Hankinnat

Kiitos vinkeistä Ivy ja Mielipidekysymys.

Ollaan ajateltu, että vauva nukkuis aluksi juuri siinä äitiyspakkauksen laatikossa, kun sen pakkauksen kuitenkin ajattelin ottaa. Ja siinähän on hirveen paljon myös vaatteita yms. tarpeellista. Jotkut vaunut on pakko hankkia, kun autoa ei ole ja yksin asustelen sitten vauvan kanssa ekan puoli vuotta, niin se on vähän pakko ottaa mukaan joka paikkaa. Myös joku turvaistuin pitää myös hommata, kun kuitenkin käydään kylässä ainakin mummoloissa. Mutta siitä oon kuullut, ettei kannattaisi käytettynä ostaa, kun ei voi tietää, jos on vaikka vaurioitunut jotenkin edellisellä käyttäjällä.

Mikään hoitopöytä ei edes mun pieneen kämppään mahtuiskaan, joten sellasta ei ainakaan ole hankintalistalla. Pyykinpesukone olis varmaan myös hyödyllinen, mutta siihen mulla ei taida olla varaa, eikä se kyllä kovin hyvin edes mihinkään mahtuisi. Että ehkä niitä vaatteita pitää sitten olla vähän enemmän, jos ei ihan joka päivä pysty pesemään.

Onneksi tässä on vielä aikaa ennen kun vauva syntyy, niin ehtii rauhassa miettiä, että mitä oikeesti tarvii/ei tarvi :)
 
Ou mai! Kuulostaa ihan horrorilta vauva+ei pyykkikonetta :D Noh, kyllähän siihenki varmasti oppisi, mutta näin neli(- ja pian toivonmukaan viisi)henkisen perheen äitinä kuulostaa kauheelta :D
 
Pyykkikoneita löytyy todellapaljon ja halvallakin fb kirppiksiltä ja torista. Ihan järjestäin kannattaa kattoa just torista tai oman paikkakunnan fb kirppikseltä(jos kuuluu fb) vaateita siellä usein saa 5-10€ ikea kassillisen vaateita jotka hyvin menee vielä koska pieni vauva ei paljoa liiku niin ei vaatteet kulu. Meillä on hoitopöytänä ikean lipasto joka päällä pehmuste. Vallan hyvin palvellut tarpeensa. Siinä ei siis reunoja mut ei vauvaa saa jättää yksin reunallisellekkaan hoitotasolle. Meillä oli käytössä sitteri jossa värinä ominaisuus ja siinä neiti istui tyytyväisenä ja katteli kun esim syötiin.
Turvakaukaloitakin kun nyt jo aloittaa selaamaan niin ehtii löytään omaa silmää miellyttävän ja syksyn aleista saa halvemmalla. Me tilattiin netistä ja makso 60€.
Et pikku hiljaa kun surfailee nii löytää kyllä aarteita.
Tätä uutta varten ei onneks tarvii mitään hankkia ellei ole poika. Sit tarvii vähän vaatetta ostaa.
 
Äitiyspakkauksen lisäksi mä otin innokkaasti vastaan kaikki mainospakkaukset mitä esikoisen aikaan vielä sai neuvolasta ja synnäriltä (nykyään vissiin muuttunut käytäntö, esim. Liberokassi noudettava kaupasta?). Niistä sai minivoiteita, -pesuaineita yms, joilla pääsi mainiosti alkuun, minä en ainakaan vauvalla juuti käyttänyt mitään, niin satunnaiseen rasvantarpeeseen riitti pikkukootkin. :) Babybox, Liberokassi, Ainupakkaus (?) ja mitähän näit nyt oli..?
Sukulaisetkin taatusti innostuu raskauden edetessä jotain haalimaan, jne.
Itse hyödynsin myös kirppiksiä paljon, vaikka olisin uuttakin voinut ostaa. Mutta mielestäni älytöntä, kun ne pienen vauvan vaatteet on niin lyhytkäyttöikäisiä, etteivät juuri yhdellä kulu. :)
 
Huh ei pyykkikonetta ja vauva. Meillä oli hyvin pakollinen kun vauva puklaili vaatteet ja harsot märäksi. Netistä kannattaa kattoo pyykinpesukonetta. Löytää halvalla hyvän. Onko sulla ketään sukulaista joka pystyisi sua auttamaan yhtään?
 
