Hankintoja

Meillä poika syntyi reilu 3vk ennen laskettua aikaa ja 50cm vaatteet oli isoja. Nyt reilu 1v3kk ja vaatekoko 86/92. Meillä oletetaan tänkin syntyvän ennen aikojaan spontaanisti. Eli oma veikkaus on helmikuun lopulla.... Nyt on onneks varastossa minikuteita jo jemmassa. Ja koko arvioo ei tehdä mikäli ei ole tarvetta. Eli jos mennään käyrillä niin oletetaan tulevan sopivan kokoinen lapsi. Toki sokerit, sairaudet tms muuttaa taas tätäkin eli silloin tehdään tarvittaessa.
 
Vaatekoot on kyllä niin lapsesta kiinni. Meillä tais olla syntyessä 50/56 ok, parin kuukauden ikäisenä 62, puolivuotiaana 74, 1-vuotiaana 80, 2-vuotiaana 92, 3-vuotiaana 98 Ja ihan käyrillä tuo lapsonen kasvaa. :)
 
Mun kanssa tekisi mieli katsella raskaana olevien vaatteita mutta pelkään että joku näkee mut sielä. Mulla kyllä on ihan riittävästi vaatteita valmiina.
 
Mä ostin viime viikolla nallepuh-potan ja joskus viime syksynä ostin semmosen lasten leikkikeittiön. Ihan totaalisen ajoissa, mut halusin rikkoa "kirouksen" :-) Vaatteita sun muita alan ostella vasta likempänä joulua varmaan.
 
Huomenna aamusta vaunukaupoille On hyvä sitten jos niille ei nyt käyttöä tule, niin työnnellään kaverin kans näitä 4kk ikäsiä serkkupoikia niissä :D
 
Me ei tällä kertaa oteta äitiyspakkausta, koska esikoiselle se aikanaan otettiin ja oli silloin mielestäni hyödyllinen, mutta nyt riittää ne tarvikkeet, jotka silloin jo saatiin. Muutenkin jää leikkikaaret ja sitterit ostamatta, viltin/leikkimaton voisi itse tehdä. Se oli varsinkin kuopuksella erittäin kovassa käytössä ja kun lattialla makuutti, niin hän lähti ryömimään jo 4 kk:n iässä. Tällä kertaa haluaisin panostaa johonkin kantoliinaan, joka olisi helppokäyttöinen. Aiemmin meillä on ollut käytössä trikoinen 5m pitkä liina, joka oli ihan ok kotona, kun pystyi keskittymään siihen sitomiseen, mutta ulkona/kaupassa ei oikein toiminut. Olen vain vähän huono selvittelemään noita vaihtoehtoja.

Vaunuja olen myös jo miettinyt, ehkä ostetaan tukevat isot (emmaljungat?) ulkoiluun ja nukuttamiseen ja erikseen matkarattaat, joihin saisi kaukalon kiinni. Mun autoon ei mahdu mitkään isot vaunut, hädin tuskin matkarattaatkaan, niin pitää miettiä, mikä tulisi oikeesti laitettua kasaan ja kokoon päivittäin. Mikään pyörien irrottelu ei oikein meillä toimi. Aiemmin meillä oli käytössä Peg perego pliko p3:t, jotka oli ihan unelmamatkarattaat eivätkä hajonneet sen viiden vuoden aikana, jotka meillä olivat kovassa käytössä. Nyt en kuitenkaan ole varma hankitaanko ne, kun ulkonäkö on mielestäni hieman vanhahtava, haluaisin sellaiset "avaruusaluksen" näköiset rattaat, joissa on joku juju. Mutta saa nyt nähdä, aletaan ostelemaan enemmän sitten kun tämä ipana pysyy jo varmemmalla todennäköisyydellä matkassa.
 
Melkein kaikki on valmiina esikoisen jäljiltä. Näillä tiedoilla mitä nyt on, hankkisin sellaiset vaunut, mihin saa suoraan sen autokopan kiinni, vaikka maksaa vähän enempi. Mikään muu ei oikeestaan hankinnoissa harmittanut, kuin vauvan (todella iso jötkäle) autoon kantaminen kopassa. Todella epäergonomista. Ja toisaalta, kun vauva on nukahtanut autoon, voisi suoraan nostaa vaunurunkoon nukkuessa, ei tarttis autossa puolesta tunnista tuntiin odotella kun toinen nukkuu. Eihän sitä toista raaski herättää.:D Ja sama homma jos/kun nukahtaa vaunuihin kaupoilla.

