Hankintoja

Ensimmäinen hankinta oli noin kuukausi ennen plussaa uusi auto. Volvo v70 molempien unelma ja rakkaus. Autoharrastajina tarkkaan valittu. Lievitti pahimpaa vauvakuumetta ja nyt tulossa takapenkin käyttäjä rv 4+5
 
Okei! Pitääpä miettiä! Olen kuullut niin paljon hyvää kantoliinoistakin ja olen itsekkin myös sellaisella pikku sisaruksiani kanniskellut, joten en sitten tiedä kumpi olisi kivempi. Kantoreppu vaiko kantoliina.

Pitkässä kantoliinassa ehkä eniten viehättää se, että eikös niihin saa lapsen sellaisen istuvan asennon lisäksi myös tavallaan kyljelteen makaamaan, vai muistanko ihan väärin...?
Saa, mutta kehtoasentoa ei enää suositella. Vauvalla painuu helposti leuka rintaan ja sitten on ei saa henkeä.
Taisinkin jo kirjoitella, että meillä on Ergo, neliö, "trikooliina" (ei siis trikoota vaan 55%hamppu 45% puuvilla) ja olihan tossa vielä yksi renkula. Neliöliina on näistä paras ja monipuolisin. Baby björnin rintareppu mulla oli esikoisen aikaan eikä enää ikinä! Mulla oli epämukava oli ja vauvalla oli paha olla siinä.

Meillä tärkeimmät vauvajutut oli/on: sitteri, hoitopöytä ja -alusta (mun huono selkä ei kestä lattialla tai sohvalla vaipan vaihtoja kovin montaa), äitiyspakkaus, vaunut, vaatteet tietysti (niitä oli kyllä ihan liikaa, tuolla on nyt 4 äp:ta täynnä alle 68cm :confused:), sinkkivoide, harsot (enemmän kuin äp:ssä, nykyisin taitaa olla ihan 1 kappale...), harsot on ihan supermonikäyttöisiä, meillä menee niin ruokalappuina kuin vaippoina (värikoodattu naamalle ja pepulle omat), ihan pienen pystyy kapaloimaan isoon harsoon :) Rintapumppu on ollut tarpeellinen, mulla on ihan älytöntä maidon tulo ekat kuukaudet, olen myös luovuttanut :) Ja ja ja... Koliikkikeinukin meiltä löytyy, vaikka ei yhtään koliikkivauvaa, mutta siinä on mukavasti viihtyneet vaikka ruoanlaiton ajan. Kylpyammeelle meillä ei ole käyttöä, vauvat käy lavuaarissa suihkussa niin pitkään kun mahtuu, ja sitten sylissä isossa suihkussa.
 
Meillä on yksi kantoliina (pitkä). Oli jossain vaiheessa kätevä mutta en aina jaksanut sitoa uudestaan enkä koskaan opetellut enempää kuin yhden tavan sitoa se... Varmasti manduca tai vastaava olis ollut kätevämpi. No nyt ainakin tokan kanssa tietää tämän.
 
Uusimmassa pakkauksessa on toiveesta 4 harsoa... Toki lisää joutuu itse hommaamaan meillä ei se 2 riittänyt kun alkuun mikä oli -14 pakkauksessa
 
Uusimmassa pakkauksessa on toiveesta 4 harsoa... Toki lisää joutuu itse hommaamaan meillä ei se 2 riittänyt kun alkuun mikä oli -14 pakkauksessa
Harsojen suhteen kuulin esikoista odottaessani ihan hyvän neuvon: mieti, montako harsoa luulet tarvitsevasi, ja osta tuplamäärä. :P Niitä sai kyllä alkuvaiheessa pestä ihan jatkuvasti, vaikka ostin/sain lähemmäs 20 harsoa.
 
Mut onneks kuivuvat nopeeta!!! Meillä ne on aina kaksinkerroin kuivumassa. Käytössä vieläkin mm. Pyllyn alle vaipan vaihdon yhteydessä olohuoneen matolla ja kuolaa valuu niin siihen.
 
Me taas pärjättiin muutamalla harsolla. Oli vähällä käytöllä. Vauva ei ihan pikkuisenakaan puklannut kuin kerran tai kaksi. Sen jälkeen ei muistaakseni kertaakaan.
 
