Hankinnat

Meillä on Oran Jovi air -yhdistelmävaunut. Halusin kulkupelin joka toimii täällä maastossa, kun asumme lähellä metsää hiekkatien varressa.
Plussaa on hyvät ilmakumirenkaat jotka toimivat säällä kuin säällä, vaunukopan kun nostaa pois saa rattaat, aisassa nivel jolla säätää korkeutta (heittoaisaa ei ole mutta en ole sellaista kaivannutkaan), helppo kasaus, varaosia helposti saatavilla Oran omilta sivuilta, kori alaosassa (toki kankainen), pienet taskut joihin voi laittaa jotain pikkutavaraa. Yksi miinus on se että vaununkopan ja korin välissä on sen verran vähän tilaa että täydempi kauppapussi ei mahu tunkematta koriin.

Matkarattaina on Britaxin B-agilet joihin olen hankkinut adapterit saadakseni kliksauttaa turvakaukalon kiinni. Turvakaukalo on Britax myös. Tykkäsin kun Britaxiin sai myös jotain varaosia, kuten eteen vaihdettavat pyörät (eli pienemmät liikkuvat pyörät voi vaihtaa kiinteisiin isoihin pyöriin jolloin maasto-ominaisuudet paremmat) ja muuta pientä kivaa. Vauvelin voi myöhemmin laittaa itse rattaisiin 5-pistevöihin, selkänoja menee melkein makuuasentoon, kuomussa lisäsäätö auringonpaisteelle, kurkistusluukku, kankaat saa aika pitkälle irti, pieni kori alhaalla (toki mitään isoa ei mene kun istuimen ja korin yläreunan väli matala) ja ainut miinus että pienemmälle ei ole jaloille mitään tukea olemassa. Kasaus on nopeaa ja helppoa ja rattaat vie paljon vähemmän tilaa kuin isot vaunut.
Autoon hankin turvavöillä kiinnitettävän telakan kun ei ole isofixiä. Helppo siihen laittaa kuin äheltää aina vöiden kanssa.

Tein meidän neidille silloin unipesän joka on ollut kätevä perhepedissä ja menee varmasti myös pinnasängyssä joka on vauvalle ensipaikkana varmasti vielä isokokoinen.

Muutoin tuli hankittua kasa puklurättejä, korvikkeita ja tuttipulloja (Aventin pullot osoittautuivat hyviksi) koska meillä pullovauvoja, yösiteitä jälkivuotoon (se äp:n paketti ei riittänyt itelleni ku vuoto kesti 6 vkoa), hajusteettomat pesuaineet pyykkiin (toki muutoinkin käytössä), pieni toppahaalari tulokkaalle koska vauva hukkuu äp:n haalariin... Nämä nyt ekana tuli mieleen.
50 cm vaatteet jäi käyttämättä kun typy oli syntyessään 52,5cm ja reilu nelikiloinen. Onneksi ei tullut niitä hankittuakaan niin montaa.

Mä en taas ite halua vieläkään kuivausrumpua, tiedän että se nopeuttaa rumbaa ihan kivasti. Mutta se myös kuluttaa vaatteita paljon enemmän kuin pelkkä narulla kuivaaminen. Meillä on oma kone 7kg pyykille, ja musta se on meiän 5-henkiselle perheelle liian pieni. Tuntuu et tytöt aiheuttaa tällä hetkellä älyttömästi pyykkiä vaikka ikää vasta vajaat 7 ja 4. Mietin vaan et se kulutus lisääntyy ku iskee teini-ikä :rolleyes: Lisäks on pyykkitupa, mutta sielläkään ei ole kuivausrumpua, vaan pyykkikoneen lisäksi erillinen linko ja kuivaushuone. Kuivaushuoneessa on iso lämpöpuhallin, mutta siltikään ei siel kuudessa tunnissa ehi kunnolla kuivumaan kuin eka koneellinen+ plus lakanat, ku ovat tarpeeks ohuita. 6 tuntia on se yksi vuoro, tosin meil yleensä käytetään kaks vuoroa peräkkäin, jolloin ehtii jo kuivumaan useempi koneellinen. Mutta tupaa tulee käytettyä liian harvoin, vois useemminkii käyttää niin säästäis vähän omassa laskussa.

