Heinäkuun Hemaisevat Hämmästelijät

PojanÄiti, joo siis kyselin apteekissa tosta Mobilaatista, ni sanoivat et "ei osata suoralta kädeltä sanoa, et pitäis tarkistaa tuolta koneelta lääketietokannasta (?). mut kyllähän se lukee käyttöohjeissa saako vaiko eikö"... Kiitin vaa tiedosta ja häippäsin. Et eipä ollu kovin asiansa osaavaa henkilökuntaa apteekissa.. okei, oli se kluuvin apteekki, että en oo sinne kyllä menossa enää, ku ei siellä tainnu muutenkaa olla ku 2 työntekijää, eli jos tiiät mitä tarttet ni saat kyllä odottaa ennen ku kukaa tulee velottamaan sun ostoksias.

En mä usko että oksennustautia on, kun ei mahassa kierrä ja viime viikon maanantainakin oksensin vaa töissä aamusti yhen kerran.
Lääkärissä sain vaa saikkulapun. Ei ne nyt työterveydes mua kato sen kummempaa. Piti sitten kyl soittaa naistenklinikalle, kun vauva ei ollut kunnolla liikkunut koko päivänä. Matkal ostin mehujään ja sitten kotona vähän makailin, niin ei mitää.

Kyl siel kätilökin sanoi oksennustaudista, mutta ei must tää oo oksennustautia. Lääkärissä oksensin vaa parit limat ulos,vaikka olin juonut kunnolla. En mä nyt hätää ollut kärsimässä kun soittelin päivystykseen. Ajattelin vaa varmistaa. Sanoi että juo mehua ym ja lepäile. Että oksentelun ja kun ei oo syönyt/juonut paljoo, niin vauvan liikkeitä ei mahd. ees tunne? Siis kyl mä olin juonut aikalail oksentelun jälkeen ja yhen sämpylän syönyt, mutta sillä oli niin kiire lopettaa puhelu
[:@] Kyl mä jonkun ajan päästä pari potkuu sain, mut nyt ollut aika hiljakseen taas[8|]
Kalaa ja marjoja sain syötyy+ pysynyt sisällä. Tuskanen olo on kyl kuumuuden takia(vaikka yks vaate vain päällä[;)] ) ja sit pientä päänsärkyy.

Täytyy kattoo miten koiran iltakävelyn jälkeen tuntuu ja pitäskö soittaa taas päivystykseen. En saanut sille kiireiselle kätilölle sanottua että viikonloppuna mul tais olla suppareita.

Mites Jännä voi?

Helteestä: Semmoista vaan, että muistattehan juomisen lisäksi myös kivennäisaineet. Esim. banaanista saa kaliumia ja itse oon syönyt nyt magnesium-pillereitä, kun magnesium-hukkaa voi aiheuttaa sekä raskaus, hikoilu että nää mun korkeet sokerit ja lisäksi vielä se supistustenestolääke vaikuttaa kalsiumtasapainoon, mikä voi aiheuttaa magnesium-hukkaa. Olo ollut paljon parempi sen jälkeen kun oon magnesiumia syönyt ja varsinkin niihin sydänkipuihin ja -tykytyksiin on auttanut. Ja kivennäisvesikin olis näillä helteillä parempi kuin pelkkä vesi. Ja natriumia myös hikoillaan pois, joten jotain suolaista saa mielellään nyt syödä.

Mammaliinalle jaksamista oksentelun kanssa. Voisiko olla kyse loppuraskauden pahoinvoinnista? Joillekin kuulemma iskee lopppuraskaudesta sama kuin toisilla alkuraskaudesta ja joillekin sekä että. JOka tapauksessa varmaan kannattaa olla tiiviistä yhteydessä neuvolaan/päivystykseen, jotta vointiasi ja nestetasapainoasi tutkittaisiin ja seurattaisiin.

