Helmikuun höpöttelyt

toisaalta hyvä tulos sokerirasituksessa johtaa sitten päinvastaseen ajatteluun...mulla oli ihan huippuhyvät arvot,joten nythän mä saan huoletta mättää ihan mitä huvittaa... :p:grin
 
Sekään ei siis toimi..miten olis sallimus? kun se kielletty hedelmä on se mikä houkuttaa..?
Näin mä oon ainakin järkeillyt sellaisen kohtuudessa pysymisen - kun taustalla kuitenkin syömishäiriö, niin ei auta itselleen mitään ehdottomuuksia kehitellä syömisen suhteen..
"helppoa" oli ennenvanhaan kun sokerinpalan sai ehkä jouluna, ja hyvällä säkällä omenan:grin
 
Joo, salliva kyllä olen itselleni. En hermostu herkuttelusta. :grin

Mutta siitä huolimatta haluaisin jotenkin hillitä tätä herkkuhimoa. Alkuraskaus meni niin kivasti, kun ei oikeastaan tehnyt mitään mieli - tai ei siis ainakaan mitään herkkuja, ei suolasta eikä makeaa. :)
 
No ei munkaan alkuun tehnyt yhtään mutta sitten kun alettiin lähetystä puoltaväliä, niin kaikki sokerillinen ketsupista lähtien kelpaa...
 
Ei oo tarvinnu edes (kovin paljoa tavanomaista enempää) herkutella, kun tuli ihan täys shokkistoppi _kaikelle_ syömiselle tänään: +3kg noin puolessatoista viikossa :eek: Se tarkottaa yhteensä kymmentä kiloa - ja vasta vkolla 26 menossa :sad001

Onneksi on lääkärille aika varattuna ens ke, alkaa oikeasti huolestuttaa raskausmyrkytys... Olo on just sen mukainen, että on se +3kg tullut sekunnissa, mutten osaa varmaksi sanoa, onko turvotusta ja miten paljon. Verenpainetta ei oo tähän asti (koskaan) ollut, mutta nyt on senkin suhteen vähän outo olo.

Toivon olevani vainoharhainen ja noiden kilojen tulleen syöpöttelystä, jota en vaan muista tehneeni... Ehkä pyydän päästä sokerirasitukseen varsin korkeaan ikään vedoten. Olis mun puolesta voinut kuulua vanhalle ensisynnyttäjälle pakettiin ihan automaattisesti.
 
Kyllä sitä nestettä tosiaan saattaa kertyä nopeesti- ja näillä viikoilla kaiketi tuo painonnousu on huipussaan..(mutta kyllä mulla ne ihan viimeiset viikot on ollut sitä kg/vko)
Ja tuo verenpainehomma on kyllä ihme, ei mullakaan mitään oireita ennen ollut, mutta viime raskaudessa rupes sitten nousemaan, neuvolan tiheä seuranta onneksi paljasti. Hyvä kun oot itselles ajan saanut, hirveetä heitteillejättöä kyllä joidenkin seuranta!
Nyt mulla verenpainemittari kotona, ja ah mikä rauha saada täälllä seurata, vuokrasin Folkhälsanilta 4 egee/kk tai puolivuotta jotain kympin.. ja toistaiseksi näyttää hyvää!
 
Mua vähä hirvittää tuo verenpaineen mittaaminenki.. Ku multa ei vaan saa mitattua sillä "automaattisella" vai miksi niitä normaaleja mittareita sanotaan.. vaan neuvolasaki pittää mitata ihan semmosella vanhalla itte pumpattavalla ja laskettavalla mittarilla. nii pelottaa, että kui luotettava tapa se on sitte oikiasti mitata. en tiiä miksei nuilla normaaleilla mittareilla saa mitattua. onko sitte suoni sen verran syvällä, että se pukkaa sen takia aina vaan erroria.
 
Ihanaa etten oo ainut herkuttelun kans:) välissä tuntuu ettei syömiselle tuu loppua. Huomenna sokerirasitus... yöks! Hirvittää jo valmiiksi kuin paha olo tulee taas:sad001
 
"Kiva" kuulla, että muillakin on herkutteluvaihe menossa :happy
Mun ei tee oikeastaan mieli mitään karkkia tai muuta makeaa, mutta kaiken maailman täytettyjä sämpylöitä, patonkeja ym. ja muita suolaisia herkkuja..

Ja on kyllä nyt tullut huomattua, että pakko alkaa harrastamaan liikuntaa enemmän. Olo on ollut todella raihnainen, kun en oikeastaan ole koko raskausaikana mitään liikuntaa tehnyt. En yhtään ihmettele, että painokin alkaa nousemaan.. :confused:
 
suviit se pukkaa erroria jos mansetti on liian löysä, liiansuuri, liian pien,liian tiukallai, verenpaine liian matala, koneesta patterit vähissä, käsi heilahtaa mitatessa, joissain manseteissa on merkattuna se kumpi puoli on valtimon eli kyynärtaipeen sisäosanpuoli, ainakin kaikki noi voi saada näyttää erroria. niin ja jos konen letkut ei oo kunnolla kiinni.
 