Mä taas sanoisin, että pieni toppapuku on turha. Kaukaloon laitettava lämpöpussi ajaa asian paremmin, vaunuissa voi käyttää äp:n makuupussia (tai tarvittaessa sitä toppahaalaria pussina). Meillä siis yksi aiempi joulukuinen. Vaunukopassa pakkasilla vain kevyehkö puku vauvalla ja makuupussi + tietty tumput, pipot yms. Ja kopan oma suojakangas päällä. Hyvin tarkeni. Kaukaloon samat varusteet, pienemmillä pakkasilla menee hyvinkin kevyillä vaatteilla pussissa. Helpottaa liikkumista esim kaupoissa, kun ei tarvitse vauvaa riisua, senkun avaa pussin. Ja autoillessa muutenkin, kun ulkona kylmä ja autossa lämmin. Lisäksi on turvallisempaa kuljettaa autossa, kun ei ole paksusti vaatteita vöiden alla.

Mun mielestä taas kuivausrumpu on ihan paras! Kuinka paljon sitä kaikkee nukkaa irtoaa, enkä ole huomannut sen kuluttavan vaatteita erikoisemmin. Muuten se kaikki nukka jää vaatteisiin...
Ja toppavaatteet, tyynyt ja peitot se pöyhii kivasti

Mun mielestä taas kuivausrumpu on ihan paras! Kuinka paljon sitä kaikkee nukkaa irtoaa, enkä ole huomannut sen kuluttavan vaatteita erikoisemmin. Muuten se kaikki nukka jää vaatteisiin...
Ja toppavaatteet, tyynyt ja peitot se pöyhii kivasti

Mä oon samaa mieltä :) ja nykyään kuivausrummut on aika tehokkaita ja ohjelmia löytyy jos jonkinlaisille vaatteille!
Nukkaa irtoaa ihan kauheesti ja hyvänä meidän vaatteet on pysyny. Toki en kaikkea rummuta mut ihana saada isot petivaatteet rumpuun kuivumaan eikä ympäri kämppää.
Ja alushousut ja sukat rumpuun; inhosin aina niitten kuivumaan ripustamista:grin

Mä taas sanoisin, että pieni toppapuku on turha. Kaukaloon laitettava lämpöpussi ajaa asian paremmin, vaunuissa voi käyttää äp:n makuupussia (tai tarvittaessa sitä toppahaalaria pussina). Meillä siis yksi aiempi joulukuinen. Vaunukopassa pakkasilla vain kevyehkö puku vauvalla ja makuupussi + tietty tumput, pipot yms. Ja kopan oma suojakangas päällä. Hyvin tarkeni. Kaukaloon samat varusteet, pienemmillä pakkasilla menee hyvinkin kevyillä vaatteilla pussissa. Helpottaa liikkumista esim kaupoissa, kun ei tarvitse vauvaa riisua, senkun avaa pussin. Ja autoillessa muutenkin, kun ulkona kylmä ja autossa lämmin. Lisäksi on turvallisempaa kuljettaa autossa, kun ei ole paksusti vaatteita vöiden alla.

Onhan meilläkin toki Eisbärchin (taisinko kirjoittaa ees oikein :D ) kaukalopussi ja vaunuihin lämpöpussi, oikein käteviä ovat talvivauvalle. Mutta näin välillä metsämaastossa liikkuvina ollaan koettu erillinen toppahaalari hyväksi kun vauvaa kantaa sylissä lähilaavulle (vaunut jäävät tienvarteen) ja muunlaisille maastotarkistuksille jonneka ei ole kärryillä mitään asiaa ja lämpöpussissa taas saattaa kylmä iskeä ulkosalla kauemman aikaa ollessa.

Mun mielestä meillä ei vaatteet edes kauheemmin nukkaannu. Jotkut tosi vanhat kolitsit kyllä, mut suurin osa vaatteista ei nukkaannu.

Kissankarvatkii vähenty kummasti ku alettii syöttää kissalle raakaruokaa, sitä ennen niitä karvoja oli kyllä ihan järkyttävät määrät ympärivuoden. Silloin niitä löyty myös just pestyistä vaatteista.

