Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon tähän asti vaan ostanut tytölle vaatteita, lähinnä kirppareilta. Tänään sit sorruin ostamaan torista mamas &papas merkkisen keinuvan sitterin josta kuuluu musiikkia ja siihen saa vilkkumaan erilaisia valoja. Ihan uuden veroinen oli ja 100€ makso.Sit löysin kympillä vaipparoskiksen johon ei tarvii niitä kasetteja, on tosi kätevä ku pitää hyvin hajut sisällään :) Koitan hillitä itseni viel isompien ostosten kanssa mm pinnasängyn ja turvakaukalon ku ei niitten tarvii viel tilaa olla viemässä.

Kirppikseltä ostettu 50cm lappuhaalari, kuin se osaskin näyttää niiiiiiiin pieneltä :Heartred nyt kun sais myllättyä esikon vähäiset pienet vaatteet läpi, tietäis mitä oikeesti tars hommata (etenkin jos sattuis oleen viilee/kuuma kesä). Ja todella, pienimmät vaatteet mahtuu pieneen vaippalootaan (50-56cm), eipä hirveemmin pröystäilty hankinnoilla, ja pyykkiä pestiin usein todella vajaalla koneella... Nyt kyllä tuntuu et voisin ostaa kaapin täyteen kaikenlaista :rolleyes:

Meän poika synty 56cm, että ei paljon pikkuvaatteita käytetty=) Onneks en monta ollu hankkinukkaan. Hiat ja lahkeet voi aina kääriä isommista.

Käytiin eilen toisen siskon kanssa läpi hänen vanhoja vauvavaatteita,:p jos tämä nyt sitten olisi tyttö, niin kuin "luvattiin", niin meillä on kyllä kaikki tarvittava koosta 50-74...:grin Ja nämä vain yhdeltä siskolta, mulla myös toinen sisko jolla kaksi poikaa ja yksi tyttö, ja miehen siskoltakin saadaan lisää tyttövatteita, hänellä kaksi tyttöä... täytyy varmaan alkaa valkkaamaan oikein että ei kaapit tuu liian täyteen pieniä vaatteita, on kuitenkin niin lyhyt aika jokainen koko, paitsi siskolla oli kauan käytössä 62-68..

Niin, mä juuri tuota kokoasiaa mietin edelleen vauvan vaatteissa, että kannattaako mun hankkia / ottaa vastaan kauheasti kokoa 50cm... itse olen syntyessäni ollut tosiaan 53cm, mies vissiin 54cm muistaakseni. Mä olen nyt 173cm ja mies n. 177cm. Eli tuskin me m itään ihan lyhyttä ja pientä vauvaa saadaan? Ellei sitten synny ennenaikaisena... niin että pitäisikö satsata niihin 56 ja siitä isompiin...?

varmaan enemmänkin kokoa 56 ja isompaa kannattaa hommata. Se 50 menee niin pienen aikaa (jos siis edes kaikilla menee), eiköhän se oo laskettu et abaut kuukauden mahtuu. Silleen karkeesti laskettuna.

En muista oliko jo juttua, mutta mistäs löytäis kivasti bodeja joissa olis käännettävät hihansuut?

Meillä oli yksi 50cm body ja se meni päälle vain parisen viikkoa. 56 senttisiäkin oli vain muutama eikä nekään mahtuneet kuukautta kauempaa päälle. Eri valmistajien koissa on tosi paljon eroja, esimerkiksi Tutalla on reilua mitoitusta, kun taas naapurimaan vaateketjuilla on yleensä aika nafteja kokoja. Äitiyspakkauksessa oli 2010 muutama muka 50cm vaate, mutta oikeasti ne olivat lähempänä 62cm. Suurin osa meidän vaatteista oli siis yli 60 senttisiä ja hyvin pärjättiin niillä.

Jos jonkun ihanan kuosin takia haluatte ostaa vaatteen niin kannattaa satsata niihin isompiin kokoihin.

Mä en kehtaa kertoa mut kerron kuitenkin.. :D
Heti kun kaverit sai tietää et olen raskaana, tavaran virta on ollu loputon. :D
Meillä on jo;
hoitopöytä(miehen siskolta meille heitetty,kun heiltä loppu tila)
kaksi turvakaukaloa. samaa merkkiä; molempiin autoihin telakat valmiina, kätsää! (saatiin molemmat!)
muutama pieni vaate.. NE ON NIIN SULOISIA!!!!!
sitten sain laatikollisen kaikkea muuta tavaraa; harsoja, peiton, pyyhkeitäx2, kynsisakset, lämpömittarin yms.
Sitterin ostin vitosella; ihan kuin uus. :)
Vaunut on jo valkattu ja maksettu; hakua vaille liikkeessä.. :D
MITEN NIIN HÄTÄINEN JA MALTTAMATON?? :D

Annastiina, ihanaa että olette niin paljon kaikkea saaneet ja hankkineet! :)
Meillä vähän sama tilanne, tosin kaikki on tullut mun isosiskoltani, jolla 3 lasta... ja enempää ei kuulemma enää tule, kun heilläkin uusperhe, jossa miehellä jo 2 lasta ennestään.

