Hankinnat

Kirpparit on niin aarreaittoja. Ennen raskauttakin oisin niin halunnut ostaa vaikka mitä mut oon malttanut mieleni.. ehkä tänään vois käydä katseleen :wink
 
Meillä kerettiin käyttää kokoa 50 jopa viikon :D Harmitti kyllä ettei kerenny pitää ees kaikkia vaatteita mitä olin hankkinut. Oli aluks ennakkoon syntymisen riski mut sit päätti poika viihtyy masussa ihan loppuun asti ja syntyessään oli jo 53cm pitkä et aika nopeesti siirryttiin 56 kokoon :)
 
On kyllä vaikeeta päättää mitkä sisarusvaunut hankitaan, onko muilla hankinnassa? Aattelin torin kautta katella kun nyt osais päättää et millaset. Oon kyllä vahvasti sitä mieltä ettei hankita semmosia mitkä on vierekkäin hirveen vaikee niillä käydä joissain kaupoissa.
 
Meillä esikko syntyi 36 viikolla, niin 50 mene yllättävän pitkään. Seuraavat koot meni sitten pois jo tyyliin viikossa parissa kun tuo lähti kasvamaan ihan hirmuista vauhtia. Esikolla meillä ei juuri mitään 50 koon vaatteita ollut, niin siksi ostin niitä nyt pari lisää. Itse synnyin 43 viikolla ja 53 cm pitkänä ja kuulemma suurin osa 50 kokoisista ei vaan mahtunut päälle. Siitä sain sitten esikoisen kanssa päähän, että varmaan omakin syntyy myöhäsillä viikoilla ja on iso. Meille sitten tupsahti tuollainen 49cm ja alle 3kg pikku prinsessa :Heartred
 
Meillä poika oli 54cm syntyessään niin kotiin tullessa oli 50 body päällä, muuten suoraan kokoon 56.. eli välttämättä niitä minivaatteita ei kannata kauheesti haalia.. muutama mulla tietty oli varmuudeksi.
 
Mua neuvola pelotteli isolla vauvalla, joten olin varma että esikoinen on joku jättiläisvauva, en ostanut etukäteen kovin montaa 50 vaatetta. Mutta poika päätti syntyä rv 38 ja oli 48cm pitkä. Joutu mies sitten hakemaan kaupasta muutamat 50 vaatteet lisää :D

Sisarusvaunut pitäis meijänkin varmasti hommaa. Torista varmaan yritän niitä katsoa jos löytyis jotkut hyvät. Harmittaa kyllä luopua tuosta Teutonian yhdistelmävaunusta :sad001
 
Sydänkäpynen ootko miettiny mitä vaunuja? Mä oon katellu emmaljungan double viking ja bugaboon donkeyja. Meillä on varmaa auton vaihtoki edessä vaikka vuosi sitte vaihdettii. :D Ei mahdu 2 istuinta niin että mies mahtuis ajamaan. :D
 
Enska, vielä en oo ehtiny tutustuu noihin vaihtoehtoihin. Jos menee niinku esikoisen aikaan niin hankin vaunut viime tipassa :D Ei vaan kai se on viimeistään syksyn koittaessa ihan toden teolla alettava niitä metsästää.

Eipä oo tullu mieleen tuo auto juttu. Täytyy muuten koklaa meilläkin että mahtuuko autoon myös kuskin puolelle istuin.
 
Mä olin miettiny Britax Smile rattaita vaihtoehtona mut lapsimessuil pääs niit kokeilee ni on ne liian kookkaat meille!
Meil on aika pieni auto, istuimet menee varmasti mut rattaissa ei varmaa kauheesti valinnanvaraa oo tai sit vaihtuu auto :p
 
Me ei olla paljoa mietitty vielä rattaita ja kaukaloita, pitäs päästä kokeilee ja testailee jonnekin. :) Mutta kiire ei ole vielä - onneksi. Tiietään kuitenkin, että ongelmia meillä tulee olemaan noita pähkäillessä, sillä pitäs löytää sellaset rattaat mitkä mahtuisivat takakonttiin kahden koiran kanssa. :woot: Koirilla on siis häkki, joka vie puolet takakontista... Vaikuttaa jo nyt toivottomalta, mut pitää joku ratkaisu keksiä ja löytää. Onneks meidän nykyisen auton takakontti ei oo mistään pienimmästä päästä kuitenkaan. Mies on katellu jo isompaa autoa, mutta ite en lämpee ajatukselle, koska se tarkoittais lisää rahanmenoa! Onneks on vielä paljon aikaa miettiä mitä tehään! :p
 
Aika hyvin meillä onneks on esikoisesta tavaraa jäljellä, et en kaikkea kerenny myymään ja hävittämään.
Vaunuasiaa aattelin ehkä ratkaista niin, et hankkisin vaan seisomalaudan noihin meidän brio smileihin. Ne on muuten ollu hyvät ja tykätyt ja pienessä kämpässä/ahtaissa tilossa ollu meille oikein sopivat. Kovin paljoo ei varmaan lapsien kaa kuitenkaan ulkoilla et sen ajan esikoinen varmaan jaksas seistä jo siinä... Ja vauvan kaa voisin käydä aamulenkin sillä aikaa, kun esikoinen ois päiväkodissa... Tai hommais jotkut halpis matkarattaat, jos reissuun tms. Lähtis. Vaunuissa meillä pehmeä kantokoppa ettei ole kovaa ollenkaan. Se ollut tosi kätevä, kun voinut kantaa nukkuvaa vauvaa sisälle suoraan vaunuista olohuoneeseen ja toimi meillä hyvin unipesänä ja matkasänkynä ensimmäiset kuukaudet! Ja nyt menee pieneen tilaan varastossa :)

