Helmikuun höpötykset

Neuvolassa tuosta puhuivat et pitää sitten aktivoida sitä heikompaa puolta,

Minunkin mielestä sitten saa olla mahallaan kun osaa itse kääntää pään sivulle. Meidät nukutettiin mahallaan 80-luvulla ja nyt äiti sanoi että jos patja on napakka niin vauvan naama ei uppoa siihen ja henki kulkee.
Meidän vauva vihaa mahallaan oloa, mut sitä harjotellaan joka päivä. Vatsan päällä jos on mahallaan ni rupeaa heti vaan hamuamaan, vaikka ois just syöny. Aina voi ottaa tissiä vaikka unissaan :D
Vaikka nää vauvat nyt on sylikissoja ni kyllä nämä vaan päivä päivältä kiinnostuvat muusta maailmasta enemmän ja enemmän. Unikoulun voi aloittaa sit 6kk vanhana ;D mitään ei ole menetetty!
 
Meillä tyttö osaa itse kääntää päätä puolelta toiselle, kun laittaa vatsalleen nukkumaan. Nytkin tyttö nukkuu vieressäni vatsallaan niin rauhallisesti, niin ihanaa! Normaalisti nukkuu siis todella levottomasti selällään tai kyljellään..huitoo ja ähkii jatkuvasti. Meillä on aika napakka patja, ei mikään upottava. Jos nyt uskaltais tässä nukkua, että olisi parempi yö. Viime yönä tyttö nukahti 3:30..ja sitten aamumla ylös aikaisin kun oli itselläni jälkitarkastus. Lisäksi esikoinen kipeänä ja haluamassa meidän vanhempien sänkyyn koko ajan. Nyt pääsee kiipeämään pinniksestä itse pois, joten uusi sänky ostettava. :)
 
Mie en nukuta vauvaa ikinä mahalleen. Vaikka siis tuo kyllä osaa jo kääntää pään puolelta toiselle niin silti.. Ainoa missä poika nukkuu mahallaan on just sylissä ja siinäkin usein nopeasti vaihdan sitten asentoa kyljelleen.

Meillä kans vuodeosastolla sanottiin että jos lapsi kääntää päätä vaan toiselle puolelle niin pitää aktivoida sitä ns heikompaa puolta jonne ei käännä katsetta. Vaihtelenkin siis lelujen puolta mobilessa niin että poika kääntyisi välillä enemmän oikealle kun hän tykkää kääntää pään vasemmalle ja sama se neuvolan hymy naama on hoitopöydällä ja sen puolta vaihtelen myös. Kehdossa poika jostain syystä kääntyy myös pelkästään vasemmalle kyljelle joten päivällä koitan sohvalle/sitteriin asettaa nukkumaan oikealle kyljelle.

Ja voihan hitto! Mies on tulossa kipeäksi ja on koko päivän valittanut kurkkukipua! :confused: Toivottavasti D:n kanssa säästytään siltä!
 
No voihan pylly! Miehellä tukkoisuus on yskä pahentunut yön aikana ja noussut jopa vähän niinku kuume.. En auta muu kuin toivoa että Danielin kanssa säätyttäis flunssalta..
 
Meillä taitaa tyttö olla nyt flunssassa. Olisi nyt saanut flunssa kauemman aikaa odottaa kuin 2kk ennen kuin iskee! Esikoinen on kipeä, häneltä nyt sitten tarttui. :sad001 Tyttö ei oikein suostu syömään tissiä entiseen malliin..pitää nyt seurata vointia tarkkaan!
 
Mäkään en nukuta vatsallaan. Kätkytkuoleman riski on olemassa paljon pidempään kuin se aika jolloin vauva ei osaa vielä kääntää päätä, ja mahallaan nukuttamisen välttäminen on kuitenkin se isoin ja helpoin asia mitä sen ehkäisemiseksi voi itse tehdä. Kätkytkuolema ei ole sama asia kuin tukehtuminen, koska tukehtuminen näkyy yleensä ruumiinavauksessa eikä siten määritelmän mukaan voi olla kätkytkuolema, joten kätkytkuoleman ehkäisyssä ei välttämättä myöskään päde sama logiikka jolla arvioidaan tukehtumisriskiä. Tosin kätkytkuolemahan on yleisnimitys imeväiskuolemille joille ei löydy syytä, joten ei varmaan ole ihan mahdotonta sekään, että eri ikäisten vauvojen kätkytkuolemat johtuu eri syistä eikä mahalla nukuttaminen lisäisi kuin ihan pienimpien vauvojen kätkytkuolemariskiä, mutta se nyt on vaan spekulaatiota enkä ottaisi riskiä ilman hyvää syytä.

