Hankintoja joululahjaa ajatellen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aaria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnittelut uudesta asunnosta nuorimamma! :)

Niin mulle on siis vaan sanottu että noin pientä vauvaa ei voi vielä tänä talvena nukuttaa ulkona, mutta kyllä mekin jo keväämmällä varmasti kokeillaan nukuttaa ulkona. Mutta silloin toivottavasti ei ole enää niin kovin kylmä. Ja sama juttu täällä Nyytikki, oon niiiin pihalla kaikista tällaisista asioista, uskon vaan sinisilmäisesti kaiken mitä muut sanoo. En tiedä mistä voisi löytää luotettavaa tietoa, tuntuu että kaikilla on oma, erilainen mielipide kaikista vauvaan liittyvistä asioista, ja siitä mitä voi tehdä ja ei voi tehdä.

Mulle tuli myös ihan kamala paniikki viikonloppuna, kun aloin miettiä että minkä kokoisia vaatteita ja miten paljon vauvalle pitäisi olla. Tuntuu että kaikkea on liian vähän, mutta en haluaisi ostaa turhaa, ja yritän pitää mielessä että kyllä niitä tavaroita saa kaupasta vielä vauvan syntymän jälkeenkin... Mutta nyt on tosiaan alkanut tulla vähän hätä näiden asioiden kanssa!
 
Joo se on paha ku ei osaa arvioida yhtään et miten monta mitäkin pitäis olla! Oon ajatellu et sen verran ku löytyy et pari kolme ekaa viikkoa selviää, niin sinä aikana voi hankkia lisää ku alkaa päästä vähä jyvälle..
 
Muokattu viimeksi:
En usko, että yksikään täysjärkinen ihminen saa lastaan piloille. Maalaisjärjellä pärjää aivan varmasti ja jotkut asiat pitää vaan oppia kantapään kautta. :)

Tuo on kyllä alkanut nyt omassakin päässä pyörimään, että mitä kaikkea sitä sitten oikeasti tarvitsee! Ja kuinka paljon.
Onneksi on kuitenkin kaikki ystävät ja sukulaiset lähellä, että jos nyt alussa jotain akuuttia puuttuu, varmasti sen joku muu käy minulle kaupasta hakemassa, ettei itse tarvitse välttämättä lähteä, jos olo ei ole vielä hyvä. :)

Me käytiin lauantaina tilaamassa yhdistelmävaunut! Olipas värissä päättämistä :laughing002 Piti sopia niin tytölle kuin pojalle ja meidän vanhempienkin vielä siitä tykättävä. Mutta selvisimme ja vaunut tilattu!
Järkyttävä toimitusaika niissä! 2-3 KUUKAUTTA! :eek: Onneksi satuttiin menemään näin aikaisin niitä tilaamaan! Eikä edes tilattu mitään ihmeellistä tai yksilöllistä. Ihan näytilläkin olleet vaunut. No, onneksi on sen verran vielä aikaa, että ehtivät tulla. :)
Samalla reissulla ostettiin sitten harsoja pari pakettia, olisko ollut yhteensä 16kpl. Ja alerekistä yksi pieni body :love017 meidän ensimmäinen vaate joka ostettiin! Niin ja sitten ostin itselleni sellaisen bola-korun. Nyt se helisee tuossa vatsan päällä. :)

Itse olen ajatellut kyllä nukuttaa myös ulos, jos ei ole mitään paukkupakkasia, sitten kun vauva on n. kuukauden vanha ja terve. Eikös sitä ihan pienten kanssa kuitenkin kävelylläkin käydä heti? vai pitääkö vastasyntyneen kanssa olla ensimmäinen kuukausi neljän seinän sisällä? Vain siirtymiset autoon mahdollisia? :eek:
 
Hyvää infoa löytyy ainakin eri kaupunkien neuvolapalveluiden nettisivuilta. Olikohan niin että alle pariviikkoista ei pitäisi talvella hirmuisesti viedä ulos ja sen jälkeen pikkuhiljaa pidempiä aikoja.

Minkäs merkkisiä vaunuja te olette hankkineet?
 
Mä kanssa ihemettelin, kun se mun yksi kaveri väitti, ettei joulukuussa syntyvää vauvaa voi nukuttaa sitten koko talvena ulkona eikä siis tehdä myöskään vaunulenkkejä... Ihanaa, mä en joudu homehtumaan koko talvea neljän seinän sisällä!!!
 