Meillä on nyt tyyppi vajaa 10kk ja käyttää kokoa 80cm. 6-9kk iässä meni 74cm vaatteet (ensin inan isoja ja sitten sopivia). Ennen puolen vuoden ikää jäi jatkuvalla syötöllä pieneksi, 50cm bodyt viikossa. Sylivauvan kanssa omasta mielestä se on kivampi melkeen laittaa päälle ns liian isoja vaatteita, kun toinen ei vielä liiku mihkään suuntaan ja ei tarvii repiä päälle vaatetta.
 
Mää oon jo valinnut äitiysvaatteita nettikaupassa ostoskoriin, mutta en ole vielä voinut tilata... :happy: Enköhän minäkin kohta rohkaistu. Muutenkin meidän pitää hankkia kaikki, edelliset lapset on jo niin isot, että kaikki vauvatarvikkeet on hävitetty aikoja sitten. Varmaan osa saadaan/ostetaan sukulaisilta/kavereilta, niin saadaan hieman edullisemmin. Kaverilla oli juuri sellaiset Brion vaunut, mihin sai myös sen turvakaukalon nostettua, ja vaikutti kyllä tosi näppäriltä, ehkä sellaiset menee hankintaan. Malttamattomana odottelen, että aika kuluisi nopeasti, niin voisi mennä vauvantarvikeliikkeisiin pyörimään (=sekoamaan) :excited001
 
Peukutan rattaita joihin saa adapterilla kaukalon kiinni. Helpottaa elämää hurjasti kun kaukalo painaa aika paljon jo itsessäänkin.
Joku trikoinen kantoliina on mullakin harkinnassa. Viimeksi en sellasta käyttänyt vaan käytössä oli joskus manduca mut luulen että tätä vauvaa täytyy kanniskella enemmän ihan jo esikoisenkin vuoksi.
 
Tilasin viimeyönä hobby hallista sitterin. Tinylove rocker napper joka menee petinä ja sitterinä.
 
Esikoisen takia kaapeissa vauvatavaraa joita ei ole tarvinnut raivailla pois. Turvakaukalokin jäi käytöstä pois ihan muutama viikko sitten, ihmeen kauan tyttö siihen mahtui.

Äitiyspakkausta tuskin haluan enää toista, aika harva vaate oli lopulta oikeasti käytössä niistä kun olivat niin omituisia lörppöjä tai vääränlaisia malliltaan. Mieluummin ostaa vaan mitä seuraavalle tarvitaan, lähinnä täkki, lakanoita lisää, pienempiä ulkovaatteita ym.

Toki jos seuraava on poika niin osan vaatteista saa pistää vaihtoon.

Ekan vauvan kanssa haaveilin kantorepusta, lähinnä Manducasta, ehkä nyt vihdoin voisi sellaisen hankkia. Kotona kudottu liina löytyy mutta koskaan ei jaksanut oikein perehtyä sen sidontaan, tuntui lähinnä oudolta päällä ja vauvan pujottelu sisään hankalaa yksin.
 
Meidän lapsille tulee ikäeroa aika tasan tarkkaan kymmenen vuotta joten äitiyspakkaus on ihan ehdoton. Joitain vaatteita, vauvalakanoita ja pinnasängyn patja on vielä olemassa mutta sänky, vaunut jne pitää ostaa.
Jossain jo kirjoitin kuinka mies vitsaili että vaimo tulee sekoamaan välipäiväalessa mutta niin se on. Vauvaa on odottettu niin kauan etten varmaan kestäisi katsella pinnasänkyä ja vauvanvaatekasaa jos jotain tapahtuisi. Ekassa raskaudessa ostelin samantien kaikki ja fiilistelin. Kukin tavallaan :D
 
Onko teillä tietoa jostain hyvistä lastentarvikekirpparipalstoista tms.? Itsellä ei näistä ole minkäänlaista kokemusta, ja nyt ajattelin, että ehkä ainakin vaunut voisin ostaa käytettynä...
 
Piti se kuitenkin tehdä muutama hankinta ennen nt-ultraa, vaikka taikauskoinen olenkin. :rolleyes:

Nojoo, vaatekaupoilla oltiin ja sopivasti löytyi neutraaleja pieniä kietaisubodeja. Ja pari muutakin vaatekappaletta, kun nyt kerran alennuksessa olivat... :wink:p
 
Mä menin ja ostin tänään hoitopöydän. Työkaveri myi edullisesti niin pitihän siihen tarttua :)

Esikoisen raskaus aikana hain joskus viikolla 10 hoitopöydän, kun bongasin melkeen ilmaseksi fb-kirpulta :D no se ei mahtunu kellarikomeroon niin meidän makkaria koristi sitten about 30 viikoa hoitopöytä :D eikä jääny kellekkäään vieraalle epäselväksi oliko meille tulossa lapsi vai ei :)
 
Takaisin
Top