Hankinnat

Kertokaas te kokeneemmat.

Mulla siis esikoinen 2v painaa nyt 14kg, vauvan syntyessä hän on n 2,5v. Ja painoa ehkä lähemmäs 15kg.

Jos ostetaan sisarusrattaat, niin mitkä?? Kalliita emme osta. Mutta kaikissa sisarusrattaissa (ja muissakin..) mitä oon katellu on painoraja 15kg... siis keijuillekko ne on tarkoitettu?!?! Mun poika ei oo todellakaan lihava, vaan pitkä poika ikäisekseen ja siten painoakin hiljalleen tullut.

Mäki olin aina noita juttuja vastaan. Vihasin vaaleanpunasta yms. Kunnes sain kuulla että tyttö tulee! Ruvennu eksyy vaal.pun myös omien tavaroitten joukkoo mm puhelimesta lähtien. :D

Haha! Ihan sama juttu täällä! "Minähän en mitään possunpinkkiä meidän tytölle..." :D

Meiä tyttö 1w ja vähä päälle 12kg :D raja paukkuu vastaan ku siihe lisää 3kg vauvan :D

Sisarusrattaissa se painoraja on 15kg per lapsi :) Eli yhteensä 30kg. Tosin mun mielestä ei oo ihan niin tarkkaa vaikka se vähän ylittyiskin.

Koetaanko se niin että yht 30kg.. vai että periaatteesa per istuin kestää 15kg. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan?

Jos yht 30kg, eli kesto on rungon kesto, ei ns istuimen kesto niin sittenhän tietty voi hankkia ns mitkä vaan, koska vauva painaa ehkä max sen 4kg, eli mennään alle 20kg yht..

Muistan ku käytiin ostamassa pojalle matkarattaita ja ihmettelin sitä 15kg painorajaa, niin myyjä totes mulle et ennen raja oli 18kg, eikä vaunut ole muuttuneet ollenkaan. Mutta hänen pitää sanoa 15kg.

No mä en oikeesti tiedä mikä se varsinai painoraja on, onko se rungolle vai istuimelle. Mut aina näkee että kyllä niissä painavempiakin kuljetetaan, joten en oo nähny ongelmaa. Kait siinä on se idea, ettei enää mitään 6-vuotiaita niissä työnnellä, pitäs varmaa ottaa selvää joltain valmistajalta et mikä se pointti on.

Kertokaas te kokeneemmat.

Mulla siis esikoinen 2v painaa nyt 14kg, vauvan syntyessä hän on n 2,5v. Ja painoa ehkä lähemmäs 15kg.

Jos ostetaan sisarusrattaat, niin mitkä?? Kalliita emme osta. Mutta kaikissa sisarusrattaissa (ja muissakin..) mitä oon katellu on painoraja 15kg... siis keijuillekko ne on tarkoitettu?!?! Mun poika ei oo todellakaan lihava, vaan pitkä poika ikäisekseen ja siten painoakin hiljalleen tullut.

Mun mielestä bugaboo donkeyssa on 17kg raja. On meidän hankintalistalla. On hintavat 900e käytettynä mut kaikki kovasti väittää että hintansa veroset. Mountain buggy duet on jollyroomissa( ? ) 400-500e. Jo torissa on tosi monet käytettynä.

• Tykkään
Reaktiot: TK
Ensisynnyttäjänä tässä mietin, tai itse asiassa isä suunniteli jo hankintoja mitä pitää aikanaan tehdä. Mutta mitä kaikkea sitä pitääkään humioida! Äitiyspakkauksen aion ottaa, mitään kun ei ole ennestään.

Täällä on hyviä keskusteluja, mutta itse vielä pihalla, kuin lumiukko merkeistä ja malleista ilman kokemusta :) Te joilla vauvoista onkin jo kokemusta, heittäkääpä listaa missä on yleisimmät hankinnat mitä kannattaa tehdä tai miettiä ;) ? Kiitos jo etukäteen, voi alkaa itsekin silmäileen pikkuhiljaa. Isä olikin jo katselut eri mekanismeilla rattaita -älkää kysykö millaisia, ei mitn hajua.