Tietty se ettei vauva suostu nukkumaan muussa asennossa on mun mielestä varsin hyvä syy. Itsekään en aio pitkin yötä herätä vauvaa kääntelemään sitten kun hän itse kääntyy mahalleen, vaikka periaatteessa kätkytkuolemariski on 1-vuotiaaksi asti. Se riski on kumminkin hirveän pieni. :)
 
mäkään en nukuta mahallaan tuon kätkytkuolema riskin takia. täällä esikoinen flunssassa ja pelottaa,että pieni saa tartunnan.täytyy toivoa,että menisi nyt nopeasti ohi.onneksi tyttö ymmärtää nyt ettei voi tulla vauvan lähelle ja pesee kiltisti käsiään vähän useammin
 
Vauva on vähän köhinyt tänään :/ Toivottavasti menee helpolla ohi, eikä pieni mene niin tukkoon kuin veljensä.
 
Meillä taitaa tyttö olla nyt flunssassa. Olisi nyt saanut flunssa kauemman aikaa odottaa kuin 2kk ennen kuin iskee! Esikoinen on kipeä, häneltä nyt sitten tarttui. :sad001 Tyttö ei oikein suostu syömään tissiä entiseen malliin..pitää nyt seurata vointia tarkkaan!

Ehkä meidän tyttö ei olekaan flunssassa! Aamulla oli jotenkin tukkoinen ja nenästäkin tuli jotain. Tissikään ei oikein maistunut. Nyt sitten vauva on mielestäni normaali. Outoa. Oliko tuo pikaflunssa?
 
Meillä on usein aamulla vähän tukkoinen, luulen, että johtuu kuivasta ilmasta.

Itse en valvomatta myöskään uskalla mahallaan poikaa pitää mangustimaman mainitsemista syistä.
 
Kyllä tytöllä sittenkin on nyt nuha. Soitin tk:hon varmuuden vuoksi, että mitä pitäisi tehdä kun kyse näin pienestä. Siellä sanottiin, että sitten kun tissi ei maistu ja tulee kuumetta, niin saa tulla näyttää lääkärille. Tytöllä on räkää nenussa ja välillä yskittää. Vielä ainakin on pirteä ja syö hyvin. Viime yönä pilkoin sipulia ja laitoin sitä vauvan lähelle. Lisäksi laitan suolatippoja nenuun ja imen räkää pois. Olisikohan tissimaito parempaa nenään? Moni tuntunut sitä ruiskivan nenään..joskus sitä kyllä menee vahingossakin sinne. :D
 
Täällä kanssa tuntuu olevan flunssa tulossa, pistin miehen apteekkiin hakemaan suolatippoja. Aivastelee ja aamusta hengitys rohisi. Keitin vettä ja laitoin kattilassa sivupöydälle, tais hieman auttaa tuo kostutus. Nyt vaan nukkuu ja onneksi tissi kelpaa. Itsekin mietin tuota äidinmaitoa nenään antoa, lielkö joku testannut o_O Aamuyöstä kaiveli itselläkin kurkkua, otin bafucinin niin auttoi.
 
