Hankinnat

Meilläkään ei hirmuisesti harsoja tarvittu esikoisen kanssa mutta käytettiin sitten hoitopöydällä suojana ja pyllyn kuivaukseen pesun jäljiltä.
Meille ei hirmuisesti tarvii mitään hankkia. Turvakaukalo ja esikoiselle juniorisänky (nukkuu vielä laidattomassa pinniksessä) taitaa olla oikeastaan ainoat puuttuvat.
 
Harsot oli meille tarpeellisia. Suojaan niillä nyt taaperoaikana lattiat ruokapöydän ympäriltä et matot välttyis pahemmilta sotkuilta :D ja pyllyn kuivauspyyhkeinä käytössä vielä kans. Pikkuvauvalla tosiaan puklurätteinä ja imetyksessä apuna/kuivaamaan suihkuavaa maitoa sekä vaipanvaihdossa pyyhkeinä kuivaamiseen (Eri harsot kuivaushommiin kuin syöttöön). Noin 20 harsoa oli meille sopiva määrä vauva-aikana. Mut näissäkin riittää jos ostaa alkuun muutaman ja hankkii sit lisää myöhemmin :) käytettynä löytää kans edullisesti tai joskus jopa ilmaiseks.
 
Uusi auto on minunkin miehen ykkös hankinta. Saanut toppuuteltua sen verran, että odottelee ensimmäiseen ultran saakka [emoji2]
 
Mäkin yrotin toppuutella mutta osu just sellanen minkä halusi kohdalle. Toisaalta vaikka tulis ikäviä uutisia ultrassa niin yritys jatkuu siitä huolimatta. Niin olishan se jossain kohtaa kuitenki edessä. :)
 
Harsoja meilläkään ei tarvittu, ei esikoinen puklaillu juuri ollenkaan.
Koliikkikeinu meillä oli ja on edelleen, vaikka koliikkia ei ollu, niin se oli silti aika mukava apukäsi :)
Syöttötuoliks haaveilen Stokken Stepsiä, mut on aika hintava. Ehkäpä sitte TrippTrapp + new born set siihen.

Me toivotaan ettei tartteta uuttta autoa :grin ei huvittais lisää rahaa laittaa semmoseen. Tosin nyt meillä on kaks autoa et ehkä toisen vois myydä ja ostaa isomman perheauton tilalle:wink

Jos jollain on vinkkejä heitellä, mitkä olis pienet ja kapeat yhdistelmävaunut, jotka menis kasatessa aika pieneen nippuun?
Matkarattaina meil on ne superpienet babyzen yoyo:t, mut en ajatellu niihin sitä vauvaosaa ostaa, kun ei niillä kuitenkaan ulkoilla.
Oon kauheen nirso rattaiden suhteen viel kaiken lisäks:arghh:
 
Meillä ei ollut esikoisen kanssa sitteriä, pinnis oli aivan turha ja harsot taas aivan pelastus! Ostin koko vauvavuoden aina vaan lisää niitä :p Sellaiset bambuiset oli aivan huippuja, tosi pehmeitä ja bambu on luonnostaan antibakteerinen materiaali :)

Me aateltiin toistaiseksi pärjätä nykyisellä autolla. Viimeksi mies synnärillä aloi selailla myynti-ilmoituksia ja osti muutama päivä tytön syntymän jälkeen sen normaalin perheauton, kun aikasemmin mentiin hänen sinkku ajan kolmipaikkaisella :grin Saa nähdä innostuuko hän nyt uudelleen.
 
Miehet ja autot! meilläkin selaillu autoja ja viimeks esikoisen tullessa oli pakko vaihtaa isompaan, kun oli vaan pieni "kauppakassi" :D nykyiseen autoon, et oikein kahta istuinta mahdu, tai jouduttas kääntämään tuo esikoisen turvaistuin naamamenosuuntaan, jotta mahtuu miehen penkin taakse. Kaukalo vie niin paljon tilaa, et etupenkki pitää olla ihan ees... Farmarimalliin sitä kai ois siirryttävä, mut mua hirvittää, kun en isolla autolla osaa hyvin hahmottaa etäisyyksiä ja aiemmin auto oli pääasiassa mun käytössä työmatkat. Mies meni pyörällä :D Toki nyt en sillä autolla kauaa ajelis, kun äippäloma ja hoitovapaa viel et ehkä ei pidä murehtia ajo-ongelmia viel. Ja ostettava joku vanhempi malli, ettei mitään uutta niin ei kävis kalliiks ja pikkukolhut ei niin harmittais xD
 
Meillä tärkeimpänä hankintana uusi koti :D Kaksiossa meitä majailee jo nykyisellään kolme, joten toisen lapsen syntyessä olisi ihan kohtuullista saada esikoiselle unirauha omassa huoneessa. Tämä "pienen" hankinnan lisäksi olen jo vakaasti päättänyt seuraavista:

- Sähkökäyttöinen rintapumppu - sitä käsipumpun nylpyttämistä en meinaa enää jaksaa!
- Vauvan unipesä - josko tämä toinen nukkuisi vähän paremmin...
- Toinen Stokken syöttötuoli ja siihen Newborn Set - pikkuinen voisi viihtyä paremmin muun perheen tasolla ruoka-aikaan
- Kunnollinen imetystyynyt - edellisellä kierroksella oli sellainen hassu luttero.

