Hankintoja vauvalle :)

Totta kaikki ollaan niin erilaisia ja ajatellaan erilailla asioita ja sehän se on rikkaus. :)
 
Niimpä, jos kaikki olis samanlaisia ni ei täällä kukaan jaksais, etenkään jos kaikki olis samanlaisia kun mä :D
Täällä on jo uusia huonekaluja hankittu sopimaan pinnasängyn ja hoitopöydän kanssa yhteen...mutta vielä olis NIIIIN paljon hankittavaakin...osa tietty epäolennaisempia asioita, mutta esim imetysliivejä (ja niihin kestosuojia, ajattelin siinä asiassa olla ekologisempi, kun löysin sellaisia ihanan tuntuisia merinovillaisia...) ei viitsi vielä ostaa jos rinnat päättääkin turvota vielä tai jotain...eli täytyy jättää vähän viime tippaan.
 
Ahdistaa ihan oma tilanne kun luen teidän hankintoja!! Mä kävin sen vauvavakuutuksen tekemässä, sen verran olen hankkinut.. vaatteita olen ostanut ehkä noin 10kpl, mutta enpä sitten muuta... Minusta tuntuu, että tavaroiden haaliminen tässä vaiheessa tuottaa huonoa onnea! Aikaa on kuitenkin vielä reilu vajaa 3kk.. =/ Auto onkin varmaan seuraavana ostoslistalla, sen jälkeen ehkä vauvan tavarat ;DD Kunhan jouluun mennessä kaikki on valmiina ja loppuajan saan keskittyä pyykin pesemiseen ja sairaalalaukun täyttämiseen! :)

Olin eilen, kaikesta huolimatta, miehen apuna remontti-ostoksilla, ja meillä ei kauaa nokka tuhissu, puolessa tunnissa oli ostettu maalit, tapetit ja lattiat koko taloon... Miehelle tulee melko kiire rempata, enkä vieläkään ole täysin varma meidän yhteisestä tulevaisuudesta, mutta mies saa nyt mahdollisuuden.. ja minä varaudun jokaiseen vaihtoehtoon.. Kamalaa reunalla elämistä, mutta mulla ei ole vaihtoehtoja..

 
No nyt on tulevalla kakaralla vaatteita! Ainakin nyt tuntuu että pärjätään tällä satsilla ensimmäiset kuukaudet, täyttivät koko äitiyspakkauslaatikon joka myös haettiin tänään. Kaveriperheeltä saadaan näitä isompia kamoja (pinnasänky, ehkä rattaat, autokaukalo, sitteri jne) ja sitten onkin enää tuttipulloja ym hankittavana.
 
Pitää oikein miettiä että missä vaiheessa mulla on vauvan tavarat.. Vaatteita on aika hyvin, sain jopa sen pienemmän talvihaalarin hommattua (3,5 euroa kirpparilla!), just sopivasti löytyi koossa 62, niin tuumin että sehän taitaa passata. Perjantaina hain sitterin, kaukalon sain ilmaiseksi sukulaiselta lainaan, ja hommasin jopa punkan ja kylvetystuen. Vaunut päätettiin tilata uutena, tosin sitä ei olla vieläkään saatu aikaiseksi. Katsoin kyllä että toimitusaika olisi vaan viikosta kahteen, että ei kiirettä. Sängylläkään ei taida kiirettä pitää, kun vauva kuitenkin saa nukkua Kelan pahvilaatikossa alkuun. Hoitopöytä on ostettu, mutta päätettiin että se lähteekin autuaammille maille! Puhuttiin miehen kanssa että sitten KUN saadaan aikaiseksi pinnasängyn osto, hommataan siihen se päälle laitettava hoitotaso. Siihen asti menee varmaan vaipanvaihdot pesuhuoneessa pyykkikoneen päällä, kun meillä on kuitenkin se pehmeä hoitoalusta valmiina.

