Hankintoja joululahjaa ajatellen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aaria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa kuulla että teilläkin Nyytikki vauvan huone on neutraalin värinen, musta tuntuu että täällä kaikki ihmettelee kun meillä on myös hyvin neutraali eikä aiota laittaa mitään vaaleanpunaisia tapetteja tms. Kalusteet tulee valkoisia, yksi seinä on tosi tummansininen ja muut valkoisia. Meillä on myös tarkoitus saada vauva alusta asti nukkumaan omassa huoneessa, saa nähdä miten käy.

Äitiyspakkauksesta mä oon saanut päätöksen että se on mulle myönnetty, mutta itse pakkausta ei ole vielä näkynyt. Pitäisi tulla kahden viikon kuluessa, eli näin ollen ilmeisesti ensi viikolla. En malta odottaa!
 
Cherry87; Kiitos vastauksesta ja vinkeistä! :)

Meillekin tulee täysin neutraali vauvan huone ja kaikki tarvikkeet. En muutenkaan tykkää hirveästi siitä, että tytölle pelkkää pinkkiä ja pojalle vaaleansinistä. Katsotaan sitten kuinka käy kun lapsi on syntynyt :rolleyes:

En oikein osaa vielä päättää mihin päädytään tuon vauvan sängyn sijoittamisen kanssa. Alunperin ajattelin, että meidän makuuhuoneeseen aluksi. On sitten helpompaa yösyötöt. Mutta päiväunille haluaisin laittaa kuitenkin vauvan omaan huoneeseen, jotta tottuu siihen. Mutta eihän meillä nyt kahta sänkyä kuitenkaan ole...
Sohvaa meille ei vauvan huoneeseen tule, koska sellaiset on jo olohuoneessa ja vierashuoneessa. Toisaalta haluan kyllä nukkua miehen kanssa samassa sängyssä. Enkä kyllä usko, että mieskään ihan suostuisi siihen, että olemme eri huoneissa.
Äh. En tiedä... :confused013 Mutta on tässä nyt muutama kuukausi vielä aikaa miettiä.. :confused004
 
No, mä olen ajatellut asiaa lähinnä tuon työssäkäyvän miehen kannalta eli siksi majoitun ihan alkuun toiseen huoneeseen vauvan kanssa, ettei hänen tarvitse ihan joka tunti herätä yöllisen syöttösouvin yhteydessä...eli että joku sentään saisi nukuttua meidän perheessä kunnon yöunet :sleep002. Mieheltäkin sain puoltavan päätöksen asiaan, kun hänelle sitä perustelin sillä, ettei hänen yöunet häiriinny. Ja tavoite siis on saada vauva nukutettua omaan sänkyyn, ei suinkaan niin, et se nukkuisi mun kanssa siinä sohvalla eli ajattelin nostaa aina imetysten välissä takas omaan sänkyyn vaavin...etukäteenhän ei voi tietää, miten äitiys "pehmittää" munkin pään, mutta tavoite olisi kyllä saada lapsi tottumaan siihen omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Musta oli meinaan ihan kamala kuulla, että yksi tuttu nukkuu heidän parisängyssä 3v lapsen kanssa ja mies nukkuu toisessa sängyssä...
Toki mäkin mieluummin nukkuisin ihan vaan omassa sängyssä miehen kanssa, mutta kun tietää, että kyseessä on tosiaan vaan väliaikainen ratkaisu, niin kai sitä jaksaa siinä samassa kuin vauvan heräilyjäkin...voi sitten jossain vaiheessa olla ihan virkistävää siirtyä takaisin omaan sänkyyn... :love022
Toi vauvan huone piti alunperin olla työ/vierashuone, joten siksi sinne on sijoitettuna meidän vanha sohva. Meillä kun ei sielä vuosi sitten ollut kauheesti suunniteltu tuota perheen lisäystä, kun alettiin taloa rakentamaan. Nyt sit täytyy sijoittaa tulevat vieraat tuonne toiseen ns. telkkahuoneeseen...

Poikkesi hieman aiheesta ja tästähän vois kehittää ihan oman ketjunkin, et millasia suunnitelmia ja kokemuksia ihmisillä on vauvan nukuttamisesta yms. hoidosta...
 
  • Tykkään
Reaktiot: www
Mä tein kuivausrumpu hankinnan. Olen ostellut/saanut vauvan vaatteita ja aloin niitä pesemään. Pestessä tajusin et eihän meidän pieneen asuntoon mahdu kokoajan olemaan auki kuivausteline ja ei siihen mahdu kaikki vaatteet jos useamman koneellisen pesee.

Miehelle oli vähän hankalaa perustella mut käskin sen laittaa vaatteet kuivumaan pariin kertaan niin jopas sekin lämpesi ajatukselle. Nyt on kuivausrumpu ja vihdoin saa pestyä vaatteet sujuvasti. Tiedän et joidenkin mielestä täysin turha hankinta mut pientä luksusta arkeeni toivon.