Omia uutisia: Synnytyskanava ei oo auennut enempää, sanoi ultralääkäri tänään, mikä helpotus! Näyttäis tää akuutti synnytyksen käynnistyminen tosiaan seisahtuneen. Pojun painoarvio oli tänään jo 1700 g eli edelleen keskikokoinen mukula olis tulollaan ja toivottavasti pysyis mieluiten vähintään elokuun lopulle masussa, mutta onneksi painoa jo tuon verran, jos nyt alkaisi jo aiemmin syntymään. Nyt onneksi näyttää aika hyvältä, mutta tarkkana tietysti edelleen saa olla ja hyvin helposti rupeaa edelleen supistamaan, joten lepoa edelleen. Huomenna tulee 32 viikkoa täyteen. Sokruista sain soittoajan viikon päähän. Arvot olleet kunnossa pari päivää, mutta kun en oo oikein ehtinyt/jaksanut syödä kunnon aterioita (helle, sairaan kissan hoito sun muu rumba), niin sillähän nuo ovat pysyneet kuosissaan... Aiemmin paskoja sokeriarvoja lähes päivittäin. Lääkäri ymmärsi tämän ja siksi mietitään lääkitysasia vasta viikon päästä.

Mulle sanottiin neuvolassa, että kipugeeliä ei saisi käyttää, mieluummin tavallista särkylääkettä. Ovat kuulemma sen verran tujua tavaraa. Tosin silloin oli puhetta näistä särkylääkettä sisältävistä. Mobilaatista en tiedä meneekö tuohon samaan joukkoon, kun en ole vuosikausiin käyttänyt.

Helteistä: Niinkuin Pippula tuossa edellä mainitsi, kannattaa muistaa pitää huoli, että saa tarpeeksi suoloja ja kivennäisiä. Hikoillessa koehosta poistuu muitakin aineita kuin vettä. Ja jos juo paljon pelkkää vettä, niin sekin vähentää suolojen ym määrää kehossa.

Huomenta!

Mammaliinan oireet kuulostaa lämpöuupumukselta myös..
Nyt suolat ja sokerit kuntoon nesteytyksen lisäksi!
Mulla oli kanssa yhtenä päivänä ton suuntaista, mutta lievempänä ja vasta kun olin saanut noi kuntoon, olo parani levon kanssa.

Täällä herättiin vesisateeseen, joka tosin kesti sen 2 min[:@][:@].
Koska sitä vettä saadaan kunnolla- huomenna vai sunnuntaina??

PojanÄiti on käynyt meidän hoodeilla[:)]
Oliko hyvää jädee?

Pippulalle onnittelut hyvistä uutisista!!

Palataan!

Olipa neuvolakäynti[:@] Siis ei kattonut verenpainetta,virtsaa,painoo yms. Kuunteli vaa vauvan sydänäänet, kun sanoin että ei oo tänään liikkunut+eilen liikkunut niin vähän. Olivat 143. Ei mitää reagointia siihen kun sanoin että viikonloppuna supisti varmaankin ja eilen illalla. Sitten kun tuossa neuvolamatkalla supisti tai ainakin sattui taas mukavasti+alapääs vihlas. Oli että: sä et nyt oikein pysty nauttii tästä raskaudesta, niin väsyneenä/turhautuneena tokasin että mä en ole nauttinut koko raskaus aikana. Siitä sitten: oliko tämä toivottu raskaus? Lukis mun paperit hittolainen ja näkis kuinka paljon mul on ollut kipuja+sairaalakäyntejä+mun masennus(lääkitys on). Sitten alkoi kysymää mun äidin raskauksista![:@] Tokasin kiukkusena että hemmetistäkö mä tiedän.
Kyseli sitten taas (viime viikolla kävin täl samal) että kauan olen töissä ja voi voi voi voi... Hittolainen tommosesta mitää saa irti. Sanoi että kaikkia lapsen liikkeitä en tunne jne. Sanoin että kyl mä ne aika hyvin tunnen ja selvästi on nyt vähentynyt.
Taidan soittaa tuossa vähän ajan päästä naistenklinikalle ja kysyy sieltä sitten toista mielipidettä. Sit kun kävelin tuolla, niin sattu ja vähä vihlo.
Juon hyvin ja eilen sain syötyykin. Sit eilen otin yhteensä 2g panadolia. Ens viikolla on omalle neuvolantädille aika.

