Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Mä oon hoikka, mutta kyllä mua silti mietityttää painon kertyminen raskausaikana. Vaikka tiedän, että painoa tulee, sitä pitää tulla ja se on ihan normaalia, niin silti vähän kylmää katsoa vaakalukemaa, jollaista en ole koskaan eläissäni nähnyt. Ja painoa on tullut vasta muutama kilo. Hirvittää, että mitä, jos raskauskilot ei lähdekään pois. Oon tottunut olemaan tietyn painoinen, mutta ehkä sitten totun uusiin lukemiinkin, jos ne ovat jäädäkseen.

Ehkä siellä nyt joku ajattelee, että älä sinä laiheliini valita, mutta kyllä hoikatkin saa ajatella kilojaan, eiks vaan. ;)

Kaikki saapi ajatella kilojaan, ihan siinä missä ylipainoset ni myös laiheliinit.

Mulla kans esikoista oottaessa teki häijyy käydä vaa'alla ku lähtöpaino 60kg, Koskaan en ollu painanu yli 65kg ja loppuraskaudessa painoa oli lopulta 88kg. :S
Nyt osaa olla vähä lunkimmin :) esikoisesta jäi kymppi, olin siis vähän turhanki laiha Ennen ku aloin oottaa esikkoo ja lähtöpaino tähän raskauteen 71kg :) nyt tullu 5kg ja yritän pitäytyy niin että tulis max 10-12kg :)

Mua ärsyttää nyt ylipäätään toi vaa'an tuijottelu, kun en oo koskaan sellasta normaalisti harrastanut, oon enemmän luottanut "vaatteiden istumiseen"jne.. Harrastin paljon raskasta liikuntaa ennen raskauksia ja olin kroppaan tyytyväinen, kun oli naisellisen treenattu. Lähtöpaino esikoista odottaessa oli 58, ja meni about vkolle 14 ennen kuin alkoi yhtään painoa tulla, ja samalla kaavalla on mennyt tämäkin, painoa ei ole vielä tullut.

Sen nousevan painon kyttääminen on jotenkin ahdistavaa, vaikka tietää, et vauvasta, nesteestä ym. se enimmäkseen tulee, mutta kun samalla maha turpoaa ja oma fysiikka muuttuu, niin kyllähän se koville ottaa.. Ja millon sitä painoa on tullut liian vähän, millon liikaa, se kokonaislukemahan siinä vasta ratkaisee.. Kropan toiminnallisuuden muuttuminen mua kuitenkin ahdisti ehdottomasti eniten ja kesti tottua kyllä siihen jättimäiseen ulokkeeseen :dead:
Esikoisesta tuli 12kiloa, joista synnäriltä palas vähän vajaa 2kg kotiin, mutta äkkiä mentiin lähtöpainosta miinukselle, kun esikko oli sellainen maitosyöppö.. Lihaksethan siinä lähti :grin

Kuuleeko vauva vielä kohtuun ulkopuolelta ääniä? Meillä uusi iltaharrastus, kun mies haluaa jutella vauvalle :') Painaa suun ihan mahaan kiinni ja juttelee, että Daddy loves you...<3 Tippa tulee linssiin joka kerta, kuinka suloinen voi toinen olla <3 <3 Oon vaan sanonu, että kyllä se kuulee, ku nautin siitä iteki niin :) :)

24. viikon alussa sikiö on 21 viikkoa vanha. Tiedämme, että sikiö voi nyt kuulla, koska se reagoi eri tavalla erilaisiin ääniin. Kovat ja korkeat äänet voivat saada sen säpsähtämään. Sikiön liikkeet tulevat koko ajan paremmin koordinoiduiksi koska uusiahermosyitä yhdistyy verkostoon

Lähde: Vau.fi

I'm back! :D Koulussa oli tenttejä tenttien perään ja mulla järjetön väsymys niin en oo sitten tännekkään mukamas kerinnyt.. :D No mutta nyt oon taas kuulolla! :D

