Hankintoja vauvalle :)

Täällä alkaa olla kaapit turvoksissa vaatteita, 50-68cm kaikkia niin järjettomän paljon että tuskin tarttee enää ostaa mitään(ennen loppukesää)! Ei varmaan edes ehdi pitää kaikkia ennen kun kasvaa niistä ulos... (innostuin vähän kaupoissa..) Talvihaalari on valkoinen, 56-62cm, että pitäis mennä sit koko kevään se sama. Aluks pitää kuitenkin pukea alle niin paljon, ja keväämmällä ei enää tartte.
Mummitkin on ostellu jo vaatteita ja muita tykötarpaita, ja yks neuloo villasukkaa ja nuttua sunmuuta :)
Vaunut on tilattu, ja saapuvat marraskuun puolivälin jälkeen. Hoitopöytä on tiedossa ja pieni korisänky sekä sen jälkeinen pinnasänky. Autoistuin ja sen telakka on valittuna, ostetaan varmaan samalla kun vaunut saapuu, etteivät ole aikaisemmin kotona tiellä. Huonekaluja pitäis myös vähän vaihtaa sopivamman tyylisiks tässä kuussa, mutta ei täällä mitään isoa remonttia tartte tehdä, järjestellä vain.
 
Täällä on hankinnat vasta aika alussa..hankittavien listassa on vielä paljon jäljellä!

Turvakaukalo ja telakka on hommattuna, samoin pinnasänky. Hoitopöytää kovin etsin jo, katsoo löytyykö käytettynä vai pitääkö käydä uusi ostamassa.

Vaunuja on katseltu ja merkkikin todennäköisesti päätetty mikä hankitaan, pitäisi vielä mennä kunnolla testiajolle ja ostaa tai laittaa tilaukseen.

Vaatteita ei vielä juurikaan ole hankittuna, mutta pari kaveria kieltänyt ostamastakaan, kuulemma saan heiltä käytettynä niin paljon ettei tarvetta juuri uusille varmasti tule :D Toki sitä nyt aina jotain kivaa pientä tekee mieli pikkuiselle uutenakin ostaa :)

Hoitotarpeita olen ostanut jo jonkin verran samalla kun kerään miehelle isyyspakkausta. Kaikenlaista toki listalla vielä on, niitä tosin ajattelin sitten kun äitiysloma alkaa kierrellä ostamassa :)
 
(En kerkiä tarkastaa jos ois joku jo asian ottanu esille, mutta:)

Onko kukaan kuullu koskaan, että talkin (kuulemma vaan monesti huonontaa tilanteita) sijaan kannattaa käyttää "halpaversiota" = perunajauhoja? Sinkkivoidekin kuulemma monesti vaan pahentaa tilanteita, et millään muulla ei kuulemma pääse niin edullisesti kuviosta kuin perunajauholla...

Et siinä ny vinkki alustavasti kaikille ostoslistaan - ei varmaan hirveesti häviä rahoissaan jos edes kokeilee onko totta. :)
 
Meil ostettiin talkkipurkki silloin esikon synnyttyä, ja sitä on vieläkin reilusti jäljellä. Sitä on tarvittu niiiiiiin harvoin.. Ilmakylvyt auttaa ja jos punoitusta on ollut pahasti, niin bebanthen voide rauhoittaa.. :) Talkkia on käytetty siis tosi harvoin, mut on kyl sit tehny tehtävänsä.. Ei siis miulla valittamista..

Perunajauhoja ei oo tullu testattua, kun toi talkkikin on ollu niin riittoisaa..
 
En tosiaan tiedä ees hintaeroja, mut näin yks tuttu selvitti, että se ois paljon halvempi ostaa perunajauhoja vaan, kun talkkia tai sinkkivoidetta... 

Mut pääasiahan se, että toimii miten vaan. :)
 
Haluisin ostaa manducan, mutta en ole löytäny luonnonvalkoisena. Sattuuko joku tietämään mistä sais sen värisenä?
 
No nyt täällä on hankittu kaikki tärkeimmät - ja vähän enemmän... Eli seuraavat löytyy: vaunut, turvakaukalo+jalusta, pinnasänky, lämpöpussi vaunuihin, hoitoalusta, imetystyyny, manduca-kantoreppu, kylvetystuki ammeeseen, leluja (kaikki omia tai siskon vanhoja), kestovaippoja ja hirveä kasa vaatteita (osa uusia). Vielä pitäisi hankkia kylpyamme, matkarattaat, joihin saisi tuon turvakaukalon myös kiinni sekä lämpöpussi turvakaukaloon. Sitten itselle pitäisi hankkia joitain imetysliivejä ja -paitoja. Niin ja pinnasänkyyn tarttisi vielä hankkia patja, mutta sillä nyt ei ole kovin kiire, kun meinattiin alkuun nukuttaa vauvaa äitiyspakkauksessa.
 
