Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Lapset on mainioita! :) Meidän esikolta leikattiin maanantaina kitarisat, tytöllä ikää siis 2v 3kk. Olin hoitajan kanssa sängyn vieressä kun tyttö heräsi ja kun näki meidät, ensimmäinen kommentti oli "minulla on masussa vauva". Ja tätä lausetta kuulee kyllä muutenkin. :)

Nii jos niitten kivien kans ei voi olla ni tekeehä ne sit jotain.. Tähystyksel niit vissii murskataan tms. Saitko ruokavalio-ohjeita?

Riippuu kivien laadusta onko ruokavaliolla mitään vaikutusta, vettä vaan käskettiin juoda niin että koko ajan on pieni pissahätä :D ei se työpäivän aikana oo mahdollista kun vessat niin kaukana työpisteestä mut kotona sit lotrataan :)

Multa kans on jotkut tutut lapset kattonut viimeks vauvaa navan läpi :) Oman tuttavapiirin (tosin kylläkin naisväki) kaverit kyl on taputellut mahaa ja yhen kans juttelinkin, et mua se ei kyl haittaa. Onhan se maha maailman ihanin juttu. (kyseessä oli vielä sellainen, joka toivoo itselleenkin perheenlisäystä). Mut kaikilla on ne omat rajat. Mä kyl tuntemattomien taputteluja ihmettelisin. Ei tosin kukaan varmaan uskallakaan :D

Täälläkin jotkut naiset töissä haluavat taputtaa mahaa. Ei se oikeastaan mua haittaa ja yleensä kysytään lupa. Anoppi pääsi tuntemaan pienen potkunkin. :-)

Meil töissä on nii reilunmalliset työvaatteet ni mummot ei o kyl hirveesti yritelly vielä. Kyl mie heidän annan koskee jos haluuvat ku hyö on aina nii innoissaa raskauksista mut tuntemattomiahan hyö ei miulle olekaan :). Tuntemattomilta toki odottais et kysyyvät

Meillä töissä yks on muutaman kerran ohi mennen taputellu tai ehkä lähinnä koskenut. Mutta ei kyllä juuri kukaan muu ole kosketellu ja ihan hyvä vaan. Jotenkin en ehkä tykkäisi siitä.

Mie tykkään iteki kosketella ja halailla mummoja ja pappojaki jos ovat "siistejä" ni ehkä se on jotenki siks nii luonnollista. Mut ihan ymmärrettävää et kaikki ei tykkää :)

Tuli muuten tästä taputtelu asiasta mieleen (ei mahaan liity, mutta kuitenkin) kun toissa viikolla oltiin tuon esikoisen kanssa (n.1v11kk) kirjastossa, katseltiin siinä rauhassa kirjoja ja olin riisunu tytöltä ulkovaatteetkin pois että pääsee leikkimään lasten puolen "mökissä" pehmoleluilla ja keinumaan keinuhevosella jne. Niin sinne sitten tuli joku iso ryhmä ulkomaalaistaustaisia aikuisia, olivat ilmeisesti jonkinlaisella kirjastoon tutustumis käynnillä tms. Kävivät kiertämässä lasten puolen ja tulivat siihen meidän viereen seisomaan ja kuuntelemaan jotain esittelyä.. niin siitä ryhmästä yksi nainen innostu mun tyttärestä niin että otti sen syliin ja rupes pussailemaan poskelle! :eek: Olin n.5-10m päässä ja säpsähdin tilannetta, nousin ylös ja lähestyinkin muutaman askeleen jonka jälkeen tätä naista rupesi tulkkaamaan toinen ryhmän jäsenistä.. kyseli tytön ikää ja nimeä jne. Tyttöhän oli ihan oma itsensä naisen sylinsä, hymyili ja höpöttikin jotain, että ei sillä mitään hätää ollut. Mutta oli kyllä tosi erikoinen tilanne, kun säikähtää samalla ja hämmästelee toisten lähelle käymistä, mutta samalla oli suloista katsoa kun joku tuntematon pitää omaa lasta noin suloisena tms?? :wideyed: Ehkä hieman kulttuurieroa!

