Hankinnat

Mun esikoinen on 3,5v ja välillä on kyllä ihan ehdoton ollu vieläki istumamahdollisuus, jos ollaan jossain kaukana/koko päivä oltu reissussa. Ja kova on kyllä aina ollu kävelemään, samoin nuorempi kävelee tosi paljon nyt 1v9kk iässä, mutta on hidasta vielä.

Esikko saa nauttia nyt tosta ratastelumahdollisuudesta viel hetken, mutta syksystä ruvetaan varmaan opettelee, ettei enää pääse istuu vaan ainoostaan seisoo tarvittaessa, joskin niin se on pääsääntösesti jo ollukin, mutta sitten kun vauva syntyy, niin ei mahdu enää ees seisomaan rattaisiin. Mutta ollaan suunniteltu esim Korkeasaarireissua niin tommonen koko päivän reissu ja meillä pitkät kävelyt junalle, niin kyllä todellakin otetaan vielä ratasistuin mukaan.
 
Meillä tulee tosiaan 1 v 2 kk ikäeroa joten meilläkin on päällimmäisenä mielessä sisarusrattaat. Mä olen jo laukannut kaupat ja nettikaupat läpi vertaillen vaihtoehtoja, mutta ei tässä meinaa hullua hurskaammaksi tulla. :wideyed: Pari kertaa olen muka jo päättänyt, mutta sitten keksinkin kyseisestä mallista jonkun ylitsepääsemättömän ongelman ja jatkan vertailua.

Olen kyllä huomannut, että tämä on paljon hankalampaa kuin ekojen rattaiden osto. Ekalla kerralla lähti siitä, mikä on monesta kivasta mallista kaikkein kivoin. Nyt taas on jo alusta asti selvää, että edes perusasioita ei samaan tuplarattaaseen saa, vaan jostain oleellisesta vaatimuksesta pitää tehdä kompromissi. Tyyliin joko rattaat ei mahdu meidän eteiseen, tai ne ei mahdu auton takaluukkuun, tai istuimia ei voi kääntää, tai ne ei kulje ulkona lumikelillä, tai ne on raskaat kuin juna. :arghh:
 
Muokattu viimeksi:
Meillä esikoinen 2v 4kk nyt, ja vaunut myytiin vähän ennen tätä plussaa. Eli meillä ei enään istuttu vaunuissa. Potkupyörällä tykkää kulkea ja jaksaa hyvin pitkiäkin matkoja.
 
Mä odotan tän ekan kolmanneksen, ennen ku uskallan ostaa yhtään mitään pienelle.. :)

Miekin ajattelin vielä odotella että varmemmalla pohjalla raskaus on.. :) kaupoissa tullut jo kaikenlaisia ihania vauvajuttuja vastaan, toivottavasti pääsisi pian ostelemaan! :) ja muutto uuteen kämppään edessä syksyllä niin sinne hyvä sitten ostella kaikkea uutta :)
 
Meidänkään ei ihan kauheesti tarvii hankintoja tehdä, kun on säilötty lähes kaikki vanhat vauvan tarvikkeet. Pinnasänky ja turvakaukalo tarvii hommata. Me ei tarvita varmaan edes uusia rattaita ( ellei mee hermo noihin vanhoihin pikkuvikasiin), kun ikäero lapsilla on niin iso.
 
Hahah, tuntuu ihan hassulta miettiä hankintoja näin alussa, mutta sitten täytyypä myöntää että heti kun näin kaksi viivaa tikussa, alkoi päässä pyöriä kaikenmaailman asioita mitä pitää hankkia. Mä haluaisin pesutornin :D Niin ois kivempi pyörittää neljän hengen pyykkejä - vaikkei se nyt sinänsä mikään vauvatavara olekaan. Mä laitoin esikoisen jälkeen osan tavaroista kiertoon (osittain siksi koska niissä oli mun mielestä jotain vikaa, esim. tällä kertaa tahdon ehdottomasti pinniksen josta saa yhden laidan pois/alas) joten jotain tarvii varmasti hankkia (sen pesutornin lisäksi siis ;D). Ja sit tietty jos sukupuoli on eri kuin esikolla, osa vaatetuksesta menee myös uusiksi...
 
