Heinäkuun helinää

Joo, meillä ei ton sokerin takia syödä jugurttia lainkaan. Tai siis, mitään maustettuja (harvoin muutakaan). Joskus herkutellaan turkkilaisella.

Pakko vielä kyllä sanoa, että buumihan rasvattomuuteen taisi olla silloin yli kymmenen vuotta sitten, kun niitä tuotteita alkoi ilmestyä aina vaan enemmän. Nykyäänhän paine (julkisessa keskustelussa) on nimenomaan siihen kovien (tietysti myös pehmeiden) rasvojen syöntiin. Omassa tuttavapiirissä ainakin julistetaan täysmaidon sanomaa, niin etten omalla naamalla edes kehtaisi tunnustama että meillä on kevytmaitoa ja melko usein myös rasvatonta.. :D
Itse ajattelen, että kun on kohtuus kaikessa, niin voi syödä monipuolisesti kaikkea.. Rasvaa tai rasvatonta. Sitten on tietty eri asia jos on perinnöllisiä riskitekijöitä (niinkun meillä) tms. jolloin on hyvä välttää tiettyjä rasvoja/sokereita jne..
 
Muokattu viimeksi:
Kauhea tuon pojan hampaiden narskutusta! :arghh:tekeekö muiden lapset sitä? Oon yrittänyt vaan olla näyttämättä kuinka inhottavaa se mielestäni on enkä ole huomioinut, kun pojan mielestä kaikki kielletty on kivaa ja pitää aina jatkaa jatkaaa ja jatkaa kiellon päälle... Tai jos pojalla oikein hyvä päivä on niin uskoo kerrasta mutta...
Kyllä tekee! Ja kyllä, se on ihan kamalan kuuloista.
 
Meilläkin narskuttaa ja pahaa tekee mulle... Uuh.. Mä oon koko ikäni juonu maitoa ruoalla, ja aina kärsin aknesta( myös aikuisena) ym ja nyt ku aikuisena lopetin sen ni iho on ku vauvan pylly tosi hyvässä kunnossa! Et oikeesti mulla aittoi tuohon, luin että maito voi ruokkia lievää tulehdustilaa elimistössä. No anyway en mä mikään maidon vihaaja oo, en sitä tarkota enkä mikää hihhulikaa Vauvalle oon tarjonnu ruoan kaa maitoa mut haluaa sinakin vielä vaan vettä. Terkalle sanoin et miten saan oppii maidolle ni se vaa sano et kaikki ei tykkää ja eihän se mitää, juustoja ym enemmän ja kalkkitabletitkin on keksitty jos ei uppoo.
 
Eipä sitä narskutusta kannata kieltää, kestää aikansa eikä se lapsi tahallaan sitä tee, hampaat vaan ahdistaa suussa.. Ompahan yks kiellon aihe vähemmän
T: entinen yönarskuttaja (vanhemmiten toki eri syyt ku tuoreet hampaat :wink)
 
Meidän tyttö kyllä tekee nimenomaan tahallaan, alkaa narskuttaa ja katsoo miten reagoin. Ja narskuttaa kahta kauheammin virne naamalla, jos kiellän ja/tai irvistän kun se ääni on niin karmea.

Mä oon kans yönarskuttaja, mutta toi ipana narskuttaa vain hereillä! Useimmiten ruokapöydässä, kun syöminen ei enää kiinnosta.
 
Luulen silti että se liittyy vaan niihin uusiin hampaisiin ja menee ohi kun siihen ei kiinnitä huomiota ollenkaan
 
Tai sitten se on vaan niin hieno uusi äänii jonka osaa tehdä :D tai ainakin se vaikuttaa "vau" elämykseltä pojan naamasta päätellen :hilarious:
 
Mä en edes osaa narskuttaa etuhampailla, poskihampailla kylläkin :eek: varmaan niin huonossa kunnossa mun etuhampaat tai jotain :p
 
Meilläkin narskuteltiin vielä kuukausi sitten mutta se vaihe meni itsestään ohi. Kesti muutaman viikon. Luulen että lapset vaan ihmettelee uusia hampaita ja hauskaa ääntä. En lähtisi kieltämään, juurikin siitä syystä että narskutuksesta ei tehdä liian suurta numeroa ettei lapsi ala tarkoituksella narskuttelemaan. Meillä ainakin usein jos jotain kielletään niin se onkin hauskaa ja sitä sitten täytyy tehdä koko ajan :)
 
Se on vaan tosi vaikeaa olla normaalisti "en kuule, ei haittaa" :D oon kyllä sitten keksinyt jotain hyvin ihmeellistä että poika on keskittynyt siihen hampaiden narskuttamisen sijaan :rolleyes:
 
Meillä ei oo onneksi narskutteltu. Muistan että esikoinen ois muutamia kertoja pienempänä narskuttanu tahallaan oikeen ikävän kuuloisesti.
 
Meillä oli narskutusvaihe silloin kun etuhampaat tuli ylös ja alas, pari viikkoa (?) sitä taisi kestää mutta loppui sitten kokonaan.
 
Meillä käytetään kevytmaitoa. Maitoa olen sekoittanut pojan puuron sekaan tai tehnyt puuron kokonaan maitoon. Ruoan yhteydessä juo vettä lasista, muutaman kerran olen tarjonnut maitoa mutta ei tykkää juoda sitä juurikaan, vähän kuitenkin hörppii. Viiliä, turkkilaista ja/tai kreikkalaista jogurttia ja maustamatonta Ab jogurttia meillä syödään päivittäin, raejuustoa suht usein ja silloin tällöin ollaan tarjottu himpun verran juustoa. Imetän vielä muutaman kerran vuorokauden aikana. Uskon (ja toivon), että kalsiumia saa riittävästi, vai mitä mieltä olette?
 
Gerbera, aivan varmasti saa tarpeeksi! :) itse en ole edes moista hoksannut murehtia kun poika juo maitoa tissistä 4-3krt/vrk, aamu ja ilta puuron teen puoliksi maitoon, joskus kokonaan. Välipalaksi saa sillointällöin hapanmaito tuotteita ja ruoan kans harvakseltaan rae juustoa.
 
Onko se maito siis sitä kalsiumin saantia varten, meinaan ku kattelin noita ravintosisältöjä ni nan2 korvikkeessa on 62mg kalsiumia desissä ja maidossa 110mg .. jos se on kalsiumin takia tärkeä ni eihän sitä tarvii edes juoda niin paljoa :P
 
Suositus maitotuotteista ylipäätään on se 5-6dl kuten tuolla kuvassa jonka laitoin ylemmäs, sisältää jugurtit yms. Plus sitten juustoa ja sen kalsiumin takia.. Korvikehan ei enää 1v eteenpäin olisi se juoma vaan firmoilla on ne omat maitojuomat eli se 3:n (jos siis haluaa niitä juottaa) niissä lienee taas eri ravintoarvot :)
 
Huh hellettä! En muista että olis koskaan ottanut kuumuus näin koville. Meillä siskon tyttö kyläs ja ollaan oltu melkein koko päivän tivolissa. Ihmeen hyvin poika jaksoi vaikka oli niin kuuma ja itsellö ohan tuska päällänsä.
 
Takaisin
Top