Eilen kävin piiiitkästä aikaa liikkumassa vähän enemmän. Tai enemmän ja enemmän, ei tämän kylkiluun kanssa enemmän liikuta, hitaasti köpöttelin kävellen mutta kuitenkin. :wink On sekin parempi kun ei mitään noin 6 viikon sairastelukierteen jälkeen. Ja kylläpä teki hyvää! Supisteli kyllä ihan koko matkan, ei kivuliaasti mutta inhottavasti, mutta kaipa se kuuluu asiaan kun ei ole noin moneen viikkoon päässyt edes tuon vertaa liikkumaan. Olo oli joka tapauksessa jälkikäteen paljon parempi. :)

Ihana aurinkoinen ilma ainakin täälläpäin, tekisi mieli olla ihan jossain muualla kuin töissä!


27+1
 
Miellä on "onneksi" poika tän viikon hiihtolomapakolaisena eri tarhassa ja se on himppasen kauempana. Muuten ei väliä, mutta käyn aina kävellen hakemassa ja nyt on sitten 1 km suuntaansa 500 m sijaan =) Koska tosiaan huomaa, että lähes kaikki liikunta aiheuttaa nyt supistelua ja toi rauhallinen taapertelu on ainakin helpoiten säädeltävissä.
 
suviit se pukkaa erroria jos mansetti on liian löysä, liiansuuri, liian pien,liian tiukallai, verenpaine liian matala, koneesta patterit vähissä, käsi heilahtaa mitatessa, joissain manseteissa on merkattuna se kumpi puoli on valtimon eli kyynärtaipeen sisäosanpuoli, ainakin kaikki noi voi saada näyttää erroria. niin ja jos konen letkut ei oo kunnolla kiinni.

Sitä on yritetty mitata neuvolassa ja sairaalalla ennen ultraa, mutta ei vaan saa mitattua. Neuvolassaki kahen eri terkan kans ja molemmista käsistä, mutta ei. Kahella ekalla neuvolakäynnillä se tais onnistua, mutta sillonki mitattiin viis kertaa ennenkö onnistu.
 
Ihan asiasta sukseen, kylläpä äitiyspäivärahakin menee varsin progressiivisesti, en tiennytkään. Kelan nettisivuille oli ilmaantunut päätös äitiyspäivärahasta ja sen mukaan saan todellakin nyt noin 100 e/kk enemmän rahaa kuin viime äitiyslomalla, vaikka tulot on nousseet 1200 e/kk.

Ei sillä, pärjätään kyllä ihan varmasti tuollakin rahalla, niin tehtiin viimeksikin, mutta oletin eron olevan enemmän.
 
Mä oon duunissa mittaillu enemmän ku tarpeeks paineita ja jos on kovin matalat niin sillon niitä ei tahdo saada sillä koneella ja luotettavampaa on mitata manuaalisesti. Mä listasin tohon tosiaan ne yleisimmät syyt miksi ei saada mitattua. Iteltäni ei yhdessä vaiheessa saanut otettua kun paineet oli niin alhaiset ja olin niin laiha, mut siitä on vuosia aikaa.
 
Hahaa! Soitinpa äskön neuvolaan ja sokeriarvot olivatkin tällä kertaa kohdillaan eli hyvä näin =) Taidan kuitenkin vähän seurailla noita syömisiä, koska vaikka oli alle raja-arvojen, niin ei nyt mitenkään supermatalat mun mielestä olleet
 
Oi kevään riemua,
alkaa jo multasormia kutkuttaa tuo paljas maa ja lämpö.. kesä tulla puksuttaa jo kovaa vauhtia kohti!
 
Kun seki on nii jännä, että mulla on yleensä ollu vähä kohola paineet. Sen kyllä laitan yleensä jännityksen piikkiin, ku kotona mitattuna (sillon ku pysty mittaan kotona) oli ihan normaalit. Voihan se olla, että mulla on liian paksusti massaa suonien päällä, nii ei saa mitattua :D :D
 
Mua taas pelottaa, että nyt puolivälin jälkeen, kun liikuntaa täytyy alkaa keventää, paino lähtee räjähdysmäiseen nousuun. Mulla kunnon liikunta on ollut keino pitää paino kurissa, mutta mites nyt kun liikkuminen kevenee mutta syömiset pysyy samassa (+herkkuja tekee enemmän mieli)...
 
Takaisin
Top