Hankintoja vauvalle :)

Moi!

Ihanaa kun toi aihe ärsytti porukan jakamaan mielipiteensä aiheesta.

Totta on, että kyllä niitä lääkkeitä pitää ja kannattaa ehdottomasti syödä, mut halusin tuoda tässä vaan sen puolen esiin, miten nykyään kunnioitetaan vähemmän vanhoja "poppakonsteja", vaikka nekin on tukena hyviä. Lisäks se tosiasia, että lääkefirmat ei kannata noita vanhoja keinoja ja pyrkii niitä polkemaan maahan. Et sellasta. :)

En sano siis, etteikö kummassakin olis jotain hyvää ja jotain pahaa. Lääkefirmat siis monesti ajattelee ikävä kyllä paljon rahaakin kuvioissaan - ei pelkästään terveyttä. Ja kuten nyt esim. se sikaflunssapiikki, onko ne lääkkeetkään/rokotukset aina niin tutkittuja ja turvallisia. :)

Ja "hörhöilystä" puheen ollen kun noita superfoodeja = ravinnerikkaita ruokia niin mielekkäästi kuvailtiin vaan "omaan uskoon perustuviksi", niin kyllä niistä on varmana samanlaista faktaa ja tietoa terveysvaikutuksista kun on lääkkeistäkin. Jo sanana ravinnerikas kertonee tarpeeksi. Ps. luonnosta ne lääkkeiden ainesosatkin otetaan.

Kesto- ja kertakäytöissä realismi ratkasee. Joskus mielikuvat ottaa vallan tosta kestovaippakuviosta - et sitä on sit paskanhaju joka nurkassa. Eiköhän nekin pidä puhdistaa heti käytön jälkeen ja huolehtia puhdistamisesta. Siinä missä kertikset viskataan pihalle roskiin - toivottavasti ilmatiiviissä pussissa - mitä kautta kaatopaikalle, missä ne maatuu vuosikymmenien jälkeen vasta joskus luontoon.. ostakaa ny ees ekoja, että ne maatus helpommin kun haluutte kasvattaa kymppitonnikaupalla jätelaareja kaatopaikoilla.
 
Hieman on ajautunut tämä hankintaketju "väärille" urille .

Itse henkilökohtaisesti pidän ajattelutapaa että lääkefirmat ajattelevat vaan rahaa, ei terveyttä ja polkevat maahan "poppakonsteja"  hieman stereotyyppisenä. Toki lääkefirmat ajattelevat rahaakin, tuotteita halutaan saada myydyksi ja tuottavan voittoa mutta sitä ei tehdä terveyden kustannuksella (sikapiikin kohdalla olen kyllä toista mieltä). Olen tuotekehityksessä ja markkinoille pääsevän tuotteen kehitys on 10 vuotta ja yli. Tutkimuksia tehdään lukuisia ja meitä valvoo useampikin instanssi, ja vaatimukset ovat kovat! Tuotteelle tehdään eri vaiheissa useita tutkimuksia, kaikki poikkeamat huomioidaan ja tarvittaessa tutkitaan lisää.
Koska tuotekehitys on pitkä ja vie suurimman osan lääkefirmoja varoista niin markkinoille halutaan tuotteita jotka oikeasti myyvät ja toimivat vuosia ja taas vuosia eteenpäin.

Jospa palattaisi takaisin ketjun otsikon mukaiseen jutusteluun .
 
meille ilmestyi vaunujen (hyttys)suoja miehen tultua anoppilasta. lisäksi mieheni veljen vaimo ilmoitti, että heillä on vauvatavaraa ja paljon tarjolla. luulen, että otetaan sieltä kaikki, mitä vain saadaan, mutta tavarat saa majailla tilanpuutteen vuoksi vielä toistaiseksi heidän omakotitalossaan (eipä se isäntäväkikään ole kotosalla, vaan ulkomaankomennuksella jouluun saakka) ainakin toistaiseksi. meidän pitäisi oikeastaan raivata makuuhuonetta, jotta sinne saisi mahdutettua pinnasängyn ja vauvanvaatteille tilaa vaatekomerosta. olen pitäytynyt noista urakoista toistaiseksi, koska mietin, että ne ehditään hoitaa ensi kuussa/joulukuussakin.

itselleni hankin kumpparit (edelliset tarjoustalolaatuiset hajosi 1,5 vuotta sitten) ja lisäksi ostin muutamia imetysliivejä, ehkä tarvitsen lisääkin, mutta olkoon sekin myöhemmän ajan murhe. omiin paitoihin mahdun vielä hyvin, joten käytän fiiliksen mukaan mammapaitoja ja omia. housut ovat mammamallia, joskin niistäkin osa puristaa jo, etenkin kun tunkee välihousut alle.

