Helmikuun Höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiitu90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Te nyt jotka olette jo näitä paperihommia hoitaneet niin oletteko joutuneet käydä työkykyselvityksessä?
Itse yritän siis jos saisin jäädä tuolle varhennetulle ,mutta työnantaja käski mennä työkykyselvitykseen ensin??
Kuulostaa taas niin oudolta... vai onko normaali käytäntö?:wideyed:

Te nyt jotka olette jo näitä paperihommia hoitaneet niin oletteko joutuneet käydä työkykyselvityksessä?
Itse yritän siis jos saisin jäädä tuolle varhennetulle ,mutta työnantaja käski mennä työkykyselvitykseen ensin??
Jos haluat aloittaa äitiyslomasi maksimiaikaisin (olikohan se 50 vuorokautta aiemmin, normi 30) niin ei siihen mitään työkykyselvityksiä tarvita. Ilmoitus riittää, ja sulla on siihen täysi oikeus. Sehän tarkoittaa vain sitä, että se on sieltä synnytyksen jälkeisestä päästä pois. Vaikuttaa kyllä ihan tosi mulkulta toi sun työnantaja. Yrittää tehdä asioista mahdollisimman vaikeita. Vai tarkoititko että haluaisit jäädä vielä tätäkin aikaisemmin äitiyslomalle? Olikohan niin, että tapauskohtaisesti voi anoa erityisäitiysrahaa, joka voidaan myöntää jos on esim vaarallisten kemikaalien kanssa tekemisissä työssään, eikä työnantaja voi järjestää korvaavaa työtä.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=26&t=55

Jos haluat aloittaa äitiyslomasi maksimiaikaisin (olikohan se 50 vuorokautta aiemmin, normi 30) niin ei siihen mitään työkykyselvityksiä tarvita. Ilmoitus riittää, ja sulla on siihen täysi oikeus. Sehän tarkoittaa vain sitä, että se on sieltä synnytyksen jälkeisestä päästä pois. Vaikuttaa kyllä ihan tosi mulkulta toi sun työnantaja. Yrittää tehdä asioista mahdollisimman vaikeita. Vai tarkoititko että haluaisit jäädä vielä tätäkin aikaisemmin äitiyslomalle? Olikohan niin, että tapauskohtaisesti voi anoa erityisäitiysrahaa, joka voidaan myöntää jos on esim vaarallisten kemikaalien kanssa tekemisissä työssään, eikä työnantaja voi järjestää korvaavaa työtä.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=26&t=55

Tarkoitin juurikin tuota erityisäitiysrahaa.... Taitaa yrittää savustaa minut pihalle..:confused: mulkkuhan se on...
koko raskauteni ajan ollut minulle vaikea... kun poissaoloja on kertynyt..
Mitähän tässäkin nyt pitäisi tehdä... sanoa arvioinnissa suoraan että työkyky alentunut vai valehdella että pystynkin töihin etteivät irtisano...... aaaaa mikä stressi taas:crybaby2

Muokattu viimeksi:
Tarkoitin juurikin tuota erityisäitiysrahaa.... Taitaa yrittää savustaa minut pihalle..:confused: mulkkuhan se on...
Mitähän tässäkin nyt pitäisi tehdä... sanoa arvioinnissa suoraan että työkyky alentunut vai valehdella että pystynkin töihin etteivät irtisano...... aaaaa mikä stressi taas:crybaby2
Ei raskauden takia alentunut työkyky ole irtisanomisperuste. Helpompaa sun olis vaan hakea saikkua tuohon varhaiseen äitiyslomaan asti. Joku just kirjoitti että oli saanut yksityiseltä kolme viikkoa sairauslomaa. Ei siihen ole enää pitkä aika . Oletko tuolla salaisella puolella? Siellä muistaakseni juuri ollut keskustelua sairauslomista.

Minähän jäin saikulle jo tammikuussa RV18 koska työssä väkivallanuhka ja se ei ole peruste erityisäitiysrahaan mutta koin että en voi olla töissäkään pelkäämässä. Kävin työterveyshoitajalla, -psykologilla sekä lääkärillä ja sain heti 1,5vko saikkua jonka aikana oli neuvottelu jossa työterveyden edustajat, minä ja työnantaja. Käytiin läpi onko korvaavia tehtäviä mahdollista töihin järjestää. No ei ollut, niin sain 3kk saikkua siihen asti että jään varhennetulle heti kun mahd. huhtikuussa.

Työterveyden ihmiset ainakin täällä ihania ihmisiä ja ymmärtävät monenlaisia tilanteita. Täällä jo pelkästään sikiön terveyttä ajateltiin niin paljon, että ei ole oikein ottaa riskiä että äidin stressi aiheuttaisi kehityshäiriöitä tai että kaikki paukut on käytetty loppuun ennen kuin varsinainen vauva-arki edes alkaa. Oon enemmän kuin kiitollinen että pääsin töistä keskittymään tärkeimpään.

