Hankinnat

Joo tää on kyllä äidit ja lapset jakava aihe :) meillä oli tyttö kipee viime viikolla ja nukahti sit vaan mun vieree sillon ekana yönä. Ite nukuin sit täyttä koiranunta, mutta tyttö sai yöunensa vedettyä :) olihan se kivaa ja hellyyttävää kun se pieni tuhisija oli siinä vieressä :)
Meillä oli tyttö anoppilassa hoidossa yön sen ollessa 3kk ikänen ja anoppi oli ottanu sen niiden välii nukkumaa koska hänen pitää saada varmistaa öisin, että vauva hengittää. Mähän meinasin revetä liitokaistani kun tästä kuulin, koska me vietiin tytön mukana sinne sen matkapinnasänky missä se on meidänki kanssa nukkunu mummolareissut. Mua loukkas todella, että tyttö otettiin vasten meidän ohjeistusta vieree varsinkin kun se oli jo nukutettu sinne pinnasänkyyn :( ja sehän on ihan turvallisuuskysymys, nen tiedä oonko ylisuojeleva, mutta niiden vauvasta on kumminki jo 20vuotta ja mä pelkään että saattavat kääntyä päälle unissaan. Mä pelkään itekin kääntyväni vaikka puhutaan että äidinvaisto suojaa.

Mä kans "nukuin" synnärillä poika sylissä. Eli eipä siinä paljoa nukuttu. Aina kun siirsin pojan sänkyyn, niin johan joku kätilö tuli nostamaan sen takas syliin.. Musta jotenkin järjetön vaatimus että yölläkin iholla vauva, tärkeämpää musta olis että päivät on iholla ja yöllä molemmat sais levätä. Ei se väsynyt äiti jaksa sitten päivällä mitään. Meillä olikin sit kotona opetteleminen omaan sänkyyn, tän toisen kohdalla aion pitää huolen että oppii jo synnärillä omaan sänkyyn. Leimatkaa huonoksi äidiksi, mutta oman jaksamisen takia se on meille parempi niin.

Missä on noin tarkkaa, että lapsen täytyy koko ajan olla iholla? :o

Minä oon kummankin lapsen aikana pitänyt sen vauvan siellä omassa kärryssään nukkumassa eikä kukaan oo sanonut mitään. :o toki varmaan mainitsivat siitä iholla olemisesta, mutta varmaan mennyt multa vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :D

Mä oon opettanut iha vauvasta nukkumaan omassa sängyssä ja poissa sylistä/vierestä. Vaikka ihanahan sitä nukkuvaa lasta käsivarsilla /vieressä on katsella :)

Mutta en osaa nukkua jos on vieressä ,herään kokoajan ja stressaan et meen päälle. Tuloksena kumminkin meillä on lapset nukkunu täysiä öitä iha pikkusesta saakka :)

Ennen maidon nousua on ihan järkevää olla 24/7 ihokontaktissa, koska se varmistaa että maito nousee kunnolla ja maito riittää tarpeeseen.

MUTTA

Eihän siinä mitään järkeä ole jos äiti ei saa nukuttua. Tärkeämpää lapselle on jaksava äiti kuin rintamaito tai yöllinen läheisyys.

Minä olen onnekas ja osaa nukkua vauvan kanssa. Tai oikeastaan yritin nukkua eri sängyssä kuin vauva ekan yön sairaalassa ja siitä ei tullut yhtään mitään. Seuraavana yönä vähät välitin kätilöiden kehoituksesta laittaa vauva yöksi omaan sänkyyn ja vuorasin toinen reunan sairaalasängystä peitolla että vauva ei pääse väleistä tippumaan ja nukuttiin siinä vierekkäin :)

Perhepeti on yhtä turvallinen tutkimusten mukaan kuin samassa huoneessa oleva erillinen sänky, JOS perhepeti on toteutettu turvallisesti. Eli ei peittoja tai tyynyjä vauva kohdalle, patjan pitää olla tarpeeksi kova ettei siihen vauva voi hautautua patjaan ja reunat jo ihan pikku vauvalle ettei vauva pääse tippumaan. Vanhemmat eivät saa olla unilääkkeiden tai päihteiden alaisena. Normaali terve ja päihteetön aikuinen ei kumminkaan käänny vauva päälle. Isosisarukset voi taas ihan pikku vauvalle olla vaarallisia eli isosisarusten pitäisi nukkua toisella puolella perhepetiä kuin vauva. Joskua vuoden kohdalla peitot, tyynyt ja isosisarukset ei ole enää niin vaarallisia, kun lapsi osaa itse kääntyä, liikkua ja on jo isomma kokoinenkin.

