Hankinnat

Jokaisessa autossa sen isofixin asentaminen ei ole niin yksinkertaista.
Meillä edellisessä autossa oli niin syvällä ne kiinnikkeet ja nahkapenkit jotka eivät antaneet yhtään periksi. Mies joutui voimalla niitä venyttämään, että sai laitettua ne kiinni. Itselläni ei varmaan voimat olisi ikinä riittäneet siihen. Nykyisessä autossa on ihan esillä ja menee parissa sekunnissa kiinni.

Täytyykin kohta jo tutustua tuohon turvakaukalon telakan asennukseen, olisi sitten valmiina siellä, kun ei ole tiellä häiritsemässä muuta käyttöä. Saa nähdä, minkälainen urakka siitä sitten tulee...

Okeii... Meillä ollut sitten tuuria. Nykyisessä autossa se on vielä astetta helpompaa kuin edellisessä kun siitä takapenkin alaosasta lähtee vielä sellainen pehmustepalikka ihan irti että on ne isofixit ihan siinä tarjolla ja näkösällä. Se on kyllä mahtava ominaisuus.

Olin jo tekemässä episiotomioita isofixien reikiin. Ne ei siis millään tavalla ole esillä, niihin ei ole muovisia ohjureita, eikä niitä myöskään saa vedettyä enemmän esiin, vaan pitää tunkeutua maailman ahtaimmista, paksureunaisista (pystysuuntaisista!) kangaslovista sokkona ja toivoa että osuu. Lisäksi ei saatu telakkaa "lukittua" vaikka miten tavattiin ohjetta, se liukui koko ajan mukana kohti penkkiä. Jotain kertonee se, ettei mikään googlen kuvahaussa olevista isofix-kuvista vastaa meidän auton tilannetta :grin

Mulle tuli ihan hirvee osteluvimma. Mä haluisin uudet vaunut, pienen pyörillä kulkevan kehto/ensisängyn, vaunuihin lämpöpusseja, imetystyynyjä, unipesää, kauniita harsoja...tuo taaperokin tarttis useamman toppapuvun ja monet kengät, sais olla rattaisiin untuvapussit ja uusi turvaistuin ja joku näppärä juniorituoli ruokapöytään.
Mistä tää nyt oikein tuli?! Mä olen hirveen maltillinen ja pihi normaalisti. En mä nyt noita tietenkään osta, ehkä ne kauniit sideharsot vaan, mutta kyllä tekis mieli...tietty talvikengät isoveli tarvitsee, mutta ei niin monia kuin olen tässä tuumaillut.

HoosiAnna mulla vähän samaa havaittavissa:bag: en oo toistaseks mitään ylimääräsiä hankintoja tehny kyllä.. ehkä tää on vaan paniikkivalmistautumista, yrittää hankkia kaikkea et ei sit vauvan synnyttyä tarvi. Esikoiselle kans tarvis kenkiä hommata, jäi kaikki pieneks.

Mä tunnustan myös! Shoppailen netissä ties mitä aina ostoskoriin saakka mutta kuitenkin piheys vie voiton ja klikkaan sivuston kiinni. Mutta osteluhimo on valtava. Myös kodin laittamisen suhteen.... Ohhoh, ehkä tää nyt on sitä viime hetkien pesänrakennusviettiä... :angelic:

Mä tunnustan myös! Shoppailen netissä ties mitä aina ostoskoriin saakka mutta kuitenkin piheys vie voiton ja klikkaan sivuston kiinni. Mutta osteluhimo on valtava. Myös kodin laittamisen suhteen.... Ohhoh, ehkä tää nyt on sitä viime hetkien pesänrakennusviettiä... :angelic:

Minä teen tätä aivan samaa :smiley-angelic006

Minä myös :shy: Useimmiten eksyn johonki nettikauppaan silloin kun ei ole rahaa. Sit klikkailen tavarat ostoskoriin ja suunnittelen tilaavani ne sitten, kun saan sitä rahaa tai sitten ei jaksa kaivaa pankkitunnuksia, jos vaikka yöllä selailee. Mut onneks harvemmin tulee enää palattua sinne tilin tultua :happy:

Mun tilailua on nyt rajottanu, ku Zalando ei taas yhtäkkiä halua myydä mulle laskulla mitään:meh: joskus pari vuotta sitte oli sama ongelma, sillon se johtu jostain osotteesta. Ei paljon huvita nyt sit tilata esim. lapselle kymmeniä eri kenkiä sovitettavaks, ku ne pitäs maksaa ensin. Ja tosiaan kun tyttö oikeesti tarvis nyt äkkiä kengät, ettei pelkissä kumppareissa ja ballerinoissa tarvis syksyä kulkea... täällä kun ei oikeen oo kauppaa mistä lähteä ostamaan, valikoima tosi rajallinen.

