Hankinnat

Ainaki noissa vauva ja kaksplus lehdissä on vähän väliä vertailuja mm vaunuista. Eiköhän niitä netistäkin löydä.
 
Vaunuja kun suunnittelee niin kannattaa miettiä pari asiaa:
1. Haluaako yhdistelmävaunut, joissa menee sekä vauva että isompi taapero?
2. Jos haluaa yhdistelmävaunut niin haluaako erillisen kopan ja istuinosan, vai istuinosan ja siihen laitettavan kantokassin. Meillä on ollut tämä toka vaihtoehto mikä on ollut tosi kätevä, koska sen kantokassin sai mukaan ylös hissittömissä taloissa jne.
Sitten voi miettiä renkaita ja muita yksityiskohtia, mutta mun mielestä nämä kohdat 1. ja 2. ovat hyvä lähtökohta.
Meillä on ollut Emmaljunga Nitro (käytettynä ostettu) ja ollaan oltu tyytyväisiä. Lumisimmille päiville on ollut lisäksi City cross -runko, mutta sitä tosiaan ollaan tarvittu vain syvässä lumessa.
 
Kannattaa marssia lastentarvikeliikkeeseen ja pyytää kädestä pitäen näyttämään erilaisia vaunuja erilaisin ominaisuuksin. Sillai saa varmasti parhaan tuntuman.
 
Lapsi messuille kannattaa mennä jos ei mitään havaintoo vaunuista. Siä välillä testi ratakin et voi koittaa erilaisia vaunuja eri maastossa.
 
Mun äiti ilmotti toissapäivänä, että semmonen pyörään liitettävä "peräkärry" pittää hommata. Ku kerroin, että niitä on semmosia joita voi käyttää myös normikärrynä niin se innostu vielä enemmän! Eli ilmeisesti mummu hommaa semmosen :happy:
 
Sori niin näkyy olevan. Ja tän vuoden menny. Voi harmi....
 
Lapsimessuilla on kuulemma muutakin kaikkea muutakin kivaa ohjelmaa ja tarjouksia, eli sinne voi ja kannattaa mennä sitten vauvan synnyttyäkin, mutta toki rattaiden ostamisen kannalta nuo on meille helmikuisille vähän myöhään. Mäkin ehkä vinkkaisin, että jos ei ole mitään tiettyä merkkiä tms mielessä, kannattaa tosiaan mennä lastentarvikeliikkeeseen ihmettelemään. Budjetti tosin kannattaa varmaan miettiä etukäteen, vaunuihin saa menemään rahaa vaikka miten paljon jos ei oo varuillaan :D Myös esim. tori.fistä löytyy käytettyjä vaunuja hyvin, jos tietää mitä hakee.

Me hankittiin esikoisille brion yhdistelmät ja sitten myöhemmin britaxin matkarattaat lisäksi. Nyt meillä on vähän alle 3v:n satunnaiseen kärräilyyn käytössä brio ponyt, jotka on kyllä kaikessa yksinkertaisuudessaan loistavat. Luulen että näillä kolmilla (:D) kärryillä pärjätään tän tulevankin tyypin kanssa, ehkä matkarattaisiin hankin talvirenkaat ja seisomalautaa oon miettinyt myös esikoiselle.
 
Myös esim. tori.fistä löytyy käytettyjä vaunuja hyvin, jos tietää mitä hakee.

Entäs kun ei tarkalleen tiedä mitä hakee, uskaltaako noihin käytettyihin luottaa? Voiko niissä joku tärkeä paikka pettää, kuten esimerkiksi jarrut? Mitä kaikkea turvallisuusnäkökannassa pitäisi ottaa huomioon rattaita hankkiessa?
 
Rattaiden kanssa ei ikinä kannata tehä sokkokauppoja vaan pyytää nähdä ja kokeilla ennen päätöstä. Ite ostin aikanaan torista tai huutonetistä, en muista enää kummasta, ja sain kyllä tosi hyvät yhdistelmävaunut 250€ hintaan. Edellinen omistaja esitteli miten vaunut toimii, miten menee kasaan, renkaiden irrotuksen, kopan muuntamisen istuimeksi jne.

Huomiota kannattaa kiinnittää siihen miten rattaat kulkee, niihin jarruihin (etenkin jos on vaijerijarru), miten kaikki liikkuvat osat pelittää ja lukkiutuu ja siihen, missä vaunuja on säilytetty. Ulkona säilössä olleisiin rattaisiin kun voi tulla hometta.
 
