Heinä-äidit 15! Tuntemuksia, oireita, odotuksia, ajatuksia ja tutustumisia.

Ei tarvi olla ees ylipainoa, ku neuvolassa voidaan olla kamalia painon noususta. Tai neuvolalääkäri, neuvolan kätilöllä ei ollu mitää sanottavaa esikoisen aikana. Painoa tuli ihan normaali määrä. Mutta jo ekalla lääkärikäynnillä selkäkipu oli niiden 3 lisäkilon ansiota. Miehen käski vahtia mun syömistä, ku oli joulu tulossa. Kolmekko niitä lääkärikäyntejä oli niin vain painosta se sanoi, ettei saisi paljo tulla. 15kg tuli viimesellä käynnillä sanoi että normaali määrä on tullut, mutta älä nyt vieläkään syö.. Ja ihan normi 3470g oli pojalla painoa..
Jälkitarkastuksessa ei sit enää sanonu mitää, ku oli paino alempi ku ekassa neuvolassa.
Nyt on vähä ristiriitaiset fiilikset, ku maanantaina on neuvolalääkäri. Painoa on kyllä tullu vähemmän ku esikoisen aikana, mutta seki varmaan liikaa..
Tuo lääkäri on kyllä kaikille odottaville samanlainen, muutamalta muultakin kuullu samaa mitä mulla ollu..

Mä on ennen raskautta dieetillä ja painoi tippui 10kg. Oo elämäni aikana laihtunut yli 50kg. Eka 25 ja 20 tuli takaisin. Sit 20 kg lähti taas ja 20kg tuli takaisin. Laihdutin juoksemalla ja lenkkeilemällä kun hullu ja olin syömättä pitkiä aikoja. Kun olin viimisen kerran dieetillä niin opin syömään ja liikkumaan oikein. Tarkoitus oli laihtua vielä reilut 10kg. Raskaaksi tullessa aloin taas syömään huonosti. Rahka, salaatti ja kana ei maistunutkaan enää. Söin hirveitä määriä karkkia ja leipää. Nyt on alkanut taas parempi ruoka maistumaan ja painon nousu on tasaantunut. Mut silti on ihan hirveä ahdistus välillä ja nivelreumankaan takia ei sais painoa tulla paljoon. Onneks nyt alkaa helpottaa eikä herkkujakaan tee mieli enää. Raskauden jälkeen kyllä saa nämä kilot lähteä lopullisesti! Ärsyttää välillä niin paljon kun mies on laiha ja tikku ja vetää ruokaa minkä ehtii eikä lihoa mihinkää:D

Lolamon, mä oon hyvin pitkä (siitäkin saa aina kuulla) ja oon nykyään aika hoikka monien mielestä (normaalipainoinen). Halusin vaan sanoa, että musta ku ihminen on lyhyt ni ei pyöreys oo niin paha. Pieni ja pyöreä kroppahan on ihan kiva. Itellä ollu pienemmästä ylipainosta (noin kymmenen kiloa oli vielä pari vuotta sitten) että oon hirmu iso, koska nuorena vaikka olin tosi laiha sain aina kuulla olevani iso, koska olin pitkä. Jännää kyllä vasta opiskeluaikana lihottuani paljon lyhyessä ajassa aloin pukeutumaan paremmin ja näyttävämmin ja sain lisää itse varmuutta.

Nyt kun oon pari vuotta ollut taad hoikassa kunnossa ja ekaa kertaa osannut nauttia siitä, tuntuu pikkusen ikävältä, kun tulee painoa ja jännittää pääseekö siitä eroon. Vaikka en kuvitellut olevani sellanen ihminen, jota raskauden aikainen pyöristyminen vaivaa. Voi toki osittain johtua siitäkin, että haluan vielä peitellä raskautta ja tuntuu, että kun sitä peitteler näytän tass muutan vaan tanakalta.

Mä luulen, että tässä yhteiskunnassa saa olla aika vahva ihminen, etteikö oma keho jollain tavalla vaivais ja ois vaikea hyväksyä, varsinkin jos taustalla on kiusaamista tms mistä ei oo kunnolla selvinnyt. Neuvolassakin mun mielestä nykyään vähän liikaa nillitetään painosta ajattelematta sen nillityksen vaikutuksia ihmisen mieleen. Varsinkin kun raskaus muutenkin kääntää sisäänpäin, ajattelemaan itseä ja lasta ja omia ongelmia, muutoksia ja tulevaisuutta ja kun raskaana ollessa muutenkin helposti tuntee syyllisyyttä kaikesta.