Lilja, Onko joskus jäänyt paketti hakematta tms? Mulla oli sama juttu joskus Zalandon kanssa. Silloin oli unohtunut hakea pakettia. Ja olin sitten jonkinlaisella "jäähyllä" ilmeisesti. :meh:

Hauskaa, että en ole ainoa, hih!
Listalta jäi pois vielä hyvä imetystuoli ja uusi leluhylly olkkariin. Pienempi ruokapöytäkin olis haaveissa.

Miitu, kyllä kaikki paketit on haettu:grin Tää ongelma muuten alkoi sen jälkeen ku joutui tilata muualle ku Siwaan...o_O

Hoosianna, haha, meiänki pitäs hankkia tytölle leluhyllykkö/kaappi ja nojatuoli olohuoneeseen imetystä varten:p

En nyt muista onko täällä ollut puhetta kantorepuista... Haluaisin kovasti sellaisen hankkia mutta en vain tiedä mikä olisi paras vaihtoehto. Ulkoillaan paljon, myös sellaisessa maastossa minne ei vaunuilla pääse, joten kantorepulle tulisi käyttöä. Onko teillä kokemuksia mikä olisi hyvä ja jos saisin vähän perusteluja siihen :)

Anila, meillä ollut esikoisella käytössä kantoliina ja manducan kantoreppu. Liinaa käytin erityisesti kun oli ihan pieni ja reppu on käytössä edelleen. On tykätty.

Manducassa on vauvatuki kiinni joten on pitkäikäinen, ei tarvi ostaa ylimääräisiä lisäosia tai vaihtaa lapsen kasvaessa. Ihan pienelle tosin tykkäsin enemmän käyttää liinaa kun on pehmeämpi.

Säätömahdollisuuksia on paljon ja moneen suuntaan, joten sopii erikokoisille kantajille. Minusta on helppo laittaa lapsi etupuolelle kyytiin itsestään, mies on niin jäykkä tapaus että hartiaremmiin ei meinaa ylettyä. Nykyisin kannetaan takana, mutta ollaan aina oltu porukalla liikenteessä joten yksinään sen laitosta en osaa sanoa.

Kaikkinensa, ollaan oltu tyytyväisiä. Käytettynä ostettiin siisti reppu ja varmaan saadaan siitä vielä ihan ok rahat oman käytönkin jälkeen, kankaat on hyvin kulutusta kestävää. Ja voi pestä koneessa.

En siis oo ainut, jonka pesänrakennusvietti jyllää :D Vauvan kamat laitettu valmiiksi jo pari viikkoa sitten, joten nyt on ollut vuorossa kodinsisustus.. Kalusteita, verhoja.. Toki tarpeellisia sinänsä, esim. tuolle ekaluokkalaiselle parvisänky kun tarvitsi jo isomman sängyn ja koulupöydän, mutta meillä on tosi rajalliset neliöt.. Onhan mulla noiden vauvajuttujen kanssa ollut helpompaakin kun kolmas jo, niin senkun kaivellut varastosta ja pessyt esille. Oma hommansa toki sekin! :D Vaunut meni uusiksi kun niistä oli ratasosa vahingossa hävitetty, mutta ostin käytetyt kun tod. näk. käyttöä ei tämän jälkeen ole. Ehkä :D Vauvanvaatteista osa meni uusiksi kun edelliset olleet tyttöjä, mutta yritin hillitä vähän sitä uudenostelua ja osan ostin pienimmistä 50-62cm kirpparilta. Sinänsä hassua, kun en yleensä osaa ostaa mitään kirpparilta, vaikka se etenkin lastentarvikkeiden kohdalla fiksua olisikin. Nyt tekisi mieli ostaa vielä kaukalopusseja ja ties mitä, mitä aiemmilla ei ole edes tarvittu, mutta yritän hillitä kun välillä tuntuu, ettei tiedä ostaako oikeasti tarpeeseen vai täyttääkö aikaa odottelulta :)

Mä olen tykästynyt kantoliinoihin. Reput ei ole oikein ollu mun juttu. Meillä on manduka, mutta en saa sitä säädettyä itselleni mukavaksi, ehkä johtuu huonosta ryhdistä tai jotain. Olkahihnat ei oikein istu ja jäävät pömpöttämään.
Mulla on kaksi pitkää kudottua puuvillaliinaa, yksi rengasliina ja yksi liinan ja repun sekoitus, mei tai. Noi on ollu kovassa käytössä, manduka jäi muutamaan kokeilukertaan. Onneksi oli käytetty ja maksoi vain 35€. Saattaa olla, että se jäi käyttämättä osittain senkin vuoksi kun tuo meidän pallero oli niin tautinen läski vauvana, ettei se mahtunut siihen vauvatukeen ja sitten kun oli riittävän pitkä olemaan ilman, niin olin jo tottunut käyttämään muita välineitä, niin mandukan säätöjen opettelu ei enää innostanut.