Oletteko te hankkineet mitään ekstraa lapsella perustellen vaikka ilmankin olis jotenkin pärjännyt?
 
Toi kuivausrumpu on ihan järkevä, vaikka tietty kuluttaa ja kutistaa joidenkin mielestä vaatteita... Itsellä nyt uuden kämpän myötä tullut kuivausrumpu tutuksi...tosin koitan tosioaan olla omien vaatteiden kanssa hiukan varovainen ja toistaiseksi kuivatan ne useimmiten telineessä...mut vuodevaatteet ja pyyhkeet menee aina rumpuun kuivimaan...ja jatkossa ne vauvanvaatteet :)
 
Mekin hankittiin kuivausrumpu :) Heh, hauska kuulla että muillekin tullu sama mieleen!:p
 
Muokattu viimeksi:
Juttelin äidilleni tuosta pinnasängyn sijoituspaikasta ja hän ehdotti seuraavaa. Pinnasänky laitetaan heti lapsenhuoneeseen ja meidän sängyn viereen sitten äitiyspakkauksen laatikko. Voi nukuttaa päivisin omaan huoneeseen pinnasänkyyn ja niin totuttaa nukkumaan siellä ja sitten taas öisin nukkuisi siinä pahvilaatikossa (kuulostaapa kamalalta laughing7 ). Tuo laatikko tulisi siis sellaisen tason päälle, josta se ei pystyisi tippumaan tmv.
Näin yösyötöt olisi helpompia hoitaa ja samalla vauva tottuisi jo nukkumaan omassakin huoneessa.
Äitini lupasi vielä ommella jonkun nätin verhoilun laatikon ympärille, jotta on kivemman näköinen ja sopii sisustukseen :) Näin me nyt ainakin suunnitelemme aloittaa.

Itselläni on myös tuttuja joiden jopa 4v lapset nukkuvat vielä vanhempien sängyssä, kun eivät osaa omassa huoneessaan nukkua :schocked028 En vain ymmärrä sitä. Siksi yritänkin opettaa jo pienestä asti nukkumaan omassa huoneessaan. Mutta samaa olen miettinyt kuin Nyytikki, että katsotaan sitten miten se pää pehmenee ja tuleeko synnytettyä ne aivotki pihalle.. :laughing021 Olen kyllä ystävilleni yrittänyt sanoa, että jos minusta tulee ihan idiootti, niin sitten saa ja pitää tulla siitä sanomaan! En osaa olla pitkävihainen, joten ei varmasti välit menisi poikki tuon takia :)

Kuivausrumpu meillä oli jo ennestään. On se niin ihana laite! Joskus kun ei ollut ja pyykkinarulle ripusti ja sitten se pyykkiteline oli aina tiellä.. Viehän se tietty sähköä, mutta pieni hinta mukavuudesta :)

Tällä tai ensiviikolla mennään katsomaan rattaita! Yhdistelmärattaat siis hankintalistalla. Yhdet suosikit on tullut jo netin kauppoja selaillessa, mutta tietty pitää käydä vielä liikkeessä katsomassa ja testaamassa ennen ostoa :) Ne on kyllä ihan hurjan kalliita! Mutta eipä siinä kohtaa viitsi "säästää" kun niitä tarvitsee kuitenkin todella paljon ja toivottavaa olisi, että menisivät myös mahdollisille sisaruksille tulevaisuudessa :)
 
www, kiva kuulla että joku muukin aikoo nukuttaa vauvaa aluksi äitiyspakkauksen laatikossa! Meillä siis samat suunnitelmat. Ostettiin yhdestä kaupasta valmiina kaikki petivaatteet äitiyspakkaukseen, eiköhän siitä ihan hieno sänky tule. :)

Me muuten saatiin se äitiyspakkaus eilen! Siellä oli ihan älyttömästi tavaraa, en ollut tajunnutkaan. Ja mun mielestä ne vaatteet oli aika ihania. Vielä kun saisi hankittua sen lipaston johon aiotaan laittaa vauvan tavarat, niin voisi ehkä jo alkaa pesemään niitä vaatteita. Jännää, tuntuu niin konkreettiselta! Mutta jos vaan vointi kestää niin ehkä säästän kaiken tuollaisen "kevyen" tekemisen äitiysloman alkuun. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: www
o/ Me meinataan kans nukuttaa ensin laatikkoon! Tosin ajatuksena on laittaa laatikko pinnikseen (ehkä). Aluksi nukkuis meidän makuuhuoneessa mutta pian jo siirrettäis ns. omaan huoneeseen. Pinnishän meille tulee mun vanha <3 oma isäni kunnostaa sen meitä varten :)
 
