Helmikuun höpöttelyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsuma*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo kyllä varmaan oman lisäjännityksensä tilanteeseen jos jokin sairaus siinä vaikuttamassa. Sektiossakin varmaan oma tartuntariskinsä?
On kyllä tosi jännitävää miettiä taas synnyttämistä, eilen miehen kanssa jo vähän pohdittiin- se on semmoinen "kaikki piikit käyttöön heti"-mies ja itselle kävisi ideaalina semmoinen sademetsän siimeksessä lehdelle synnyttäminen..
keskitietä taas haetaan, ehdotin josko hän ottaisi heti jotain rauhottavia ja menisi sinne "poreammeeseen" ja saunaan-kävis vaikka ensin pizzalla, niin saisin itse sitten rauhassa huohotella ja synnyttää omaan tahtiin..

juu muistelisin et sektiokin on riski, mutta ei niin suuri kun tuo epistomia, kalvot ja pinni.

Mua ei jotenkin jännittänyt ensimmäinen synnytys yhtään, kun oma äiti aina sanonut, et oli helpot synnytykset ja ei kipuja. Noh, itsellä kyllä niitä kipuja oli mutta kaiken kaikkiaan oli kyllä suht nopea synnytys ja nyt ihan hyvillä mielin odottelen. Jotenkin tuntuu, että nyt kun tietää edes suunnilleen mitä tulossa, niin helpompi odotella tulevaa.

Ja huomisesta vois aloittaa herkuttoman helmikuun ja siitä eteenpäin vaan sit herkkupäivä kerran viikkoon!

Täällä äiti suositteli ottamaan epiduraalin, itse hän on synnyttänyt ilman, mutta muita kuulleena jos saisi nyt valita ottaisi ehdottomasti kaikki apukeinot käyttöön mitä on saatavilla.

Omassa mielessä en osaa vielä niin pitkälle ajatella, sellainen fiilis on näin etukäteen, että avoimin mielin synnyttämään. Ajatus siitä, että naiset ovat synnyttäneet jo vuosituhansia ja nykyisellä tieteellä enköhän minäkin siitä selviydy. Uskon myös, että kun pikkuinen on maailmassa kaikki kivut katoaa tai ainakaan niillä ei ole enää merkitystä :rolleyes: En sitten tiedä kuinka romantisoitu kuva itsellä, mutta näillä mennään.

Mulla kanssa anoppi yritti pelotella mua ennen esikosen syntymää :angry5 Itse olin asennoitunut, että tulee mitä on tullakseen, ja kaikki meni lopulta todella hyvin ja nopeasti. Epiduraali vei kaikki kivut avautumis-, ponnistus- ja jälkeisvaiheessa.
Toisessa synntyksessä pitikin sitten käydä pelkopolilla, kun jännitti kuinka nopeasti mahtaa mukelo syntyä, mutta kaikki meni justiinsa samalla tavalla kuin edellisessä synntyksessä (paitsi epiä piti pistää varmaan 10 kertaa AUTS!) ja puudutus ei enää ponnistaessa ja jälkeisiä synnyttäessä toiminut. Molemmista olen ollut jo uuden vauvakuumeen kourissa kun on salista ulos kärrätty :D

Mulla vaihtelee ajatukset synnytyksestä aika paljon. Välillä tulee melkein paniikinomaiset fiilikset ja välillä taas odotan mielenkiinnolla ja näyttämisenhalulla koko tapahtumaa. Juurikin niin, että jos tuosta naiset ovat jo vuosituhannet selvinneet, niin miksen minäkin, varsinkin kun kunto on hyvä, raskaus mennyt hyvin ja kestän kipua suhteellisen hyvin. Kaikkeen ei tietenkään etukäteen voi varautua, mutta toivon, että onnistun loppua kohden vahvistamaan tuota innostusta ja mielenkiintoa synnytystä kohtaan ja jättämään paniikkiajatukset taka-alalle.
En ole juurikaan haastatellut äitiäni hänen synnytyksistään, koska pelkään kuulevani kauhutarinoita, ja sellaisia en nyt kaipaa.