Imetysliivit ajattelin myös jättää aika loppuvaiheeseen, tissien kasvu oli alkuun aika huomattava, mutta silti samat rintsikat menee aina vaan (tosin push up tyynyt sain jättää liiveistä heti pois). En vaan tiedä että sitten ku maito alkaa nousta, niin kasvaako nuo vielä tuosta. Parempi ehkä tosiaan että jätän liivien oston vähän myöhempään.
 
Täällä pääsi ostovimma valloilleen tällä viikolla. Käytiin kaupungissa tilaamassa vaunut, ja samalla reissulla ostettiin sitten sänky patjoineen ja reunasuojuksineen sekä turvakaukalo jalustalla. Vaatteita käytiin etsimässä kirpparilta, ja jotain tarttuikin mukaan. Parin päivän päästä tehtiin uusi kaupunkireissu, kun haettiin käytetty lipasto/hoitopöytä uuteen kotiin. Samalla ostettiin hoitopöydälle pehmuste/alusta, pari tuttipulloa ja tutia, niistin, pullo&tuttiharja ja pari kietaisubodya uuteena. Ja postissa olisi noutoa odottomassa paketti kestovaippoja - ajattelin ainakin kokeilla niitä. Kantorepunkin tilaus lähtee varmaan tässä lähipäivinä.

Niin hoidettiinhan me jo muutama viikko sitten vakuutusasia kuntoon.
 
Täällä hankintoja vielä tähteenä:
-tuplavaunut (oon päättäny et ostetaan käytettynä Emmaljungan twin city sport-vaunut, muistaakseni oli tuon nimiset :D)
-pinnasängyn reunapehmuste
-vaippoja
-tutteja
-kosteusvoide
-kosteuspyyhkeitä (käteviä oli esikoisen kanssa ettei aina tarvinnu veden kanssa läträtä ja taipeet sun muut oli helppo noilla pyyhkiä)
-maidonkerääjät

Kaikki muut taitaa olla jo valmiina, pikku hiljaa oon ostellu kun on tarvittavaa löytynyt.
 
Meiltä puutuis enää kylvetystuki ja vaipat. :) Muuten kaikki on jo. Tosin oon myös mittin sitä mikrosteriloijaa ni ei tarvis keitellä. :o Onks kellään kokemuksii?
 
Meilläkin kaikki isommat jo hankittu - enää puuttuu:
- vauvan rasvat, öljyt yms.
- maidonkerääjät
- pinnasängyn pehmusteet
- kylpyamme (tuki on jo)
- ehkä yhdet tai kahdet lakanat vauvalle
- päivä-/makoilupeitto
- itkuhälytin (jos semmonen nyt tarvitsee ylipäänsä hankkia)
- mobile pinnasänkyyn (tän kyllä meinasin jättää, niin on isovanhemmillakin jotain mitä voivat ostaa lahjaksi)
- rintapumppu (tämän ehkä saan kaverilta lainaan, että pääsee testailemaan onko isompaa käyttöä)
- tutteja ja tuttipulloja (meinasin hommata lasisia - pulloja siis)

Että onhan noita vielä - aika pieniä juttuja kyllä ja varmaan ilmankin pärjäis
 
Mul on kans suurin osa lasisia pulloja. :) Yks taitaa muovinen olla. :) Mut tosiaan jos jollain on aikasempaa kokemusta tost mikrosteriloijasta ni kertokaa ihmeessä? :)
 
Meillä hankintalistalla vielä myös tuplavaunut. En oikeen osaa päättää, mitkä ois hyvät..
Sitten pieni toppapuku ja pari ruskovillan villabodya aattelin ostaa. Ne on musta ihania ja lämpösiä pienellä vauvalla. Muuten taitaakin kaikki olla lähes valmiina, kun esikoinenki on vielä niin pieni. Rintapumppu pitää kaivaa jostain esiin, oon onnistunu sen piilottamaan x)
 
Vielä pitäs kaupan/apteekin kautta kiertää yks isompi ostoskierros ja se ois sitten siinä, että hankintalistalta kaikki olennainen hankittu.