Nyt meni vähän aiheen ohi:grin Oon nyt miettinyt että alan käydä vähän noita hankintoja tarkemmin läpi kun ensi viikolla on nt-ultra. Esikon vanhat vaatteet kaivan kellarista varmaan sitten rakenneultran jälkeen kun mahdollisesti tiedetään sukupuoli. Ja sit pesen ne vaatteet vielä uutta vauvaa varten ja järjestelen kaappiin.

Tekis mieli tehdä kaikki jo nyt, mutta nää olotilat vähän hidastaa:wtf: kova pesänrakennusvietti on jo herännyt ja hyvinä hetkinä siivoan täällä hormoonipäissäni sillä antaumuksella että mieskin kattoo vieressä hyvin hämmentyneenä:grin

Minä oon kummankin lapsen aikana pitänyt sen vauvan siellä omassa kärryssään nukkumassa eikä kukaan oo sanonut mitään. :o toki varmaan mainitsivat siitä iholla olemisesta, mutta varmaan mennyt multa vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :D

Kättärillä oli ainakin näin. Siellähän muutenkin ollut enemmän luonnollisuus jne arvoina joten varmasti sen takia heillä tuo ihokontakti niin tärkeä.

• Tykkään
Reaktiot: Cho
Kättärillä oli ainakin näin. Siellähän muutenkin ollut enemmän luonnollisuus jne arvoina joten varmasti sen takia heillä tuo ihokontakti niin tärkeä.

2013 kättärillä me oltiin haikaranpesässä ja meil kyl vauva nukkui siinä omassa kopassa. Tietty ne suositteli ihokontaktia ja hereillä ollessa vauva olikin mun tai miehen iholla, mut kaikki nukuttiin paremmin kun vauva oli omassa pedissä.
Sama jatkui kotona, paljon ihokontaktia mut vauva nukkui omassa kehdossa.

Mä näin pojan eka kerran 12h vanhana, sain hänet syliin muistaakseni yli vuorokauden vanhana. Silti onneksi maito nousi heti ja sain käsillä pumpattua maitoa hänelle eri osastolla jossa hän oli 4vrk. Sitten hänen piti tulla mun viereen mutta todettiin keltasuutta, niin poika oli sit 2pv vielä mun huoneessa sängyssä sinivalolamppujen alla. Lähtöpäivän aamuna saatiin olla n 2h ns normaalisti siellä...

Mä näin pojan eka kerran 12h vanhana, sain hänet syliin muistaakseni yli vuorokauden vanhana. Silti onneksi maito nousi heti ja sain käsillä pumpattua maitoa hänelle eri osastolla jossa hän oli 4vrk. Sitten hänen piti tulla mun viereen mutta todettiin keltasuutta, niin poika oli sit 2pv vielä mun huoneessa sängyssä sinivalolamppujen alla. Lähtöpäivän aamuna saatiin olla n 2h ns normaalisti siellä...

Mun ystävä nostatti maidon itsekseen kun vauva syntyi keskosena ja joutu olemaan noin kuukauden sairaalassa hoidossa. Syliinkin sai vasta viikon parin ikäisenä. Että tosiaan saa sen maidon nousemaan ja imetyksen toimimaan ilman ihokontaktiakin. Se vain helpottaa maidon nostatusta ja kaikki vauvat ei ole seppiä syntyessään eli eivät heti osaa imeä oikein ja sitä pitää usein harjotella useamman kerran.

Joo seinäjoen keskussairaalassa kans sitä ihokontaktia kyllä toitotettiin. Onhan se toisaalta ihanaa mutta kyllä siinä pitäis jokasen hyvinvointi ja synnyttäneen äidin lepo taata... oli aika kauhee ku nukkunu muutenki huonosti ja sit pakotettiin vastasyntyny nukkumaan äidin iholla paidan sisällä kokoajan yötä myöten. Muutenki ensisynnyttäjänä ihan kujalla.