Luinkin ison määrän kirjotuksia ja ensimmäisenä voisin kommentoida tota painoasiaa. Oon 100kg ja 163cm lyhyt. :D Oon aina ollu tämmönen pullukka, mut kylläki seurustelu myötä paino o senku noussu.. karmeeta ajatella että sillon ko ruvettii seurustelee mä olin "vaan" 80kg.. siis 3 vuotta ja 20 kiloa!!!!!!! n.seittämä kiloo vuodes.. Aloin laihdutus kuurille tos syyskuussa, kun jouduin jättään pillerit pois ja turvotus hävisi. Jotenkin motivaatio heräsi ja rupesin liikkumaan ja syömään. Eipä sitä juurikaan kerinnyt paljoa tippua kun oli reissu sinne Viroon ja minä erittäin ylipainoinen naisenriekale tulin kerrasta raskaaksi. :D

Mä olen aina ollut epävarma itseni suhteen, varsinkin pidän itseäni huonona ihmisenä kun en saa edes painoa pidettyä normaaleiden rajoissa, mutta nyt kun oli kilo tippunut neuvolassa olin vallan ylpee ittestä. Aattelin että perskuta kunhan syö hyvin ja liikkuu niin en mä nyt voi ihan väärin tehä. Neuvolatäti sanokin että älä stressaa, teet kuten ittestä hyvältä tuntuu niin hän uskoo että kaikki menee hyvin. Okei mulla on ollut helppo alkuraskaus, ei pahoinvointia, ei vuotoja, suuria kipuja joten liikkuminen ja syöminen on onnistunut. Mieliteotkin enimmäkseen terveellisiä, puuroa, kiiviä, banaania yms. joten olen välttynyt niiltäkin. Mutta oon itte sitä mieltä että hemmetti jos se ylipainonen keho on raskaaksikin siunaantunut niin kyllä se sitten
kestää odotuksenkin ja synnytyksen. :D

Ja mitä tulee tohon saunaan niin... meillä ollaan aina sekasaunottu ja kyllä ollaan oltu ihan alasti. :D Mies olikin vähän ihmeissää meidän hirvipeijaisissa yksi vuosi kun serkut ja tädit ja sedät puolisoineen olivat sekasaunassa alasti. Kysyi multakin, että onko toi nyt ihan normaalia.. Sanoin että meijän suvussa on, Että jos joku noista mun sukulaisista musta ajattelee jotenkin seksuaalisesti niin kyllä sitten päästä viiraa. :D

Ainiin ja oli puhetta siittä seksistä, meillä kyllä on peitto heilunut alusta asti tiuhaan (aika normaalia että 3-5x viikossa) Yks ystäväkin totesi, että "miten te voitte seksiä harrastaa niin usein ?" Hän kun paljasti että heillä alkuhuuman jälkeen on seksi vähentynyt kertaan/kahteen kuukaudessa. No emmä osannut vastata. Kai me sitten nautitaan siitä toisen tyydyttämisestä ja seksistä niin paljon, että meillä on harvinaisuus että seksiä olisi vaan kerran viikossa.(ja jos on niin sitten kyllä ollaan molemmat vähän, että mikä mättää. :D ) Kyllä neuvolatätikin kun kyseli meidän seksielämästä niin sanoi, että kesän jälkeen saattaa olla aika shokki kun peitto ei heilu enää niin usein, mutta onneksi osataan asioita selvittää puhumalla niin luotetaan että selvitään siitäkin ja kuulemma siihenkin tottuu, että seksiä on harvemmin.

Kiva kuulla siustakkii Greyjana! :)itekki vastailen millon kerkkiin, ku on tätä hulinaa lasten kans päivät ja illat niin väsyny :D

Meillä suvussa ei saunota keskennään sekasi miehet ja naiset, paitsi no äiti ja sen mies saattaa saunnoo niitten kavereitten kans mutta meillä muilla on että käyvään omien puolisoitten kans tai siskojen, mutta veljet saapi käyvä keskennään. Ei siinä miustakkaa mittää seksuaalista oo, mutta pikkuveljillä just murrosikä ni ei kehttaa ennää meijän kans käyvä, kait :D

Meillä kyllä ootettiin sitä seksiä takasi arkeen, ku nuorimmainen synty. Heti ku vaan tikit oli hävinny ni rupes taas hommat sujumaan, ja parempaa oliki ku ennen :D