Aurinkoista päivän jatkoa joulukuun odottajille:happy:

Tiutti

Semmoisia kaikkein oleellisimpia, riippuen nyt toki onko autoa, jne:
- vaunut (Voi olla halvempaa hankkia kerralla semmoiset mitkä toimivat ekana vaunuina myöhemmin rattaina, eli se istuinosa vaan vaihdetaan) Halvatkin voivat olla hyvät, ja kirppiksiltäkin saa hyviä
- Autoon kaukalo, myöhemmin istuin. (En uskaltaisi käytettynät ostaa, jotta ei varmasti ole ollut kolareissa mukana ja on oikeasti ehjä, joltain tutulta kyllä uskaltaisin.)
- Häkkisänky (joillakin nukkuu vieressä ja ne on hankkinut semmosen "kaukalon" en tiiä mikä se on, koin itse turhaksi)
- Syöttötuoli (tule käyttöön vasta n.6kk iässä)

Myöhemmin sitä sitten huomaa mitä oikeasi tarvitsee.

Tuo on tosi vaikeeta ensisynnyttäjille et mitä ostaa.. kaupat on pullollaan kamaa joista on 90% ns turhia. Tai ei ainakaan pakollisia.
Mulla onneks on kavereilla ni paljo lapsia et on pystyny seuraamaan mitä oikeesti tarvii ja mitä ei.
Tosiaan ns pakollisia on :

paikka missä lapsi nukkuu - monilla alussa äitiyspakkauslaatikossa, ja se antaa aikaa miettiä millanen sänky oikeesti ois hyvä.. mua harmittaa et ostin about halvimman mahdollisimman sängyn enkä sellaista mistä saa reunan alas. Nyt kokeneena voin suositella sellaista..

Vaunut.
Riippuu missä asuu, missä liikkuu yms millaset kannattaa hankkia. Jos on auto, kannattaa kokeilla että mahtuvat varmasti kyytiin.. ja tietty eri summilla saa erilaisia vaunuja. Mulla makso yhdistelmävaunut 400€ (ovh 800€) ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei ole mitään ns merkkiä vaan tilattiin kivat netistä sokkona.

Autonistuin.
Meillä ne tuli vaunupakkauksen mukana, mutta koska silloin meillä ei ollut autoa, niin emme panostaneet mihinkään testivoittajiin tms.. muutaman kerran tuli käytettyä ja hyvin toimi.

Mitähän muuta. Varmuudeksi muutama tutti, tuttipullo, vaippoja ja vähä vaatteita. Niillä pääsee alkuun. Sit voi hiljalleen ostaa lisää ku näkee mitä tarvis.

Mielellään vältänkin alkuun ns turhat hankinnat ja annan käytännön näyttää mitä tarvitsee. Mutta ne ns välttämättömät. Auto on, mutta varmaan suunnitellaan lähempänä meneekö vaihtoon, kun mukana matkustaa koirakin ajoittain. Taisi isä mainitakin, että joitain sellaisia muunneltavia kärryjä olikin katsellut. Hyvä tietää, että niissäkin on tuo autokoppa mahdollisuus joissain, sehän olisi kätevä. Kärrytellään varmaan paljon koiran vuoksi, eli niihin ainakin haluan panostaa :) mies on myös aika pitkä, eli säätö mahdollisuus oltava.

Hyvä huomio, että ehkä sänkyä ei heti aluun tarvitse laittaa vaan ajan kanssa katsoa sopiva, kun vauva syntynyt. Huomioitavaa siis reuna alas mahdollisuus -kiitos!

Mä olin viimeksi ostanut kaikki maailman talkit ja rasvat ja voiteet.. en kertaakaan oo niitä tän 2 vuoden aikana tarvinnut :shifty: ja libero laukusta tuli vielä lisää :hilarious: paljon voi ostaa kun näkee mille tarvis.

Bettie: noi ois kyl makeet, mut meille liian kalliit...
Pitää yrittää kaivella nettiä. Onneks on aikaa vielä.
Meille riittäs vaikka ns matkarattaatki, jos vain siihen sais kopan laitettua. Ne ois kapeammat tääl helsingin busseissa yms. Ja me matkustellaan jonku verran et silleeki ois näppärämmät.

Meillä esikoisella kovassa käytössä ensihetkistä alkaen oli just vaunut (muuntuivat rattaiksi myöhemmin) ja vaunun pyöriin kiinni saatu autokaukalo. Ihan paras systeemi!!! Kahdessa autossa oli telakat, niin saatiin kaukalo näppärästi molempiin autoihin. Samoin pinnasänky oli käytössä heti. Meidän tyttö ei nukkunut syliin vaan halusi oman rauhan. Äitiyspakkausta meillä ei ollutkaan, et ei ollut sitä vaihtoehtoa. Pienemmistä tavaroista harsot, tuttipullot, tuttipullon sterilointilaite esim olivat päivittäin käytössä, mutta ovat taas sellaisia, mitä jotku ei tarvitse ollenkaan. Me pärjättiin hyvin ilman hoitopöytää ja esim vaipparoskista... Etukäteen ei kannata kauheasti hankkia, mutta lastentarvikeliikkeet + muut kannattaa kyllä tsekata tarkasti läpi, että tietää mitä niiden hyllyiltä löytyy, sitte jos ja kun jotain tarvitsee. :)