Olen miettinyt tuolle herkkulakolle jotain sopivaa välietappia, minkä voimalla jaksaisin pitää pään kovana. Nyt keksin, seuraava neuvola 7.3. Olisi ihan kiva, ettei siellä painokäyrä näyttäisi mitään hälyyttäviä lukemia ja verenpaineetkin saisi olla kohdillaan. Mullahan verenpaine ei mikään kovin alhainen ole. Ei nyt korkeakaan, mutta mun mielestä pienemmät lukemat saisi olla.

Tässä tulee kylläkin viikon loma ulkomailla viikon päästä, enkä siellä aio kieltäytyä jäätelöstä tai jälkiruuista, mutta karkit jää kuitenkin syömättä (ulkomaiset karkit on sitäpaitsi pahoja). Ja uutuutena, myös lomadrinksut ja -oluet jää nauttimatta. :) Ja loman jälkeen (ja nyt viikoksi ennen sitä) jätän kaikki herkuiksi luettavat pois. Sitten neuvolakäynnin jälkeen 1-2 herkkupäivää viikossa, vain viikonloppuna. Olisko siinä suunnitelma? :)

Kuulostaa hyvältä! Mulla kans neuvola helmikuun vika ja olis kiva, jos painoa ei olis tullut vaikka yhtään lisää.. =) Oon aina ollut ihan hoikka ja viimeksi ei ees raskausaikana paino niin noussut mutta nyt on kyllä kuin kuuraketti noussut.

Kyllähän sitä varmaan synnytyksen jälkeen kiittää itseään, jos ei ole sitä pudotettavaa ihan kauheasti kerännyt. :) Mä olen kanssa ollut aina hoikka, joten en tiedä kuinka pää kestäisi sitä identiteettikriisiä, mitä pukkaisi kun tajuasi synnytyksen jälkeen vauvamahan lähdettyä, että jaaha, ei se kaikki sitten jäänytkään synnärille. :D

Ääk. Kotivaa'an mukaa painoo on nyt ruennu tulemaan ja vähä mietityttää kuin suuri painonnousu mullon oikee ku hiihtolomalla on seuraava nla. Saa sitä toki tulla, 16-viikolla olin nippanappa lähtöpainossa, mut kuin hirveetä kyytiä, ei ainakaa 3-4kg kuussa.. Mut ei ressiä, pidetää sit karkiton maaliskuu miehen kans jos 4.3 näyttää pahalta. Tai oikeestaa karkiton huhtikuu ois parempi ku maaliskuussa on mun ja pojan synttärit, huhtikuussa taas meijän lomareissu..
Ihanaa ku terkka soitti eilen ja joutu vaihtamaan ton mun nla-ajan ku se on ite lomalla, ja siel on sit se ihana sijainen joka oli koko esikoisen raskaudenki+ tän raskauden alussa.. Mä inhoon tota nykyistä.. :/ Mää voin sit kysyä siltä et oisko seuraava aika mahollista saaha sillee et se ois taas :D

Mullaki on nyt alkanu painoa tulemaan, eikä mulla sais paino nousta :/ Ahistaa, ku neuvolasa kuitenki alkaa kitisemään siitä jotaki, ihan ku en itte tietäs että sitä on tullu. :sad001

Millaisia lisäpainoja olette keränneet, jos saa udella?

Ite aloitin BMI:llä 21,3, eli normaalipainoinen (muttei valitettavasti lihasta lainkaan) ja nyt 24. vkolla mentäessä on tullut n. 7 kg lisää.

Mua toi lukema vähän hirvittää, koska painon sanotaan oikeasti kertyvän vasta vikalla kolmanneksella, mutta en kyllä laihduttamaankaan ala :) Terveydenhoitajakaan ei tosin asiasta mitään pari viikkoa sitten maininnut, kun painonlisäystä oli jo lähes saman verran koossa 22. vkolla.