Kyllä tytöllä sittenkin on nyt nuha. Soitin tk:hon varmuuden vuoksi, että mitä pitäisi tehdä kun kyse näin pienestä. Siellä sanottiin, että sitten kun tissi ei maistu ja tulee kuumetta, niin saa tulla näyttää lääkärille. Tytöllä on räkää nenussa ja välillä yskittää. Vielä ainakin on pirteä ja syö hyvin. Viime yönä pilkoin sipulia ja laitoin sitä vauvan lähelle. Lisäksi laitan suolatippoja nenuun ja imen räkää pois. Olisikohan tissimaito parempaa nenään? Moni tuntunut sitä ruiskivan nenään..joskus sitä kyllä menee vahingossakin sinne. :D

Mä oon laittanut nenään tissimaitoa ruiskulla eikä oo vauvalta ainakaan tullut mitään sanomista :p Tuntuu irrottavan räkää ihan hyvin.
 
Jaahas.. Neiti nukahti klo 00 ja heräs ekan kerran klo 8:30. Ruokailun jälkeen takas nukkumaan (levottomuuden takia masullaan) ja heräs sit 13:30. Nyt hän sit nikottelee ja kattelee ikkunasta ulos. Oli ihanaa juoda aamukahvi rauhassa :Heartred
Ja näistä pitkistä yöunista saan kiittää sammasta :wink

Eipä tässä vauva-arjessa muuta vikaa oo, mut ku on vaan niin yksinäistä. Päivisin kaikki on töissä, eikä kukaan halua "häiritä" meijän arkee.

Ja huvittaa anoppi. Sitä ei vois vähempää kiinnostaa oma lapsenlapsi, vaan aina ku nähdään, ni hän selittää, miten hieno vauva miehen pikkuserkulle syntyi. Siis mitä vittua!?! Ja sit tulee tänne pätemään.
Ei koskaan laita viestiä, et mitä kuuluu ja miten tyttö voi. Ainut viesti on ollut miehelle, et laita tytöstä pari kuvaa. Ei pyyntö vaan käsky. Totesin sen jälkeen miehelle, ettei lähetä enää kellekään tytöstä kuvia. En mäkään lähetä kuvia, vaan kerron vaan kuulumisia.
Tuntuu vaan pahalta, ku mun pikkusta vertaillaan "yliaikaseen" vauvaan (meni siis LAn yli).
Appikin sanoi, ku näki neidin n. 2vkon ikäsenä, et on näköjään laiska liikkumaan. Sillon ei ollu velä ees LA mennyt. Ja kyl hän on aina ollut liikkuvainen, mut myös nukkunut paljon.

Pahoittelen avautumista. Ehtii liikaa olee ajatusten kans, ku on päivät yksin :D
 
Meillä näytti olevan jo pojan silmä tulehtunut kun punoitusta silmässä ja turvotusta. Lämpö on myös nyt ollut jatkuvasti 36,8-37,0.. Viime yönä poika oli levoton joten otettiin sänkyyn nukkumaan meidän väliin..
 
Voi meidän pikkusta, hälle lehahti hormoninäpyt nyt oikein kunnolla. Koko naama, kaula ja vähän rintakehälläkin. Näyttää jo ihan murrosikäseltä ihonsa puolesta :D Noh, jospa laskisivat nopeesti myös.
 
Voi meidän pikkusta, hälle lehahti hormoninäpyt nyt oikein kunnolla. Koko naama, kaula ja vähän rintakehälläkin. Näyttää jo ihan murrosikäseltä ihonsa puolesta :D Noh, jospa laskisivat nopeesti myös.

Meillä on edelleen.. Tyyliin kolmatta tai peräti neljättä viikkoa jo.. Laskee aina välillä vähän ja taas ns uusi aalto lehahtaa ja naama, kaula ja päänahka täynnä näppyä ja ihan punainen..
 
Meillä on edelleen.. Tyyliin kolmatta tai peräti neljättä viikkoa jo.. Laskee aina välillä vähän ja taas ns uusi aalto lehahtaa ja naama, kaula ja päänahka täynnä näppyä ja ihan punainen..

Joo, päänahassa meilläkin!
 
Isännällä tänään synttärit. Hän lähtee ystäviensä kanssa istuu iltaa joten mä ja poika ollaan kotosalla iha kaksin huomisaamuun asti.
Huomenna on aikomus mennä miehen kanssa ulos syömää ja viedä poitsu mummolaan pariks tunniks. Kuinkaha paljo pitää viedä pumpattua maitoa mukana..?
 
Takaisin
Top