Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^Itse olen aina keittänyt pullot siihen asti kunnes vauva syö kunnolla kiinteää ruokaa. Syötön jälkeen pullon huuhtelu kylmällä vedellä/sinne kylmään veteen likoamaan. Illalla sitten käsinpesu omalla pulloharjalla, jolla en muuta pese. Sitten vielä keitto päälle.

merel, joo, näinhän se on, mutta lasista ei liukene kai samanlaisesti mitään "ylimääräistä", kuten muovista? Huomaahan sen jo ihan siitä, jos laittaa muovipulloon vettä, niin sen veden maku muuttuu, toisin kuin lasipullossa.

Mä olen kyllä ajatellut, että pullot pesisin käsin, tarpeeksi kuumassa vedessä ja kunnolla astianpesuainetta. Mutta tosiaan, pitäisikö pullot ja tutit keittää vielä lisäksi...?

Kaipa noissa suosituksissa voi olla erojakin, mutta ainoa kanta jota minä olen kuullut on se, että pullot kannattaa keittää siihen saakka kun kiinteitä aloitellaan. Tämä suositus oli sama ainakin meidän nevolassa -05, -06 ja -08...en usko, että olisi mihinkään muuttunut. Samoin on kesällä juomaveden kanssa jos haluaa sitä antaa niin kannattaa keittää ja sitten jäähdyttää (tosin meidän heinäkuisille ei vettä janojuomana tarvitse kun maito riittää siihen hommaan mainiosti :wink seuraavana kesänä koko juttua ei enää tarvitse edes pohtia).

Semmosen suosituksen muistan saaneeni että kerran päivässä pitäis keittää siihen asti kunnes syö kiinteitä/viettää pitkiä aikoja lattialla josta pöpöjä tulee suuhun muutenkin :) Itse keitin aina illalla kaikki pullot pesun jälkeen (pulloharjalla pesin) lapsen ollessa pari kuukautta usein myös keitin vedenkeittimessä vettä ja täytin pullot kiehuvalla vedellä ja annoin veden olla pulloissa hyvän aikaa

Ihan raskauden alussa iloitsin, että nyt ei tarvitse hommata juuri mitään, sillä tavaraa on esikoisen jäljiltä niin hyvin tallessa. On turvakaukalo, sänky, yhdistelmärattaat jne.. Noh, tuplayllärin jälkeenhän tämä ajatus meni täysin uusiksi, eli joutuu silti hommaamaan kaikkea :D Ihan pientä vaatetta ei esikoisella juurikaan ollut ja jotain koon 50 vaatetta olenkin jo ostanut unisex-väreissä. Suurin hankintahan tulee olemaan tuplarattaat ja niitä pitäisi mennä ihan liikkeisiin katsomaan ja kokeilemaan, jotta pääsisi vähän jyvälle niiden ominaisuuksista. Sen jälkeen voisi paremmin katsella käytettyjenkin tarjontaa :)

Mä keitin pullot ja tutit sillon tällön. Jos tutti tippui lattialle en ollut heti pesemässä. Suuremmat karvat ja liat pois ja suuhun. Niin se vastustuskyky kasvaa. Eriasia jos nyt vaikka kaupan lattialle putos.

Minäkään en ole ostanut vielä mitään! Nyt rv 19+2 ja haluan odottaa perjantaista rakenneultraa, niin näkee, että kaikki on varmasti hyvin. Jotenkin siihen synnytykseen tuntuu olevan vielä niin kauan aikaa, etten ole halunnut hamstrata kotiin vielä mitään. Ja olen kieltänyt anoppiakin hankkimasta vielä mitään.. Epätodelliselta edelleen tuntuu, että sieltä joku olisi oikeasti tulossa, etenkin kun en edelleenkään ole tuntenut mitään liikkeitäkään.
Aika paljon tuttavat ovat kyllä tarjonneet tavaraa, ettei ihan hirveästi onneksi hankintalistalla sitten tule olemaankaan. Vaunut taitaa olla ainoa isompi hankinta. Ehkä ensi viikon lomareissun jälkeen sitten voi alkaa katselemaan jotain... :)

Mä sorruin (taas) eilen kirppikseltä ostamaan parit kokopotkupuvut, sekä yhden bodyn... limenvihreitä kaikki :wink

Mäkin tein eilen ekat vaateostokset tulokkaalle. Mukaan lähti pari bodya ja pienet housut. Niin ja söpöjä pikkuruisia sukkia. :) Mutta muuta suurempaa ei olla edelleenkään hankittu. Ne vaunut nyt ehkä laitetaan tilaukseen tässä ensi viikolla ja haetaan ne sitten uuteen kotiin vasta maaliskuun loppupuolella jos ovat jo tulleet.

Aika menee kyllä oikeasti aika siivillä. Laskin, että oon enää 11 viikkoa töissä :eek: Sen jälkeen alkaakin viikon lomautus ja mammaloma. Eikä siihen laskettuun aikaankaan nyt enää ihan älyttömän montaa viikkoa ole. :) Mutta ehtiihän tässä vielä kaiken tarpeellisen hommata.

Mä ostin eilen ekan bodyn+housut setin ultran jälkeen. Koska ei haluta tietää sukupuolta niin vaatteiden hankinta jää aikalailla tähän :grin Meillä siis on vielä esikoisen jäljiltä tarpeeksi vaatetta ekoille viikoille/kuukausille niin en halua varastoa kasvattaa niillä neutraaleilla=tylsillä valkoisilla/beigeillä vaatteilla. Oli nimittäin tosi harvassa vaatteet jotka sopisi molemmille!

