Hankinnat

Kiitti vastauksista :) hyvä tietää ettei oo huono tuleva äiti jos ei pese 90 astees vauvan vaatteita :D pesen nyt ekan kerran ne siinä astees mis suositellaan. Jatkossa sit 30-40 miten omatki vaatteet. Ainoostaan pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Kakkavaatteet sit 60 astees jos pesulämpötila sallii :p

Kestääkö kestovaipat 60 asteen pesun? Ei ollu mitää lippulappui kirppareilta ostetuissa.

Kestot pesen aina 60 asteessa. Meilläkin sellanen ekopesukone, niin ei edes ole keittopesu vaihtoehtona. Kestoissa pitää käyttää sellasta pesuainetta missä saippuapitoisuus on tosi pieni. Huuhteluaineita ei saa käyttää. Joissakin ohjeissa suositellaan ajoittain etikkapesua eli pieni liraus etikkaa huuhteluainelokeroon, mut joissain ohjeissa taas sanotaa ettei etikkaaka saa käyttää. Se lyhentää PUL-kalvon kestävyyttä. Mä oon silti käyttäny aina etikkapesua silloin, ku tuntuu et vaipat normipesun jälkee haisee. Mä oon pessy ihan pesupähkinöillä ja lisäks sappisaippua ollu käytössä kakkatahroihin. Villakestot oon pessy käsipyykillä villanpesuaineella ja lanolinoinu ne aina tarpeen mukaan.

Mä pesen muuten pyykit aina tarpeen mukaan joko 40 tai 60 asteessa. Tietty herkät materiaalit aina tossa pienemmässä lämpötilassa. Villapyykit pesen alakerran pesutuvassa, kun omassa koneessa on typersti 20 asteen pesuohjelma villapyykille enkä mä usko että se oikeasti puhdistaa mitään :( Kolmenkympin lämpötilaa tohon laitteeseen ei edes saa. Haaveilen jo paremmasta koneesta, ehkä se sit jossain vaiheessa meille hankitaan.

Kestot pesen aina 60 asteessa. Meilläkin sellanen ekopesukone, niin ei edes ole keittopesu vaihtoehtona. Kestoissa pitää käyttää sellasta pesuainetta missä saippuapitoisuus on tosi pieni. Huuhteluaineita ei saa käyttää. Joissakin ohjeissa suositellaan ajoittain etikkapesua eli pieni liraus etikkaa huuhteluainelokeroon, mut joissain ohjeissa taas sanotaa ettei etikkaaka saa käyttää. Se lyhentää PUL-kalvon kestävyyttä. Mä oon silti käyttäny aina etikkapesua silloin, ku tuntuu et vaipat normipesun jälkee haisee. Mä oon pessy ihan pesupähkinöillä ja lisäks sappisaippua ollu käytössä kakkatahroihin. Villakestot oon pessy käsipyykillä villanpesuaineella ja lanolinoinu ne aina tarpeen mukaan.

Mä pesen muuten pyykit aina tarpeen mukaan joko 40 tai 60 asteessa. Tietty herkät materiaalit aina tossa pienemmässä lämpötilassa. Villapyykit pesen alakerran pesutuvassa, kun omassa koneessa on typersti 20 asteen pesuohjelma villapyykille enkä mä usko että se oikeasti puhdistaa mitään :( Kolmenkympin lämpötilaa tohon laitteeseen ei edes saa. Haaveilen jo paremmasta koneesta, ehkä se sit jossain vaiheessa meille hankitaan.

Nonii tulipas opittuu uutta :D ööö pesupähkinät? Kuullu mut en edelleekää tiiä mitä on. Lanolinoinu?? Tiiän et lanoliini villan omaa rasvaa, mutta mitä toi tarkoittaa? :D etikkaa ja ruokasoodaa en oo koskaa kokeillu vaik niistäki lukenu..jotenki laiska enkä oo uskaltanu kokeilla :/ käytän nykyään omon sensitivee, sopinu mun iholle. Sappisaippuuaa tai villan/silkin pesuainetta silkille ja villalle kun pesen käsin. Huuhteluaineet iha turhaa rahastusta, niit en oo käyttäny ikinä ja tuhoo vaa elastaanin vaatteista. Tykkään muutenki enemmän kovemmista pyyhkeistä ja lakanoista :P

Nonii tulipas opittuu uutta :D ööö pesupähkinät? Kuullu mut en edelleekää tiiä mitä on. Lanolinoinu?? Tiiän et lanoliini villan omaa rasvaa, mutta mitä toi tarkoittaa? :D etikkaa ja ruokasoodaa en oo koskaa kokeillu vaik niistäki lukenu..jotenki laiska enkä oo uskaltanu kokeilla :/ käytän nykyään omon sensitivee, sopinu mun iholle. Sappisaippuuaa tai villan/silkin pesuainetta silkille ja villalle kun pesen käsin. Huuhteluaineet iha turhaa rahastusta, niit en oo käyttäny ikinä ja tuhoo vaa elastaanin vaatteista. Tykkään muutenki enemmän kovemmista pyyhkeistä ja lakanoista :p

https://webshop.ruskovilla.fi/product/85 tota oon käyttäny lanolinoimiseen. Se siis palauttaa sitä villan rasvaa villavaipalle tai muulle sellaselle villatuotteelle joka on tehty (oisko se sana ollu kiertämätön villalanka) . Se lanoliini vaikuttaa nois vaipois niin että se pitää kosteuden poissa iholta ja ei kastu ihan läpimäräks vaippa heti; se on vähän niin kuin luonnollinen versio PUL-kalvosta.

