Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Miulle onneks käy omaväri kaikkein parhaiten! :) Ni ei tarvi stressata moisten takia :PMä luulen, että tuoreiden äitien epävarmuus saa aikaan ison osan tosta kritiikistä ja piikittelystä. Huoli omien kykyjen riittämisestä synnyttää kireyttä, jota sitten puretaan niihin, jotka tekee erilaisia valintoja. Ja toisaalta siinä ylikireässä tilassa on helppo tulkita kritiikiksi sellaisetkin jutut, joita ei kritiikiksi ole tarkoitettu.
Mä huomaan jo tässä raskauden aikana, että kun omat ajatukset pyörivät (välillä huolestuneina, vaikka kaikki on hyvin) oman kehon ympärillä, tulen yliherkäksi muiden kommenteille raskausajan terveydestä, liikunnasta, ruokavaliosta yms. Joskus närkästys on aiheellista, joskus se on varmasti turhaa. Varmaan samaa yliherkkyyttä on odotettavissa myös vauvan syntymän jälkeen.
Mulla on yksi kaveri, joka ensimmäisen lapsen saatuaan sanoi todella ikäviä asioita muista äideistä. Kaikista löytyi jotain epäilyttävää, ihan hölmöjä pikkuasioita joilla tämä kaveri yritti kai lähinnä vakuuttaa olevansa itse riittävän hyvä äiti. Nämä jutut loppuivat kuin seinään toisen lapsen syntyessä: itseluottamus oli kasvanut eikä hänen enää tarvinnut haukkua muita. Mutta on pakko myöntää, että tuntuu nyt vähän pelottavalta tavata häntä, kun olen itse raskaana – että mitäköhän se sanoo musta selän takana?
Mutta eihän tässä voi oikein tehdä muuta kuin huolehtia siitä, ettei itse muuttuisi idioottimaiseksi kilpailijaäidiksi.
Meistä kukaan ei oo toista "vähäpätösempi" odottaja, oli tämä sitten meidän eka tai viides raskaus. :)