Yritetään varmaan sisulla pärjätä ilman sisarusrattaita, kun ikäeroksi tullee 2v2kk. Toivotaan, että esikoinen jättää päiväunet varhain välistä tai että kuopus nukkuu vaikka liinassa, kun ollaan tien päällä :)
 
Meillä tärkeimpänä hankintana uusi koti :D Kaksiossa meitä majailee jo nykyisellään kolme, joten toisen lapsen syntyessä olisi ihan kohtuullista saada esikoiselle unirauha omassa huoneessa. Tämä "pienen" hankinnan lisäksi olen jo vakaasti päättänyt seuraavista:

- Sähkökäyttöinen rintapumppu - sitä käsipumpun nylpyttämistä en meinaa enää jaksaa!
- Vauvan unipesä - josko tämä toinen nukkuisi vähän paremmin...
- Toinen Stokken syöttötuoli ja siihen Newborn Set - pikkuinen voisi viihtyä paremmin muun perheen tasolla ruoka-aikaan
- Kunnollinen imetystyynyt - edellisellä kierroksella oli sellainen hassu luttero.

Yritetään varmaan sisulla pärjätä ilman sisarusrattaita, kun ikäeroksi tullee 2v2kk. Toivotaan, että esikoinen jättää päiväunet varhain välistä tai että kuopus nukkuu vaikka liinassa, kun ollaan tien päällä :)

Meillä on ihan sama ostoslista. Meille kylläki tuplat pakolliset kun on niin pieni ikäero. :)
 
Hmm, aika paljon kaikkea jo löytyy esikoisen jäljiltä. Vaatteiden kanssa tulee kyllä ongelma jos uusi tulokas onkin poika :p Joka tapauksessa kyllä jotain vaatteita tarvii ja haluankin ostaa.

Äkkiseltään tulee mieleen ostoslistalle turvakaukalo ja jalusta. Viimeksi saatiin mun siskolta Recaron Young profi plus, josta en oikein tykännyt, kun oli niin hankala laittaa jalustaan. Se on annettu eteenpäin ja luulen että kallistutaan joko Britaxiin tai Maxi-Cosiin.

Toinen iso asia listalla on vaunut. Meillä on nyt vaan Cybexin Balios M-rattaat. Niihin saa kyllä kopan, mutta haluaisin kyllä sellaiset joilla pärjää kunnolla lumessakin. En oo vielä ihan varma tarvitaanko tuplat vai pärjättäiskö normaaleilla ja seisomalaudalla. Esikoinen on kuitenkin sitten jo 3v. Onneksi on vielä paljon aikaa pohtia tätä :D
 
Meillä isoimpia hankintoja tulee olemaan varmaan turvakaukalo ja jalusta sekä sisarusrattaat. Lisäksi haluaisin unipesän ja jonkinlaisen vauvalle sopivan kantorepun ja/tai -liinan. Vaatteita, harsoja jne. löytyy jonkin verran esikoisen jäljiltä, tosin jotain uuttakin olisi kiva hankkia. :)

Mitkähän vierekkäin istuttavat sisarusrattaat olisivat tukevat ja hyvät, mutta kuitenkin mahd. kapeat, jotta mahtuisivat ahtaaseen hissiin ja pieneen autoon?
 
Kantoreppu olisi kyllä ihana. Fiksu keksintö. Minkäköhän ikäiseksi siinä voi vauvaa kanniskella. Ja se kantoliina on ilmeisesti tarkoitettu ihan pikkuisille? Nimimerkillä Tietämätön :)
 
Meillä on Manduga, käytettynä ostin kun sitä voi pestä pyykkikoneessa. Pääsiäisenä viimeksi meijän kaks vuotiasta siinä kannoin kun metsäretkellä oltiin. Hyvin sai päikkärit siinä nukuttua. Oon käyttänyt sitä aina tosi pienestä asti, ehkä kuitenkin yli kuukauden ikäisillä jos oikein muistan.

Meillä ei paljoa hankintoja tarvita. Auto on seittämän paikkaen joka on nyt kyllä korjauksessa, se on ollut jo ennen kuopusta. Kotonakin on hyvin tilaa vielä vaikka useammalle. Kaikki vauvan tarvikkeet (pinnasänky, patja, peitot, petari, turvakaukalo+telakka, kaukalonlämpöpussi, lelukaari, hoitoalusta, vaunuihin koppa ja vaatteita tyttö ja poika vauvalle) hyvin pakattuna tuolla kaapissa. Onneksi oon säästänyt talvivauvan toppahaalarin, vaikka olisi kyllä tehnyt mieli myydä kaikkea tuota jo eteenpäin. Rattaat tosiaan kans on.