Tarpeellisia tavaroita meille ollu vaunujen lisäksi :
-pinnasänky (laskettava laita hyvä tässä taaperoiässä, kun ei näin lyhyenä ole hankaluuksia laittaa lasta unille jne. esikoiselle varmaan hommataan sit juniorisänky niin ei tarvita kahta)
-sitteri (ihan joku perusmalli, aiemmin oli baby björn mut ei meillä siinä viihdytty tai ei se ollu niin vau kuin mitä kehutaan ja ehdin jo myydä pois)
-koliikkikeinu, jos vauva yhtään on itkuherkkä eikä nuku muualla kuin sylissä. (Oli pelastus, kun tämä 2kk iässä tajuttiin hommata, nyt jo myyty pois)
-hoitotaso kovallapohjalla pinnasängyn/pöydän päälle. Ahtaassa asunnossa säästi tilaa ja on vieläkin lattialla käytössä
-turvakaukalo, jonka saa kiinnitettyä vaunuihin (brio primo isofixillä, ostettava tää uudestaan kirppikseltä jos samat vaunut päädytään pitämään..)
-rintapumppu (pumppasin maidot vauvalle 11kk ikään saakka, kun maitoa tuli reilusti eikä rinta kelvannu)
-maidonkerääjät (ihan supertarpeelliset, kun maitoa vuoti imettäessä/pumpatessa yhtä aikaa molemmista rinnoista suihkuamalla)
-leikkimatto (esikoisen vanha tallessa)
-doppler (mielenrauhaa raskausaikaan, kun pystyi tarvittaessa kuuntelemaan sykkeitä silloin, kun ei vielä liikkeitä tuntunut)
 
Tarpeettomia hankintoja meille oli manduca. En osannu siinä kantaa eikä poika viihtyny. Mulla ei vissiin oo tarpeeks voimia kantaa enää ees siinä, kun selkä kipeytyy heti :D tän varmasti myyn kohta, kun vaan jaksaa laittaa myyntiin.
Leluja (pehmoleluja tulee helposti liikaa lahjana) ei kannata hankkia liikaa tai uutena vaan kirppiksiltä saa lähes käyttämättömiä vauvaleluja, kun ei nää niillä juuri kauaa leiki tai saa rikki. Purulelutkaan ei oo ollu niin kovassa käytössä ja suosittuja kuin mitä kaikki antoi ymmärtää, onneks en hamstrannu :D

Ei meille varmaan ton manducan lisäks muita täysin huteja tullu kuin muutamassa vaatteessa, mitkä oli liian epäkäytännöllisiä ja hankalia pukea, et jäi käyttämättä. Tai olivat väärään aikaa sopivia (kesäbodyt keväällä, farkkutakki talvella tms.) tai väärän mallisia vauvan ruumiinrakenteelle (olikin pullukka masu:D).
 
Munkin tekis mieli käydä ostamassa jo kaikkia ihania vauvanvaatteita yms. Mut ehkä mä odotan ensiks et kaikki on ok :)
 
Meille turhin hankita oli pinnasänky :hilarious: saa nähä tarviiko tämä tulokas sitä :shy: ja harsoja monet sano että tarvii paljon ja ostin kauheesti, mutta ei tarvittu juuri mihinkään kun ei poika koskaan puklannut. :joyful:
 
Mä en vielä ole uskaltanut ostaa tai edes katsella kauheesti mitään. Ylihuomenna on varhaisultra, jos siellä on kaikki hyvin niin varmaan siinä vaiheessa jotain vois jo ruveta katselemaan. Ja ekan kolmanneksen jälkeen varmaan katoaa tolkku kokonaan :D.
 
Meille turhin hankita oli pinnasänky :hilarious: saa nähä tarviiko tämä tulokas sitä :shy: ja harsoja monet sano että tarvii paljon ja ostin kauheesti, mutta ei tarvittu juuri mihinkään kun ei poika koskaan puklannut. :joyful:
Meilläkään ei pahemmin harsoja tarvittu, ei siinä mittakaavassa mitä kaikki touhotti.

Siispä kannattaa aluksi hankkia kaikkea maltilla, katsoa sopiiko ja tarviiko jotain. Aina saa ostettua lisää jos tarvitsee. Vauva ei kuitenkaan heti kotiuduttuaan paljoa tilpehööriä tarvitse, eli vaikkapa leikkimatotkin ja muut ehtii hommata vähän myöhemmin jos ei ole aiemmin saanut hommattua.
 
Iskallt, oon samaa mieltä. Kannattaa maltilla ostella eikä liikaa kuunnella muiden neuvoja. Sitten kun se vauva on siinä, niin silloin kirkastuu kyllä itselle mitä tarvitsee ja mitä ei :) ja mä oon myös paljon saanu tutuilta tavaraa nyt esikoisen syntymän jälkeen kun tulee jostain puheeksi niin usein joku huomaa et hei meillä olis tollanen nurkassa pölyttymässä.
 
Takaisin
Top