Lisäksi ostin kynsisakset vauvalle. Sen kummemmin miettimättä heitin ne ostoskärryyn ja vasta kotona tajusin, että kai olen alitajuisesti päättänyt olla ottamatta sitä äitiyspakkausta :p Pari pehmeää huppupyyhettä olisi hankintalistalla vielä, kaikki muu äitiyspakkauksesta löytyvä meillä onkin sitten kasassa..

Tarvitseeko vauva muuten noiden äitiyspakkauksessa olevien liinavaatteiden lisäksi kauheasti muita? Kunnon patja pinnasänkyyn ja lakanoita varmaan, mutta käytetäänkö vauvalla mitään varsinaista peittoa öisin? Tyynyä vissiin ei saa käyttää?

Eikös äitiyspakkauksessa ole myös vauvanpeitto? Sitä käytettiin ensimmäinen vuosi vauvalla. Pari itse tehtyä neulottua vilttiä taisi olla käytössä silloin kun peitto oli pesussa. Vauva kuitenkin potkii melko helposti kaikki pois joten ihan aluksi mentiin lämpimällä vaatetuksella ja tumput käsissä ja jaloissa. Sellaista unipussia viimeksi haaveilin, ehkä nyt voisin sellaisen hankkia. Tyynyä ei pienelle vauvalle. Harsoja joskus käytin pään alla, koska pahimmassa tapauksessa usempi lakana joutuu yön aikana pesuun falskaavan vaipan tai pulauttelun takia. Itse suosittelen ehdottomasti lakanansuojusta ettei tarvi patjaa alkaa pesemään.

Ajaisiko unipussi sitten saman asian, kuin peitto? Mä oon vähän pihalla näistä... Kaksikin unipussia taisin siskoltani käytettynä saada, mä luulin vaan että ne ajaa saman asian kuin kapalo, eli rauhoittaa yliaktiivista nukkuvaa lasta...

Tänään tuli H&M paketti postissa, en edes muistanut mitä olin tilannut, pari mama paitaa mulle ja toiset parit mama legginsejä, ja vauvalle vähän pieniä sukkia, harsoja ja lakanoita. Sitten käytiin miehen kanssa hakemassa käytetty Gracon turvakaukalo telakalla kotiin (ostin netistä 95€)!:grin ihanaa...ja on kans ihanaa jutella miehen kanssa näistä hankinnoista,mukavaa kun saa uusia puheenaiheita!:)

• Tykkään
Reaktiot: AS1
Meillä oli unipussi just kätevä siinä vaiheessa, kun vauva liikuskeli ja kääntyili yöllä, mutta heräsi aina itse hääräykseensä tai ei osannut kääntyä takaisin. Kapalointikin toki auttaa tähän. Ja auttaa se unipussi siihenkin, kun vauva potkii peiton päältään.

Meillä kun vauva nukkui meidän välissä, niin sängyssä oli tietty kosteussuoja ja vauvan alla vielä erillinen pyyhe ja mahdollisesti harso pään alla, koska ainakin meidän vauva oli niin kova kastelemaan/kakkimaan itsensä yölläkin, että olisi menneet lakanat aika monena yönä vaihtoon - helpompi oli vaihtaa vaan alla oleva pyyhe.

Pari vaatetta ostettu sekä pienelle että itselle ja vaunukaupassa käyty...mun haaveilemat kulkupelit oli just niin ihanat kun pelkäsinkin :rolleyes: ...kalliiksi taitaa tulla tämäkin setti! Lisäksi ostin Carriwellin Expand-A-Belt jatkopalan...tuollainen oli mulla käytössä jo viime raskaudessa ja se oli niin ykkönen, että halusin sen ehdottomasti nytkin! Eipä tarvitse luopua omista lempifarkuista kuin korkeintaan viime metreillä :)

Tilattiin eilen miehen kanssa Brio kombi yhdistelmävaunut netistä hobbyhallista, oli tarjouksessa 449€!!!:grin (muuten 695€) Olin ajatellut että harmaat brio happy vaunut olisin halunnut, mutta nyt sitten tuli tilattua nämä harmaa-musta+ vähän limenvihreitä saumoja...Toivottavasti ne on hyvät ja hienot!:)

Mun äiti on ihan hullaantunut tästä uudesta tulokkaasta..tosin ymmärrettävää,koska tämä heidän ensimmäinen lapsenlapsi.
Äiti on kiertänyt kirppiksiä ja ostellu muutamia kassillisia vauvan vaatteita koossa 50-74! :)
Meillä onneksi on niin samanlainen maku,että olen hyväksynyt kaikki vaatteet mitä olen saanut häneltä.itse olen ostanut lähinnä newbie-malliston vaatteita ja koittanut löytää alerekeistä vaatteita sekä huutanut uudenveroisia vaatteita huuto.netistä ja tori.fistä.
Nyt alkaa olla vaate kiintiöt täynnä,koska kuitenkin kaverit ja sukulaiset ostavat vielä vaikka ja mitä ja varmasti saadaan lahjoituksia parilta kaverilta joilla lapsiluku täynnä. Niin ja sitten tulee vielä se äitiyspakkaus.
Nyt pitäisi alkaa keskittymään tavara ostoihin ja lähinnä sänkyihin,yhdistelmärattaisiin ja sellaisiin suurempiin tärkeisiin juttuihin.loput ostot sitten tarpeen mukaan.
En oo silleen pitänyt kiirettä ostojen kanssa ja lähinnä yrittänyt ostella hillitysti. Ja onhan tässä vielä aikaa ihan reilusti.en viitti jättää kyl kaikkia ostoja vikaan tippaan koska sitten saattaa jaksaminen ja vointi olla heikompaa.ois kiva jos äippälomalla olisi puuhaa jäljellä vaan vaatteiden pesua ja silittämistä ja lähinnä valmistelut h-hetkeen...

Muokattu viimeksi:
Takaisin