en ota kantaa edelliseen keskusteluun perunajauho/talkki/sinkkijauho ja lääketeollisuus vs. vanhanajan/luonnonmukaiset menetelmät, mulla on asiasta lääkärin tyttärenä oma mielipide. taidan mennä asioissa tilanteen mukaan niinkuin tähänkin asti :D 
 
Meillä alkais kaikki olee kasassa. :) Alkaa oloki olee sen mukanen että oon onnellinen etten jättän kaikkee siihen vikalle kuukaudelle. :) Pienen ihmisen vaatteitaki oon jo pessy ja lakanoita ym. Mitä mieltä muuten ootte siitä rintapumpusta? Kannattaako edes vielä ostaa jos vaikka sitä maitoa ei omasta takaa tulekkaan, vai odottaako kenties laitokselle ja näkee sen siellä sitte ja pistää ukon ostoksille jos se koetaan tarpeelliseksi. :)
 
Melkein odottelisin rintapumpun oston kanssa.
Itse käytin pumppua pari kertaa imetyksen aikana. Imetyksen lopetettuani lypsin muutaman kerran pumpulla pahimmat pakkaantumiset pois. Eli käyttö on ollut todella vähäistä.

Kannattaa muistaa että  maidon pumppaaminen lisää omaa maidon tuotantoa (joskushan se on toivottavaakin). Ja silloin siis kun maidon tuotanto on runsasta, tulee maitoa vieläkin enemmän. Itse luotin siihen että vauva hoitaa itse "maitotilauksensa" ja jätin pumpun käytön kokonaan.
 
DiaLia, minusta sanoit aika suoraan tuon että "ostakaa ny ees ekoja, että ne maatus helpommin kun haluutte kasvattaa kymppitonnikaupalla jätelaareja kaatopaikoilla", toki saat sanoo mut vaikka itse varmasti tuletkin kestoja käyttämään, älä "solvaa" kertiksen käyttäjiä. Kaikki me varmasti tiedämme että ne kasvattaa kaatopaikkojen jätemäärää.

Nimim. Ostan sellaisia kertiksiä jotka sopivat parhaiten vauvalleni, myös hinta vaikuttaa.
 
Mä suunnittelin tuon rintapumpun hankkimista ihan sen takia, että pääsisi sen käyttöä mahdollisimman pian vauvan syntymän jälkeen harjoittelemaan, kun mulla oli sellainen ajatus, että isällä olis kans välillä mahdollisuus syöttää vauvalle pullosta rintamaitoa. Me kun ollaan vauvan kanssa tässä jo monta kuukautta tutustuttu toisiimme, niin pääsis isäkin sitten heti mukaan näihin tärkeisiin tapahtumiin. En tiedä onko tuo taas mun hippi-hörhöilyä ja kuinka se sitten toteutuu, mutta tällaista olen suunnitellut... Saan kyllä varmaan kaverilta käytetyn rintapumpun ensin käyttöön, jolla voin vähän testailla ja sitten jos se pumppailu on ihan parasta ikinä, niin voin investoida johonkin oikein kunnon lypsykoneisiin emoticon luin myös jostain nettipalstalta, että jotkut naiset lypsävät ihan käsin - vihjasin jo miehelle, kun se on tuolta maaseudulta kotosin, että pääsee sitten tammikuussa lypsyhommiin... emoticon
 
Hemppa: Juu sori tosiaan, olet oikeassa! En saa solvata erilaisia ihmisiä ja jokainen tehköön valintansa. Purin tosiaan vääriin tyyppeihin ton tuskani nyt, sillä olen ollu tässä tuskastunut, kun tää yks kaveri pakottas mutkin käyttämään kertiksiä ja arvostelee mun kestisten käyttöä painokkaasti. Ja kyl toi hintakin varmana aika monen äidin kukkaronnyöreissä vaikuttaa! Eikä ketään saa tuomita valinnoista, jotka on joskus jopa pakko. Et sellasta.

Mäkin nyt ihan suosiolla lopetan tosta aiheesta jauhamisen. :) Eli eikun pääaiheeseen takasin:

Rintapumpusta puheen ollen, taidan itsekin ostattaa sen miehellä siinä vaiheessa jos *toivottavasti* alkaa maitoa tulla sairaalassa. Olen yheltä sukulaiselta kuullut, että hänellä ei vaan tullut maitoa eikä täten voinut imettää lapsiaan. Äiti kyl sano, et on imettäny meidät kaikki. En tiiä miks mulla on olo, että tuleekohan noista mitään maitoa sitten. On ne nyt ainakin ihan mukavasti kasvaneet.. mut ei ne nyt mitkään tynnyrit kuitenkaan vielä ole... ?