Niin ja Lolamon, vielä kun luin lisää kommenttejasi. Muista, että välttämättä ei oo kyse siitä, etteiköies haluais sua. Miehelläkin voi olla ongelmia oman kehon suhteen ja jopa tuolla painolla ihan oikeita fyysisiä syitä siihen, ettei tee mieli. Ruokavaliollakin on paljon vaikutusta seksuaalisiin mielitekoihin ja tietty psyykellä. Eihän miehetkään oo mitään aina valmiita, niilläkin voi olla ongelmia, jotka ei liity naiseen mitenkään.

Siitä en tiedä, miten hakea muutosta, jos tpinen ei myönnä ongelmaa ja oo avoin muutokselle.

Mua taas täällä painaa se, et oon ite niin vaivanen ja haluton ja paikat kipeet. Käy miestä sääliksi.

Nyt löysin ton saunakeskustelun alunkin. Mä oon enemmän tota "samaa nahkaa se on munan ja nenän päässä" -ihmisryhmää. En tietty ihan jokaisen kanssa saunois, mutta oon kyllä saunonut niin ihan tuntemattomien miesten, veljeni, veljeni kavereiden ja serkun miehenkin kanssa. En jotenkin osaa nähä siinä saunomisessa mitään ihmeellistä.

Saunakeskusteluun liittyen.. Mä kuulun niihin joilla loppu perheen ja veljen ym kanssa saunominen kun rupes tissit ja karvat kasvaan. Enkä kyllä edelleenkään mene saunaan kuin miehen tai oikeen hyvän tyttökaverin kanssa...jos yhtään lohduttaa niin mulla on myös kauhee stressi tosta paino asiasta. Oon ollu vuosia ylipainoinen oikeastaan siitä lähtien kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Sain laihdutettua mennen vuoden aikana 15 kg siten että painoin viime kesänä 70 kg ja pituutta 160. Se on siis hyvä saavutus harmonisoitujen kanssa.. Nyt paino on pikkuhiljaa hiipinyt ylöspäin raskauden alettua ja puntari näyttää 76 kg.. Rv 19 menossa. Aluks paino tippui pikkusen mutta mulla on niin voimakas pahoinvointi edelleen että pakko syödä sitä mikä alas menee.. Eli tällähetkellä leipä, jogurtti, hedelmät, raejuusto.. Aika leipäpainotteista. Lämmin ruoka ei uppoa tai tulee samantien takasin ylös. Ennen raskautta en syönyt riisiä,pastaa, perunaa lähinnä vain salaatteja, lihoja kanaa lohta naudan jauhelihaa.. Ainoat millä sain painon pysyyn kurissa. Pakko vaan "uhrata" oma kroppa vauvan takia.. Laihduttaa kerkee taas tämän jälkeen. Kuulun myös tähän ryhmään joka saa raskaus arpia helposti ja varmasti maha on lopussa kuin tiikerin jäljiltä ja löllöä täynnä.. En anna senkään haitata koska oon uhrannut itseni vauvan takia. Lolamon harmittaa toi 150 km tossa meidän välissä koska kuulostat niin saman henkiseltä ihmiseltä mun kanssa ja usein ihan kun kirjoittaisit mun suulla :)

Hei, liityn tohon sauna keskusteluun. Kavereitten kanssa ja niitten kumppaneiden ja niiden kaverien kanssa on tullut saunottau sekaisin. Itse pidän saunaa pyhänä paikkana ettei seksi tai mikään seksauaalisuus kuulu. Mielestäni saunassa pystyy rentoutumaan ja vaihtamaan ajatuksia paremmin vastakkaiten sukupuolten kanssa ja kavereitten kanssa.
Paino asiaan sen verran että oon aina ollut lihava indeksin mukaan välillä ylilihava mutta ei se menoa oo ikinä haitannut, kerran laihduin teini iässä "normaali" painoon indeksin mukaan joten mulla näky kylkiluut ja muutenkin enemmän näytin anorektikolta kuin normaali painoselta. Ikinä en oo välittäny muiden kommenteista silleen jos joku haukku tai huomas et supatti annan paukkua takaisin tuulen nussima heinä -juttuja. Minulle ei indeksit oikeen sovi pieni pyöreys on kauniimpi kropassani kuin laiha ilman muotoja. Nyt raskauden aikana kyl on lähteny paino tippumaan siit neuvolassa sanottiin ettei nyt ihan hirveesti pudota painoa.. kuitenkin syön samallalailla ja liikun ehkä nyt hieman enemmän mut en niin paljoakaan kuin ennen...