Mä odotan tän ekan kolmanneksen, ennen ku uskallan ostaa yhtään mitään pienelle.. :)


Me odotetaan kans ainakin ensimmäinen kolmannes. Tosin meidät tuntien herätään todellisuuteen pari viikkoa ennen la :D mutta sitten kun hankinnat tulevat ajankohtaiseksi niin kaikki ovat edessä eli mitään ei ole ennalta :)
 
elinaanni, pesutorni on niin ehdoton! Miehellä oli lapsuudenkodissa kuivausrumpu ja kun omia yhteisiä kodinkoneita osteltiin ni mä nostin nokkaani kuivausrummulle.. esikoista odottaessa "hairahduin" miehen painostuksesta ja en antais enää pois! Olisin ihan lirissä mun pyykinpesutottumusten kanssa.
 
Me ostettiin esikoista odottaessa kuivausrumpu, se oli kyllä mahtava hankinta. Seuraavalla kerralla satsaisin vielä vähän enemmän, nyt ostettiin halvin kondensoiva ja se on kyllä ihan toimiva peli mutta armottoman hidas. Kuivaa lähes kolme tuntia. :wideyed:
 
Mua vähän jännittää meiän pesutornin kestävyys. Kone on vuodelta 2007 ja rumpu 2008/2009. Molempia on pienesti korjattu noin 2-3v oston jälkeen, pesukoneessa oli luukun lukituksessa vika ja rummussa myös jokin pieni mikä hoitui korjaajalta puolessa tunnissa. Nykypäivän koneet ei kestä kun 5v ja on niin energiatehokkaita et ohjelmat kestää just ton 3h. En halua et noi hajoaa :rolleyes:
 
Mun tekis mueli käydä ostaan jo vauvan vaatteita. Koitan koko ajan pidätellä itteeni, kun tiedän ettei vielä oo mitään järkee tehdä mitään hankintoja. En voi edes esikoisen pikkuvaatteita hipelöidä, kun ne on "appiukolla" säilytyksessä ja herättäis vähän epäilyitä niitä sieltä hakee.
 
Mies löysi roskisten vierestä tollasen. Fiksausta vaatii, mutta hyvä siitä vielä tulee :) Ja täysin ilmainen. Nyt se on jo meidän makkarissa :) Lisäksi ollaan jo ajat sitten ostettu käytettynä brion seinään kiinnitettävä hoitopöytä joka eilen ruuvattiin paikoilleen :) ja okei oon mä yhdet pienet converset ostanut ja yhden söpön pupun :) Kartellin componibili ostettiin häälahjaksi saadulla lahjakortilla ja siihen laitetaan sit vauvan tavaroita :)
ImageUploadedByVau Foorumi1498975564.803436.jpg
 
Mulla edellisestä vauvasta kuusi vuotta ja kaikki tavara laitettu jo kiertoon :/ kolmelta lapselta tavaraa oli jos jonkinlaista hommattu ja nyt alat sitten taas keräämään kaiken alusta :P
 
Niinkin outo hankinta kuin astianpesukone tuli juuri ostettua. Meillä on asunnossa astianpeuskoneliitäntä ollut aina ja paikka sille myös. Laite itsessään ei kuulunut asuntoon. Minä (lapsen isä) olen vakuutellut, että kahden hengen taloudessa tiskejä ei tule niin paljoa ja astioiden pesukin on itsessään terapeuttista puuhaa, että olen mieluumin tiskannut käsin jo neljä vuotta. Nyt kuitenkin taivuin astianpesukoneen tarpeellisuuteen, kun on tulossa kolmaskin perheenjäsen ja aika varmasti käy kortille. Toinen kummalta kuulostavan tuntuinen hankinta on sängyn runko. Meillä on futon-patja aasialaistyylisesti hyvin matalan korokkeen päällä lähes lattian tasalla, joka on toiminut tähän mennessä ihan hyvin. Kohta kuitenkin meidän pieni karhunkainen kerää lisää painoa ja vaikeuttaa äidin liikkumista, joten korkeampi sängynrunko lienee pakkohankinta.

