Helmikuun höpinät

Mimii oon kuullu ihan samaa niin en oo potenu suuria tunnontuskia värjäilystä.

Itse olen vältellyt noita värejä, n.2 kertaa olen tämän raskauden aikana värjännyt hiuksia, esikoisen aikana jopa blondasin hiukset mustasta vaaleaan, vaikka muuten elin terveellisesti.
Aina tulee uusia tutkimuksia, milloin joku tietty ainesosa onkin sitten jonkun jutun aiheuttaja myöhemmin lapsen elämässä :/
En usko että kovia ongelmia tulee kun värjää, koska vain pieni osa menee päänahan kautta verenkiertoon, mutta kyllä sitä välttelee kemikaaleja..
Hiuslakkaa käytän vain juhliin ja syömään mennessä tällä hetkellä, meikkiä tulee naamaan max. 4 kertaa viikossa, muuten tulee oltua ihan "räjähtäneenä" ;)
9 kk on aika pieni hetki kuitenkin, mutta ymmärrän että ei ole kiva tinkiä ulkonäöstä etenkin kun suurimmalle osalle tulee kaikenlaisia kriisejä vartalon yms suhteen..

Mä oon kuullu näitä kauhu tarinoita et lapsella oli syntyessään ollu 11 sormea ja tähän oli selityksenä se, että äiti oli värjännyt hiuksiaan tosi useesti alkuraskaudessa. En nyt oo niin idiootti et tohon selitykseen uskon sinisilmäisesti, mut onpa vuosien takaa jääny takaraivoon niin, et päätin olla värjäämättä. Ja sit senki takii ku hiukset päässy niin huonoon kuntoon vuosien vaalennuksesta, et pieni tauko on ollut ihan hyväksi. Meikkien ynnä muiden kauneustuotteiden pois jättäminen ei olis tullu mun kohdalla kuuloonkaan! Enkä edes usko niistäkään mitään sikiölle aiheutuvan.

Ainiin, esikoisen raskaudessa välttelin paraneeneja, enkä uskaltanut hirveästi rasvailla ihoa. Lopetin jalkarasvan käytön, niinkuin nytkin tapahtui alitajuisesti (suurimmassa osassa kunnon rasvoista on parabeeneja).
Esikoisenkaan aikana en juuri meikannut, mutta joku pakkomielle mulla niihin hiuksiin oli.. :/

Nytkin olen välillä miettinyt kun tota öljyä ja Bebancarea lätkii iholle päivittäin, että mitäköhän niistäkin imeytyy..
Mutta tällä kertaa en haluaisi arpia, viimeksi ne kutisivat tosi paljon 33 viikon jälkeen kun niitä tuli ekoja.

Kyllä sitä pitäisi 9 kk olla täys luomumeiningillä, pestä hiukset jollakin vaahteranlehtilitkulla, ettei tarvis ikinä miettiä "onkohan tästä jotain haittaa"..

Mutta jostakin luin, että raskaus itsessään on tila, joka suodattaa enemmän noita myrkkyjä mitä tulee milloin mistäkin, että voi tässä olla ihan huoletta :)

Sen lisäksi, että ympäristöstä tulee meihin ja sitä kautta myös sikiöön "myrkkyjä" ni niitä on meissä jo valmiina varastoituneena mm. rasvakudokseen. Sieltä ne ilosesti siirtyy raskauden aikana sikiöön ja myöhemmin imetettäessä maitoon ja siitä vauvaan. Tästä tuli joku aika sitten dokkari ja siinä todettiin, että miehillä noi "myrkyt" (raskasmetalleja ja mitä kaikkea) lisääntyy tasasesti elimistössä koko iän. Naisilla taas raskaus ja imetys tekee pitoisuuksiin notkahduksen, koska osa niistä siirtyy vauvaan. Todella mieltä ylentävää.