Eli haaveilen välillä hankkivani jotain uutta lisää, mutta olen myös sitä mieltä että vauvan kanssa selviää oikeasti aika vähälläkin. Sitteri on jäänyt aina hommaamatta (siitä baby born sitteristä olen haaveillut) kun ovat viihtyneet lelukaaren alla leikkimatolla. Meillä on sellanen Fischer Price kolmijalkainen lelukaari, joka on tosi hyvä.

Meillä on myös ollut Troll- vauvan kehto ja sellaisen kyllä haluaisin nyt myös, kun sen saa niin kivasti meijän oman patjan korkeudelle.
 
Meillä isoimpia hankintoja tulee olemaan varmaan turvakaukalo ja jalusta sekä sisarusrattaat. Lisäksi haluaisin unipesän ja jonkinlaisen vauvalle sopivan kantorepun ja/tai -liinan. Vaatteita, harsoja jne. löytyy jonkin verran esikoisen jäljiltä, tosin jotain uuttakin olisi kiva hankkia. :)

Mitkähän vierekkäin istuttavat sisarusrattaat olisivat tukevat ja hyvät, mutta kuitenkin mahd. kapeat, jotta mahtuisivat ahtaaseen hissiin ja pieneen autoon?

Kapeimmat vierekkäin istuttavat on Mountain Buggy Duetit. Ne on vaan 63 cm leveydeltään eli ei paljoa normiyhdistelmiä leveämmät. On muutenkin laadukkaat. :)
 
Mä keskityn olennaiseen: kävin katselemassa vauvakirjoja eilen :D. Meillähän ei siis ole mitään tavaroita ja tarvikkeita vielä, ajateltiin sitten alkaa todenteolla miettiä jos ultrassa on kaikki kunnossa.
 
Mä luulen et meille tarvitaan vaan pikkuinen talvihaalari. Ja olen miettinyt vauvan pesää ja imetystyynyä, mutta ne varmaan hankitaan marraskuussa tms..

Kaikki muu on esikoiselta jäljellä, kun tiedettiin että lisää lapsia kuitenkin yritetään saada.. tietty jos tulee tyttö ni nykyiset on aika poikamaisia, mut eipä ne pienellä niin haittaa. Ja jos on pikkuinen, niin sitten syntymän jälkeen täytyy haalia kokoa 50, koska nykyisen jäljiltä niitä ei taida olla ku muutama (käyttämätön..).

Sisarusrattaita oon miettiny, mutta katotaan.. poika sit 2v 7kk niin en tiä haluuks olla enää vaunuissa. Ja manduca multa löytyy et voin pitää vauvaa siinä ja poikaa vaunuissa. Onneksi on yhdistelmät niin voi vaihtaa kopan aina tarvittaessa.
 
Kantoreppu olisi kyllä ihana. Fiksu keksintö. Minkäköhän ikäiseksi siinä voi vauvaa kanniskella. Ja se kantoliina on ilmeisesti tarkoitettu ihan pikkuisille? Nimimerkillä Tietämätön :)

On eri merkkisiä kantoreppuja. Toisiin tarvitsee vauvatuen vastasyntyneelle ja toisissa se on sisäänrakennettuna. Esimerkiksi Tula-reppuun tarvitsee vauvatuen erikseen ja Manducaan ei :)

Kantoliinoja on paljon erilaisia. Eri kudonnoilla ja eri materiaaleista. Toisilla liinoilla pärjää vauvasta ''vaariin'' ja toiset on enemmän pikku vauvoille ja toiset jo taaperoille. Kannoin enne plussaa vielä esikoista liinassa, vaikka hän on jo 15kg. Raskaanakin voi kantaa, jos tuntuu vain hyvältä. Mulla vaan noi nivelet ja paikat löystyy tosi aikaisin, niiin olen suurempia kantamisia vältellyt.

Kannattaa lueskella kantoliinayhdistyksen materiaaleja: http://kantoliinayhdistys.fi/

Aloittelijalle sopii parhaiten liinoista 6 koon täysin puuvillainen liina, jossa on raitoja tai liukuväri, että tietää mikä reuna on mikäkin :) Kantoliinatapaamisissa kannattaa käydä hypistelemässä ja saamassa oppia. Kantoliinayhdisyksellä on myös tukihenkilöitä, jotka voi kutsua kotiinsa tai tavata jossain. Heillä on harjoitusnukkeja, joilla voi harjoitella jo ennen vauvan syntymään :)
 
Ja trikoinen kantoliina on tosi hyvä ihan alkuun. Se on helppo sitoa, kun on vain se yksi sidonta missä on turvallista kantaa, materiaali antaa hutaistun sidonnan anteeksi ja niitä saa edullisesti käytettynä :) Niissä riittää tukevuus ikäväkyllä vaan johonkin 6-8kg asti, että aika nopeaan kannattaa hommata kudottu liina kun trikooliinalla lähtee homma sujumaan :)
 
Takaisin
Top