Lueskelin noita kelakertun vastauksia ja törmäsin vielä tällaiseen, joka varmaankin vastaisi sinun kysymykseesi parhaiten. https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=26&t=43177

Omaan kysymykseeni en löytänyt vastausta, mutta ehkä joku täällä osaa vastata. Eli haluaisin että äitiysrahani perustuu edeltävään päätökseen (v.2016) äitiysrahan määrästä. Tälle ei ollut mitään ”rasti ruutuun” kohtaa hakemuksessa, mutta kirjoitin tämän lisätietoihin. Meniköhän oikein? Entäpä tuleeko tuohon 2016 vuoden päätökseen mitään indeksikorotuksia?

Omaan kysymykseeni en löytänyt vastausta, mutta ehkä joku täällä osaa vastata. Eli haluaisin että äitiysrahani perustuu edeltävään päätökseen (v.2016) äitiysrahan määrästä. Tälle ei ollut mitään ”rasti ruutuun” kohtaa hakemuksessa, mutta kirjoitin tämän lisätietoihin. Meniköhän oikein? Entäpä tuleeko tuohon 2016 vuoden päätökseen mitään indeksikorotuksia?

Ymmärsinkö oikein että haluat saman rahan kuin mitä oot saanut viimeksikin? Mulla on joku muistikuva että se menisikin jopa automaattisesti niin jos silloin syntynyt lapsi on alle 3v.

Ymmärsinkö oikein että haluat saman rahan kuin mitä oot saanut viimeksikin? Mulla on joku muistikuva että se menisikin jopa automaattisesti niin jos silloin syntynyt lapsi on alle 3v.
Juu, eli sama raha kuin mitä edellisestä (ikäeroa tulee n. 2 vuotta). Hyvä jos menee automaattisesti näin, ei tosiaan ollut mitään kohtaa hakemuksessa mihin olisi tämän voinut merkata... Tiedätkö tuleeko tuohon rahaan joku indeksikorotus?

Mietin -pallokala- tuota samaa. Kun jossain kohtaa vaan kysyttiin että hakeeko äitiyspäivärahaa 6kk tulojen mukaan. Laitoin siihen että en. Ilmeisesti ne sitten laskee samojen tulojen mukaan kuin esikoinen.

Automaattisesti tulee. Itse olen lisätietoihin vielä varmuudeksi kirjoittanut, että samoin perustein kuin edelliset.

Mullahan on siis jo viides samalla rahalla, joka taitaa olla 2008 (tai -09) verotuksen mukaan. :angel9

Automaattisesti tulee. Itse olen lisätietoihin vielä varmuudeksi kirjoittanut, että samoin perustein kuin edelliset.

Mullahan on siis jo viides samalla rahalla, joka taitaa olla 2008 (tai -09) verotuksen mukaan. :angel9
Onko sulla tullut tuohon rahaan aina myös joku korotus? Luin kelan sivuilta, että tällainen pitäisi tulla, jotenkin edellisen vuoden palkkakertoimeen perustuen, en oikein ymmärtänyt miten... Eli ihan käytännössä minkälaista summaa tuo korotus tarkoittaa prosentuaalisesti, osaatko sanoa?

Onko sulla tullut tuohon rahaan aina myös joku korotus? Luin kelan sivuilta, että tällainen pitäisi tulla, jotenkin edellisen vuoden palkkakertoimeen perustuen, en oikein ymmärtänyt miten... Eli ihan käytännössä minkälaista summaa tuo korotus tarkoittaa prosentuaalisesti, osaatko sanoa?
En osaa valitettavasti sanoa. En ole oikeastaan koskaan edes sen enempää tarkastellut tukia ekan lapsen jälkeen. Sen verran toki katsonut, että suunnilleen samaa sarjaa kuin edellisellä kerralla.

Jos jotain korotuksia on ollut, ei minusta mitään mainittavia. Ainakaan siis niin suuria, että olisi pistänyt silmään.

Enemmän "omiin tuloihin" on vaikuttanut useammasta lapsesta maksettava lapsilisä ja kodinhoidontuki.

Työnantaja voi vaatia työkykyarviota ilman että se liittyy varhennettuun äitiyslomaan ollenkaan. Ja itseasiassa sun täytyy jopa mennä siihen jos työnantaja niin velvottaa (irtisanomisperuste; ttl:n täytyy todeta sut työhön soveltuvaks jotta saat tehdä töitä) Kai oot ollu jo liittoon yhteydessä? Ja esimiehesi esimies tietää hänen toiminnastaan? Entä hyväksyikö sen yksityisen lääkärin todistuksen? Kipinkapin heti tänään ilmotat kaikkiin työntekijäätukeviin tahoihin (liitto, työsuojelu ja työterveys) sekä esimiehesi esimiehelle pomosi asiattomasta käytöksestä ja selität tilanteen sinun näkökulmasta katsottuna. Työntekijä on yleensä aika vahvoilla raskaudentuoman suojan varjolla, joten ihmettelen pomosi sinnikkyyttä näissä eroonpääsy-yrityksissä.