Mammaliina no jopas on toimintaa! pyydä saada eri neuvolatäti. Miten tollanen on edes mahdollista???!!! Ihan suututtaa kyllä sun puolesta. Siis ei mitannu verenpainetta eikä mitään. Ihan järkyttävää..
Sen verran voin kertoo, et eilen itellä oli neukkukäynti ja valittelin vähä samaa et pistää kävellessä alapäähän jne ja et onko ne supistuksia niin meidän neuvolatäti ainakin sanoi, että on häpyliitoksen löystymistä, tai jotain sellasta et ihan normaalia.. ja et supistus on sellasta vannemaista kipua ala- tai keskivatsalla. Mutta ylävatsalla jos on sellaista kipua, niin on yksi merkki raskausmyrkytyksestä.
Ota ihmeessä yhteyttä sinne sairaalaan, jos susta tuntuu ettet saanut tarpeeks neuvolassa, neuvolan tehtävä on pitää äidistä ja vauvasta huolta ja sinuna tekisin kyllä jo valituksen tollasesta toiminnasta.... !!

Mullaki vähä hermo kireellä.. näitten helteiden takia, oon kodin siivoustaki lykänny jo monta päivää ku ei MILLÄÄN jaksa, niin kuuma, hikoiluttaa.......
Tulispa edes yksi viileämpi päivä tähän väliin, kiitos!

Päivääääää!!!

Tuntuu yhdellä jos toisella olevan pinna kireellä, mulla kans ottaa aivoon kun tuo ukko ei saa mitään järkevää aikaseks, ja mä en kertakaikkiaan jaksa siivota yksin...Joten hukutaan pas**an! %#"¤%¤##!!!

Jännä: Odottelen tilanne raporttia... Pst. Aijotko sinne reissulle tuossa kunnossa? Jos tarvit apua/et halua olla yksin tai jotain, ilmoittele [;)]

Akku loppuu ja laturin johto jossain, joten palailen myöhemmässä vaiheessa...

Joo meil on miehen kans onneks sovittu työt kotona, mies hoitaa pihan ja minä sisätilat (oon kyl niin onnellinen ettei tartte ulkona nyt rehkiä, mut eipä se nurmikaan juurikaan kasva ku näin kuuma..) mutta silti...
ja talvella myös,mies tekee lumityöt, ja minä keittelen kuumaa kaakaota kiitokseksi sisällä :P

pakko olis saada kattotuuletin..! onko kellään? onko siitä apua vai pyörittääkö sekin siis vaan lämmintä ilmaa..? paljonkohan mahtaa maksaa sellanne 4-5 siipinen ropeli [:D]

Heissan!

Meillä satoi vettä tänään joskus 6:30-8:00? Ainaki ton ajan, koska sillon mä olin hereillä [:D] Tosin se loppu siihen mennessä ku uudestaa heräsin ja nousin ylös. Nyt on ihan hikinen olo taas mut taivas on ihan harmaa.. Tulis kunnon ukkosmyrsky ni tää mamma ois onnesta soikeena!

Kylkikipu on huomattavasti vähentyny! Kroppa vissii pelästy ajatusta siitä geelistä, kun alko heti helpottaa [:D] Ei se täysin poissa vieläkään ole, mut tosiaan paaaaljon parempi. Onneksi.

Mammaliina: Mä oon huomannu, et ainaki tää mun vauvani liikkuu hyvin vähän, ku on kuuma, mut heti ku vähänki viilenee ni alkaa bileet mahassa. Voiskohan sulla olla vähän sama, et vauvalla on vaa niin kuuma, ettei yksinkertaisesti jaksa potkia sua? Mut ehdottomasti tee valitus tosta neuvolantädistä!! Eihän tollee voi käyttäytyä vaikka odottajalla ois 20. lapsi tulossa!!

Moikka kaikille!