Mä kanssa ajattelin käyttää ihan alkuun sitä äippäakkausta hyväkseni vauvan nukkumispaikkana...yhdellä tutulla oli muten pärekori ekana "sänkynä", joka oli kanssa aika ihastuttava :) Ja kätevä, kun siinä oli ne kantokahvat, että sitä pystyi siirtelemään.
Mä odotan innolla sitä äitiyspakettia...pitäis tulla jo pian, kun siitä tuli viime viikolla ilmoitus :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: www
Meillä tuli äitiyspakkaus tosi nopeasti, viikko siitä kun olin tehnyt hakemuksen oli lappu postilaatikossa että saa noutaa paketin postista. :) Nyt laatikko on odottamassa tulevassa vauvan huoneessa että saataisiin se sisustettua... Mutta tosiaan ensin pitäisi päästä eroon kaikesta vanhasta romusta mitä siellä huoneessa on. Täytynee viedä ne kierrätyskeskukseen tai johonkin, en malta odottaa että saan sen huoneen tyhjäksi ja pääsen ostamaan sängyn ja lipaston ja laittamaan vauvan tavaroita paikalleen.
 
jei, meillä tuli jo äitiyspakkaus! mä luulin että siihen ois mennyt parisen viikkoa mut se tulikin ihan muutamassa päivässä :) ihanaa pestä taas vauvan vaatteita <3
 
Mä sain tänään mun kaverilta ihan hiiiiirveen laatikollisen tosi kivoja ja hyväkuntosia vauvanvaatteita (osa uusia)!! Olen ihan shokissa :smiley-bounce005. Täytyykin itse sitten kanssa antaa noi vaatteet jollekkin tarvitsevalle eteenpäin, kun oma vauva kasvaa ulos.

Mä en kanssa malta odottaa, että äippäpakkaus saapuu. Tänään saadaan uusi lipasto ja kaappi kotiin, mihin pääsen alkaa viikkaileen vauvan vaatteita :).
 
Mäkin oon saanut ensimmäiset vauvanvaatteet lipastoon asti. Ä-pakkauksen pitäisi ilmestyä postiin ensi tai seuraavan viikon aikana. Hakemus oli mennyt ihan hyväksytty ihan parissa päivässä. Tein siis pelkän äitiysavustushakemuksen. Äitiyspäivärahahakemuksen meinasin tehdä myöhemmin, kun tulot ovat sen verran epäsäännölliset, että tarvitsen työnantajalta todistuksen. Huomasin noita varastoja läpikäydessä, että ollaan saatu jo ihan hirmuinen määrä 60- ja 62-senttisiä vaatteita. Niitä ei siis tosiaan tarvitse ostaa enää lisää. Vaunukaupoille suunnataan viikonloppuna. Oon ihan tohkeissani. :smiley-bounce012

Semmoista olen miettinyt, että mitenkäs olette meinanneet tehdä noitten ulkovaatteitten suhteen? Onkohan tästä ollut jo keskustelua? Kun se äitiyspakkauksen haalarihan on joulukuussa syntyvälle vielä liian iso. Oletteko meinanneet hommata pienemmän toppahaalarin vai kenties jonkun untuvapussin? Eihän noin pieni välttämättä vielä haalaria kai tarvitsisi, kun eipä hirveesti pyöriskele lumihangissa. Mutta joku lämpöratkaisu tässä nyt varmaankin pitää kehitellä.
 
Meillä on hankittuna yksi lämpöpussi, johon pakataan vauva kun lähdetään ulos. Untuvapussia mietittiin ensin, mutta kaupassa sanoivat että se on tarkoitettu lähinnä ulkona nukuttamiseen, ja joulukuussa syntyvää ei kuitenkaan voi ekana talvena ulkona nukuttaa niin sen takia ostettiin sellainen vähän edullisempi lämpöpussi. Harmi kyllä että se äitiyspakkauksen haalari jää niin isoksi, se oli mun mielestä tosi ihana ja sitä olisi ollut kiva käyttää...

Täällä muuten sama juttu Mininen, jostain noita 60-62 senttisiä vaatteita on yhtäkkiä kertynyt ihan älyttömästi. Sitten ihan pieniä vaatteita ei ole muita kuin ne mitä äitiyspakkauksessa tuli. Pitäisiköhän niitä kuitenkin ostaa edes muutamia... Vaikka eihän sitäkään tiedä miten iso vauva sieltä putkahtaa, jos ei pienimmät vaatteet mahdu ollenkaan. :)
 
Me ajateltiin myöskin tuota lämpöpussia. Sellaista jossa on selkäpuolella ne aukot turvakaukalon turvavöitä varten myöskin.