Mä olen kanssa sitä mieltä, että pyykkikone on aika top kympissä jos se vaan mitenkään on mahdollista hankkia. Vaikka vaatteita olisi määrällisesti riittävästi, niin kyllä se on kiva saada ne kakkaisimmat/yrjöisimmät vaatteet ja liinat pyykkiin heti eikä vasta parin päivän päästä. :nailbiting: Toki hätätilanteessa voi huuhdella lavuaarissa, mutta se nyt on lähinnä sellaista ensiapua ettei tarvitse yöllä laittaa pyykkikonetta pörisemään, ei niitä niskakakkabodyja oikein halua huuhdeltunakaan jättää kovin pitkään odottamaan varsinaista pesua.
 
Niin ja edellisellä sivulla kyseltiin imetyksestä, meillä esikoinen on vasta 6,5 kk joten imetän vielä. Illan viimeisen aterian saanut pullosta jo muutaman kuukauden, sitä ennen iltaisin tuntikausia tissiraivareita ja lopulta nukahti vasta pikkutunneilla, desi pullomaitoa rauhoitti tilanteen joten jäi tavaksi. Nyt syö jo kiinteitä, mutta maito tulee tuota viimeistä iltapalaa lukuun ottamatta tissistä.

Olen henkisesti varautunut lopettamaan jos alkaa supistelemaan tai kipu käy täysin sietämättömäksi, mutta muuten ajattelin jatkaa mahdollisimman pitkään, kuitenkin korkeintaan 1 v asti koska tandemimetys kuulostaa liian raskaalta. Veikkaan, että ajatus tandemimetyksestä on kyllä muutenkin lähinnä teoreettinen, koska jos tämän raskauden vikan kolmanneksen supistusherkkyys on lähelläkään edellistä kertaa niin turvallinen imetys loppuun asti ei oikein ole edes vaihtoehto.

Meillä lohtu, läheisyys ja uni eivät onneksi assosioidu kovin vahvasti tissiin. Pikemminkin neiti preferoisi pulloa jos saisi valita. Se ehkä vähän rauhoittaa itseäkin, kun tietää että meillä tissi on "vaan" kätevin ja terveellisin tapa tarjoilla ruokaa eikä esim. ainut toimiva (tai edes paras) keino nukuttaa tai lohduttaa. :)
 
Minttu90, joo muistan meidän esikoisen ensimmäiset niskakakat. Klo 02 aikaan yöllä, ja meni pyykkiin sekä vauvan, mun että miehen vaatteet. :grin Se oli jo aika lahjakasta ensikertalaisiltakin.
 
Meilläkin oli ton esikon kanssa illat kitisemistä ja sit jossain kohtaa rupes saamaan iltasin korviketta jolla sit nukkukim hyvin. Vieläkin saa iltamaitonsa pullosta ikää 1v. Vielä en pidä kiirettä sen pois jättämisestä. Imettämisen lopetin 10-11 kohalla kun toinen ei enää halunnut. Oisko ollut osasyynä raskaus joka meni sit kesken.
 
Eli siis pyykkikone pitää jostain hankkia, jos haluaa selvitä järjissään. Olette ehkä tuosta "Miten kerrotte raskaudesta?" -ketjusta huomanneet, että ei kovin ilolla (ainakaan vielä) tähän vauvaan sukulaiset suhtaudu, joten apua en vasinaisesti kehtaa pyytää. Pyykit olen aikaisemmin pessyt taloyhtiön koneella, mutta sitä voi käyttää vain 4h/vko, ja vähän tuntuu, että se ei ole läheskään tarpeeksi vauvan kanssa. Mun sisko asuu kilsan päässä ja hänellä siis on pyykkikone, että jos en mistään saa omaa, niin varmaan teen jonkun diilin, että voin siellä käydä pesemässä.