Vakuutusasiakin on ihan kokonaan hoitamatta, kun teetin yhdet tarjoukset kaikilla vakuutusfirmoilla, mut sit tajuttiin et ei voi vaan pyytää jotain tarjousta, kun nehän laittaa sinne summia mitä sattuu. Nyt pitäs sit uudestaan laittaa tarjouspyyntö samasta summasta joka firmaan, niin voi sit vertailla, et kellä on se paras tarjous. Me kun meinataan laittaa vakuutukset yhteen "perhepakettiin", kun todettiin, et esim. jo pelkästään mulla on tosi kallis vakuutus itelläni kokonaisuudessaan ja osa vakuutuksesta on ihan turhaan, kun mulla tulee vissiin liiton kauttakin joku matkavakuutus ym. esim.

Lapselle tuntuu, et on jo vaikka kuinka paljon kaikenlaista, mut silti pitäs vieläkin hankkia ainakin pari koliikkituttipulloa lisää ym.

Pakko kysyä tuosta mikrosteriloijasta, et onko sellasta fiksua ostaa? Mä aattelin yhden ison vanhan kattilan varata, et siinä aina keitän vettä ja steriloin pullot ja tutit ym. En tiiä säästääkö se mikrosteriloija sitten vettä/? Ihan isona kysymysmerkkinä täällä.

Imetyspaitoja en ainakaan osta, mun mielestä turhia.. kun tajusin, et mulla on valmiiks jo tuollasia paitoja, mistä on nopee heittää rinta esille, kun on niitä naisten paitojakin vaikka minkä mallisia.

Imetysliivit meinasin jo välistä et pitäs ostaa, mut sit ku selasin vielä omat rintsikat läpi, niin on mulla niissäkin niitä malleja, jotka on helppo kiepauttaa rinnan alle aina imettäessä. Mulla kun on ennen raskautta ollu tosi pienet rinnat, niin en oo ees pitäny rintsikoita raskausaikana, et ne vähän ees roikkus sit joskus :D.. huvittaa ku kaikki haluis jotku "terhakat rinnat" mut mä haluun taas mieluummin hieman roikkurinnat.. musta ne on naisellisemmat. :D..

Mut saas nähdä, mitä sitä vielä innostuu hankkimaan!
 
Dialia: Jos haluaa että vauvan vakuutus on voimassa vauvan syntyessä se täytyy ottaa raskausviikkoon 27 mennessä. Ainakin tapiolassa ja pohjolassa.

Mulla on nyt manducakin hankittu. Luonnonvalkoisena sitä ei enää saanut, mutta hiekka-värisenä kyllä.

Mä en ole perehtynyt noihin tuttupulloasioihin vielä yhtään. Niissäkin on ilmeisesti eroja millaisia kannattaa ostaa..(?)

Ja rintapumppu.. kuinkahan tärkeä se sitten on?

Vauvan vaatteet ajattelin pestä lähipäivinä ja tehdä vähän inventaariota, että mitä tarvii vielä mistäkin koosta.
 
Nella81: Kiitos kun ilmotit.. mä sillon joskus niitä kattelinkin, mut en tiiä kerkiinkö enää.. nyt jo rv 30 menossa. Kun me on tässä tehty muuttoa välistä ei ole millään kerinnyt vakuutusasiaa katsomaan.. auts!
 
Mulla ainakin ekasta oli toi rintapumppu tosi tarpeen... Tarvitsin jo osastolla kun tissit tuli niin täyteen eikä esikoinen oikeen ekoina päivinä imeny. Rinnat tulee niin kipeeks jos sitä maitoa tulee paljon ja vauva ei syö samalla tahdilla. Jotkut saa käsin maidon ulos rinnasta mutta mulla ei ilman pumppua tullu pisaraakaan....
 