Perunajauho on loistava kasvualusta hiivalle joten sitä ei enää suositella käytettäväksi vauvalle.

Esikoisellani on herkkä iho mutta kyllä vaippaihottumasta on päästy muutamassa päivässä käyttämällä talkkia, bepanthenia ja ihan vauvana metyylisineä ja nyt sitten sibicort:ia sekä näiden lisäksi ilmakylvyt.

Kyllä niitä on suurempia rahareikiä kuin talkki ja sinkkivoide ;o). Kannattaa sijoittaa ainakin bepantheniin sillä se on hyvä voide lähes kaikkeen, jos ei vauvalle käytä niin itse. Talkki on meillä ollut ajoittain päivittäisessä käytössä, ei kyllä enää.

BabyBjörn -sitteri ostettu sekä "tumppubodeja" 2 kpl. Löysin aivan ihanan untuvapuvun (pussimallinen mutta saa "jalalliseksi") Benettonilta mutta en ostanut vielä. Sukkahousuja on muutamat pienet ostettu, tumput ja sukkia, tarttis nakittaa joku kutomaan muutamat pikkuiset töppöset. Eli siis nyt olisi kaikki muutamaa vaatekappaletta lukuunottamatta kasassa.

Itselle täytyy tehdä muutama hankinta (imetysliivit jotka tilaan englannista), imetyspaitoja 2 kpl, kestoliivinsuojukset sekä lisää maidonkerääjiä.
 
Moi! Tosiaan sukulainen anto vinkin, kun hän on aina käyttäny perunajauhoa, joka on auttanu kiitettävästi. Hän jopa haukku sinkin ja talkin aiheuttamat haitat ja talkki on hänen mielestään myös turhan kallista.

Toisaalta ymmärrän kyl hyvin, et jos on tutkittu asiaa on todettu, että on riskialttiimpaa tulehduksille käyttää perunajauhoja, niin ok. Mut luotan henk. koht. aika lailla myös "vanhoihin nikseihin", sillä on tullut monessa asiassa huomattua, miten kuluttajaa huijataan ostamaan kallista, kun "ei ole vaihtoehtoja" ja jos onkin, ne kumotaan perättömilläkin tarinoilla. + Lääkefirmat maksaa urakalla sellasille, jotka nikseistä tietää, etteivät pukahtas.

Esim. mullan käyttö ampiaisenpistokseen - itse olen päässyt toteamaan, miten hyvin kikka toimii. Lääketieteessä ja ensiapuohjeissa tuo neuvo on kielletty sillä verukkeella, että ei koskaan tiedä mitä ainesosia multa sisältää. Jos allerginen olisin, niin hankkisin varmana kaikki lääketieteen kalliitkin avut, mutta näin ei allergisena päätin kokeilla tota vanhan kansan kikkaa ja ylläri kun sekin toimi.

Tos joku linkki vanhasta keskustelusta aiheesta perunajauhot vs talkki. Aina on eriäviä mielipiteitä ja käyttäjiä joka suuntaan.

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/364701/talkkia_vai_perunajauhoja
 
Jos joku haluaa perunajouahoja käyttää niin sitten käyttää, itse en  käyttäisi. En ole edes kokeillut enkä aio kokeillakkaan. Talkkiakaan ei välttämättä tarvitse käyttää lainkaan tai muita vastaavia jos ongelmia ei ole. Riippuu lapsesta todella paljon.

Ja olen töissä lääkefirmassa tutkimuspuolella :o).
 
Minä ostin esikoista odottaessa talkkipurkin ja sinkkivoiteen. Voin sanoa että sinkkivoide on todella hyvä apu ollut meillä, nyt kun poika on vähän isompi ja tekee kakan housuun eikä siitä ilmoita meille niin peppu menee aika nopeesti ärhäkän punaiseksi. Sinkkivoidetta vaan yötä vasten peppuun niin eipä punoita aamulla enää. Talkkipurkki on meillä valitettavasti vielä käyttämätön kun tykkään ite enemmän tosta sinkkivoiteesta mut voi olla että toi talkki tehoo toiselle paremmin. :)

Meidän pojalla on tosi hyvä iho ja ei juuri koskaan mene rikki tai punoita ja vauvana se oli aina todella hyvänä mut nyt on tarvittu tuota sinkkivoidetta.

