Helmikuun Höpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiitu90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle tuli kelalta tämmönen viesti äitiysavustuksen hakemuksen tehtyäni:

Hei!
Lapsesi laskettu synnytysaika on 16.6.2018. Äitiysavustukseen on tulossa korotus, jos laskettu synnytysaika on 1.6.2018 tai myöhemmin. Tämän vuoksi päätös voidaan antaa sinulle aikaisintaan 7.4.2018.
Tästä syystä joudut valitettavasti odottamaan päätöstä.
Ystävällisesti
Kela
 
Ni ja esikoisen kohdallaki paketin toimitus-/saapumisaika oli vasta 2viikkoo sen jälkee ku olivat käsitelleet hakemuksen ja hyväksyneet sen. Eli luulis et menee lähemmäs huhtikuun loppua ennen ku pääsen hypistelee pakkausta.. ja on varmaa sillo jo v.2018-pakkaus.
 
Usein kai on tosiaan huhtikuun alussa alettu jakaan uutta pakkausta, mutta jos nyt on syntyvyys niiiin alhaalla niin kävi mielessä että minkähän verran normaalia pidemmälle siirtyy..
 
Meilläkin mies pitää vanhempainvapaan ja totta kai laitan miehen tekemään hakemuksen myöhemmin itse. Hain nyt vaan äitiysrahan.
 
En mä kyllä ajatellutkaan laittaa sitä vanhempainraha hakemusta vielä vaikka niin neuvolasta sanoivat.
Ihmettelen muuten kovasti noita mun sokeriarvoja. Ennen ruokaa 5.4 ja ruuan jälkeen 1h 4.6..
 
Mulla oli kans neuvola tänään, kaikki hyvin ja sain kelan laput kans kouraan. Enskerralla tehää isyydentunnistus. Ei siellä sit muuta erikoisempaa ollutkaan. Paino pysyttelee miinuksella edelleen, se ihan hyvä juttu.
 
Niin mäkin asian ajattelin, mutta neuvolassa sano että mä sen hakisin nyt ja sitten se siirrettäisiin isälle, mutta kun on kuitenkin tulopohjaista tukea, niin eihän se mun hakemuksella mene sitten. 1kk on siihen se haku aika jos oikein luin.
Mä luulen, että äidin on neuvottu hakea sitä avustusta siksi, että odottava äiti saa raskaustodistuksen, mitä vastaan tuet sitten saa. Isän ei varmaankaan lain pykälien mukaan ole mahdollista hakea vapaata puolison raskaustodistuksella. Luulen, että isä voi hakea vapaata vasta lapsen syntymän jälkeen. Oletteko muuten naimisissa? Silloin tilanne on helppo, mutta jos isyys pitää tunnustaa, saattaa siinä mennä kauan aikaa, mikä voi vaikeuttaa hakemuksen tekemistä. Laita ainakin oma äitiyslomahakemuksesi menemään
 
Mä luulen, että äidin on neuvottu hakea sitä avustusta siksi, että odottava äiti saa raskaustodistuksen, mitä vastaan tuet sitten saa. Isän ei varmaankaan lain pykälien mukaan ole mahdollista hakea vapaata puolison raskaustodistuksella. Luulen, että isä voi hakea vapaata vasta lapsen syntymän jälkeen. Oletteko muuten naimisissa? Silloin tilanne on helppo, mutta jos isyys pitää tunnustaa, saattaa siinä mennä kauan aikaa, mikä voi vaikeuttaa hakemuksen tekemistä. Laita ainakin oma äitiyslomahakemuksesi menemään

Joo oman laitan menemään ja vanhempainrahaa ei edes myönnetä ennen jälkitarkastusta, vaikka voi jo nyt hakea. Ei olla naimisissa ja tunnustus tehdään silloin rv30 jälkeen neuvolaan..
 
Joo oman laitan menemään ja vanhempainrahaa ei edes myönnetä ennen jälkitarkastusta, vaikka voi jo nyt hakea. Ei olla naimisissa ja tunnustus tehdään silloin rv30 jälkeen neuvolaan..
Eli hakeeko sun mies sitten sitä vanhempainrahaa sun jälkitarkastustodistusta vastaan? Kaipa toi isyyden tunnustaminen on nykyään nopeampaa, ainakin luulisi kun saa kerta tehdä jo neuvolassa . Luulisi, että sen vanhempainvapaan hakeminen onnistuu sitten kun isyys on ”varmistettu”. Neuvolatäti on varmaan ollut vähän kujalla, kun ei ole ihan tyypillinen tilanne teillä . Luulis että Kelasta varmaan sais suoraan parhaan neuvon siitä miten menetellä.
 
Joo ei varmaan miehet yleensä tossa vaiheessa vielä jää kotio :) Kai se haetaan sitä vastaan, haki sitä mies tai minä. Kelan sivuilta löytyi että voi vaihtaa kyllä sen jos minä haen eka ja mies pitää kuitenkin, mutta kaikki laskennat jne. Menee siinä uusiksi kuitenkin, niin tuntuu aika turhalta itse hakea eka. 30vrk syntymän jälkeen kaikilla isillä on "peruutusoikeus" isyyteen. Eli sen jälkeen on varmaa, tai ainakin pitäisi olla jos virastot on toiminut niikuin pitää..
 