Nuo äitiyspakkauksen haalarit on ainakin joskus aiemmin olleet aika reilua kokoa eli saattaa hyvinki mennä haalari vielä ensin talvena :)
 
Olenks mää taas ihan urpo, kun kysyn tällasta, mutta miksi ei vauvaa voi ekana talvena nukuttaa ulkona rattaissa, jos on lämmintä yllä :eek: ???? Eihän niitä rattaita sit tarvii hankkia ees vielä joulukuuksi, jos ei niitä voi käyttää esim. terassilla nukuttamiseen/kävelyllä käymiseen (silloinkin se vauva on toden näköisesti nimittäin unessa)... Mä olen kyllä niin pihalla näissä asioissa... o_O
 
Jospa minäkin jo toistamiseen tänne kirjoittaisin... Minullakin on aikomus antaa pienen nukkua päikkärit ulkona parvekkeella. Eikös siellä tarkene kun pukee tarpeeksi lämmintä päälle ja laittaa esim. lämpöpussin. Itse asun etelässä ja en jaksa uskoa, että mikään hirmu kylmä talvi olisi tulossa. Tietenkin järkeä saa käyttää, että ei ehkä 30 asteen pakkasessa tule ulkona nukutettua, mutta ns. normaaleina talvipäivinä. Monet kavereista ovat ainakin sanoneet, että vauva on nukkunut ulkona paljon paremmin kuin sisällä.

Hankinnoista sen verran, että itse olen hommannut vain parvekevaunut ja kaverilta sain turvakaukalon. Minun äitini haluaa ostaa uudet yhdistelmävaunut vaikka olen sanonut, että hyvät ja siistit käytetytkin kelpaa meille. Vaatteita olen ostellut jo vuosien varrella ja nyt vähän enemmän (lähinnä kirppareilta) ja muutamia uusia. Netistä olen etsinyt käytettyä sänkyä ja hoitopöytää, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt sopivaa. Saattaa olla, että sorrun ne sitten uutena ostamaan. Jotenkin ajattelen näin, että olenhan minä niin kauan ollut työelämässä ja lapsikin on vuosia odotettu, että saahan sitä vähän tuhlaillakin. Onhan tässä aikaa vielä muuttaa ajatuksia suuntaan jos toiseen.

Minäkin olen ajatellut, että vauva nukkuisi omassa huoneessa alusta asti. Ajattelin, että nukun itse vaikka itse sohvalla lähellä vauvaa. Kun mies tekee kuitenkin kolmevuorotyötä niin onhan hänen saatava nukkua rauhassa ainakin työpäivinä. Yksi kaverini kauhisteli tätä järjestelyä ja piti minua varmaan "hulluna" ;) Toisaalta hänen miehensä oli kotona (työtön) heidän lapsen ollessa vauva, joten ei ehkä ymmärrä minun pointtia asiassa. Mutta aika näyttää, että millainen nukkuja ym. pieni on.
 
Mä ajattelin nukuttaa pikkuisen parvekkeella, joka on lasitettu, voin sinne lämpölampun hommata jos siitä on kiinni.

Ajateltiin isännän kanssa et meidän ei tarvitse muuttaa meidän 41neliön 1h+tpk asunnosta vaan pärjätään pikkuisen kanssa alkuun siinä. No nyt kaks viikkoa myöhemmin = asuntolaina ja asunto kunnossa ja muuttamaan päästään vielä ennen laskettua aikaa :) asunto on taloyhtiöstä, josta olemme jo useamman vuoden haaveilleet :) nyt joutuu uudestaan miettimään miten pikkuisen huoneen järjestelee :)
 
Onneksi olkoon nuorimamma, kivat uutiset!

Olen katsellut netistä miten tuota nukuttamista on ohjeistettu justiin siks että osais hankki sopivia lämmikkeitä.. yleensä näyttäis neuvola ohjaavan että yli 2vk vanhaa vauvaa jolla paino on noussu normaalisti, voi nukuttaa ulkona alle -10 (tai joidenki ohjeiden mukaan jopa -15) asteessa riittävästi puettuna, lämmön pitoa voi alkuun testata koittelemalla vauvan niskaa riittävän usein että se on lämmin, mutta ei hikinen, kunnes oppii sopivasti pukemisen jalon taidon! Ja ehkä ihan alkuun ei tuntikausia kannata? Vaikka sen käsityksen kyllä saa, et useimmat vauvat nukkuu ulkona paremmin ja pidempään ja herää virkeempinä. Yks kaveri sanoi nukuttaneensa vauvaa just siknä liian isossa äitiyspakkauksen haalarissa niin et vauva oli vaan siellä keskellä ja sit öitiyspakkauksen makuupussi vielä siinä, haalarin alle kelistä riippuen sisävaatteet tai niiden lisäks vielä villavaatteet. Kuulosti kötevältä, jos kaikki oliskin jo siinä pakkauksessa! Se haalari oli kyl kiva :)
 
Takaisin
Top