Mä sain jonku vihkosen viime viikolla neuvolasta ja siinä luki et talvella voi kyllä nukuttaa ulkona, juurikin pari viikkoisesta eteenpäin. Pakkasraja oli -10 ja ens alkuun 15-20min. Pikkuhiljaa voi siitä sit pidentään ulkoiluaikaa. Eli toivokaamme lauhaa talvea! :)
 
Heipsis! Ihan pakko kommentoida tätä vauvan kanssa ulkoilemista ynnä muuta mitä liittyy talveen, vauvoihin ja ulkoiluun. Siis asiahan on juurikin noin mitä NooraE:kin sanoo että varovasti aloitella ulkoiluja ja pikkuhiljaa voi sitten olla pidempiä aikoja pihalla. Monet vauvat saattaa ne päikkärit nukkua paljon paremmin ulkona vaunuissa sopivassa pakkassäässä, sopivalla meinaan siis juurikin tuota -10 luokkaa. Sinne vaunuihin voi laittaa vaikka sen äitiyspakkauksessa tulevan kylpylämpömittarin ja siitä katsoa kuinka lämmin siellä vaunuissa oikeesti tulee.

Itsekkin toivoisin lauhaa talvea, esikoinen kun syntyi marraskuussa 2010 niin pakkaset oli ekan kuukauden melkein siellä -25 tai yli niin silloin en kyllä paljon vauvan kanssa nokkaani ulos pistänyt. Toki pakolliset neuvolat ja kyläilyt autolla käytiin mutta ei mitään lenkkejä tai nukkumisia tietenkään. En tiedä johtuiko tuosta ettei päästy heti ulkoilemaan vai mistä, mutta esikoinen ei oikeastaan sitten koskaan oppinutkaan vaunuissa ulkona nukkumaan muutoin kuin niiden ollessa liikkeessä. Saapi nähdä miten nyt käy.
 
Me ostettiin Gessleinin F6 yhdistelmärattaat. Vaikutti kivoilta työntää ja "pyöritellä". Sopivat myös hyvin meidän molempiin autoihin. Sen lisäksi tietty olivat nätit jne :)
Niissä vaan oli 2-3 kk toimitusaika, joten toivottavasti kaveri ei tuu hirveesti etuajassa ulos.. Muuten ei ehdi vaunut tulemaan ennen :laughing002 Ostettiin siis uusina eikä varastossa ollut juuri meidän valitsemaa kuosia.

Sellanen on alkanu mietityttää, että paljonko joka vaatetta pitäisi olla, että pärjää?
Ihan, että montako bodya koossa 50 tarvitaan? Montako potkupukua jne. En jotenkin osaa yhtään ajatella. Ensimmäinen lapsi kun tulossa.

Nyt kun ollaan ostettu jo kaikki "suurempi" (rattaat, turvakaukalo, pinnis) niin mitä kaikkea "pientä" kannattaa varata vielä? Toiveena olisi, että osaisi varautua etukäteen niin, että pärjäisi ainakin pari ensimmäistä viikkoa kotona.
Harsoja on ostettu reilu 10kpl. Mitään muuta ei vielä..
 
Samoin kävi vaunujen (ja turvaistuimen!) kanssa meillekin, että vaikka näinkin hyvissä ajoin on liikkeellä niin toimitusaika on sen verran pitkä, et jos lähetys siitä myöhästyy tai mini ottaa varaslähdön niin ne ei ehdi tulla!
 
Muokattu viimeksi:
Minkälaisia lakkeja muuten aiotte vauvalla pitää ja mistä niitä hankkia? Ku on kuitenki talvi parhaimmillaan.. äitiyspakkauksen päähineet näytti kamalan isoilta.
 
Muokattu viimeksi:
Lastenvaatteista... Tutta on yleensä ottaen tosi reilu mitoiltaan. Ja vastaavasti joku halpahallin LovelyBears on ihan mini :D Otappa noista sitten selkoa. Kannattaa vertailla rinnakkain eri merkkisiä vaatteita, siitä sen eron helpoimmin huomaa.
Noista lakeista, kyllä meillä esikoisella käytettiin tuota äitiyspakkausen lakkia heti alusta asti (synt, 27.11.10) Poika kun oli ihan "miehen" mitoissa heti synnyttyään. Onhan se vähän reilu mutta kun alla oli kypärälakki ja itse lakissa sitomiseen nauhat niin ihan hyvin sen sai tiiviisti päähän. Ja huppu tarvittaessa lisäksi.
 