Painota, että työkyky on alentunut nyt raskauden aiheuttamien vaivojen vuoksi, silloin se ei tarkoita pysyvää alenemaa.

Ei tarvi erikseen ilmoittaa jos haluaa edellisen vanhempainpäivärahan mukaan. Kela katsoo sen automaattisesti ja se näkyy päätöksellä. Tämän vuoden palkkakertoimella tarkistetaan summa ja korotus riippuu päivärahan määrästä. Yleensä korotus maksimissaan muutaman euron (rahassa/päivä).

Muokattu viimeksi:
Ei tarvi erikseen ilmoittaa jos haluaa edellisen vanhempainpäivärahan mukaan. Kela katsoo sen automaattisesti ja se näkyy päätöksellä. Tämän vuoden palkkakertoimella tarkistetaan summa ja korotus riippuu päivärahan määrästä. Yleensä korotus maksimissaan muutaman euron.
Melkoisia palkkakertoimia kun pari euroa saa enemmän muutaman vuoden takaiseen verrattuna :joyful:

Työnantaja voi vaatia työkykyarviota ilman että se liittyy varhennettuun äitiyslomaan ollenkaan. Ja itseasiassa sun täytyy jopa mennä siihen jos työnantaja niin velvottaa (irtisanomisperuste; ttl:n täytyy todeta sut työhön soveltuvaks jotta saat tehdä töitä) Kai oot ollu jo liittoon yhteydessä? Ja esimiehesi esimies tietää hänen toiminnastaan? Entä hyväksyikö sen yksityisen lääkärin todistuksen? Kipinkapin heti tänään ilmotat kaikkiin työntekijäätukeviin tahoihin (liitto, työsuojelu ja työterveys) sekä esimiehesi esimiehelle pomosi asiattomasta käytöksestä ja selität tilanteen sinun näkökulmasta katsottuna. Työntekijä on yleensä aika vahvoilla raskaudentuoman suojan varjolla, joten ihmettelen pomosi sinnikkyyttä näissä eroonpääsy-yrityksissä.

Olen ollut liittoon yhteydessä mutta he olivat sitä mieltä että ei liittyisi potkuihin tämä työkykyarvio... liitosta perusteli sitä juurikin sillä että periaatteessa se olisi mahdotonta koska alentunut työkykyni johtuu nimenomaan nyt raskausoireista eikä mistään muusta joten siitä arviotuloksesta vastaavani ei paljon hyödy koska sillä perustein ei voi irtisanoa kuten tässä on puhuttukin. Hyväksyi sl todistuksen tavallaan mutta vissiin palkaa on turha odotella. Sanoi vain että minun tapauksessani hänelle olisi parempi ja edullisempi tapa nyt vain jatkaa sairaslomaani kunnes aloitan varhennetun äitiysloman. Täysi k*sipää hän kyllä on ja en aio palata sinne enää äitiyslomieni jälkeen. Yritän nyt vain ajatella positiivisesti että tavallaan ihan sama jos irtisanoo minut... joutuu toki korvata usean kk palkan ja eipä tämä ole edes pitämisen arvoinen työpaikka. Eli periaatteessa en paljon "häviä" .... äitiysrahan nyt vain kun olisin saanut häneltä vielä niin hyvä olisi ja sitten soronoo!!

Muokattu viimeksi:
Olen ollut liittoon yhteydessä mutta he olivat sitä mieltä että ei liittyisi potkuihin tämä työkykyarvio...

En minäkään potkuja aatellut, eikä työkykyarvioon "laittaminen" oo välttämättä kiusalla tehty tai sitten se voi olla ihan normaali käytäntö kun tietty määrä saikkuja tulee taakse, näin meillä on. Ja samallai itte olen ohjannu työkykyarvioon ilman tausta-ajatusta irtisanomisista. Mut siis liittoon yhteydessä koko keissistä kokonaisuutena, koska niitä epämääräsiä kommentteja ja toimintatapoja näyttää sun esimieheltä löytyvän.

Onko moni ehtinyt jo käydä sokerirasituksessa? Meikäläiselle napsahti radi-tuomio ja ensi viikolla neuvolaan hakemaan diettiohjetta ja laitetta kotiseurantaan. Empä yhtään osannu odottaa kun ei mikään muu riskitekijä kuin yli 25-vuoden ikä ylity (kolmella vuodella), mut nyt on alkukauhistuksesta selvitty ja melko positiivisin mielin alkanut jo enemmän suunnittelemaan syömistä.
Mulla paasto- ja 1h-arvot olivat mallillaan, mutta 2h kohdalla pitäisi sokerit olla jo laskemaan päin ja meikäläisellä oli kohonnut vaan entisestään..

paasto: 4,3 (raja-arvo 5,3)
1h: 9,5 (ra 10,0)
2h: 9,8 (ra 8,6)

Takaisin