä saattaa tosin johtua ihan vaan siitä, että kohdunsuuta on vastikään sörkitty. Tiedä häntä, elämme jännittäviä aikoja. :) Toisaalta ei malttais millään oottaa, toisaalta tuntuu ihan käsittämättömän utopistiselta ajatukselta, että täsä oltais lähipäivinä synnyttään lähösä.

Semmosta tulin ihan kyselemään, että onko muilla turvotusta havaittavissa aamuisin? (tai siis kai tässä vaiheessa raskautta voi puhua jo 24/7 turvotuksesta :D )
Mulla siis jo pitkään ollut aina aamuisin sormet turvoksissa, sitten se siitä on laskenut pikkuhiljaa päivää kohden. Iltaisin monesti ne jalat tietty aika mukavasti turvoksissa. Mutta nyt tänä aamuna turvoksissa oli myös naama! Säikähdin hieman, sillä jostain olen joskus lukenut, että raskausmyrkytyksessä turvotusta tulee nimenomaan kasvoihin. Mutta nyt  hetken hereillä oltuani tämä kasvojenkin turvotus häipyi lähes kokonaan, niinkuin sormienkin turvotus. Että johtuisiko sitten tuosta helteestä? (ulkona tosin en ole käynyt vielä).. s e u r a i l l a a n. Muuten olo on ihan normaali. Verenpaineenkin mittasin ja sekin oli ok.

Olen ollut nettipimennossa mökkeilemässä koko alkuviikon, ja tänne on tullut ihan hurjasti tekstiä! Ja monella taitaa olla tositoimet jo lähellä, tsemppiä teille!
Kävin eilen vihdoin imetysliiviostoksilla Sokoksella ja sain todella asiantuntevaa apua. Olen siis aina käyttänyt ihan vääränkokoisia liivejä! Luulin, että kokoni olisi tällä hetkellä 75c, mutta se onkin 70d. Ostin liivit kokoa 70e, jotka oli aika hyvät, mutta kuulemma ihan passelit sitten, kun on imetyksen aika. Enkä kuulemma koskaan saa enää ostaa ympärysmitaltaan yli 70 olevia liivejä, koska ne eivät kanna rintaa.
Yritin sitten käydä toisissa liikkeissä etsimässä toiset vähän halvemmat liivit, mutta joka paikassa oli ympärysmitat liian suuria :( Mutta tästä lähtien ymmärrän luottaa näissä asioissa asiantuntija-apuun. Suosittelen!

Takaisin