Muutoin on vasta hankintalista kertymässä, koska raskaus on niin alkuteillään. Olen tässä kuitenkin pari päivää opiskellut, mitä lastenrattailta vaaditaan ja millainen pitäisi hankkia. Sen lisäksi vauvan kantoreppu vaikuttaisi todella kätevältä hankinnalta, mutta samalla lukenut kauhutarinoita, kuinka vääränlainen roikotin voi olla pahaksi vauvan selkärangalle ja genitaalialueelle. Myös vaippa-asioita olen tuskiskellut, kun ystävä on tarjonnut omien taaperoidensa tarpeettomiksi käyneitä kestovaippoja. Mutta näitäkin vaikuttaisi olevan kymmeniä erilaisia ja kaikissa on hyötynsä sekä haittansa.

Hankittava tavaramäärä tuntuu uskomattomalta, mutta toisaalta varmasti on ihan hirveästi asioita, joita ei oikeasti edes tarvitse.
 
Noi kestovaipat on vähän sellasia, että tietää sitten vasta kokeilussa mitkä sopii parhaiten just sille omalle vauvalle. Ja niitten käytössä on sitten taas oma hommansa. Jos edullisesti saat kestovaippoja niin kannattaahan ne ottaa kokeiluun, jos kiinnostusta riittää. Voihan ne sitten myydä taas eteenpäin, jos ei tunnukaan hyvältä.
 
Ja vaunuja valitessa kannattaa miettiä mitä itse vaunuilta haluaa. Esimerliks itsellä ollu tärkeinä ominaisuuksina kevyt runko, kun on joutunu paljon kantaan niitä. Kunnon renkaat joilla pääsee lumessa ja metsässäkin kulkeen. Sekä tilava tavarakori, kun ei omistettu autoo aikasemmin ja kauppaan kuljettiin kävellen rattailla.
Neuvolassa osataan ainakin vähän neuvoa mitkä kantovälineet sopii erityisesti vastsasyntyneille. Myös facebook ryhmässä kestovaipat ja kantovälineet kiertoon saa hyviä neuvoja.
 
Ja vaunuja valitessa kannattaa miettiä mitä itse vaunuilta haluaa. Esimerliks itsellä ollu tärkeinä ominaisuuksina kevyt runko, kun on joutunu paljon kantaan niitä. Kunnon renkaat joilla pääsee lumessa ja metsässäkin kulkeen. Sekä tilava tavarakori, kun ei omistettu autoo aikasemmin ja kauppaan kuljettiin kävellen rattailla.
Neuvolassa osataan ainakin vähän neuvoa mitkä kantovälineet sopii erityisesti vastsasyntyneille. Myös facebook ryhmässä kestovaipat ja kantovälineet kiertoon saa hyviä neuvoja.

Meille tärkeäksi varmaan tulee myös helppo kuljetettavuus julkisissa ja pieni tilavaatimus, kun kaupungissa asutaan. Meilläkään auto ei ole vielä ollut tarpeen, mutta ajateltiin sellainen hankkia kun uusi perheenjäsen tulee taloon. Sitten pitää miettiä hankkiako auto rattaiden mukaan vai rattaat auton mukaan. Ja hyvä turvaistuinkin tulee sitten mietinnän kohteeksi ja kuinka se soveltuu kun lapsi kasvaa.
 
Hankinnat tehdään vähän myöhemmin ei vielä uskalla kyllä mitään ostaa tai katsella. Kun pelkään että se on enne että menee kesken jos ostaa liian aikaisin. Mutta vaunut ym joudutaan hommaan kun kaikki on myyty edellisen lapsen jäljiltä.
 
Kyllähän hankintoja joutuu tekemään kun elämäntilanne on meille täysin uusi. Ei lapsia ennestään.
Pieniä(tai isoja:nailbiting:) muutostöitä tehtävä asuntoon, auto käy vähän ahtaaksi
kun kaksi koiraa tarvii vielä oman tilansa.

Vaunuja ihmettelin yksi päivä...ovat niin moderneja, pieniä ja nättejä kuin mitkä. Ja varmasti kalliita :joyful: enpä ymmärrä niistäkään vielä mitään.
Onko vaunuista olemassa mitään kattavaa infopakettia?
 
Takaisin
Top