Mä sekosin tänään KappAhlissa. Voi niitä sulosia newbie-vaatteita! Ne oli niin söpöjä, että sieltä lähti mukaan parit housut 62cm, yks söpö mekko myöskin 62cm ja body 56cm. Olis lähtenyt paljon muutakin jos olisin vaan viitsinyt ostaa enemmän :p

Onko kenelläkään kokemusta pinnasängyn päälle laitettavasta hoitotasosta? Onko toimiva systeemi? Meillä vähän tilanpuutetta ja erilliselle hoitopöydälle ei näillä näkymin ole tilaa.

^Käsittääkseni ihan toimiva ratkasu. Itsellä ei ole ollut, mutta miehen veljen perheellä oli käytössä ja myös yhdellä kaverilla ja joskus kyläillessä vaihdoin meiänkin poitsun vaipan siinä :)

Mä tulen hulluksi vaunuhankinnan kanssa.
Ei ois rahaa eikä tilaa miljoonille eri rattaille vaunuille ja matkahärveleille, haluaisin et kaik ois samassa ja hyvät seuraavat 3v ainakin.. Mutta.
Mulla on liikaa vaatimuksia joista puolet on ihan varmaan turhia vaatimuksia.
Mistä hiiskatista mä tiedän paljonko reissaan kauppakeskuksissa bussilla niillä vempeleillä, ruvetaanko me kulkee autolla enempi(sit pitäs vaunujen mahtuu autoon, ei helppo nakki vaikka farkku mut sporttifarkku).
Mistä mä tiedän paljonko mä vaunulenkkeilen? Haluunko isot renkaat vai pienet, kääntyvät, koiran kanssa HALUAISIN liikkua, mutten missään metsänkeskellä kinttupolulla tietenkään, eli ei mitään extremeä. Mitäs jos en voikaan, mitäs jos. Ja sitten taas se jossittelu on niiiiin turhaa. Toiaalta hemmettivie jos niistä maksaa rahaa, sois niiden kestävän tovin eikä sillee että ostellaa alvariinsa uusia kun millon mikäki ominaisuus falskaa tai vempele käy pieneksi taikka jotain.
ÄÄÄÄÄää! :angry5

Ainiin ja se turvaistuin. HAAVE olis et senki sais siihen runkoon kiinni mutta kaikki 3 in 1 tuntuu olevan turvaistuin vyötettävää mallia ja meille tulee isofix. Plus että ne on aina jotain ihan noname istuimia joita ei VARMANA löydy mistään testeistä(muuten ei oo merkillä väliä siis). Eli tosta haaveesta oon melkeen jo luopunut.
Vaunut vaunuina ja turvakaukalo erikseen. Ois vaan tietty kätsympi ku sais kaikki samalla mutta turvallisuudesta en tingi.
Miten tää voi olla niin vaikeaa? Haluisin tietty täydelliset(siis käytännöllisyyden kannalta, ulkonäkö yms on toissijasia joskaan en ehkä haluis pinkkejä vaunuja varsinkin kun kyydissä jöröttäis näillänäkymin pikkuinen sälli) mutta vaikee tietää minkä valitsis vaikka hintakin natsais jos ei itsekään tiedä mitä haluaa.:BangHead

saatte kiertää vaunuliikkeitä ja kokeilla ja tutkia vaunuja tarkemmin vaan...:)
Minä katselin ensin kauan netistä eri sivuilta (ja tietenkin oli monia toiveita ja vaatimuksia),sitten yhdessä kierreltiin kaupoissa, ja mieskin sai sanoa mielipiteensä..:grin Luin myös paljon keskustelupalstoja muiden kokemuksista. Sitten tilasin netistä kun oli alennuksessa melkein sellaiset kun olin ajatellut, mies sanoi vain että jos ne on semmoiset kun haluan niin tilaa nyt kun oli yli 200€ halvemmat! Eli nyt sitten toivotaan että tuntuvat ja näyttävät hyviltä kun saapuvat tällä viikolla tai ensi viikolla!:)

Miehen sisko ja hänen perhe kävivät eilen meillä, ja hän ilmoitti että hänellä on kaksi isoa laatikollista vauvanvaatteita ja paljon äitiysvaatteita, eli lisää saadaan!:grin

Memmu, se on just kun valikoimaa ja merkkejä on niin älyttömästi, niitä on vaikea vertailla... varsinkin just jos ei ole selkeää ajatusta, että mitkä on ne kriteerit, jotka pitää täyttyä. Itsellä ei aluksi ollut kanssa käryäkään, mutta kyllä mä nyt jo tiedän, mitä mä vaunuilta haluan. Ja siskoltani saaduissa vaunuissa ne kriteerit oikeastaan täyttyvätkin...