Nyt pitää kyllä tehdä kysely teille, rakkaat kanssasisaret:
mitenkäs olette suunnitelleet synnytystä- tai siis onko joku jo nyt tietoinen, että haluaa/joutuu keisarinleikkaukseen?
Kysyn ihan sen takia, kun kävin tuolla elokuisissa, oli siellä joku kommentoinut epäilevänsä syyksi, että "alatiesynnyksiä tuputetaan",  talouden [8|][8|][8|][8|]...en kyllä ole vielä varma, oliko joke, mutta kuitenkin..heräsi mielenkiinto, mitäs meillä täällä syyskuisissa ajatellaan synnytystavasta.

Hellurivei vain kaikki muutkin heinäkuun huohottavat hikoilijat [:)]

Taas 4tunnin yöunet takana ja ajatus ei kulje enää, naurua itkua..mielialat heittelee!

Tänään aamulla soittivat polilta kun oli eilen neuvolasta laitettu sinne kyselyä mun tilanteesta, kävin siis siellä ja kunnolla tutkittiin kaikki. Otettiin jälleen sydänkäyrä, ultrattiin, tutkivat istukkaa, sisätutkimus jne. Joitain kokeita otettiin myös joiden tuloksia pääsen kuulemaan huomenna. Aamulla vuoto jatkui, edelleen vähäistä. Masussa kaikki kuitenkin onneksi erittäin hyvin, veren tuloa eivät osanneet sen tarkemmin vielä selittää kun ei löytynyt haavaumia/ muuta minkä ois voinu silmällä erottaa. Odottelen siis kokeiden tuloksia josko ne keroisivat jotain..Kysyivät myös olenko tehnyt jotain tavallista raskaampaa (tuli heiluttua tuon siivouksen/ vauvan huoneen parissa ankarasti) josta sain moitteet ja käskyn että nyt tosiaan rauhotut, ja näin täytyy tehdä vaikka vaikeaa se on kun muutenkin niin rauhassa pyrkinyt olemaan (..ok tuo heilumispäivä oli poikkeus, saimpahan purettua stressiä ja tätä turhautumista edes johonki..). Nappulan painoarvio oli 1700 [:D], hieman alle normaalikasvukäyrän kuulemma mutn ei isoja heittoja..

Mamma: Tarkoitus oli lähteä mutta nyt tuon tapauksen jälkeen en uskalla lähteä, lääkärille asiasta puhuin ja oli sitä mieltä että en saa uneksiakkaan poistuvani tästä kaupungista eikä neuvolatätikään perunut maanantaista aikaani kun kysyin voisiko reissun takia sen perua, totesi vaan että ei kyllä suosittele ollenkaan eikä mielellään ala perumaan..Onhan se matkustaminen rankkaa ja toisaalta itsekin mietiskelin ettei olisi mukavaa jossain vieraassa paikassa kun tulisi tilanne että pitäisi lähteä lekuriin.. Varaan siis kasan herkkuja, kirjoja ja leffoja ja makaan kotona nautiskellen omasta rauhasta ja huolehtien mitä nuo veljekset (ja isänsä) siellä saavat päähänsä kun ei ole ketään perään katsomassa [&:][:D] Rimpauttelempa sinulle jos turhan yksinäiseksi käy, teille saakka juuri ja juuri uskaltaa lampsia[;)]

Mammaliina: Aika uskomattoman kuuloista tuo touhu siellä neuvolassa..Onko ihan vakiotäti vai joitain kesätuuraajia? Täällä tuo tuuraaja sellainen että mielummin jättää kysymättä vaikka kysyttävää ois, vastaukseksi saattaa tulla mitä sattuu. Ja toivottavasti vointi paranee ja loppuu tuo oksentelu..

Milamariaa: Joko tuuletin löytynyt? Onko ne oikeesti jokapaikasta loppu kun näytettiin uutisiski miten ihmiset niitä jonotti.. Tsemppiä metsästykseen!

Purri: Kyllä mäki oon sitä mieltä että ajoittaisesta käytöstä ei haittaa olis jos panadol ei auta..Itse joutunut käyttämään välistä kortisoonivoiteita joista myöskin sanotaan ettei sais käyttää kun niin tujuja mutta varmistin asian ja ainakin näiden suhteen sanottiin että voi silloin tällöin tai tyyliin muutaman päivän putkeen muttei pidempiä "kuureja"

Custos: Kyllä täälläkin mennyt sulatejuustoa..