Sillo ku mie olin pieni ni Kreikassa pappi kysy äitiltä et paljo mie maksan ku olin kuulemma nii ihana :) oletan et vitsillä kumminkii. Mut ulkomaalaiset useesti on kiinnostunu muiden lapaista ja eläimistä, yleensä vilpittömästi :)

Kuulostaa tutulta, perhekerhossa aikoinaan eräs äiti teki tätä myös, että suukotteli ja silitteli muiden lapsia. Osa tuohtui, enemmistö kuitenkin lähinnä hölmistyneitä hellyydenosoituksista..

Jotenkin ajattelen kaikenlaisesta koskemisesta, että on ihan kohteliasta kysyä lupa :) Kohdistuu se sitten minuun aikuisena tai sitten lapseeni.. (tulevaan, vielä ei oo kokemusta kun esikoista odotellaan).

Ei minuakaan varmaan olisi niin hämmentänyt tai edes haitannut mamman masun taputtelut, jos olisi jotenkin varoittanut etukäteen ja kysynyt että saakos sitä masua koskea.
Joku sellainen suomalainen oman tilan tarve minussa varmaan on... että sen tietyn alueen saa toinen ihminen ylittää jos on lupa (on joko läheinen ihminen, tuttava jonka kanssa on tapanakin esim. halata tai sitten tosiaan ihan kysytty lupa..).

Toisaalta ymmärrän myös ihmisiä joita työn kautta tapaan. Heille minä olen ihan tuttu, mutta minä en taas välttämättä tunne heitä tai muista ... kun ihmisiä tapaa niin paljon eikä niitä samoja ihan jatkuvasti, ja mulla on huono muisti.. ja ja.. ja... Kaikki tuntee apinan mutta apina ei tunne ketään. :D

Mitenkä muuten, kun niitä sydänääniä kuunnellaan. Niin eikö se oo se vauvan sydänääni semmonen pieni kliksahtavan kuuloinen laukka, eikä se jumalaton jytinä (jonka olen siis ymmärtänyt olevan minun pulssini)? Hyvä tässä vaiheessa vielä kysellä, mutta ihmettelin vaan, kun eilen kätilöllä halusin kuunnella sydänäänet varmuuden vuoksi, niin laitto sen navan alle ja samantien kuulu se jumalaton jytinä. Hymyssä suin siinä sitte kätilö ja opiskelija totesivat, että heti tuli kuuluviin. Olisihan se nyt vähän outoa, jos ei kätilö muka tietäisi paremmin :D? Enkä siinä mitään kehannu kyseenalaistaa.. Ei se nyt mua vaivaamaan jääny ku muksii kuitenkin tuo neiti, mutta laiska se vaan on :D Taitaa olla laatu korvaa määrän -tyyppiä tämä vaavi, sellasella voimalla noita osumia tulee.

Aubrey vauvan sydän lyö jopa tuplaten nopeammin kuin sun oma, jo siitä voi päätellä kumman sydäntä siinä kuunnellaan :) mulla ainakin kokemuksen kautta jääny käsitys että jos osuu oikein hyvin kohdalle vauvan sydänäänet ni jytisee lujaa , toinen on sit (miten neuvolatäti sen sanokaan öö...) et istukan(vai kohdun???) seinämien kautta heijastuva ääni on semmonen vaimeampi .. en tiä ymmärtääks tästä selityksestä ny mithää :D

Mitenkä muuten, kun niitä sydänääniä kuunnellaan. Niin eikö se oo se vauvan sydänääni semmonen pieni kliksahtavan kuuloinen laukka, eikä se jumalaton jytinä (jonka olen siis ymmärtänyt olevan minun pulssini)? Hyvä tässä vaiheessa vielä kysellä, mutta ihmettelin vaan, kun eilen kätilöllä halusin kuunnella sydänäänet varmuuden vuoksi, niin laitto sen navan alle ja samantien kuulu se jumalaton jytinä. Hymyssä suin siinä sitte kätilö ja opiskelija totesivat, että heti tuli kuuluviin. Olisihan se nyt vähän outoa, jos ei kätilö muka tietäisi paremmin :D? Enkä siinä mitään kehannu kyseenalaistaa.. Ei se nyt mua vaivaamaan jääny ku muksii kuitenkin tuo neiti, mutta laiska se vaan on :D Taitaa olla laatu korvaa määrän -tyyppiä tämä vaavi, sellasella voimalla noita osumia tulee.
Minusta ne sikiön sydänäänet on just se nopea laukka :)