Meillä alkaa olla jo niin paljon vauvan tavaraa, että asunnonvaihto on edessä kk päästä :rolleyes: vaatteita lapsella on reilusti enemmän kuin miehellä. "Vähän" villiinnyin niiden kanssa kun ovat niin söpöjä! :oops: vaunuina on tosi hyväkuntoiset, mutta käytetyt emmaljungat. Turvakaukalo ja kaikki on sitä samaa kuosia myös
 
Hankintoja vauvaa ja vähän itseäkin ajatellen: olettekos hommanneet imetysrintsikoita? Kaikkialla lukee, että sairaalakassiin pitäisi sellaiset pakkailla, mutta mistäs hitosta sen oikean koon voi ennustaa näin etukäteen? Ja ei, en sentään ole vielä pakkaamassa sairaalakassia, mutta tulipahan tässä mieleen.
 
.
 
Muokattu viimeksi:
Mä jostain syystä olen ajatellut köyhäillä just noitten rintsikoitten suhteen ja olla ostamatta imetysrintsikoita... Muutenkin kun mun tissit on vaan vähän turvonnut raskaudesta, niin ei ole tarvinnut uusia rintsikoita ostaa. Ja ajattelin, että imetykseen laittaisin ihan noita vanhoja ja kulahtaneita rintsikoita, mitkä voi sitten huoletta heittää roskiin imetyksen päättyessä. Mutta nyt kun otitte puheeksi, niin onkohan tollaset kuitenkin välttämättömät?? o_O Ja minkätakia pitää olla kaarituettomat? Ihan vaan sillä, kun en omista muita kuin tuellisia rintsikoita :grin
 
Täällä on kaikki isoimmat hankinnan tehty, vaatteet, unikamut ja pari leluakin :)
Nyt olen vihdoin löytänyt kankaan pinniksen juttuihin ( tarvikepussi, päiväpeitto, pehmuste, verho) elikkä ne olisi tarkoitus tehdä. Olen alkanut kutomaan villasukkia, hmm.. Edellisen kerran olen kutonut peruskoulussa kässän tunnilla..öö siitä hieman aikaa kun nyt olen jo 36vee
Sitten olen askarrellut vauvan huoneeseen sellaisen riisipaperilampunvarjostimesta, kuumailmapallon, missä on nalle kyydissä :)
Nyt pitäisi löytää sitä matonkudetta, että saisin virkattua sen maton..

Tosiaan noi imetysliivit olis hyvä hankkia ja itelle jotain pientä hemmottelua, löysiä vaatteita :)
 
Mirkkuli: Vitsit, että sä jaksat näpertää kaikkea vauvelille! :) Mullakin on sentään yhdet villasukat melkein valmiit, mutta siihen varmaan jääkin. Olen jonkin verran kutonut kummilapsille sukkia ja tumppuja tässä aikuisiällä ja sitä ennen oli myös tosi pitkä tauko. YouTubesta löytyy hyviä villasukkaopetusvideoita muuten, jos tulee esim. kantapäiden kanssa ongelmia.

Aeria: Tosi hyviltä vaikuttaa noi Bravadot. Jotain tuommoista täytyy varmaan itsellekin hommata.

Cherry87: Voi niitä vanhojakin varmaan käyttää, jos eivät ole kaarituellisia ja ovat tarpeeksi easy access -mallia eli saa rinnan helposti esiin sieltä. Tosin olen ymmärtänyt, että maidon noustessa, kuppikoko voi suurentua yhtäkkiä tosi paljonkin. Vasta muutaman viikon päästä sitten näkee, mikä se todellinen imetyskoko sitten on. Ja kuulin myös, että rinnat voivat aluksi olla tosi pinkeät ja kipeät ja kaarituet sun mun osaset saattavat painaa. Tärkeintä kai, että joustavat kun tuo koko voi tosiaan muuttua. Ai joo, ja rintsikoissa joutuu nukkumaankin, jos meinaa liivinsuojuksia siellä pitää.

Munkaan rinnoille ei oo hirveesti tapahtunut mitään raskausaikana, eikä ole tarvinnut kuin yhdet liivit ostaa, muuten kitkuttelen vanhoilla, vaikka vähäsen meinaa joistain tursuilla yli. Huomasin kyllä, että ympärysmitta on kasvanut, mutten nyt viitsi ostaa uusia normirintsikoita, kun se varmaankin taas pienenee raskauden jälkeen. Pienen tutkiskelun jälkeen vähän mietin tämmöisten hankintaa:

http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=83

Noilla siis voisi sairaalassa ja alussa pärjäillä, ja sitten myöhemmin ostaa jotain tukevampia, kun lopullinen koko selviää.
 
Hei, kiitos vinkistä Mininen, noi ei vaikuta pahan hintasiltakaan, että raaskii yhdet ostaa kokeiluun :).
 
Oi joi Mirkkuli, kuulostaa ihanilta (ja ahkeralta! :) ) noi sun luomukset!

.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top