Mä en ite edes eroa tajunnu sillon ku ei ollu kuivausrumpua. Nyt ku semmonen on ikuisuuden ollu ja sitä nukkasihtiä putsaa, huomaa et ihan käyttövaatteista lähtee aika paljon nukkaa :)

Mut tästä asiasta aika turha väitellä. Meillä on aina ollu tosi vähän tilaa pyykinkuivaukselle, joten rumpu ollu luonnollinen valinta helpottamaan arkea.
Ulkona yleensä niin paljon siitepölyä (takapiha/parveke) etten haluu siel kuivata.

Meilläki oli eisbärchen kaukalopussi mut en osannu käyttää sitä ja se oli vähä ruman värinen:grin
Nyt varmaa koitan kyl uudelleen, kuulostais tosi kätevältä! :)
Rakenneultran jälkeen ajattelin tilailla kaukalopussin ja toppapussin rattaisiin, kesällä saa talvikamaa mukavan edullisesti:p

Totta, voihan se olla et ei sitä edes huomaa eroa :) Mut tarkotin et ei nukkaannu silleen näkyvästi et ois sellasia nukkapalloja vaatteissa, kuten joskus lapsena muistan nähneeni :grin

Niin ja ihan tällee by the way, jos kuivaa pyykkiä narulla sisällä, niin se kosteuttaa huoneilmaa, näin ollen se vaikuttaa taas ilmanlämpötilaan, ja lämmityskuluihin. Joten ei se pyykin kuivaaminenkaan ilmaista ole, ja jos ajattelee sen olevan halvempaa kuin rummussa, niin eipä muuten olekaan

Mä en ilman tiskikonetta ja pesukonetta olis kyl päivää kauempaa...! Kuivurikin löytyy mut sitä ilman nyt hetken pärjäiskin vaikka on kyllä sekin niin arjen helpottaja! Jos ois mahollisuus ilmaseen pyykinpesuun isolla koneella ni kyl mä uskon että käyttäisin sitä,mut eipä o saumaa sellaseen...pakko olla oma kone :)

Meillä on kuivausrummun lisäksi vielä kuivauskaappikin :woot: kesäisin kuivataan pyykit pihalla, mutta talvisaikaan näppärät. Lakanat (ja lasten pihavaatteet) on näppärät kuivauskaapissa kun eivät rypisty. Kärsittiin oksennustaudista koko perhe tossa helmikuussa ja sillon pyöri kyllä kaikki koneet yhtä aikaa :facepalm: muuten rummun käyttö on jäänyt vähemmälle. Jotkut lasten vaatteet (esim. Mini rodinit ja gugguut) on semmosia mitkä meillä kuivataan vaan narulla, koska haluan ne myydä sitten vielä eteenpäin kunhan käyvät pieneksi, ja sillon voin sanoa ettei ole rummutettuja :happy:

Onhan meilläkin toki Eisbärchin (taisinko kirjoittaa ees oikein :D ) kaukalopussi ja vaunuihin lämpöpussi, oikein käteviä ovat talvivauvalle. Mutta näin välillä metsämaastossa liikkuvina ollaan koettu erillinen toppahaalari hyväksi kun vauvaa kantaa sylissä lähilaavulle (vaunut jäävät tienvarteen) ja muunlaisille maastotarkistuksille jonneka ei ole kärryillä mitään asiaa ja lämpöpussissa taas saattaa kylmä iskeä ulkosalla kauemman aikaa ollessa.

Totta ja jos repussa tai liinassa kuljettaa, niin silloinkin vauvalla oltava toppaa päällä. Riippuu niin siitä, millaiset tarpeet on.

Meillä 2 kissaa ja ei oo enää ollu kissankarvoja vaatteissa eikä lakanoissa kun hankittiin kuivausrumpu :)

Meillä on Oran Jovi air -yhdistelmävaunut. Halusin kulkupelin joka toimii täällä maastossa, kun asumme lähellä metsää hiekkatien varressa.
Plussaa on hyvät ilmakumirenkaat jotka toimivat säällä kuin säällä, vaunukopan kun nostaa pois saa rattaat, aisassa nivel jolla säätää korkeutta (heittoaisaa ei ole mutta en ole sellaista kaivannutkaan), helppo kasaus, varaosia helposti saatavilla Oran omilta sivuilta, kori alaosassa (toki kankainen), pienet taskut joihin voi laittaa jotain pikkutavaraa. Yksi miinus on se että vaununkopan ja korin välissä on sen verran vähän tilaa että täydempi kauppapussi ei mahu tunkematta koriin.