Nella81: Juu onhan noissa pulloissa ja pullontuteissa eroja, niitäkään ei hirveän paljon kannata ostaa varastoon sillä vauva ei välttämättä huoli kuin tietymallisia pullontutteja suuhunsa. Meillä kelpasi vain ja ainoastaan MAM -pullojen tutit. Sama homma tuttien kanssa. Välttämättä vauva ei huoli lainkaan tuttipulloa taikka tuttia, niinkuin meillä loppujen lopuksi kävi.... poika joi tuttipullosta ja otti tutin 6 viikoiseksi asti ja sitten kelpasi vain ja ainoastaan tissi.

Kannattaa huomioida että tuttipullon tutteja on eri virtauksilla (olin itse näistä aikoinaan ihan pihalla). Onhan niissä merkinnät mutta en mä sellaisia hoksannut katsoa. Eli vastasyntyneelle pienen virtauksen tuttipullo tai koliikkituttipullo jne.

DiaLia: Mä pärjäsin hyvin sillä että kattilalla steriloin koska meillä ei kelvannut tutti taikka tuttipullo (vasta noin 1 vee otti tuttipullosta). Eniten keitin maidonkerääjiä joita mulla olikin useampia. Kyllähän toi mikrosteriloija säästää aikaa, vaivaa ja hieman vettäkin.

Imetysliivit/imetyspaidat: Mä koin imetysliivit ihan ehdottoman tarpeellisiksi, muutaman imetystopinkin ostan kun niillä menee yö kivasti, ei tarvitse sekä liivejä että paitaa kun unenpöpperöisenä imettää. Imetyspaitoja en aio hankkia, täytyy vaan katsoa että on "helppo" paita päällä kun lähtee vauvan kanssa liikenteeseen.

Rintapumppu: Mun käyttökerrat on laskettavissa sormilla. Toisille hyvinkin tarpeellinen.
 
Meillä jäi rintapumppu täysin käyttämättä. Sain paljon paremmin rinnoista maitoa irti lypsämällä sitten, kun opin sen oikean tekniikan.. Pumppua en tykännyt käyttää yhtään, kun se tuntui miusta jotenkin epämukavalta, käsin lypsin paljon maitoa pakkaseenkin siinä vaiheessa kun maitoa rupes kunnolla tulemaan.. :)

Joo tosiaan tuttipulloja kannattaa ostaa sitten, kun vauva on syntynyt. Meillä ainakaan ei esikolle kelvannut oikein minkään mallinen tuttipää aluksi, ja jouduttiin muutamat tuttipullot kokeilemaan ennenkuin tyttö suostu pullosta juomaan. Tuteissakin on jonkun verran eroja, ja meidän neiti ei hyväksynyt niistäkään suuhunsa kun yhden mallin, joten niitäkin jouduttiin muutamat testailemaan tytön synnyttyä..

Meillä pärjättiin tosi hyvin ihan kattilastreriloinnilla ja ajateltiin pärjätä tän kakkosenkin kanssa! :)

Imetysliivit oli kyl todella käteviä, ei tullu kyl normiliivejä paljoa käytettyä imetysaikana. Imetyspaitoja käytin muutamia, etenkin sit jos lähti jonnekin, niin helpompi sieltä imetyspaidasta kaivaa rinta esille yleisemmällä paikalla, kun normipaidasta. Kotona sit meni kaikenlaiset paidat melkeinpä! :D
 
Eihän se vettä säästä kai, tai varmasti sitäkin. Mutta se säästää aikaa, ei tarvi olla hellanveiressä kytiksellä kun voi laittaa kaikki kerralla muutamaks minuutiks mikroon. :) Sitä lähinnä ajattelin.
 
No mut eipä se loppujen lopuksi niin paljoa aikaa vie, ettei sitä ehtis sen hetken sitä kiehumista seurata.. :) Miusta se vaan on jotenkin turha, mut nääkin on niin yksilöllisiä asioita, et kuka kokee minkäkin hyödylliseksi ja kuka ei.. :)
 
Takaisin
Top