Eikä harmita itseä vaikka tuli tuo talkki ostettua, se ei mee pilalle ja voihan sitä tarvita joskus myöhemmin. Perunajauhoja en itsekään laittaisi vauvan iholle mut jokainen tavallaan. :)

Töissä kotihoidossa jotkut vanhukset tykkää käyttää perunajauhoja ja jotkut talkkia. Musta talkki hoitaa ja suojaa paremmin rikkimenneen ihon ja talkissahan on jotain hoitavaa ainetta itsessään joka nopeemmin saa punoittavan ihon siistiksi.
 
pitkästä aikaa surffaan täällä ja nyt on pakko kysyä että mihin tarvitaan talkkia tai sinkkivoidetta tai bepanthenia?
Meillä siis neljäs lapsi nyt tulossa - eikä meillä ole ikinä käytetty mitään noista. Eli meneekö kertisten kanssa vauvan pyllyt sellaiseen kuntoon että tarvii laittaa jotain voidetta tms? vai mihin noita käytätte?
 
Just_Pam: Halusin vaan sanoa, että jokasella oma polkunsa. Eipä noita tutkimuksia kauheasti ole "tavalliselle ihmiselle" esittelyssä netissäkään, et jos sulla on joku tietopohja, jonka kautta tiiät, niin laita ihmeessä linkkiä. :)

Aattelin tosiaan et kikka toimii, kun sukulainen sitä kehu niin auliisti. Mut enpä oo koskaan itse kokeillu (esikoinen tulossa), ja toisaalta mullakin aikomuksena ostaa myös noita apteekin tuotteita ja koittaa myös niitä. Eli ei oo mitään piruilua kyseessä. ^^

Nomad1: Käytät ilmeisesti kestovaippoja? Kaikki muut, paitsi yks mun kamu on sitä mieltä että kestovaipat on paljon parempia, kun kertakäytöt. Ja sit tää yks kaveri on jostain keksiny, et mun ois pakko myös käyttää kertakäyttövaippoja, kun hän tekee itse perheesssään näin. *pimeetä*. Mut joka tapauksessa itse aiheeseen liittyen vissiin kannattaa käyttää niitä kestiksiä jo siitä syystä, että lapsi yhdistää nopeammin märän ja ikävän olon vaippoihin -> oppii potalle nopeammin ja mukavana plussana se, ettei kerkiä nivuset punottaa ja joudu mihinkään varustelukierteeseen (talkit, sinkit, bepanthenit, perunajauhot) :D..
 
DiaLia: Hahahahaahhaaa, mua vaan niin huvitti (outo huumorintaju) että olen perunajauhoasiasta "vastakkaisella" puolella kanssa ja kommenttisi lääkefirmoista oli myös vähemmän positiivinen niin sattuipa hassusti että just sitten itse ole suuren lääkefirman palveluksessa.


Eipä meillä tutkita perunajauhojen vaikutuksia mutta pääsen kyllä lukemaan paljon materiaalia joita ei yleiseen jakeluun laiteta. Eikä niitä eteenpäin saa laittaakaan.
Ja itse olen sitä mieltä että jos joku toimii ja on hyväksi todettu niin omaa päätään saa käyttää. En itsekkään kaikkiin hörhötyksiin ole lähtenyt, en esim. ottanut sikapiikkiä.
 
Just_Pam: No onhan tuo sattumaa, että olet just isossa lääkefirmassa töissä. Mitäs mieltä olet sinä sitten näistä kritisoinneista yleisesti siinä, kun lääkefirmat tosissaan eivät halua antaa ihmiselle hyvää kuvaa esim. juuri luontaisista parannuskeinoista?

Sieltähän ne lääkefirmatkin omat tuotteensa kehittää (toivojen mukaan), mutta eivät myönnä, jos jokin alkuperäinen "originaali" ainesosa jotain parantaisi/auttaisi. :)

Ja tuokaan ei ole ihme, että lääkefirmojen tiedot ovat salaisia.. *kas kummaa*. Sitä on niin monessa kuviossa se: "Tämä on salainen resepti, patentoitu ja kaikkea". Ja kun sitten pahoja asioita tapahtuu, niin kukaan ei kuitenkaan ole vastuussa. Kuten nyt esim. toi sikaflunssapiikin yhteys narkolepsiaan lapsilla. Ja kuviohan ei tosiaankaan ole pelkästään lääkefirmoissa vaan varmana aika monessa kemikaaleja käsittelevässä toiminnassa.