Ihanaa, kun pääsee parin viikon päästä "tositoimiin" sisustamisen ja lapsen huoneen laiton kanssa. Muuttomatkaa on alle kilometrin verran, enkä saa osallistua kuulemma millään tavalla. Korkeintaan pakkailla nyt ja perillä tavaroita yksittäin paikoilleen, mutta mitään raskasta en saa kannella. *Hmph!* Noh, ymmärrettävää. :)

Olenkin tässä nyt innostunu hankkimaan siltä hankintalistalta kaikenlaista valmiiksi. Vaikka jo puolet listasta kerkesin koluamaan ja hankkimaan niin oli siinäkin jo urakka. Pitänee hankkia ajan kanssa loput.

Huomenna sokerirasituskokeeseen.. *Hmph taas*. Paasto ois pitäny jo seittemältä alkaa, mut huomasin vielä 19.40 napostelevani jotain viinirypäleitä. Pitää mennä sinne ja alottaa testit sitten varttia vailla kahdeksan. Pitää pitää toi vesilasi käsillä, et en kajoo mihinkään ruokiin - jääkaapillekin kävelee nykyään niin pelottavan automaattisesti. :D
 
Rintapumppu on käyny mielessä lähinnä siksi, että vois ottaa joskus omaa aikaa eikä tartteis huolehtia vauvan ruokailuajoista...ja että isän lisäksi joku muukin vois hoitaa välillä, vaikka täti tai mummi, että saatais kahdenkeskistäkin aikaa...saa nähdä miten käy, mutta vielä en oo hankkinu, ehkä sitten ku imetys on lähteny (toivottavasti)hyvin käyntiin...
(Ps. en usko että lääkefirmat haluaa rahaa terveyden kustannuksella, plus että ei kai ne nyt mainosta että 'juokaa vaan lämmintä marjamehua', kun se ei oo niiden tuote ja ne ei oo sen vaikutuksia TARKKAAN TUTKINU vuosikymmeniä. Ehkä nää vanhat hyvät kansan konstit on tarkoituskin kulkea sukupolvelta toiselle, eikä telkkarimainoksissa. Sitäpaitsi aina löytyis joku idiootti joka jättäis hakeutumatta hoitoon kun luulis paranevansa kaikesta ainoastaan sillä marjamehulla.
   Ja tiedän toki että superdoodeissa on kaikkia hyviä ja terveellisiä ainesosia, mutta ikävää on se, että jotkut raukat sitten ihan sekoaa niistä ja alkaa syödä pelkästään niitä ja just luulla et ne on ratkaisu aivan kaikkeen, vähän samaan tyyliin kun jotkut seuraa sokeina jotain uskonnollista johtajaa tms.)
 
Autoistuin ja siihen telakka on myös tilattu nyt, ja tulevat samaan aikaan vaunujen kanssa... Ei malttais odottaa! :)
 
BabyBlues: Lyhyesti ja ytimekkäästi sulkuihin: Ääripäät on aina ikävää katsottavaa+maalaisjärki sallittu. :) (ainakin musta) -> takas aiheeseen. :)
 
Jos maitoa tulee paljon kannattaa ostaa maidonkerääjiä muutama, sillä saa kerättyä maitoa toisesta rinnasta samaan aikaan kun imettää toisesta. Parhaina päivinä keräsin yli 200ml (50ml/imetyskerta) kerääjällä pakkaseen, eikä pumpata tarvinnut yhtään :o).

Mulla on manuaalinen pumppu ja aika huonosti sain sillä maidon herumaan, joillakin toimii hyvin. Ja silloin kun nännit on hellinä niin tuntuu aika ikävältä tuo pumppaaminen. Sähköistä en ole kokeillut, voisi toimia mulla paremmin.

Mulla on myös tarkoitus ottaa tuttipullo ja isä mukaan syöttöhommiin heti jotta itselläni olisi aikaa myös esikoiselle. Esikoiselle ei kelvannut tuttipullo tai tutti saati korvike ja olin aika sidottu vauvaan. Paljoa en voinut mihinkään lähteä.
 
Bumbosta: Hankintalistassa tosiaan oli sellanenkin erikoisuus kuin "Bumbo". Ekana meinasin jopa hankkia sellasen, mut aloin sit ihmettelemään koko kapineen tarpeellisuutta.