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Josko minä huhuilen vielä tännekin olemassaolostani, elikkä olen 34 vuotias Länsi-Vantaalainen, esikoisen LA 25.7. ja tässä ihmetellään 16+1 viikoilla. Alkuraskauden oireettomuus pelotti, ei jaksanut kuvitella että voisi olla raskaana kun olo ei varoitellut mitenkään raskaudesta, valekuukautisetkin hämäsivät todellisuutta ja 5+1 plussa raskaustestissä aiheutti elämääkin suuremman hämmennyksen. Alkuraskauden tiputteluvuoto jatkui muutamia viikkoja, joka sekin aiheutti oman huolensa, nyt tiputtelu loppunut ja tilalle tullut jopa muutama tunnistettava raskausoire, joiden kanssa yritetään selvitä :)

Pääasia on (elämässä yleensäkin), että yrittää olla stressaamatta turhia, odotusaika on paljon antoisampi jos vaan pysyy positiivisella mielellä kaikesta huolimatta - yritän kyllä samaistua ja ymmärtää teitä, joilla vaikeita oireita ja 24/7 pahoinvointia, mutta toivon että tästä huolimatta osaisitte nauttia, edes silloin tällöin - tsemppiä siis kaikille tasapuolisesti ja kuulemisiin!

Kuuleeko vauva vielä kohtuun ulkopuolelta ääniä? Meillä uusi iltaharrastus, kun mies haluaa jutella vauvalle :') Painaa suun ihan mahaan kiinni ja juttelee, että Daddy loves you...<3 Tippa tulee linssiin joka kerta, kuinka suloinen voi toinen olla <3 <3 Oon vaan sanonu, että kyllä se kuulee, ku nautin siitä iteki niin :) :)
Just tänään luin Suomalaisesta vauvakirjasta, että kun viikkoja on 17 täynnä, niin vauva alkaa kuulemaan äidin puheen,sydämen sykkeen ja suolen liikkeitä. :D Ei siis välttämättä vielä kuule isän juttelua, mutta mistäs sitä tietää varmasti. :)

Tässä yhtenä päivänä siskon 3,5v tyttö tökkäsi kahvipöydässä sormella mun mahaa ja totesi "maha kasvaa". Vastasin että " joo, siitä tulee vielä valtava". "Teille tulee vauva!" Vastasin että "niin tuleekin. Oletpas sinä viisas tyttö." :) Ensimmäinen joka on masun kasvusta maininnut. :)

Mulla eilen otti sieluun niin kovaa ja olin valmis räjäyttää koko torpan, olin niiiiiiin kypsä ukkoon taas! Okei, se oli kyl TOSI väsyny. Oli viel eilenki monta tuntia töissä. Ensin yöllä 6h, tuli kotii ja ehti nukkuu 3tuntii ku taas meni. Sit klo 15 passitettii huilimaa et jaksaa sunnuntaina tienata, parempi palkka sit lähtä korjailee myrskyvaurioit. :D tänää oli ihan hassua ku se oliki koko päivän kotona.. O.o
Normaalisti töissä ma-pe 7-15.30.. nyt täl viikolla tehny 50h ylitöitä.. toivottavast ens viikko menee vähä vähemmäl duunil. :)

Mulle tää päivä ollu vähä parempi sit, ukko ei oo viljelly ärsyttäviä vitsejään ja ollaa vähä juteltu vauvasta tänää. Ja kun oli hetki ku molemmat oltiin vaan ja löhöttiin olkkarissa ni ehdotin että katsotaan se neuvolasta saatu DVD.. mies ei oikein noit opuksia oo tahtonu avata, nyt kiltisti katsoi DVD:n (koska sil on kuulemma itsesuojeluvaistoa :D) ja siin tuli aika hyvin tiivistettynä ne tiedot nyt missä mennää ja mitkä olin tahtonu miehenki tietävän. Nyt toistaiseksi oma mieli rauhottunu ja kevyempi olo aikasempaan verrattuna tän päivän jälkeen.:)
Seuraavia raivareita odotellessa. :D