Matkarattaina on Britaxin B-agilet joihin olen hankkinut adapterit saadakseni kliksauttaa turvakaukalon kiinni. Turvakaukalo on Britax myös. Tykkäsin kun Britaxiin sai myös jotain varaosia, kuten eteen vaihdettavat pyörät (eli pienemmät liikkuvat pyörät voi vaihtaa kiinteisiin isoihin pyöriin jolloin maasto-ominaisuudet paremmat) ja muuta pientä kivaa. Vauvelin voi myöhemmin laittaa itse rattaisiin 5-pistevöihin, selkänoja menee melkein makuuasentoon, kuomussa lisäsäätö auringonpaisteelle, kurkistusluukku, kankaat saa aika pitkälle irti, pieni kori alhaalla (toki mitään isoa ei mene kun istuimen ja korin yläreunan väli matala) ja ainut miinus että pienemmälle ei ole jaloille mitään tukea olemassa. Kasaus on nopeaa ja helppoa ja rattaat vie paljon vähemmän tilaa kuin isot vaunut.
Autoon hankin turvavöillä kiinnitettävän telakan kun ei ole isofixiä.

Meillä kans Oran jovi airit ja oon kans tykänny kun mene maastossa kun maastossa. Ja Britaxin b-motionit löytyy jotka lähes vastaavat kun agilet. Nyt olis sitten etsinnässä britaxin kaukalo kun ne kaukaloadabterit jossain meillä on noihin motioneihin. Pitäis vaan löytää kun ei ole muistikuvia mihin laitettiin muutossa :) ja kaukalo telakalla totta kai. On todella paljon helpompaa naksauttaa vaan paikalleen ja ottaa pois kun viiden kanssa. Meillä oli aiemmin gracon kaukalo telakalla ja jonku kerran ilman telakkaa kiinnitin niin ei tyttökään hirmuisesti tykänny ku se vyö tuli siitä jalkojenkin päältä.

Niin ja ihan tällee by the way, jos kuivaa pyykkiä narulla sisällä, niin se kosteuttaa huoneilmaa, näin ollen se vaikuttaa taas ilmanlämpötilaan, ja lämmityskuluihin. Joten ei se pyykin kuivaaminenkaan ilmaista ole, ja jos ajattelee sen olevan halvempaa kuin rummussa, niin eipä muuten olekaan

Me asutaan kerrostalossa, joten ei vaikuta lämmityskustannuksiin :) Toisekseen täällä on aina ihan liian kuuma, ja kosteus ei sitä oo muuttanu yhtään alemmas. Pyykkitupaki ja kuivaushuone suoraan meidän alla, joten aina ku ne on jnkun käytössä niin meillä lämpötila nousee entisestään. Mä tykkään ihan hirveesti neuleista yms. mut ei niitä oikee koskaa pääse käyttämään muuta ku ulkona lisälämmikkeenä, ku sisäl liian kuuma. Talvellakaan ei oo tarvinu vauvoilla pitää sen enempää päällä kuin muillakaan, ja välillä on tarennu pelkässä bodyssakin. Mun mielestä sais siis olla viileämpää ihan muutamanlla asteella, mut ku ei edes pattereita voi sillee säätää et auttas. Tää talo on tehty iha juosten kusten, niin patterit joko on päällä tai ei ole päällä. Eikä auta valittaa kun ei asioille mitään tehdä. Taloudellinen tilanne ei vaan anna myöten jotta voitas muuttaa sellasee taloo mihin haluttais o_O

Maatuska83 kiitos pesukontsempistä :D vitsi sä oot kyllä superäiti kun jaksat kaiken tiskatakin. Meillä kyllä vähensi astianpesukone riitojenkin määrää :D tosin nyt ei meinaa kumpikaan jaksaa thjentää sitä. Nää on varmaan näitä ihania "3rd world" ongelmia :D

Peukkua nostan kyllä ketkä jaksaa elää ilman pyykki-,tiskikonetta sekä kuivausrumpua. Mä oon taas ni mukavuuden haluinen etten jaksa käyttää arjesta paljoa näihin ja tytön 4kk oli aika haastavia eikä mulla ois riittänyt siihen aika,voima saatika hermo :D

Takaisin