Mulla muuten neuvolan hoitaja käski ite hoitaa painontarkkailun, eli ei punnitse vastaanotolla, ainoastaan kysyy paljonko paino oli aamulla kotivaa'alla... Oon aiemminkin miettinyt, miksi käyn tuolla, mutta nyt alkoi jo vähän hymyilyttää. (Tämä oli sen jälkeen, kun olin ensin saanut ohjeen tulla seuraavalle käynnille [joka siis se ainoa lääkärikäynti koko raskaudessa] varttia aiemmin, että ehdin mitata verenpaineeni ja ottaa pissasokerin ja -proteiinin... Tee se itse -neuvola :rolleyes: )

Mä painoin ennen raskautta noin 59,5 kg (aamupainosta mitattuna). Tänään punnitsin taas, kun tuli tasaviikkoja täyteen, 22+0. Nyt lukemat oli 63,3 kg, eli nelisen kiloa on tullut lisää. Lihasta on jonkun verran, enkä nyt ole kovinkaan huolissani tuosta neljän kilon painonnoususta. Saa sitä kai tulla enemmänkin. Uskoisin, että koko raskauden aikana kiloja tulee max 15 kg.

Mulle on nyt tullu 2,5 kiloa lisää. Tiedän, ei kuulosta paljolta, mutta lähtöpaino huitelee nii suurisa luvuissa, että tosiaan ei sais yhtään tulla lisää painoa koko raskausaikana. Mikä on toisaalta erikoista, että laihuttaa ei saa, mutta paino ei saa noustakkaan. Eikö se oo laihuttamista jos vauvan+muitten "ylimäärästen" painoista kilot pysyy vaan samassa, eli oma massa vähenee.

Mulle on tullut se n.6,3kg nyt. Ekassa raskaudessa kun tuli kaikkineen 6,5kg, mutta tokassa ja kolmannessa on tullut 12-13kg, niin en huolestu :) Tulee mitä tulee ja lähtee sitten kun siltä tuntuu :D Ehkä ne siitä sitten lähtee kun tuplia työntelee ja vauva vielä rintarepussa :)

Nyt tässä viikkojen +20 jälkeenhän se painon nousu on enimmillään joten älkää nyt kovin alkako "laihuttamaan". :) Vau:n sivuillakin sanotaan:
Normaali painonnousu on 200–800 g viikossa. Tavallisimmin se on suurinta 17.–24. raskausviikkojen aikana ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä

Mulla painoa on tullu kans 7kg (rv 20+6) lisää ja olin normaalipainonen, kun raskaaksi tulin. Ihan eri tavalla tullu painoa nyt ku eka raskaudessa (eka raskaudessa näillä viikoilla oli +3 kg), mut painoa oli ekassa lähtötilanteeseen verrattuna 5 kg enemmän. Toivon et nyt käy samalla tavalla, et imetyksen aikana lähtis ne ylimääräset ja sitte jäis itelle se kiinteytyminen, joka onkin aika haastavaa tän ikäsenä...

Apua Karjakat, älä sano "haastavaa tän ikäsenä", oon sua (ilmeisesti) viis vuotta vanhempi... :grin Ja ensimmäinen vielä tulossa, eli ei edes mitään käsitystä mistään - siksi en kai tajua tota synnytyksenjälkeistä kropan alennustilaakaan tarpeeksi pelätä ja kilojakin tulee :)

täällä lähtöpainoon tullu reilu kuus kiloo lisää.joista 4 ihan viime aikoina; 19.12. kävin neuvolassa ja ny 6.2. niin siinä välissä :confused: huups...hieman helpottaa tuo tieto että tässä vaiheessa kuuluukin tulla.tosin kyllä tunnustan jouluna syöneeni varmaan koko perheen eestä :p:grin

Kyllähän sen tietää, että sitä tulee just tässä vaiheessa ja ei siinä mittään, jos sitä saa tullakki. Normaaliahan se on, että painoa tulee. Mutta ärsyttää, ku ite tiedostaa sen, että sitä ei sais tulla mutta silti tulee. Ja sitte saa kuulla neuvolassa siitä.. :oops: Jospa se tästä vielä, tärkeintähän se on, että vauvalla on kaikki hyvin.

Mulla oli paino ennen raskautta kutakuinkin 63,5 kg tienoilla, ekassa neuvolassa kun otettiin lähtöpaino niin se oli 64,2 kg. BMI siis 22, lihasta jonkin verran. Nyt rv 20+ paino on vähän alle 67 kg. Käyrillä mennään vielä, katsotaan lähteekö tuo tosta nyt reippaammin nousemaan kun alkaa maha kasvaa. :)

Takaisin