Helmikuun höpöttelyt

Mullakaan ei juuri ketään ole kellä näitä vauvajuttuja höpötellä, siksi pyörin täällä. :) Vertaistuki paras tuki. :happy119

Katselin juuri äkkilähtöjen hintoja, josko talvilomalla vielä uskaltautuisi äkkilähdölle. On ne vaan kalliita vieläkin, taitaa jäädä väliin. Pitää keksiä jotain lomanvietto ideaa lähempää.
 
Itselläni on tuttavapiirissä sellaisia, joilla on lapsia ja pari on oikeastaan tässä lähiaikoina synnyttänytkin. Silti on jotenkin vaikea alkaa puhumaan omasta raskaudestaan, vaikka luonteeltani olen hyvin avoin. En tiedä sitten tekeekö asian vaikeaksi se, etten halua muiden korvissa kuulostaa ihmiseltä, joka vain puhuu itsestään ja mahastaan :signs017(en halua kuulostaa tylsältä ihmiseltä..). Omalle miehellekin on vaikea välillä puhua, kun tuntuu että vain valitan olostani ja jauhan samoja asioita. Toisaalta häneltä lähti tämä idea hankkia toinen lapsi, joten hänen pitäisi kyllä vain jaksaa kuunnella :rolleyes: Mutta sitten toisaalta hän on enimmäkseen vain viikonloppuisin kotona, joten yritän olla aina mahdollisimman hyvällä tuulella, olla valittamatta ja näyttää jotenkin hyvältä tämän mahan kanssa :queen

Lambi, kyllä katseeksi käy. Itselläni on vielä töitä toukokuulle asti ja opiskelut vielä päälle :sick009
 
Se on puolensa tässä kauan työelämässä pyörineenä (ja useita lomapäiviä kerryttäviä äitiyslomia viettäneenä) että lomaa tosissaan alkaa olla:). hätähousuna (ja palkkaa mielellään saavana) oon aina kiirehtinyt äitiyslmalta takaisin- NYT en meinaa niin tehdä:smiley-angelic006..
 
Meillä hammaslääkäri (tai siis hygienisti) käyntiä suositellaan raskausaikana ja ainakin viimeksi sanoi, että olisi hyvä olla lähempänä rv 30, jos joutuu hammaskiveä rassailemaan. Ja ei pääse jonon ohi mitenkään, mutta mä ainakin viimeviikolla sain varattua huhtikuun alkuun tarkastuksen. Eli ei mikään hirveä odotus, kun kuitenkin ihan tarkastuskäynti kysessää. Ja viimeksi siis kävin jo rv 17 ja silloin jouduin uusiksi rv 34, koska olisi noilla viikoilla ollut vielä vauvalle hammaskivenpoisto liian kova bakteerishokki tms.
 
Onnea satsuma! se on kivaa kun saa ikäisiään serkkuja!

Meidän "flunssa-kausi" loppuikin sitten lyhyeen..yhdenillan kuume, eikä sen jälkeen mitään..no, saipahan yhden vapaapäivän hyvävointisen pirpanan kanssa:p.
 
Huomenta ja onnea tädille! :)

Täällä on erittäin huonosti nukuttu yö takana. Kamalasti sekavia unia ja jatkuvasti heräilyä.
Ihan ihmeellistä pyörimistä, kun mikään asento ei ollut hyvä. Nytkö tämä jo alkaa, vaikka ei tämä mahakaan vielä NIIN iso ole..
Tuli myös jotain ihme kuumotusta yöllä, vaikka viileä asunto meillä on. Ihan kuin kroppa olisi käynyt ylikierroksilla..

Mä olen itse kyllä ihan pihalla noista, mitkä terveyspalvelut kuuluu tähän raskausaikaan.. Muistan kyllä, että olisin ensimmäisen raskauden aikana käynyt hammaslääkärissä, mutta en muista varasinko itse ajan vai neuvola vai kuka..
Nyt olen kyllä varannut ihan muuten vain hammaslääkäriajan muutama kuukausi sitten (mun pitää kerran vuodessa muutenkin käydä) ja huhtikuussa olisi aika. Voisikohan se olla ilmainen käynti, kun on raskaana... Onneksi kohta on neuvola, niin voisin kysyä kaikkea, mikä mietityttää.
Pakko vain kirjoittaa paperille ylös, kun muuten mä sitten unohdan. Tuntuu nykyään etten muista mitään ellen ole kirjoittanut muistiin :rolleyes:
 
Mäkin olen nykyään ihan lahopää! :p Ennen neuvolaa on paljon kysymyksiä, mutta sinne mennessä ei muista yhtäkään asiaa. Ja sama koskee kyllä ihan kaikkea muutakin. Kuulunee asiaan. :grin
 
Mulla tykyttää jokapäivä takaraivossa pieni ääni joka sanoo, mitä mä nyt oon unohtanut..jotain pitäis muistaa..
Nuo synnytys-mietinnöt pitäis kyllä muistaa sanoa neuvolassa, unhoittui viimeksikin..no, eiköhän niillekin oo sitten oma kertansa..
 