Mulla kuuluu usein aluksi vain sellaista "vouvouvou"-ääntä, joka tulee neuvolantätin mukaan istukasta/napanuorasta. Lähinnä muistuttaa avaruusalusta... Ja sitten kuulemma sieltä kuuluu kaikkia suolen murinoita, äidin oma pulssi sekä se laukkaääni, joka on sikiön sydänääni. Kaveri yritti viikonloppuna kuunnella kotidopplerilla muttei saatu kunnolla kuuluviin, en kuitenkaan huolestunut kun kaveri potki niin että koko maha heilui :D

No niin mustakin se laukka juuri on vauvan sydänääni, tätä siis ei edes etsitty kun innostuivat siitä mun pulssista. Olipa hölmö kätilö :D Raukkaopiskelijakin oppi nyt ihan väärin, toivottavasti pääseemuidenkin kanssa hän kuuntelemaan, ettei jatka samaa virhettä. Aika outoa, että noin erehtyy kätilö.. Ihan aikuinen nainenkin, olettaisin siis olevan muutaman vuoden jo kokemusta.

En tosiaan kuitenkaan jaksa huolestua, kun heiluttelee masua sen verta hyvin. Rupesin just miettimään ja luulen, että neljästä kerrasta kun on kuunneltu, niin kerran olen tän laukan kuullut. Sen sai kuuluviin lääkäri, muut ovat tyytyneet siihen jytkeeseen, eli mun omaan pulssiin? Aika.. Jännä.

Kyl täällä kuunnellessa ne ainaki kattoo aina sen sykkeen että luulis sielläki sen verran tajuuvan? Jos mie kuuntelen ite dopplerilla ni molemmat sykkeet kuuluu samalla tavalla, toinen on vaan tosiaan sen 70-80 ja toinen 140-150
Ja viimeks miulta neuvolas terkkariopiskelija löys kyllä heti sykkeen ku tökkäs dopplerin pään mahaan, osas niin hyvi neuvoo terkkari et mis kohtaa vauva tuntuu mitenki ja mistä siis kannattaa ettii.

No ehkä se sitten oli se. Kuulosti sen kerran vaan niin erilaiselta.. Onhan täällä kuitenkin osaamistaso ihan samaa luokkaa kun Suomessakin. No niin tai näin, jotakin jytkeitä olen nyt saanut kuunnella :D

Asiasta kukkapurkkiin, miehen rötkylä paljasti suunnittelemansa yllätyksen (haluaa itse aina tietää yllätykset ja lahjat etukäteen). Aikoo käydä hakemassa mulle uuden auton seuraavan reissunsa jälkeen :D Olivat tänään käyneet ukkinsa kanssa kattomassa uutta mazdaa (mistä olen intoillut) ja oli niin hyvä rahoitustarjous, että päättivät mut yllättää :) Mutta halusi tarkistaa värin :D Olis se senkii tienny, jos olis tarkkaan mua kuunnellut! Tokihan se on vieläkin aivan ihana yllätys, mutta olishan se ollu hauska, jos olis todella mun tietämättä ajanut auton pihaan :D Olivat kuulemma mittailleet, että helposti saa vaunut konttiin ostosten kanssa.. :p

Aubrey yyber siisti yllätys!! :) mullaki mies kertoo aina yllärit etukäteen ku ei malta olla hiljaa jos se on hänen omastaki mielestä siistiä :D esim. Mun 25-v synttäreiks hän lupas viedä mut syömään ja päivää vai kahta ennen paljasti että paikka on Gaijin (aivan yyber tasokas meiän normi amarillo/hesereissuihin verrattuna. Ja kallis!!!) :D osasinpa ainaki laittautua viimesen päälle huolellisesti sit.. :P

Takaisin