Heissan! Ihme touhua toisilla, jos edes neuvolassa ei oteta kunnolla kantaa oireisiin. Mulle sanottiin neuvolassa, että jokainen äiti osaa kyllä itse tuntea parhaiten kehonsa ja jos jotain poikkeavaa tapahtuu niin pitäisi heti ottaa yhteyttä jonnekin ja mulle kerrottiin myös että vauvan liikkeitä pitää itse seurata, jos ne vähenee huomattavasti, niin jokin voi olla pielessä. sanottiin, että kannattaa ensin syödä tai juoda jotain ja sen jälkeen mennä makuuasentoon ja vain kuunnella. vauvan pitäisi potkia vähintään kymmenen kertaa tunnissa.

Siitä tiedätte onko maidossa tarpeeksi rasvaa, kun tuntuu, että vauva syö kaiken aikaa ja pitää vain pieniä taukoja, eikä silti kasva yhtään. Maito näyttää kuin se olis pelkkää vettä!

Pippula: Ihanaa ja onnitteluja, että olet näin pitkälle selvinnyt [:)]

Mammaliina: Kummaa toimintaa.

Jännä: Tekemättömyys on kyllä turhauttavaa mutta onneksi ei enää kauaa tarvitse odotella.. Tsempit sinne!

Omaa: En ole vaivautunut etsimään tuuletinta, kun olen lukenut että monesta paikasta loppu [:D] Odotan, että kaikki muut saavat tuulettimensa niin ehkä minullekin jostakin uudesta erästä jossakin vaiheessa tuuletin heruu [:D]

Milamariaa: samaan oon päätynyt, että annan kiireisempien ja paremmin jaksavien hakea ne tuulettimet ensin, meen sitten vaikka jouluksi hakemaan sellaisen, mutta oon ajatellut vaikka ensi kesäksi sen hommata, kun on silloin pieni lapsikin.

Rasvoista: oon joutunut enemmän tai vähemmän käyttämään kortisonia raskauden aikana. Ihotauti lääkäri sanoi, että suuret määrät imeytyy, mutta pienet ei todennäköisesti. Suureksi määräksi ehdotti 20g/päivä, johon en suostunut, mutta mitään absoluuttista rajaa en tiedä.

Kaika: oon lukenut, että alatiesynnytyksessä on vähemmän komplikaatioita kuin sektiossa. Eroista en tarkemmin tiedä. Alatiesynnytykseen oon menossa, mutta jos sektioon päädytään oman/ vauvan hyvinvoinnin tms. kannalta, niin sitten sektio. Ei oikein ole puolesta tai vastaan mitään ehdotonta mielipidettä.

Uskomatonta! Ulkona sataa ja ukkostaa[:D] Äsken seisoskelin partsilla sateessa, mukavasti viilensi, mutta ei meidän kämppä vielä kovin viileä oo..[:-]

Kohta pitäisi tulla vieraita, ehkä parempi siirtyä kahvin keittoon...

Sateista iltaa!!!

Joo kyllä vain! Meillä sataa! Tosin edelleen tuntuu ku ois saunassa, kun on niin kuuma, eli vaikka tuolla myöskin piiiiiiikkiriikkisen jyrähteli, niin siitä ei kyllä mitää apua ollu. Toivon, että vielä viilenis enempi [:)]

Jännä: en oo mitää panadoleja ottanu, ku ei mulla tehoa ne edes päänsärkyyn..[&o] Mut tosiaan en oo vielä käyttänykään tota mobilaattia, ku kipuilu väheni [:)]