Joo mäki olin kättärillä haikaranpesässä ja nukuin ehkä pari tuntii just sen takia kun siellä painotettiin sitä ihokontaktia. Oli kyllä ihmeellistä ettei saanu kunnolla levätä luulis et ois lapsenkin edun mukaista kun on levänny äiti joka jaksaa hoitaa :)

Joo seinäjoen keskussairaalassa kans sitä ihokontaktia kyllä toitotettiin. Onhan se toisaalta ihanaa mutta kyllä siinä pitäis jokasen hyvinvointi ja synnyttäneen äidin lepo taata... oli aika kauhee ku nukkunu muutenki huonosti ja sit pakotettiin vastasyntyny nukkumaan äidin iholla paidan sisällä kokoajan yötä myöten. Muutenki ensisynnyttäjänä ihan kujalla.

Aijjaa. :o itse oon kans seinäjoella synnyttänyt. :)

Aijjaa. :o itse oon kans seinäjoella synnyttänyt. :)

Ootko koska synnyttäny siellä? Nyt ne hoki sitä ainaki viime lokakuussa mennen, tullen ja palatessa :D
Ja lisään tähän vielä, että siellä ainaki vauva oli kapaloituna fleeceen koko sen ajan mitä ei ollu iholla. Vauvan vaatteita ei ollu siellä synnyttäneiden osastohuoneessa ollenkaan. Sanottiin vaan, että iholleiholleiholle ja jos laskee vessan tms ajaksi vauvan kärryyn nii sitten kapaloi.

Synnytin Seinäjoella viime kesänä ja ihokontaktissa täytyi olla mutta yöksi sai pukea ja laittaa omaan petiin nukkumaan että saa itsekin levätä :) Se on maidon nousun kannalta tärkeää ja huomasinkin positiivisen vaikutuksen siitä. Tehosi myös kotona maidon nousuun :)

Ja ne vauvan vaatteet on siinä huoneessa mistä saa hakea itselleenki vaihtovaatteet :)

Ja ne vauvan vaatteet on siinä huoneessa mistä saa hakea itselleenki vaihtovaatteet :)

Joo niin oli, mutta mä kysyin niistä nii kätilön kommentti oli että ei niitä haeta ja pidä ny siellä iholla vaan ja yritä nukkua. Tällä kertaa en tosiaan aio alistua tollaseen :D

Ootko koska synnyttäny siellä? Nyt ne hoki sitä ainaki viime lokakuussa mennen, tullen ja palatessa :D
Ja lisään tähän vielä, että siellä ainaki vauva oli kapaloituna fleeceen koko sen ajan mitä ei ollu iholla. Vauvan vaatteita ei ollu siellä synnyttäneiden osastohuoneessa ollenkaan. Sanottiin vaan, että iholleiholleiholle ja jos laskee vessan tms ajaksi vauvan kärryyn nii sitten kapaloi.

Nyt viimeksi oon synnyttänyt tammikuussa -16. :)

Nehän siellä ei moista voi määrätä. Toki ensisynnyttäjiä varmaan painostetaan enemmän .

Mulla olis kysymys noista lämpöpusseista... Kun haluaisin turvakaukaloon sellaisen, mutta vaunujen lämpöpussit ei vissiin sovi kaikki kaukaloihin? Olen yrittänyt etsiä sellaista jossa olisi viisipiste- ja kolmipistevaljaille valmiit reiät. Osaisko kukaan teistä suositella jotain tai antaa vinkkiä?

Mä aattelin myös syksy-talvivauvalle hommata turvakaukaloon lämpöpussin. Jotkut kai toimii niin rattaisssa kuin turvakaukalossa, mutta aattelin silti hommata erikseen kaksi, niin ei tarvii koko ajan niitä pujotella valjaiden väleistä pois ja takas. Kokemusta noista lämpöpusseista ei kauheesti ole.

Mä aion ainakin rattaisiin hankkia pussin.
Kaukaloa vielä mietin, esikoisella oli semmonen, mut jotenki en sitä sit kauheesti käyttänyt.

Just kattelin et nyt kesällä sais halvalla noita lämpöpusseja! Pitäis malttaa heinäkuuhun odotella, jos rakenneultrassa sukupuoli selviäis, ni vois ostaa jonkun ihanan pussin ! (Oon huono suosimaa neutraaleja värejä:p)

Takaisin