Voisitteko oikeesti kertoo mulle tuon vekottimen käyttötarkoituksen?

Tuli katottua jonkun fysioterapeutin mainintakin netistä tästä aiheesta. Omasta mielestänikin luonnollinen kehittyminen on paras ja normaali tapa saada lapsi istumaan normaalisti. Toi bumbo tuntuu musta sellaselle jutulle, että yritetään liian ajoissa kehittää lapsen kehitysvaiheita eteenpäin?? Toki siitä sanotaan, että paino jakautuu kroppaan tasasesti ja ei rasita selkärankaa.. mut kun lapsella ei oo aluks vahvoja tukilihaksia missään pahemmin keskikropassakaan, ainakaan siinä vaiheessa kun se vasta pään saa nostettua ylös maasta.. et siis millä se siinä vaiheessa suojaa sisäelimiään, kun ei lihaksisto pysty kannattelemaan? Siis sillä tuolin "ergonomisella" asennolla vai? Juuh.. päätin jättää suosiolla tuollasen tuolin ostamatta ja luottaa luontasiin kehitysvaiheisiin.
 
Hyvä kun avasitte tuota rintapumppukeskustelua.. mä hankin vähän aikaa sitten sähköisen rintapumpun - käytettynä kylläkin. Eilen perhevalmennuksessa neuvolantäti oli sitä mieltä että rintapumppu on kuin hammasharja ja se on henkilökohtainen. Toisaalta jos kaikki osat keittää kuumassa vedessä niin en ymmärrä mitä pöpöjä voi jäädä. Tuo maidonkerääjä olis varmaan hyvä hankkia ja sit hankin hörpytysmukin, kun siinä oli joku idea miksi se olis parempi kuin tuttipullo (mutta en muista mikä.. olisko ollut että vauva ei totu liikaa pulloon ja siten ei ala hylkimään rintaruokintaa tai jotain?)
Olen hankkinut viime kuukauden aikana varmaan vähän liiaksikin kaikkee, mutta tää on niin hauskaa ja jännittävää, että en ole malttanut olla hankkimattakaan. Paljon olen ostanut käytettynä tavaraa, joten ihan hirveesti ei ole mennyt rahaa.

Kantoliinan ja rintarepun välillä en osannut päättää ja päädyin ostamaan molemmat: miten te muut, oletteko hankkineet jomman kumman tai onko mielipidettä jomman kumman paremmuudesta?
 
DiaLia, meillä on to bumbo. Ja minäkin luin siitä mielipiteitä netistä ennenkuin ostin. Ostettiin se vasta kun poika oli 8kk. Ja tarkoituksena oli että poika istuu siinä saunassa ja suihkussa niin kauan kuin oppii pysymään itse paikoillaan ja varsinkin suihkussa ettei nouse seisomaan ja siitä päälleen takas lattiaan (näinkin on siis käynyt meillä) ja tää peli on kyl toiminu hyvin. Suosittelen.

Siinä ohjeissakin lukee että voi istuttaa 4kk alkaen. En itsekkään niin aikaisin vielä laittaisi lastani siihen istumaan JOS lapsi näyttää luhistuvan siihen. Mut meilläkin esikoinen on todella hyvälihaksinen ja aina ollut jämäkkä joten hänet olisin voinut jo vaikka 4kk lähtien siihen istuttaa mut ei meillä ollut sitä vielä. Toisen kanssa tilanne sit näyttää missä vaiheessa sitä voi alkaa käyttämään.

Ja luulen et siinä bumbossa on sit helpompi syöttää soseitakin kun on istuvammassa asennossa kuin sitterissä. Siis ennenkuin saa istuttaa syöttötolissa. Joten mä en ainakaan tyrmää tätä kapinetta vaikka itsekin olin sitä vastaan ensin.
 
Nautiskelija: mä hankin manduca-merkkisen kantorepun ihan sen takia kun yksi kaveri on sitä mieltä, että se on ihan mahtava. Oon kyllä miettinyt myös kantoliinan hankkimista, kun vois kuvitella, että siinä on vähän enemmän niitä vaihtoehtoja, missä asennoissa vauva voi olla. Manduca on käytetty (vaikkakin ihan uuden veroinen) ja ajattelin sen kantoliinankin hankkia käytettynä kun ei tiedä tykkääkö vauva ollenkaan olla sellaisissa. Ei sitten ainakaan mene hirveästi rahaa hukkaan, jos näitä ei tulekaan käytettyä. Tietysti nekin voi sitten yrittää myydä eteenpäin niin saa ainakin jotain takaisin.Ymmärtääkseni ainakin tuossa manducassa voi kantaa vähän vanhempaakin lasta kun taas kantoliina on sitten sellaiselle vauvaikäiselle enemmänkin.
 