Mulla siis seuraavat kriteerit:
- kopan pitää olla irrotettava (runko säilytetään ulkona terassilla, koppa sisällä, pikkutyyppi voi aluksi päivisin koisia sohlavva vaunukopassaan)
- kevyet mutta kestävät ja suuret ilmakumirenkaat (jotta mahdollisimman mukavat ja kevyet työntää soratiellä ja talvella lumessa)
- EI kääntyvät etupyörät (samasta syystä kuin yllä)
- helposti kokoon taitettava runko, mutta silti jykevä

Mutta siis nuo vaunut tulevat olemaan lähinnä siinä käytössä, että tyyppi nukkuu niissä päiväunensa kotona. Pihalla, kävelyllä, ja sisällä siinä pelkässä kopassa.
Ja saatiin siis Emmaljungan jotkut 7 vuotta vanhat vaunut.

Erikseen saatiin sitten matkarattaat. Ne menevät pieneen tilaan auton takaluukkuun ja ovat tosi helpot kasata.
Niissä taas on kääntyvät eturenkaat, helppo kääntyillä pienessäkin tilassa, kevyet liikkua.
Soveltuu parhaiten asfaltilla / sisällä kauppakeskuksess tms. liikkumiseen.
Matkarattaisiin saa kiinnitettyä turvakaukalon, eli vauvan saa nostettua kaukalossa suoraan autosta matkarattaisiin.
Matkarattaat tulevat käyttöön aina kun lähdetään pois kotoa.

Kaisas_ ja åke, en tiedä mutta voisin kuvitella että sellainen hoitotaso pinnasängyn päälle on ihan näppärä ratkaisu, jos tilat ovat pienet.
Ainoa miinus varmaan mikä siinä on, on se että kaikkia tarvittavia tarvikkeita (talkki, kosteuspyyhkeet, Bepanthen tms.), vaatteita ja vaippoja yms. on vaikea saada käden ulottuville, pikkutyyppiähän ei voi hetkeksikään jättää yksin siihen hoitotasolle makoilemaan.

Mulla lähtee nyt myös järki vaunuasioiden kanssa. Mähän olisin voinut jättää asian ihan viimetinkaan, mutta lähdettiin tänään ex tempore pariin liikkeeseen katsomaan sisarusrattaita. No, selvis sitten tietty, että eipä kaikkia malleja saa tuosta noin vaan vaan tilauksessa saattaa kestää. Ja mähän olin osittain jo hylännyt idean päällekkäisistä kärryistä, mutta nyt kun näin liikkeessä Phil & Ted's Vibet ja Britax B-Dualit, niin enpä mä enää tiedäkään. Olishan ne niin paljon näppärämmät kuin sellaiset leveät hyökkäysvaunut. Halusin nähdä Emmaljunga Double Vikingitkin, mutta en tiedä tippuvatko leveytensä takia kärkikahinoista, vaikka niissä saisi vauvan ja taaperon eri suuntiin. Mountain Buggy Duetit olivat etukäteen vahvoilla, mutta tuntuivatkin sitten liikutellessa jotenkin kököiltä & olivat kokoonlaitettuina ihmeellinen epämääräinen kasa. Bumbleride Indie Twinit taas vaikuttivat kaikin puolin hyviltä, niissä kun saa vielä vauvan ja taaperon eri suuntiin.

Puoliso on nyt edelleen sitä mieltä, että Bugaboot, mutta mä taas vastustan niitä melkein periaatteesta. :p Ne ovat kuitenkin aika hintavat (+ en kestä niiden trendistatusta), vaikka niiden puolesta tietysti puhuisi se, että ne saisi tarvittaessa Mono-mallisiksikin. Lisäksi asiaa hankaloittaa, ettei niitä pääse näkemään missään vaan pitäisi tilata sokkona (ellei sitten lähde vartavasten Helsinkiin). Äh, en todella tiedä!

åke, toivottavasti keksitte jonkin ratkaisun :)
Ja mahtuuko pinnasängyn lähelle silti joku pikkuinen hylly esim. johon ne pikkutarvikkeet saisi? Ja nappaa sitten jostain muualta aina sen puhtaan vaipan (ja vaatteet) mukaan, kun suuntaa hoitotasolle?

MrsData, ei ole helppoa, ei :confused: Meillä ei kyllä miehellä ollut vaunuasiaan kauheasti mielipidettä, muuta kuin ehkä nuo samat käytännön seikat kuin mulla. Mutta me ei nyt sitten ostettukaan mitään, vaan saatiin siskolta vanhat.

Takaisin