Mutta ei panikoiduta siskot. Järjen käyttö on sallittua tässäkin. Eli mun pointti oli varmaan ehkä muistaakseni se, että oma eikä vauvan maailma ei kaadu hiusten värjäykseen tai meikkien käyttöön, mutta päivittäinen henkosten ottaminen pakoputkesta tai tupakkahuoneessa seisoskelu ei ole mitenkään järkevää.

On ne hiusvärikemikaalit aika vahvoja. Mutta jos ei hiuksia joka viikko värjää, eikä ole allerginen, niin aika pienenä pitäisin vaaroja. Itse olen kyllä pitkälti lopettanut hiusvärien käytön kun kuulin noita pelottelujuttuja niiden kemikaaleista. Mutta mulle se ei ole mikään uhraus sillä huomasin oikeasti tykkääväni omasta väristä. SItten kun harmaata alkaa erottua niin varmasti palaan värien pariin. Ja itseasiassa olen nyt kerran värjännyt raskausaikanakin hiukset, tosin otin raidat kampaajalla eli päänahkaan ei tuu silloin niin paljon väriosumaa kuin jos vaikka itse värjäisi.

Mutta sen verran asia kiinnostaa että piti vähän googletella mitä noissa väreissä nyt sit on. Vaalennusaineet sisältää hapettimia, mitkä taitaa lähinnä ärsyttää ihoa vaikka ovatkin voimakkaita tököttejä. Kai niistäkin jotain imeytyä silti voi.

Varsinaiset värit sitten sisältää näitä elimistöön imeytyviä "myrkkyjä". Niilläkin pahin tiedetty vaikutus taitaa olla allergisoiminen. Kampaajat sairastuu muita useammin tiettyihin syöpiin, mutta sitä ei tiedetä että johtuuko just väreistä. Onhan se työ aikamoista kemikaalialtistusta joka päivä ja varmasti muillakin vastaavilla aloilla jotain terveysvaikutuksia esiintyy. Myös sellaisen maininnan löysin että hiusvärikempsut aiheuttaisivat geneettisiä muutoksia. Mutta silloin puhutaan varmaan aikalailla isommasta altistuksesta kuin hiustenvärjäys muutaman kuukauden välein.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00778

Niin no mä en oikeestaan meikkaa kun töihin ja nykyään kun ei oo töitä niin ei tuu meikattua, en käytä hiuslakkaa enkä hajuvettä, en syö einesruokia eikä mulle tuu mieleen muitakaan myrkkyjä mille altistaisin itteeni säännöllisesti. Tietenkään ei voi raskausaikaa elää missään puhtaassa ja turvallisessa kuplassa ja myrkkyjä ja kemikaaleja kohtaa joka päivä ihan normaalissa elämässä. Mutta siis oon ainakin ite sitä mieltä että mun kehon saama kemikaalimäärä ei oo juurikaan normaalia suurempi vaikka hiukset värjäänkin jokatoinen kuukausi. Vois sitä keholleen varmasti tehä haitallisempiakin asioita...

Mie en oo värjänny hiuksia muutenkaa enkä värjäiskään raskauden takia. Mut päätin viime kesänä ko pitkästä aikaa värjäsin, etten enää ikinä! Väri ei kerenny olla ko minuutin päässä niin helkutti miten pahasti rupes ahdistaa henkee ja tuntu, et henkitorvi turpoo! Vuoden 2010 jälkeen en oo muutenkaa värjänny hirveesti, mut ennen sitä värjäsin monta vuotta joka kuukausi ja joskus kuukaudessa useamminkin. Pari vuotta mustalla ja sit useempi vuos blondilla. Mut oon tyytyväinen tähän päätökseeni etten värjää enää ikinä, koska hiuksetkin on aivan ihanassa kunnossa. Enkä oo omaa hiusta varmaa nähny tätä ennen about 10 vuoteen.

Mä oon värjänny hiuksia jo 16 vuotta putkeen...en mä osaa lopettaa enää, oon koukussa!