Kantoreppuja on muitakin kuin manduka. Tula, ergo, wompat ja mitä muita niitä olikaan.

Rintareput ei kuulu suositeltuihin kantovälineisiin, esim baby bjönrnin perinteinen, jossa jalat roikkuu alaspäin ja voi kantaa kasvot menosuuntaan. Näissä vauvan asento on väärä.

Ai vitsi, nyt alko tehdä mieli uudistaa liinavalikoimaakin...trikooliina vois olla kokeilemisen arvoinen. Mulla ei ole semmosta vielä ollut.
Ehkä riittää, että kertaan vastasyntyneen liinassakantamisen ohjeet ja sidonnat.

Anila, Meillä oli esikoisesta Manduca ja siinä on tosiaan vauvatuki itessään. Se on todella monipuolinen, ergonominen ja paljon kehuttu. Itselle se oli hieman hankala nimittäin tähän ongelmaan oon törmännyt monen muun kanssa, että erityisen pienelle ja sirolle nuo säädöt loppuu kesken. Mies taas on tykännyt Manducasta! Ja näitä liikkuu paljon kirpuilla edullisin hinnoin. :)

Itse oon harkinnut Tulaa, jossa todella ihania kuoseja <3 Ja vähän yksinkertaisemmat säädöt. Miellyttää itseäni enemmän silmää. Mutta kokemusta ei ole. Lukuisia kantoryhmiä seuranneena vain Manduca ja Tula sieltä erottuvat joukosta. Varmasti niin paljon kantajasta kiinni mistä tykkää.

Olisiko sulla mahdollisuutta päästä testailemaan noita johonkin kivijalka liikkeeseen opastuksien kera? :)

Nyt tuolla lojuu meillä myös Ergo 360 joka on mulle aivan vieras! Mutta paljon myös positiivista lukenut. Siihen vain täytyisi se tuki vauvalle hommata myöskin. Eritoten kantoliinat myös kiinnostavat, täytyy vain saada aikaiseksi mennä tutustumaan. :)

Mulla tuo osteluvimma on kohdistunut viimeaikoina matkahoitoalustaan :grin oon ihan kyllästynyt niihin kertakäyttöisiin mutta en ole onnistunut löytämään sellaista kestoversiota minkä haluisin. Tosi monessa näyttäis olevan että puhdistus vaan pyyhkien mikä itseäni inhottaa, kyllä pitää voida pestä. Joten en sitten ole ostanut mitään.

Siirsin kiinnostukseni unipesään jota en edes ajatellut että tarvittaisiin mutta nyt on alkanut kiinnostelemaan. Todennäköisesti se kuitenkin olisi turha ostos enkä jaksa itse alkaa sitä näpertämään joten en varmaan sitten vaan osta mitään :sour: noh, säästyypähän rahat

Muuten edelleenkin ahdistaa tekemättömät hommat, hankinnat nyt on jotakuinkin kasassa. Mutta esim se pinnis on edelleen vailla paria maalikerrosta ja sen jälkeen hajutuuletusta. Mut oon nyt päättänyt et en jaksa enää miehelle jankata siitä että jos ei se ole käyttökunnossa kun vauva tulee kotiin niin sitten hän vaan nukkuu meidän välissä ja pelkässä pahvilaatikossa.

Mä oon nyt kolme päivää maalannut isoäidiltäni perimää pientä sivupöytää ja nyt sain siihen vahat pintaan- eli valmista tuli! Pöydän kansilevyn alla on laatikko, jossa mun isoäiti säilytti korujaan. Se on vähän sellanen aarrearkkumainen, koska päällepäin näyttää vaan pieneltä pöydältä, varsinkin pöytäliinan kanssa. Muksuna olin aina innoissani jos sain luvan kattoa sen kannen alle. Se oli sellanen mun ja isoäidin salaisuus, koska muiden ollessa paikalla kansi oli kiinni, pöytäliina päällä ja joku lamppu tai kukka sen päällä :p
Ikää tolla on joku n.100v, ja pinta oli ihan kamalan näköiseksi mennyt mustanruskea. Nyt heitin siihen päälle valkoisen kalkkimaalin, ja tuli ihan täydellinen! :Heartred Sopii kans hyvin sängyn ja hoitopöydän väreihin.

Vauvalle olisi nyt kaikki valmiina, joskin sänky yhä hakematta. Haetaan se ehkä tässä viikolla.. Vähän aloin kans kattomaan, että teddyhaalari, jossa ajattelin pirpanan kotiuttaa, on sen verran iso että pienemmän voisi ehkä hankkia.

Takaisin