Ja.. meillä toi seksi ollu vähän vähällä ja itellä tehny mieli jo monta päivää. Alkuillasta tultiin saunasta ja mies oli sit loikannu jo sänkyy kattelee telkkarii. Koin tilaisuuteni tulleen ja hyökkäsin kimppuun. :D pitkästä aikaa sain olla päällä (joo, jään välil vähä alakyntee tos päättämises :D ja sori, too much information) ja tuntui kyl ihan erilaiselta ku viime kerralla.. paremmalta kyllä. Paikat herkemmän oloset. Ton vois ottaa jokailtaseks tavaks. ;D

Esikoisen ja toisen raskausaika oli ihanaa ja ihan rehellisesti sanottuna tää kolmas jo kyrpii.
En vaan nauti tästä millään tavalla!
Ymmärrän kyllä esimerkiksi ensi odottajat, kaikki on silloin niin erilaista, ihanaa, jännää.

Mua vituttaa ukko että suoni räjähtää kohta!!
Ei siitä taas sen enempää...

Mulla on tullu semmonen pieni ärsytys raskaudesta kun en saa tehdä mitään että on hyvä olla o.O paitsi syödä! Kauheesti kiloja kolisee mittariin ja kun haluais liikkua niin EEEI johan alkaa mahasta "kuulumaan". Kipuja tulee ja sydän hakkaa ku viimeistä päivää :( pyörryttää ja väsyttää. Hemoglobiini senkus laskee vaan ja alapaineet ei oo koskaan ollu näin alhaalla.

Pienestä sinällään itken , aamuoksentelut vältetty eikä mikään riskiraskaus ole.. mut kuvittelin raskauden jotenkin autuaammaksi kokemukseksi :D

Mä en tiedä miks mua rupes naurattaa kun luin teidän viestejä siitä miten ukot ärsyttää :D itekki ihan loppu omaan ukkoon vaikkei se oo oikeestaan tehny mitään muuta ku ollu ihana :D Hormoonit ♡ on niillä miehilläki meissä kestämistä :D nyt kun mietin alkuraskauden mielialanvaihteluita niin huvittaa ihteensäkki. Olin kyllä ihan kauhee akka :o eikä sille mittää edes voinu, ite kyllä tiedosti et nyt ampuu taas vähän yli. Ja nyt on hiuka helpottanu, mut kyl musta aika hitleri on kuoriutunu tässä parissa kk. :D onneks mies jaksanu kattella. Pitää korvata sille tää kun tasaantunu mieliala :D tänään aattelin tehä sille sen lempiruokaa ja siivota kun tulee töistä. Olin eilen taas semmonen kiukkupussi et huh.

Tänään lähti käyntiin rv 17. Aamulla kuuntelin taas sydänäänet ja hyvin kuului♡kuului myös kaiken maailman muita jänniä ääniä:D liikkeitä odotellessa ja vatsan kasvua. Ensiviikolla ensimmäinen lääkärineuvola ja eka kerta kun mies neuvolaan pääsee mukaan. Mites?onko teillä ollu tuolla lääkärineuvollassa mies mukana kun siellähän tehään se sisätutkimus...täytyy varmaan häätää mies siksi aikaa pois huoneesta:D

On ollu mies mukana :) Meillä istu aina jossain vähän kauempana, tuskinpa ois edes halunnu kurkata, mitä tapahtuu :D Kun sydänäänet kuunneltiin, tuli viereen kuunteleen kans :)

Ei ollu mies mukana kun koin ettei se siellä lääkärin juttusilla mitään tee kun kyse on kumminkin äidin terveystarkastuksesta ja just niist tutkimuksista..

On ollut mies mukana lääkärissä viimeks ja nyt. Ja viimestään synnyttäessä tuli kyl sisätutkimus hyvin tutuksi (normaalia reilumpi määrä noita tutkimuksia). Helpompaa jotenkin olla, kun on mies vielä mukana siinä. Ja samoin kun ultrat tehty alakautta, ni on kyl ihan siin vieressä.

Mulla oli mies mukana vain kerran neuvolassa. Puhuttiin silloin vain meistä (ja mihin tää tuleva lapsi on tulossa asumaan). Muilla kerroilla mies ei oo ollu mukana, enkä oo sitä pyytänytkään koska suurin osa asioista koskee vain mua ja vauvaa :)

Meillä rakenneultra nyy perjantaina rv silloin tasan 20. Sinne mies lähtee ilman muuta:)!

Takaisin