Vaikka kampaaja oonki niin en oo juurikaan perehtyny tohon hiusten värjäykseen..enkä puutu kenenkään päätökseen jotta värjääkö vai ei.ei sitä värjäystä tietty suositella mut ei suositella paljoo muutakaan.ite en oo värjänny sitte elokuun ku oon haaveillu oman värin kasvattamisesta ja nyt siihen tuli hyvä tekosyy! :) meikannu oon normaalisti ja lakkaa käyttäny mut hiuksia nyt laitan muutenkin hyvin vähän et raskauden takia niitä ennoo vähentäny. Hajuveden käytön oon lopettanu tietosesti koska yritän karsii noita turhia tuoksuja ku tuo hajuaisti on ollu aika herkillä ja nuita tuoksuja tuolla töissä ihan tarpeeksi on..

Ja tuossa ensimmäisessä lauseessa tarkotan etten oo perehtyny just nimenomaan raskausaikana hiusten värjäämiseen! :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

On ne värit kyllä vaarallisempaa suuntaa menny, kun EU:n myötä sekin myrkkyaine (en muista mikä) niin sallitaan mikä ennen suomessa oli kielletty väreissä. Itsehän koin sen tuolla hengenahdistuksella, kun enne oli lievemmät myrkyt vaikka ei nekää terveellisiä oo koskaa ollu.

Mutta jokaisen oma asia miten noihinkin suhtautuu. Itse haluan kans oman värin, ei vaa riitä jaksaminen juurikasvun värjäämisee ko miulla kasvaa hius 2cm kuukaudessa eli melko nopeeta vauhtia. Ja toinen syy on just toi ihme hengitystiekohtaus viime kesältä.

mä raidoitin hiukset kerran raskauden aikana ja aion toisenkin kerran raidottaa. Tämä siksi, etten halua päänahkaan väriä, mutta kuitenkin jotain hiukkasen. Oon melko neuroottinen myrkkyjen suhteen, mutta tässä luotan HUS:n teratologisen tietokannan infoon kuten monessa muussakin asiassa eli ei pitäisi olla haittaa.

Mie oon kanssa raidoittanu vaalennusaineella. Kosteusvoiteen sijaan menee kookosöljyä tai sellaista kiinteää jojoba/kookos/manteliöljy "rasvapalaa" jos on oikein kuivana joku kyynärpää tai kantapää. Hiukset pesen oliiviöljysaippualla, ei hoitoainetta tai hiustenhoitotuotteita. Myös keholle käytän kasviöljyistä tehtyä hajusteetonta palasaippuaa, mutta niissä on kukkia mukana niin tuoksuvat hyvältä. Kaksille pikkujouluille laitoin tukkaan hiussuihketta :) Meikannu oon alle 10 kertaa koko raskauden aikana, just jotku treffit miehen kanssa ja pikkujoulut ainoat.

Tää ei oo kyllä raskaudesta johtuvaa vaan ylipäänsä pyrin aina tuote kerrallaan vähentämään toksiinialtistustani. Tavallaan - sitä mukaa kun jonkin toksiineja sisältävän tuotteen käyttö alkaa mietityttää tai tuntua turhalta niin vaihdan sen pois. Mutta en neuroottisesti välttele mitään. Tänään heitin viimeisetkin parabeenejä sisältäneet perusvoiteet pois, harvalla käytöllä on ollut muutenkin. Seuraavana listalla on deodorantti kunhan saan aikaiseksi sekoittaa soodadeodoranttia kokeiluun.

Astianpesukoneessa pyörii jo pesuaineen sijasta sooda, sitruunahappo ja etikka. Vaatteita pesevät pesupähkinät, joskus harvoin hajusteeton nestemäinen omo jos on oikein tahraista (oon laiska käsittelemään tahrat erikseen). Viimeisimpänä tilasin keraamiset paistinpannut niin pääsis kokonaan noista tefloneista jne eroon. Uunivuokia tartteis isoja kans pari keraamista, niissäkin on joku tyhmä non-stick pinnoite...