Meilläkään ei puklailuun harsoja käytetty, muuten onkin sitten ollut käyttöä :)
 
Zenin loistavaan listaan lisäisin vielä vaunuadapterin kaukalolle. Ihan paras ostos meillä! Vauvan sai siirrettyä kaukalossa (usein nukkuvana) suoraa renkaille esim kaupassa. Ei tarvinnut avata vöitä ja nostaa vauvaa.
 
Kaukalossa istumiselle tais olla jonkunlainen yhtämittainen maksimiaika, 2h?
 
Ei kai siinä kukaan tuntikausia pidäkään :) Mut tosi kätevä just esim. kauppareissuilla :) Meillä oli (on) brion kaukalo ja sen sai suoraan noihin smileihin kiinni ilman erillisiä adaptereita.

Jos ostatte kantorepun, niin ostakaa nimenomaan ergonominen KANTOreppu, älkää rintareppua.. niissä rintarepuissa (esim. baby björn) ei oo tosiaankaan luonnollinen se asento vauvalle.

Ja sit taas mitä tulee sittereihin niin se baby björn on taas ihan ykkönen, googlatkaa vaikka :grin

Harsojakin meillä on varmaan parisen kymmentä. Käytetään yhä edelleen pyllyn kuivaukseen. Käteviä pyykätä kun kuivaa tosiaan niin nopeeta.
 
Lisäisin tohon listaan, että riittävän korkea hoitopöytä. Meillä oli kirjoituspöydän päällä. Kuvittelin sen olevan passeli, mutta yllätyin käyttäessäni joskus yleistä hoitopöytää. Selkä ei ollutkaan väsynyt niin kuin aina kotona (vaikka kaikki tarpeelliset tavarat olivatkin heikommin saatavilla).
 
Mä tykkään enemmän baby vacista kuin friidasta, ei vaan pysty imee, vaikka tiiänkin ettei ne räät suuhun tuu :hungover: Yh, ajatuksestakin tuli yrjö kurkkuun:pukeMeillä on vaan pikkuniistäjä, kyllä sekin on ihan hyödyllinen. Pitäs ostaa toi baby vac, esikoisen kummeilta on ollut meillä lainassa se.
 
Meillä oli vaan 4 harsoa ja ne riitti hyvin. Hoitopöytääkään ei ollut vaan hoitoalusta pesukoneen päällä. :D ja se nenäfriida oli kyl huippu kun vauvalla oli koko ajan nenä tukossa.
 
Oii! Ompas tullut ihanasti kaikkia vinkkejä, kiitos paljon kaikille! Pitää jossain vaiheessa alkaa kirjottamaan listoille tarvittavia asioita ja sitten ensin kysellä isiltä jos nuorimmilta sisaruksilta liikenisi jotain ylijäämää (siellä nuorin sisarus on vasta vähän yli vuoden) ja sitten katsoa mitä jää vielä varsinaisesti hankittavaksi!

Hyvä kuulla tuokin, että enää ei suositella vauvaa kannettavaksi liinassa sillain makuu asennossa. Omaan korvaan kyseinen tieto ei ollut kulkeutunut :)
 
Meilläkään ei oo hoitopöytää, se alusta vaan kodinhoitohuoneen tason päällä. Vieressä on paljon kaappeja mihin mahtuu vauvan tavaroita :)
 
Meillä on hoitoalusta, jonka saa pinniksen päälle. Vastaava kuin tämä. Suosittelen lämpimästi, jos asuntoon ei mahdu hoitopöytää. Tykkään tuosta myös, kun sen saa halutessaan siirrettyä. Nyt taaperon kanssa se on sohva päällä, jossa taaperon voi näppärästi nostaa seisomaan kun vedetään housuja ylös :)

Manducalle iso peukku täältä myös, ensimmäisille kuukausille suosittelen trikooliinaa. Sitä oli mukava kantaa n. 7 kiloiseksi saakka. Manduca sitten isommalle. Taaperorepuista ei ole kokemusta, sillä niille ei nyt ole ollut välitöntä tarvetta. Haluaisin kyllä kokeilla :)

Tämän odotuksen osalta hankintoja ei ole vielä aloitettu, eikä mietitty. Auto pitää ehkä vaihtaa, tai sitten vain sinnitellään. Rattaat - huh huh, en edes jaksa miettiä :D Meillä on niin pieni varasto rattaille, että en tiedä miten sinne mahtuis tuplat. Ehkä mä jossain vaiheessa mietin, viimeistään vauva sylissä ;)
 
Takaisin
Top