Meillä hammaslääkäri (tai siis hygienisti) käyntiä suositellaan raskausaikana ja ainakin viimeksi sanoi, että olisi hyvä olla lähempänä rv 30, jos joutuu hammaskiveä rassailemaan. Ja ei pääse jonon ohi mitenkään, mutta mä ainakin viimeviikolla sain varattua huhtikuun alkuun tarkastuksen. Eli ei mikään hirveä odotus, kun kuitenkin ihan tarkastuskäynti kysessää. Ja viimeksi siis kävin jo rv 17 ja silloin jouduin uusiksi rv 34, koska olisi noilla viikoilla ollut vielä vauvalle hammaskivenpoisto liian kova bakteerishokki tms.

ohho,tämmösestä ei kyllä mulle kukaan YTHS:llä sanonu mitään kun suuhygienistillä kävin hampaani rassauttamassa rv 19+jotain ja viä paikkauksessa 21 + jotain.kiva.ja siä siis on tiedoissa ollu alusta pitäen et oon raskaana.
 
^En ole itsekään tuollaisesta kuullut, eikä ollut muuten mieskään joka on hammasalalla. Samoin yksityinen hammaslääkäri sanoi, ettei ole toimenpiteellä raskauteen vaikutusta.

Taas näitä erilaisia käytäntöjä. :)
 
Mulle se hygienisti tosiaan sanoi, et kun bakteereja vapautuu niin paljon, niin alkaa herkästi supistelemaan ja tosiaan aiemmilla viikoilla se ei ole kovin toivottavaa. Ja silloin sit kun poisti sitä hammaskiveä, niin jatkuvasti kyseli, että supisteleeko ja sano, jos tarvii lopettaa.
 
Kävin kanssa just tarkistuttamassa hampaat, ja hoitaja oli sitä mieltä, että ihan hyvä, että menin (just) ennen kolmatta kolmannesta. Ei muuta syytä (kuulemma), mutta kun kaikki eivät pysty oikein enää olemaan pitkiä aikoja selällään, aiheuttaa se vähän haasteita työskentelyasennoille. Muutenkin voi herkemmin tulla huono olo.

Mulla ei ollut juurikaan mitään hoidettavaa, mutta putsattiin hampaat vähän niin kuin varoiksi ja otettiin nekin vähät kivenalut pois, mitä oli. Ei ollut puhetta, että rapsuttelulla olisi mitään erityistä haittaa jossain tietyssä vaiheessa, mutta sen hoitaja sanoi, että yleensä toivotaan, että toimenpiteet voitaisiin tehdä toisen kolmanneksen aikana - niitä itseasiassa vältellään vikalla kolmanneksella (ehkä kuitenkin eniten ton makaamisasennon takia?).

Ekasta kolmanneksesta ei ollut puhetta, mutta jostain muistelen lukeneeni, että silloin ei myöskään mielellään tehdä mitään isoja remontteja, ilmeisesti koska halutaan välttää ylimääräisiä tulehdusriskejä ja rasitusta keholle "herkässä vaiheessa", ja kun särkylääkkeitäkään ei voi ihan mielinmäärin vedellä, kai se asettaa myös omat rajansa. Voisiko olla, että tästä olisi ollut kyse myös siinä 17. viikon suosituksessa - joskin aika pitkällä jo tokan kolmanneksen puolella siinä vaiheessa :) Ehkä sulla on vaan supervarovainen hoitsu, tai ehkä sillä on taustalla jotain ikäviä kokemuksia, jotka ehkä harvinaisia, mutta mahdollisia. Tai jotain.
 
Tänään hammaslääkäriin, saa nähdä mitkä on heidän mietteensä asiasta jos ne siitä mitään ylipäätään mainitsee, kyllä siellä raskaus tiedossa on tietenkin :)
 
Hmph, miten ihmeessä tämä herkuttelu on nyt jäänyt päälle?! Alkuraskaus meni tosi hienosti ilman suurempia mielihaluja, mutta nyt sitten tämän viiden viikon flunssan seurauksena tulee syötyä ihan mitä sattuu. Nytkin kävin ruokkikselta palatessani ostamassa pussin karkkia... Niitä lisäaineitahan se vauva just tarviikin. :rolleyes:

Hyviä ideoita millä katkaista herkkukierre? Normaalisti pääsisin siitä irti liikunnalla, mutta nyt tuon murtuneen kylkiluun kanssa on turha haaveilla kunnon liikunnasta... o_O
 
ei oo ideoita..oon yrittänyt kyllästystaktiikkaa, mutta ei oikein toimi- pitäis vaan unohaa se karkkiosaston sijainti kaupassa..samoin on kyllä mullakin ruvennut maistumaan herkut, alkuun meni vaan ne sitrushedelmät:p

välillä toimii sellainen vaan omatekemää herkkua-sallimus mulla, siis vaan itse leivotut herkut voi syödä- siitä tykkää kyllä muutkin kun käy uuni kuumana joka päivä (tänään täytekakkua..)
 
Mulla varmaan perjantain neuvolakäynti sammuttaa herkkuhimot. Nyt jo vähentänyt rankasti, mutta tosiaan saan siellä taas sokerirasituksen tulokset ja uuden punnituksen.
 
joo, toi sokerirasitus varmaan on aika tehokas keino! Onni(ko) ettei sitä kuitenkaan ole näkyvissä..
 
Niin ja mulla ei edes ole tässä raskaudessa sokerirasitusta!! EIpä silti, viime raskaudessa arvot oli niin hyvät, etteivät estäneet herkuttelua.

Ja luulin jo viime neuvolan punnituksen (=keskellä flunssaa, keskellä herkkukautta) vähentävän herkkuhimoa, mutta ei, jatkuu vaan...
 
Takaisin
Top