Tässä on nyt paljon facebookissakin kiertävä Kaisa Jaakkolan juttu toksiineista jos jotakuta kiinnostaa: http://kaisajaakkola.fi/2013/02/jokapaivaiset-kemikaalimme-nain-vahennat-toksiinialtistusta/ Aika sillä lailla järkiperäisesti selitetty tota asiaa. Mitäpä haittaa siitä on pikkuhiljaa karsia noita "huonoja tapoja" pois jos sillä voi omaa ja lasten kemikaalialtistusta vähentää. Pieniä muutoksia pikkuhiljaa aina kun joku alkaa mietityttää eikä mitään kauheaa maailmanahdistusta :) Niinhän se varmaan on että "kaikki nykyään aiheuttaa syöpää" mutta se ei ensinnäkään tarkoita sitä että koko maailmaa pitää pelätä. Eikä toisekseen sitä, että kannattaa silti olla toksiinien, raskasmetallien jne. suhteen täysin väliinpitämätön tai kieltää niiden olemassaolo kokonaan. Kuitenkin lainsäädännöllisesti on vielä pitkä matka siihen että kaikki toksiineja sisältävät tuotteet tutkittaisiin ja vaikkapa EU-tasolla lopulta kiellettäisiin.

No kyllä hiusten värjäys on nykyään mennyt "terveellisempään" suuntaan, mutta sitä vaan harrastetaan enemmän kuin ennen. 80-luvulla kampaamossa blondattiin huoletta 20-30% vetyperoksidilla ja nykyisten lakien mukaan korkein pitoisuus saa olla 12%. Kaikissa väreissä käytetään hapetinta, eli juuri tuota vetyperoksidia.

Kyllä mun tuntemat kampaajat on saanut ihan terveitä lapsia... Ja siinä ammatissahan altistuu kemikaaleille useasti päivässä vaikka kuinka käyttäisi hanskoja. Eli jos nyt raskauden aikana värjää 5kertaa hiuksensa, niin aika turvallista pitäisi olla.

Mä en halua loukata ketään ja jokaisella oikeus mielipiteeseensä, mutta jotenkin tästä kemikaali asiasta on raskauden kohdalla tehty suurta hysteriaa. Mites deodorantit, hammastahna, shampoot ja kynsilakat?

Hoitohenkilökunta käyttää esim. käsidesiä työssään?

Tämän päivän Aamulehdessä oli juttu, kuinka Tampereen päiväkodit on rakennettu vilkasliikenteisten teiden varsille ja pelätään lasten altistuvan saasteille. Kohta varmaan raskaana olevien kannattaa vältellä vilkasliikenteisiä paikkoja, koska saasteet voivat vaikuttaa sikiöön... Voi voi, jos asuu kaupungissa! Syöpä tulee ja vauvasta epämuodostunut!

Tää aihe on loputon... Vauvat ryömii lattioilla, joita pestään pesuaineilla. Taaperot laittaa suuhunsa kaiken, hiekasta auton lokasuojaan muodostuneeseen jääpuikkoon. Yäk! Näin vaan arjessa tapahtuu, kun silmä välttää!

Pionilla on mun ajatukset! Olen värjännyt tukkani 2 kertaa blondiksi raskauden aikana. Kulmien värjäyksessä käyn säännöllisesti. Meillä pestään lattiat pesuaineella ja lapsi saa pestä tukkansa mun shampoilla jos haluaa. Hiuslakkaa käytän lähes päivittäin ja meikkaan joka päivä. Töissä läträän käsidesiä vähän väliä ja käsittelen näytteitä mitkä laitetaan formaliiniin lillumaan. Plus kaikki lääkkeet mitä käsittelen... Fenoliin en suostu koskemaan raskaana ollessa kun on kudosmyrkky, samoin kuin tietyt reumalääkkeet. Mutta muuten kyllä niihinkin... Lisäksi rakastan tankkaamista koska bensa tuoksuu niin hyvälle ;)