En tiedä mikä ton neuvolan täti onkaa, mutta ens viikolla palaa oma kesälomalta.
Neuvolan jälkeen söin, join, kävelin koiran kaa,lepäsin aika kauan sohval ja kävin suihkus. Ei mitää liikkumista. No soittelin naistenklinikalle ja sanoin oireet+mitä olen jo tehnyt, niin sanottiin ystävällisesti että tänne vaa.
Käyräs sitten alkoi vähän liikkumaan, mutta kun toiseen käyrään laittoivat(kävin välil verikokeis), niin en tuntenut liikkeitä.
Ultras kuitenkin liikkui ja heilui hyvin[:)] Vähän ylävatsa ja keskivatsa kipuja ollut, mutta koitan panadolil selvitä.
Lääkäri ja kätilö sanoi että seuraat nyt liikkeitä ja jos ei mikää taaskaa auta, niin soita tänne. CRP oli 5 ja kun sen pitäs olla 3 tai alle, mutta ei nyt kuiteskaa tarvinnut osastolle mennä. Kätilö sanoi että soittaa jos lääkäri on toista mieltä, mutta ei onneks ollut.
Kohdunsuu oli kiinni ja vauvan sykkeet hyviä.

Itse ajattelin että alateitse saa tulla, kun kuitenkin keisarileikkauksesta toipuminen vie yleensä kauemmin kuin normaalisynnytyksestä. Fyysisesti siis, jos ei tule verenvuotoja yms synnytyksessä.
Täälläkin satoi ja ukkonen jyris, mutta kuuma siltikin on...

Vähän odottelin, että tulis kunnon ukon ilma, mutta vain vähän aikaan satoi ja muutama jyrähdys. Siinä kaikki ja edelleen kamalan kuuma. Öisin kamalinta kun pitäisi alkaa nukkumaan, niin hikoilee oikein kunnolla.
Kävelykään ei oikein enään tunnu hyvältä, sen jälkeen noita liitoksia särkee kamalasti. menee päivät melkein makoiluksi, kun ei jaksa tai voi tehdä mitään.

Missä mun sade oikein luuraa????

Hyvä homma, Mammaliina, että kaikki kunnossa!
Mutta joo- onpas ala-arvoista toimintaa osunut tiellesi siellä neuvolassa. Valitusta kehiin vaan!!

Sarkasmin voimalla ilman tuuletinta Milamariaa ja HaniMami, oikee asenne!

No sinäpä sen sanoit, jousimiehen äiti, eipä ollu tarpeeksi rasvaa mullakaan..ku meinas vauvelit, että yöllä(kin) on maitobaari auki kokoajan..Maalaisjärjellä taas pääsi pitkälle *taputtaa itseään päähän*, annoinpa korviketta ja johan nukkuivat pojat aikaisin yönsä läpi.

jännä: JEEEEE!! onneksi ei mitään vakavaa tahi akuutia esiintynyt.
NYT SIIS RAUHA MAAHAN.
On varmasti helpottavaa kuulla, että painokin on jo noinkin paljon vauvelilla.

Meillekkin on tulossa vieralija (taas), joten joutuu mennä laittamaan itsensä vastaanottokuntoon..
Ei mikään helppo tehtävä[:D]

Jospa sitä kykenis hetken näpyttelemään. On supareita taas ollunna koko päivän, viime yönä oli nivuset niin tulessa,etten tiedä/erottanut onko supistuksia vai ei. Nyt tänään on ihan ristiselässä asti tuntunut. Mukelolla tuntuu olevan kaikki ok, ja "omaa kivaa" nyrkkeilymatsia pissarakkoon jne.
Tiistaina on neuvola, TOIVON TODELLA että on jo oma neukkutäti paikalla.

Jännä: Onneksi kaikki kunnossa, joskus ei selviä mistä tuo vuoto johtuu ollenkaan. Meillä ei ole mitään erityistä viikonlopuksi, Sunnuntaina mennään katsomaan "vauvaamme" rippileirin opinahjoon [;)] Laita viestiä....
Onneks ei tarvitse olla katsomassa niitten perään [:D] (vuosien kokemuksella,HUH!)

Koittakaahan mammat jaksella helteistä/ukoista/ kaikesta huolimatta, niin ja noista neuvola täteistä oikeesti pitää tehdä valitusta, jos menee aivan toheloimiseksi tai hälläväliä meininkiin.

Nyt jatkan soffaperuna eloani. (Lue: Mies laittaa mulle iltapalaa, ja tuo sen soffalle) [;)]

Takaisin