Mä en oo vuosii ite käyttäny perus pyykinpesuaineita, ku alko jotenkin ne tuoksuttomatkin haista nenään. Osa noista hajusteettomista normiaineista käy vallan hyvin myös kestoille, mut itellä ei niistä ole kestojen kanssa kokemusta. Pesupähkinöillä pestessä se pyykki "haisee" hassulta märkänä, mutta se ominaishaju sit kuivuessa haihtuu. Jotkut miehen oikee hikiset vanhat paidat ei lähde noilla puhtaaks, mut silloin oon lisänny kans sitä etikkaa ni on ollu hajutonta. Etikkakin saattaa vaatteessa haista märkänä, mut ei enää kuivana. http://www.siivous.info/pyykinpesu/pesupahkinat-kaytto tossa linkissä on aika hyvin selitetty mitä e pähkinät oikeesti on ja miksi ne toimii pesevästi. Yks vika nois pesupähkinöissä on, ne ajan kanssa kellastuttaa valkoset värit, joten suositellaan silloin tällöin käyttää valkopyykille valkasevaa pesuainetta. Mä en kyl oo niin tehny, ku en oo saanu aikaseks vartavasten ostettua valkopyykille pesuainetta ( ja lisäks pelkään et sellaset vaatteet joissa on myös kuvioita valkosel pohjal menettäis väriään :oops: )

Mä käytän kanssa ihan sellasta kirjopyykille tarkotettua pesuainetta, jota voi käyttää myös valkopyykille. En jaksa vaivaantua hankkimaan erikseen valkopyykille omaa purkkia. :p

Kiitos Bettie info paketista! :) mä tiiän et olisin liian laiska tollaseen :D mut tota lanoliini juttuu täytyy tutkii viel jos sitä sit tarttee jos meidän osakestoilu tulis onnistuu :p

Täällä kans vaatteet menee kaikki 40 asteessa hajusteettomilla nestemäisillä (paitsi kakkavaatteet 60), pyyhkeet ja lakanat 60 hajusteettomalla pulverilla. Villaiset olen pessyt käsin tai koneen villaohjelmalla ja heitän kaikki aina lanoliiniin (myös ne joissa on vähä sekoitettu polyamidia tai muuta villan sekaan), kun se pehmentää karheaa pintaa eikä kutise niin paljoa sitten. kestovaipat kun oli käytös niin pesin kaikki pulverilla ja lorautin etikkatilkan huuhteluainelokeroon. 90 astetta oon käyttäny vaan koneen puhdistukseen.

Meillä muksujen vaatteet erikseen, koska pesen kaiken 60 asteessa. Mun ja ukon taasen 30 tai 40. Lakanat, pyyhkeet jne 60. Pesuaine vaihtelee, huuhteluainetta en käytä.

Hei kaikki jotka kaipaatte vartalotyynyä!!

Huomasin et Lidlissä ens ma 28.8. niitä taas myytävänä 13€.

Nonni just hain tänää postista ison doomo tyynyn :D vähä kirpas hinta vaik oliki vähän alennuksessa..84e. Toivotaa et olis hyvä :) nimittäin saatu kahiseva emma tyyny ei oo niin kiva ja mukava :D

Mulla on se vanhempi versio, ja se on tosi hyvä. Toi mikä Rusinallakin oli, oli kuulemma löysempi kuin se vuoden 2013 malli, joka itellä on.

Onneksi löytyy Te-Va Peite tuosta 5km päästä niin saa sieltä hakea tyynyjä. :)

Mä oon alkanu tykkää siitä doomoo buddystä! Aluks se tuntu kauheen isolta ja vähä jäykältä. Nyt se on jo vähä pehmentyny ni sen kaa on miellytävämpi nukkua :)

Pitää varmaa lisätäytettä sit ostaa, jos imettämiseen sitä meinaan käyttää.

Joku joskus mainitsi hyvistä imetysliiveistä joita kävin silloin netistä kattelemassa. Nyt etsin niitä, mutta en muista minkämerkkiset ne oli??? Muistaako joku mainostaneen :D

Minä ainakin olen kehunut Bravado body silk seamless -liivejä. Tosi mukavat päällä.

Kiva ku eilen kävin hyvän kamun kans h&m:ssä kattoon yhelle mun kaverille vauvalahjaa, ni mun kamu kysy et mitä me tarvittas vauvalle sit. Totesin et jonku haalarin tms ny ainaki. Siinä oli sellasia toppapukuja missä ei oo lahkeita, vasn niinkuin pussi. Hän osti sen meille. Jee. :)

Kiva ku eilen kävin hyvän kamun kans h&m:ssä kattoon yhelle mun kaverille vauvalahjaa, ni mun kamu kysy et mitä me tarvittas vauvalle sit. Totesin et jonku haalarin tms ny ainaki. Siinä oli sellasia toppapukuja missä ei oo lahkeita, vasn niinkuin pussi. Hän osti sen meille. Jee. :)

Toi toppapussukkahaalari on tosi hyvä. Paljon helpompi saada päälle pienelle vauvalle kuin perushaalari :) Kätevä just vaunuihin, ja osassa noista on myös aukot 5-pistevöitä varten, niin pystyy kaukalossakin käyttämään.

Toi toppapussukkahaalari on tosi hyvä. Paljon helpompi saada päälle pienelle vauvalle kuin perushaalari :) Kätevä just vaunuihin, ja osassa noista on myös aukot 5-pistevöitä varten, niin pystyy kaukalossakin käyttämään.

Tossa ei sitä aukkoa ollu, mut sen verran vähä liikutaan autolla et ei haittaa. Laitan ohuemman haalarin sit autoon ja tarvittaessa peittoa päälle.

Takaisin