Mä en kyllä tuu koskaan hyväksyy sitä että kerran mun ollessa pois kotoa mies oli tuonu naispuolisia kavereita meidän saunaan. :/

Voi helvetti mulla hajoo pää ton miehen kanssa. Se ei puhu eikä liiku sohvalta mihinkään jos ollaan kaksin kotona, eli aina pitäis olla menossa. Ärsyttävää kun kotona oleminen on näin hiton kiusallista :(

Mä oon jtn 168-170cm ja lähtöpaino oli ekassa neuvolassa 77.3kg
Huom. Vaatteet päällä, eli saa ainakin kilon vähentää veks..
Edellisessä raskaudessa lähtöpaino oli 70kg ja kaikki kilot jäi synnärille.
Mähän aloin tosi tiukalle ruokavaliolle kun havahduin yhteen valokuvaan ja en enää tunnistanut itseäni.
Saatoin lenkkeillä 15km joka päivä, hölkäten, kahlasin umpihangessa jne.
Paino tippui niin että olinkin 63kg.
Mahduin vaatteisiin ja näytin hyvältä.
Kappas, tuli kesä, grillattavat ja siiderit, siinäpä se oli, kaikki tuli takas ja vielä lisäkilojakin!

Eli oon siis lievästi ylipainoinen, mutta en mä jaksa ressata!
Synnytyksen jälkeen aion kyllä taas muuttaa elämäntapoja ja ennen kaikkea mahtua jälleen farkkuihin :)

Kyllä mun mies saa toki saunoa naispuolisten kavereittensa kanssa. Onkin mua paljon innokkaampi saunoja, ni saunoo usein jossain kavereitten kanssa. En oikeen ymmärrä, minkä siinä pitäis mua vaivata. Sauna on sauna ja siellä saunotaan. Yhtä hyvin voisin kieltää menemästä rannalle. Sielläkin usein naisia yläosattomissa ja vieläpä jotain ihan tuntemattomia naisia.

Mutta joo. Ei meidän suhteessa muutenkaan oo sellasta kulttuuria, etyä konttolloitais toisen menemisiä ja tekemisiä. En ois ikinä sellaseen suostunut.

Siis toki saa saunoa vaikka itse Jeesuksen kanssa mutta se että kumppani on itse muualla niin mä en ikipäivänä ois hyväksynyt sitä.
Me ollaan käyty kaveriporukalla saunassa, yleensä miehen kavereiden kanssa olen itse ollut pyyhkeen kanssa , viimeks saunottiin mun siskon kanssa Aatamin asuissa :)

en vaan ymmärrä tota :) aika outoa.. mutta jokainen tyylillää. meillä ei tulis kuulookaan että mentäs toisten sukupuolienkaa eikä kukaa tuttukaa nii outo käsite o;

Kirahvin kanssa täysin samoilla linjoilla noista saunomisasioista! Täällä on aivan sama onko siellä saunassa sisko, veli, isä, ukki, kaveri, naapurin martti vai tuikituntematon. Sekä mie että mies voidaan saunoa kenen kanssa vaan, yhdessä taikka erikseen.

Mä en kyllä tuu koskaan hyväksyy sitä että kerran mun ollessa pois kotoa mies oli tuonu naispuolisia kavereita meidän saunaan. :/
Juu ei sais munkaan ukko tollasta anteeksi :/ saunokoot sitten muualla mutta että kantasi lupaa kysymättä meidän saunaan jotain eukkoja niin nou nou

Mulla on nyt jotenki tosi helpottunu olo ku sain teille ton painotilanteeni kerrottua. Anonyymisti ja tuntemattomille, jotka kumminki tullu tutuiksi. Arvostelette tai ette, en näe sitä teidän naamasta ja näin ollen saa pahaa mieltä siitä. :)

Ja EmmiA, olen kanssani samoilla linjoilla, ois paljon kivempaa ku ois vaikka se 15km tossa välissä. :D

Joo sauna on sauna ja siellä saunotaan, ja itsekin toissa kesänä kännipäissää niiden miehen sukulaisten kanssa kesäyönä rantasaunassa istuttiin ja juteltiin ja ryypättiin. Ihan oli semmosiaki ketä ekaa kertaa tapasin silloin. Mutta omat sukulaiset, en samaan pystyis.
Meidät on vaan kasvatettu erilailla ja kyllä meiän natiainen saa saunoa sukulaistätien/setien kanssa niin kauan kuin haluaa ja viittii, emmiä sitä kieltämään ala. :)
Itse en vaan koe oloani hyväksi tommosissa sekasaunoissa tai aina välttämättä ees pelkkien naistenkaa kans.