Joo - itse tekisin niin että menisin ensin koeajolle liikkeeseen ja ottaisin selvää mitkä rattaat tuntuu hyviltä ja sitten voisi etsiä niitä kyseisiä myös käytettynä. Mekin ostettiin käytettynä mutta koeajettiin ensin ja käytiin myös läpi tarkkaan kaikki toiminnot että toimivat. Yksi mihin en itse älynnyt silloin kiinnittää huomioita on renkaat - itse valitsisin nyt ilmakumirenkaat. :)
 
Joo, ilmakumirenkaat on minustakin parhaat. Paha juttu, että kun tuplia piti alkaa hankkimaan, niin noissa ei vaan kertakaikkiaan löytyny ilmakumiversioita semmosissa rattaissa, joissa ne meille kaikkein tärkeimmät ominaisuudet oli. Onneksi yhden lapsen vaunuissa/rattaissa on enemmän valinnanvaraa.
 
Meillä on kahden merkin vaunuista/rattaista kokemusta. Emmaljungista ja Britaxin B-Dual tuplarattaista. Emmaljungan tarkkaa mallia en muista mutta ainakin oli Classic rungolla.

Omia huomioistani meillä käytössä olleista malleista:

Emmaljungat
+ Isot renkaat, pääsi hyvin kulkemaan lumessa
+ Renkaat olivat ilmatäytteiset
+ Vaunukoppa tosi suojaisa talvivauvalle
+ Jykevä jarru
+ Vaihdettava istuinosa vaunukopan jälkeen käytettäväksi
+ Tilava istuinosa

Britaxit
+ Säädettävät eturenkaat, helppo liikuteltava mm ostoksilla, kun lukitus ei ollut päällä
- Eturenkaiden pieni koko, huonot kulkemaan lumessa
- Puhkeamattomat renkaat
+ Vauva kannettavassa pussissa istuimen selkänoja ala-asennossa. Kannettava pussi oli näppärä napata mukaan tarvittaessa.
- Pussi ei niin suojaisa talvella kuin vaunukoppa
- Ahtaat istuinosat

Britaxit ollaan jo myyty, kun ei ollut enää tarvetta, mutta esikoiselle ostetut Emmaljungat ovat vielä ajossa satunnaisesti kuopuksella. Niillä siis hurjastellaan tämän tulevankin kanssa :wink

Pyöräkärry on aivan loistava keksintö! Meillä on Fifi juuri tuommoinen, mitä voi myös työntää. Paljon monikäyttöisempi etenkin pienten lasten kanssa, kuin mitä semmoinen, joka on vain pyörässä kiinni. :)
 
Ootteko kaukaloa hankkineet? Mulla on edellisten vanha tallessa mutta oon miettinyt oisko telakallinen kivempi tai ainakin turvallisempi? Tuo vanha on kyllä varmaan kevyin mahdollinen.. Kiddy-merkkinen. Muistelisin että Gracot on aika painavia.. vaunut jo hain kun sattui ilmaiset kohdalle. Briot kantokopalla, sanoivat että paremmat talvivauvalle.. kesävauvalle ehkä mielyttävämpi se väljä kiinteä vaunu. :rolleyes:
 
Meillä on esikoiselta emmaljungat city cross rungolla ja saa tosiaan turvakaukalosta ratasosaan kaikki kiinni samaan runkoon. Kaukalossa on kyllä päiväys menny "umpeen":sad001 pitää kattoo ruvetaanko ostaa uutta, kuitenki niin lyhyen ajan käytössä...ku esikoiselle jouduttiin ostettiin 2 turvaistuinta ku meillä 2 autoa käytössä...
 
Meillä olisi myös haaveissa ostaa sellaiset rattaat mihin mahtuisi sitten toinenkin tulevaisuudessa, jos meille sellainen suodaan. Mutta olen kyllä ihan pihalla näistä rattaista, kun esikoista vasta odotellaan. Täytyy ehkä käydä ammattilaisten luona testaamassa ja juttelemassa eri vaihtoehdoista.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1501687701.777499.jpg

Me ostettiin tällainen setti. Kyseessä siis Emmaljunga super viking vaunut ja rattaat, joihin saa adapterilla kiinnitettyä ton BeSafe turvakaukalon. Myöhemmin sitten jos vielä toinen saadaan, niin tuohon runkoon saa adapterilla kiinni sekä vaunukopan että ratasistuimen samaan aikaan :)
 
Meillä on kans super vikingit. Oon tykänny niistä ja kiva kun ei nyt tarvii ostaa uusia, kun niistä saa tuplat :)
 
Takaisin
Top