Tuon pyykkikoneen kanssa ongelma ei ehkä varsinaisesti ole hinta, vaan se, että miten ahdan sen mun kämppään. Mutta ehkä keksin siihen jonkun toimivan ratkaisun.
 
Meillä ainakin tarvittiin pyykkikonetta paljon. Refluksioireiden vuoksi vaatteita saatettiin vaihtaa parhaillaan jopa 20 kertaa päivässä pahimmassa vaiheessa.
 
Pyykkikoneeseen liittyen, meillä oli esikoisella kotona päivisin kestovaipat käytössä ja hänen 1v 4 kk iästä asuttu nykyisessä pienkerrostalossa, missä yhteinen pyykkitupa kellarissa. Vaipat säilytettiin huuhdeltuina kannellisessa ämpärissä pesuun asti, ehkä vastaava toimisi kakkapyykin ym. kanssa jos ei omassa asunnossa ole konetta. Ämpäriin voi laittaa etikkaa hajua sitomaan.
 
Kestovaipat suositellaan säilyttää ilmavasti että ne pääsee kuivuu, vaikkei heti pääsiskään niitä pesee. Enkä kyl viittis kakkasia/puklusia vaatteitakaan muhia. Johan ne voi homehtuakin. Mutta kakkavaatteissa on sekin, että meillä ainakin molemmat lapset sinappilinkoaikoinaan tuotti niin värjääviä tuotoksia, että jos niitä ei käsitelly heti ja pistäny pyörii, niin väri tarttu heti kiinni.
 
Pestiin siis vaippapyykki suunnilleen joka toinen päivä, että ei ne kauaa muhineet. Jos on paikka säilyttää ilmavasti niin toki parempi, ekassa asunnossa oli sellainen pyykkikaappi, nykyisessä ei.
 
Mulla on kyllä päällimmäisenä hankintalistalla sisarusrattaat. Esikoinen tulee olemaan noin 1.5 v, kun tämä helmikuinen synty, niin kuvittelen, että tarvitaan vielä pitkään rattaita vanhemmallekin. Miten pitkään teillä, joilla on vanhempia lapsia jo, ovat lapset kulkeneet vielä rattaissa?
 
Meillä 2v3kk istuu vielä rattaissa kun liikutaan kaupungilla ja joskus kaupassakin...lenkille ollaan otettu vaunut (istuin/ratasosa) ja siinä jaksaa istua n.30min...
 
Meillä ei viihdytä enää kuin max 10min rattaissa. Ikää nyt 2v1kk. Tosin meillä ei olla oikein koskaan viihdytty rattaissa, edes ihan vauvana.

Itse siis aion hankkia vaunut vain vauvalle ja esikoinen saa sitten pyöräillä tai kävellä mukana. Meillä on vaunut jäljellä vielä esikoiselta, mutta hirveästi tekisi mieli ostaa uudet :D jos jollain on vinkata hyviä vaunuja hiekkatielle/lumiselle tielle, niin saa vinkata :D
 
Vanulappujen tilalle suosittelen apteekista harsotaitoksia, joita ainakin meidän synnytyssairaalassa oli käytössä puhdistuksiin :) Halvempia ja monikäyttöisempiä, helpompi pyyhkiä kuin paksuilla vanulapuilla.
 
Mäkin oon tuota sisarusrattaiden tarvetta pohtinu, esikoinen helmikuussa 2v 6kk..ei oo ainakaan vielä mikään ahkera kävelijä ja kulkee paljon rattaissa, mutta tilannehan voi muuttua täysin tässä 8kuukauden aikana :) meillä hoitomatka olisi 1,2km joten kyllähän sen jo luulis onnistuvan kävellen. Täytyy lähempänä arvioida tilannetta uudestaan.
 
Takaisin
Top