Itekkin käytän päätäni onneks vielä :).. ja kyl mäkin syön niitä lääkkeitä (kuitenkin vaan välttävimmän). Mutta kunnioitan myös ikäihmisten kikkoja, oli siihenkin aikaan konstit niin monet, ilman lääkefirmoja ja luonnon keinoin.
 
Nomad1, teidän lapsilla on varmasti tosi hyvä iho kaikilla eikä ole herkkä niinkuin toisilla. Ei meilläkään muuten tarvittais mitään rasvoja mut poika tykkää olla paskat housussa ja välttelee kakan tehtyään äitiä ja isiä ettei vaan haisteta mitä sillä on housussa. Ja joskus kakka saattaa olla pitkäänkin housussa ennenkuin sitä kukaan haistaa tai huomaa joten silloin väkisinkin peppu alkaa punoittaa ja ärtyy. Ja luulen et näin kävis teilläkin jos kakka olis pitkään vaipassa vaikka kestoja käytättekin. Ei ole kertikset meille tehny kertaakaan peppua punaiseksi.
 
Tottahan tuokin, että vähemmästäkin iho tulehtuu - kun toinen välttelee vaipan vaihtoja. Mut kyl se fakta et kertakäyttövaippoja mainostetaan nykyään jo tosi "vanhoilla" lapsilla ja sillä verukkeella, että ne on "niin ihanan kuivat". Kohta niitä mainostetaan aikuisillekin "nopeana ja kuivana" vaihtoehtona vessalle. :D..

Et siis kyllä kestovaipat on siinä suhteessa järkevät. Mut että kyllä nekin tulee vaihtaa ajoissa aina uuteen. Eikä siinä kyllä niitä kertakäyttöjäkin pitää käyttää mut ei niiden ominaisuuksien vuoksi ehkä niitä "laadukkaimpia = kuivimpia ja imukykyisimpiä" versioita.

 
Täällä nyt saatiin yksi iso hankinta odottavien listalta pois kun käytiin vihdoin vaunut ostamassa. Kaikenlaista pienempää riittää vielä listalla toki että eipä ne ostokset vielä tehtynä ole :D
 
Pakko laittaa,
että kun tunnen hyvinkin läheisesti paljon lääkäreitä, niin tiedän, ettei esim tavallisiakaan lääkkeitä(buranaa vaikkapa) pidä TURHAAN syödä tai ylettömiä määriä, mutta jos on aihetta niin ei taas pidä epäröidä jos ammattilainen niin suosittelee. Kyllä meillä on kotona nuhakuumeisiin yms ollu 'lääkkeenä' lääkkeiden lisäksi mustaviinimarjamehut ja höyryhengitykset, ja kurkkukipuun mummi levitteli ympäri kehoa tiikeribalsamia ja kietoi kaulaan vanhan, pistelevän villakaulaliinan, mutta selvää on ettei ne KORVAA oikeita tutkittuja tuotteita. Mitä tulee kaiken maailman superfoodeihin ja yrttiteihin ja muihin 'hörhöilyihin', niin teho perustuu pitkälti ihmisen omaan uskoon parantumisesta(mikä usein lievissä taudeissa onkin puolet oikeasta paranemisesta), eikä tieteelliseen tutkimukseen ja kokeisiin, joihin itse perustaisin luottamukseni jotain tuotteita kohtaan.
    Vaipoista sen verran,
että jokaisella lapsella on erilainen iho, eikä ihottumat todellakaan ole kiinni ainoastaan kertakäyttövaipoista. Tunnen lapsia molemmista 'vaippakunnista', ja ero on ihan lapsesta kiinni, ja tietty myös olosuhteista, esim niinku jos lapsi tosiaan pakoilee vaihtoa tms... Meille tulee satavarmasti kertikset, en kestäisi mitään savisia rättejä nurkissa lojumassa hetkeäkään. Voihan vaipan vaihtaa vaikka kerran tunnissa jos tarvitsee, ettei se haudo, ja heittää kerran-pari päivässä pussin sit pihalle ni ei haise. Kaikki on tyytyväisiä.
 
Takaisin
Top