Bumbosta: Meilläkin on sellainen, hankittiin pojan ollessa 6kk. Ja se ostettiin vauvauintia varten, se on pesutiloissa erityisen kätevä kuten Hemppa mainitsikin ja poika istuu vieläkin siinä ollessaan suihkussa. Menee siihen itse, eli ilmeisesti tykkää siitä kapistuksesta. Suihkussa otin sen  käyttöön sillä liukkaan pikkupoikasen käsittely oli aika hankalaa kun painoa tuli lisää. Turvallisempaa oli laittaa bumboon. Aion käyttää sitä seuraavankin kanssa, en kylläkään laita siihen istumaan ennenkuin vauva on siihen valmis.

Kantoliina/kantoreppu: Ystäväni on kehunut manducaa, ja heillä se on ollut kovassa käytössä. Se onkin vissiin kantoreppujen mersu ;o). Mulla on BabyBjörn kantoreppu mutta esikoinen ei tykännyt olla siinä, hirveä huuto tuli. Kantoliinakin on (lainassa) ja sitä käytin jonkun verran. Nyt ajattelin opetella kantoliiinan käytön paremmin ja ottaa sen käyttöön heti jotta saan pidettyä kädet vapaana.
 
Hemppa: Juu.. siis ekana en ollut koko bumboa vastaankaan ja aattelin sen hankkia.. mut sitten kun tajusin, et mitä mä sitä jo tässä vaiheessa hankin - kun se oli siellä hankintalistassa. Ja sit siihen päälle vielä se fysioterapeutin kommentti - et ei pitäs käyttää sellasta liian varhain lapsella. Mä oon kyllä ihan blondi välillä tällästen asioiden kanssa. Kuulostaa pelkästään hyvälle idealle, jos se on parempi ennen syöttötuolia, mutta sillä ehdolla tietenkin, että on ennen sitä jo kehittynyt tarpeeksi vahva lihaksisto kehoon!
 
Joo en tosiaankaan aliarvioi pumpun tehoa, mutta pointti oli se että sitä ei tulisi ostettua turhaan jos sitä maitoa ei jostain syystä tulekkaan. Ihannehan tottakai olisi mulle ainaki sen että söisi rinnasta ja pullosta, että joskus saisi itekkin hengähtää imettämisen kanssa. :)  Taidan siis itse jättää sen miehen ostettavaksi kun ensin näkee tuleeko maitoa vai ei. Mielestäni rintani ei ole edes kyllä kasvaneet että sen näkee sitten. :)

Mun kummipojalla oli toi Bumbo, se ei tosin viihtynyt siinä et kaikki on niin yksilöllistä. Ite ton kanssaki voisi tehä niin että jos jollakin tutulla on niin lainaisi ja koittaisi ennenkuin tuhlaa rahojaan siihen. :)

Mutta kaikki on makuasioita ja kaikille on omat mielipiteensä. :))
 
Susq87: Taidan minäkin tosiaan kokeilla ekana, että pitääkö tuleva junnu edes siitä sitten.. ja kun ees sinne asti päästään elämässä :D.. Piti tosiaan bookata toi - ehkä ostos - myöhemmälle, kun ei sitä ihan alkuun tarvia nurkkiin maleksimaan.

+ Minäkin ostatan sen rintapumpun vasta viimetingassa miehellä. Toivottavasti imetys onnistus, mut epäilen vaan "manaavani" jos ostan etukäteen sen rintapumpun - eli sit ei imetys tietenkään toimi.

Huvittaa kun nykyään täällä kommentoi asioita, niin heti perään pitää munkin kirjottaa, että "kunkin oma makuasia sekin ja mielipide". Toivon - vaikka osaan olla ylikriittinen ja ärsyttäväkin joskus innostuessani kiistelemään jostain aiheesta - että kukaan ei ota mua liian tosissaan kuitenkaan. Ja tosiaan ymmärtää ihan sanomattakin jatkossa, että munkin mielestä - vaikka ilmasen joskus myös siis kärkkäästi oman mielipiteeni (monesti vahingossa ja tarkottamatta pahaa) - jokasella oikeasti on oma mielipide ja maku asioihin ja arvostan sitä suuresti. Myös siis sitä, että ollaan eri mieltä asioista. Muuten maailman meno olis aikas tylsää?!.. :)
 
Takaisin
Top