Tein hakemuksen äitiyspakkaukseen ja Kelasta soitettiin, että alkavat käsitellä hakemuksia joissa la 1.6. jälkeen vasta 1.4. äitiysavustuksen korotuksen takia.

Eli tehkää vaan hakemus valmiiksi jos siltä tuntuu

Täällä aiheesta:
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=14&t=40409&sid=9b7e7b61065a30774f6772d9b3aa44b2&start=10

Kiva. Mulla laskettu aika 31.5 eli en saa korotettuna avustusta. Omien laskujen mukaan laskettu aika olisi 5.6. Suostuisikohan neuvola siirtää laskettua aikaa päivällä et saisin korotetun avustuksen. :wink
 
Mitenkä se vauvan sukunimen kanssa toimittiin kun mekin ollaan avopari? Eli vauvalla on automaattisesti äidin sukunimi, mutta joidenkin 1,5kk kestävien juttujen jälkeen kannattaa vasta pitää kastejuhla, koska jotain? :D voiko joku täydentää nuo epämääräset kohdat?
 
Mitenkä se vauvan sukunimen kanssa toimittiin kun mekin ollaan avopari? Eli vauvalla on automaattisesti äidin sukunimi, mutta joidenkin 1,5kk kestävien juttujen jälkeen kannattaa vasta pitää kastejuhla, koska jotain? :D voiko joku täydentää nuo epämääräset kohdat?

Joo eli miehen sukunimen saa vauvalle kun isyys vahvistettu. Ja tähän yleensä menee vähintää se 1kk syntymästä.. ja tämän jälkeen kun kastaa niin saa antaa isän sukunimen.
 
Mitenkä se vauvan sukunimen kanssa toimittiin kun mekin ollaan avopari? Eli vauvalla on automaattisesti äidin sukunimi, mutta joidenkin 1,5kk kestävien juttujen jälkeen kannattaa vasta pitää kastejuhla, koska jotain? :D voiko joku täydentää nuo epämääräset kohdat?

Muistaakseni meni niin että vauvalle tulee syntymässä äidin nimi. Ja sitten kun nimi ilmoitetaan maistraattiin niin ilmoitetaan se isän sukunimi jos se halutaan käyttöön ja isyys on tunnustettu. Tosin nyt kun isyyden voi tunnustaa jo raskausaikana niin en tiedä ihan tarkkaa menettelyä. Meidän perheellä muutenkin mun ”tyttönimi” käytössä niin en ole aivan varma.
 
Kela kerta oli neuvolassa tänään mullakin :) Laitoin heti tänään nuo äitiys- ja vanhempainraha hakemukset vetämään, oon kuullu että joillain on menny päätöksissä jopa 3KUUKAUTTA :o Halusin pelata varmanpäälle ettei sitten unohdu ainakaan hakea niitä... Sen äitiyspakkauksen kanssa nyt viivyttelen vielä.
Puhuttiin myös synnytyksestä ja pelottaako tms. no tottakai pelottaa, uusi tilanne ja kun ei tiedä mitä on edessä! Sain lähetteen pelkopolille kun tuli korkeat 'pisteet' pelosta...:oops:
Vauvan sykkeet oli hyvät ja kaikki muutenkin ok <3
 
Sisinblack muistan ni elävästi omasta ekasta raskaudesta et itteeni pelotti synnytys hurjana, neukkutäti ei kuitenkaa ees suositellu pelkopolia eikä ollu mitää "kaavakettakaa " täytettävänä (entuudestaa tuttu täti,mut silti) .. mut ihme kyl sitä oli loppuraskaudesta ni kypsä siihe raskaana oloon ja olemisee et oli helpotus päästä lopulta synnyttää ja sitä toivovaa vikat viikot :D eikä sit pelottanukkaa yhtää ku h-hetki vyöry niskaan, halus vaa pojan ulos. Ja hyvin meni! :) nyt jännittää taas mut ei enää pelota..toivotaa et sullaki pelko helpottaa loppuu kohden :)
 
Huu apua noita marraskuisia, ihan kuin olisi itsekin tyyliin eilen tehnyt sen plussatestin.:love2 Aika rientää!

Mä pistelin eilen kaikki kelahakemukset menemään. Edelleen haikailen 2017 paketin perään, tykkään raidaoista, harmaasta ja niistä makuupussin pölläistä, koko paketissa olisi vain 2 bodyä mitä en pojalla käyttäisi. Ja mä olen nirso!laughing7 Kirjoitin äippäpakkaushakemuksen lisätietoihinkin, että haluaisin niiiiin kovasti tuon vanhan pakkauksen, saapi nähdä miten käy.:Heartblue Toivottavasti se 2018 pakettikin on kiva.
 
Takaisin
Top