Mä ostin kaikki suuremmat hankinnat torin kautta käytettynä kuten vaunut, kaukalon, telakan kaukaloon sekä torin kautta löysin ompelijan jolta tilasin unipesän. Syntymän jälkeen saatiin koliikkitapaus joten sit hankin trikoisen kantoliinan. Myöhemmin oon hankkinu vielä manduca kantorepun jossa nyt selässä kannan esikoista ja aion sit tätä toista kantaa pienestä pitäen jos vain viihtyy :) Unipesä oli meillä parhain hankinta jossa poika nukku 6kk saakka ja oli joka reissulla mukana.

Mä innostuin ja ostin jo hoitopöydän kun löysin kivan halvalla netistä :) meillä kun on aika iso kylppäri eikä pesukonetta niin se on muutenkin hyvä kun saa tavaroita mahtumaan ja se mahtuu altaan viereen.

Mitä jo synnyttäneet ootte mieltä, onko ihan itsemurhaa olla ilman pesukonetta? Meillä on tosi hyvä pesutupa ja kuivausrumpu ja ajateltiin ainakin koittaa pärjätä sillä jos mahdollista.
Kannattaako sit olla joku kantoliina tai turvakaukalo tai vastaava että vauvelin saa mukaan kun pitää päästä pyykkiä pesemään jos mies ei oo kotona..? :o

Mä olen nyt ihastunut noihin mountain buggy dueteihin :) Niissä on painoraja silleen että yhteensä ja yksittäisesti muistaakseni 17kg. Esikko nyt päälle 2v ja jotain 14-15kg. Ne on myös yhtä kapeet kuin meidän tän hetkiset vaunut vaikka niissä lapset tulee vierekkäin :) Eli mahtuu meidän hissiin!

Oon hyvinkin varma ettei toi esikoinen vielä kävele tarpeeksi nopeesti ja oikeaan suuntaan vauvan syntymän aikaan. Kun ei ole autoa ja liikkumiset hoituu vaunuilla pääasiassa, niin esikon pitää pysyä vauhdissa ja olla hyppimättä autojen alle jne

Mä innostuin ja ostin jo hoitopöydän kun löysin kivan halvalla netistä :) meillä kun on aika iso kylppäri eikä pesukonetta niin se on muutenkin hyvä kun saa tavaroita mahtumaan ja se mahtuu altaan viereen.

Mitä jo synnyttäneet ootte mieltä, onko ihan itsemurhaa olla ilman pesukonetta? Meillä on tosi hyvä pesutupa ja kuivausrumpu ja ajateltiin ainakin koittaa pärjätä sillä jos mahdollista.
Kannattaako sit olla joku kantoliina tai turvakaukalo tai vastaava että vauvelin saa mukaan kun pitää päästä pyykkiä pesemään jos mies ei oo kotona..? :eek:

Mä en lähtisi tohon, koska esikko oli niin paljon puklaava, että pyykkikone laulo vähintään kerran päivässä :grin Ja nyt hän on paljon sotkeva taapero. Vaikka nyt ei ihan joka päivä tarvii enää pyykkiä pestä, niin kyllä tota pyykkiä tulee ihan eri luokassa kuin mitä ennen lasta. Vauva/taapero sotkee jo mun vaatteita niin paljon että saa koko ajan olla pyykkäämässä. Ennen samoilla farkuilla ja paidalla saatto pärjätä vaikka viikonkin ilman mitään tahroja ja pyykkäämisen tarve tuli enemmänkin hiestä kuin mistään muusta. Nyt hyvällä tuurilla pääsen käyttämään samoja housuja 3 päivää putkeen... Ehkä mulla on vaan super sotkeva lapsi, mutta tälläistä meillä :grin

Berrynen:
Tuo pesukonejuttu on ihan yksilöllistä. Mä en ikäpäivänä suostuis elämään ilman, niin että käyttäisin taloyhtiön konetta - joku vamma mulla..
Mutta ei kaverilla esim ollu konetta ku lapsensa saivat. Veti nyrkkipyykillä/taloyhtiön koneessa, ja hyvin pärjäs.

Ja se tarve on kyl lapsestaki vähä kiinni et onko puklaileva tapaus että monta kertaa saa esim bodya vaihtaa päivässä vai ns siisti tapaus, jollanen oli meillä esikoinen. Saa nähdä millanen tämä uus on..

Takaisin