Varmasti miehellä toi paino vaikuttaa haluihin.. mutta myös se vituttaa että miä yritän ja yritän ja yritän sitä saaha tekemään asialle jotain. Ni ei... sen pitää itse saada se idea ja oman pään omat ideat se olla pitää.. :s neuvolanterkkari vähä sitä "ripitti", ihan hyvä vaan. Silleen rohkaisevasti sen teki ja sen jälkeen mies on pikkusen onkeensa ottanutki. Ollaa ruvettu (miä vähän vähempi) käymää tos meiän pelloilla juoksuttaas koiraa, umpihangessa painettu menee nyt ku lunta. Vähä vittumaista itellä ku ei oo talvivaatteita ja näinollen housuissa lumipuntteja tai remmejä, ni nousee rullalle ku painaa hangessa.
Tänää kävin sit purkamas turhautumista ja ahdistusta pellolla, mönkijän kanssa. Ukko oli töistä lainannu mönkkärin ku kävi asennuttaas telat siihen. Käytii ajaa pellon reunaa jäljet ni helpompi kävellä siellä. Pari kiekkaa heitettii niin että ajoin ja mies seiso takana kyyissä. Sit sen jälkee sain mennä yksin ja kyl miä sit ajoinki! Annoin palaa kyllä ja monenmonta kiekkaa heitin ja ajoin ja ajoin ja sai Muhkispökäle semmoset kyyit että.. :D tosin mulla oli nuttura pipon alla ni pipon reuna nous hitusen ja siin kohtaa ku kuuskymppiä vauhtia ni meinas korvat ihan vallan jäätyä. :D mulla oli sukat aivan märät ku lopetin ja housutki, kengät viel olevinaa vettä hylkivää mallia. Housut ei ollu innostuksesta märät vaan lumesta. :D siinä kohtaa ku mun piti kiipee mönkkärillä lumivallin päälle, meinas itku tulla mut pakko oli koittaa. Ja peräkärriinki piti kone viel ajaa..

Mieski kysy että saisiko se tyttöystävältä niskahieronnan. Tyttöystävä ei antanut. Tyttöystäväkään kun ei saa semmoista kun tarvitsee. Viime kerta oli kyllä niin poikkeus että jäin ihan suu auki. Alkuraskaudesta istuin sen eteen ja sanoin että hiero. Ja se hiero. Ja tais olla eka kerta meiän suhteen aikana ku noin tapahtui.. O.o meillä on hieromapöytä ja mies itseoppinut hieroja, tai no vaarin opeissa ollut. Ja kaverit yhessä vaiheessa kävi sillä paljonkin hieronnassa. Minä oon suhteemme aikana päässy kaksi kertaa pöyälle. Ollaa pidetty yhtä reilut kaksi vuotta.. O.o

Hyvä kuulla että siulla on parempi mieli Lolamon ja sano ukolles et vastavuoroisuuden laki on hieronnassa ;)

Ilmaisin mielipiteeni kyllä, että sen pitäs toimii toiseenki suuntaan. :D ku jos pyydän hieromaan kipeitä paikkoja, vastaus on että mene hierojalle. Vastasin samalla tavalla ku kävi tos kyselee et mistäs sais halvalla ja helpolla. :D nyt vähä paha mieli ku en hieronkaa ku se niin hellävaroen ja ovelasti kysyi, yleensä suorapuheinen :D mutta itekki aina kieltäytyy vaikka oon ihan itkua vääntäny ku käsikää enää nouse ku tuntuu kunnon lukko.
Tuntuu tyhmältä mennä maksamaan useita kymppejä hierojalle, ku kotona sais saman hoidon ja sen rahan vois käyttää vaikka isännän maito-ostoksiin. :D
Ku muutenki meil noudatetaan tota "Tein itse, säästin"-periaatetta. :D tai kaverit soittaa sille ja säästää ku ukko tekee.. :D nykyää yks kaveri alkanu maksaa jopa useemmin eikä isoa summaa kerralla, ku tietää että meilläki sille rahalle tarvetta.. :)

Jaaaa, nyt se lähti taas töihin. :D kesken unien. Ei se mikää päivystäjä täl hetkel oo mut ukot mettässä tekee omaan tyyliinsä taas töitä eli mennää mistä aita matalin ja tehää kahtee kertaa sit. :D olivat sitte käyttökeskuksee soittaneet että soittakaa sille ja sille, se tulee. :D no, saadaan ainaki vessaremontti ja miehen turhan isot sakot maksettua (ei oo tolloillu liikenteessä).

Miä nousin samalla taas syömää. Riisimuroja. Lapsuuden tuunauksella, kaakaojauhetta. Ai helvetti ku oli vieläki hyvää tollee! <3
Puol kuuen aikaa syötii lehtipihvit ja tein ekaa kertaa ite ranskalaisia ihan tavan perunoista ja salaattia.
Puol ysiltä vetäsin kupillisen mansikkakiisseliä kylmillä pakastemansikoilla ja mehujätskin..
Ja taas syömäs. Mut koko ajan vatsa kurnutti ja nälkänen olo..

Ja.. tavoitteni tälle päivälle onnistui, mukitekniikka toimii. 2l vettä oli tavote, yli mentii niin että heilahti. Huomenna jatketaan missiota. Ja käydään pissalla.. :D

Takaisin