Mie en nyt hirveesti vältä aineita. Paitsi Doven kosteusvoiteen lopetin ja muut shampoot missä on parabeneja. Meikkaus on jääny suosiolla pois ko en jaksa ja en koe huonoa omaa tuntoa olla meikittä ko kuitenki siit imeytyy kehoon jonkin verran aineita
Ja sama kynsilakkojen kaa en jaksa korjata ransistyneita kynsiä. Et ainut mitä vältän ja vältän laiskuuttanikin nii on tuo parabenit mitkä on haitallisia poikasikiölle. Teiniaikoina tuli käytettyä hirmuisesti kaikkee naamaa ja hiuksiin.Oon varmaan mummoks ruven liia aikaisin heh. Tosin oon vasta pari vuot sitte löytäny oman tyylin mikä suosii luonnolllista jälkeä ja kevyttä meikkiä. Siis oon vaa paraben-kammoinen. En näe syytä muihin varotoimiin.. Koska tulevaisuudessaki pesen pyykit/hampaat samoilla aineilla..

Samat ajatukset kun pionilla :)
Ainahan mitä tulee raskauteen ja lapsiin niin sitä hysteriaa yritetään lietsoa aivan kaikesta, toisten "parempien äitien" puolesta. Ei miehet sitä tee.
Syötkö raskauden aikana särkylääkkeitä/masennuslääkkeitä/muuta, ai kamala mä kyllä oon aina sinnitelly koko raskauden ilman yhtä panadoliakaan,
Syökö sun lapsi tavallisia kaupan purkkiruokia ai kamala, mä kyllä soseutan kaikki ite niin ei saa mitään ylimääräsiä lisäaineita.... Esimerkkejä vois jatkaa loputtomiin.

On, tai moni ottaa ne noin ;)
Mulle esim. oma siskoni vaahtosi, että "on vitun typerää tehdä ite soseet ja käyttää kestovaippoja, etenkin kun oot yh!!!", eli kyllä noita arvosteluja tulee toiseenkin suuntaan :D
Jokainen saa sanoa oman mielipiteensä ja miten toimii, mutta jos toista alkaa oikeasti mollaamaan kun toinen tekee toisin niin se on typerää.
Mulle on ihan sama miten joku vetää lääkettä tai hiuslakkaa/väriä ja minne.
Mulla on taustalla myös pelko noista lääkkeistä yhden syyn takia: äitini oli leikkauksessa ennen kuin alkoi odottamaan minua, hän söi 2 kk lääkkeitä kipuun, panacodin kaltaisia muistaakseni.. Ja oli huomaamattaan tullut raskaaksi..
Raskaus huomattiin rv 8-9..
Mulla on luultavasti ton takia ollut tosi höröt korvat, ja mun toisesta korvasta puuttuu rustoa (mitä ei silmällä näe, vaan kädellä tuntee).
Olin korvien "kauneusleikkauksessa" ekaa kertaa 5 veenä..
Äidilleni lääkäri sanoi, että "ei ole haittaa tuosta määrästä, ja voit jatkaa lääkkeiden ottoa, jos on kipuja".
Ei jatkanut, ylläri!
Kellään muulla vaan ei meidän suvussa ole höröjä korvia, tai ruston puuttumaa - kas kummaa, onhan se ihmeellinen yhteensattuma! ;)
Mua ei oikeesti kiinnosta miten joku vetää lääkkeitä, mutta itse teen kaiken sen eteen että olen tehnyt kaikkeni lapseni puolesta.
Kemikaali on kemikaali, siitä ei pääse minnekään..
Joillakin voi olla omia pelkoja taustalla, ei mitään "mä olen parempi ku sä, kannataisko siis tehdä kuten mä ku mä en syö lääkkeitä raskauden aikana"...
Kaikenlisäksi olen tosi varhain ollut kiinnostunut terveysasioista ja miten mikä vaikuttaa mihinkin, tieto lisää tuskaa, joten kai me "hysterijoitsijat" ollaan ihan turhia pelon lietsojia jollekin, jolla ei ole omia kokemuksia tai sellaiselle, joka ei ota asioita niin vakavasti.
.

Muokattu viimeksi:
Takaisin