Hankinnat

Elma Auroora

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syysmammat 2017
Mitä on tullut jo hankittua tulokkaalle, käyttääkö beibe kierrätettyä vai uutta? Mitä kaikkea pitää olla ja millä tulee toimeen, mitä ilman ehdottomasti ei? Käydään täällä varustelukeskustelua!

****

Mulla on tasan kaksi vaateasiaa entuudestaan. Yksi body ja yksi body+housut-setti. Kysehän on siis esikoisesta meillä mutta sukulaisilla ja tutuilla on kyllä lapsia, että luulisi saavan kierrätettyä kaikenmoista meillekin. Esim. pinnasänky ja keinutuoli on yhdestä osoitteesta luvattu jo. Mutta tässäpä on sellainen juttu että mun lähisukuun on syntymässä tänä vuonna kolme muutakin vauvaa, joten suattaapi olla että meille ei sieltä suunnasta jää enää jaettavaa :D
 
Mä oon hävittänyt kaikki tytölle hankitut tavarat ja onhan se jo 5 vuotias. Eli ostoslistalla kaikki tällä hetkellä, yritän selata kirppareita ja nettipalstoja jos jossakin hankinnoissa sais sitte säästettyä. :) Tosin ollaan päätetty että ennen kuin eka kolmannes on ohi niin mitään ei osteta! :)
 
Meillä ostettiin esikoisellekin jo paljon käytettynä ja todella uudenveroista ja hyväkuntoisena löytyi. Säästettiin siinä hirveästi! Vaatteetkin tulee suurin osa ostettua kirppareilta/sukulaisilta. Vain pieni osa ostetaan uutena.
Meillä nyt löytyy kyllä kaikki tarvittava ja jos uusi tulokas olisi poika niin olisi sitten vaatteita myöten kaikki valmiina. :wink
 
Meillä on tältä nuorimmaiselta (1 v. 6 kk) jäänyt vaatetta ym. Sen verran että ei ole tarvetta ostaa juuri mitään. [emoji5] Mutta jos on tyttö tämä tuleva niin sitten turvaudutaan kirppis löytöihin joidenkin vaatteiden osalta, ei kehtaa ihan kaikkein poikamaisimpiin vaatteisiin pukea tyttöä. [emoji4] Äpakkaus otetaan varmaan vaikka edellisen kohdallakin otettiin.
 
Koskakohan julkaistaan uusi äippäpakkaus? :Heartred
 
Miitu, onkos se nyt keväällä?
(muokkasin kysymyksen koska ensin luulin että se tulee syksyllä mutta sitten googlasin lisää ja tajusin että keväällähän se taitaa tulla ja enää mä en tiedä mistään mitään :D)

Me otetaan tietenkin pakkaus, koska kyseessä esikoinen niin sieltä tulee niin käyttistä kamaa.
 
Me voitaisiin ottaa jos olisi yhtä suloinen pakkaus kuin viime vuoden! :rolleyes: Meillä on esikoisesta vielä äitiyspakkaus kyllä tallella. Kauankohan viime vuoden pakkaus sitten vielä kestää että ovat jakaneet loppuun.. hmm.
 
Me otettiin esikoisesta äp ja luultavasti nytkin. Siinä on vaan se oma fiiliksensä. :happy:
Jos tulokas on tyttö niin kaikki on valmiina. Esikoiselta on säästetty kaikki. Tosin se onnistui pinniksen pohjan pomppimaan rikki mut onneks sen saa fiksattua. Jos tulokas onkin poika niin vaatetta pitää hommata, kun aika pinkki voittoista nuo vaatteet taitaa olla.
Olis kyllä hienoa jättää sukupuoli tällä kertaa yllätykseksi. :wink
 
sanmarie, Mekin mietittiin miehen kanssa että olisipa ihana jättää yllätykseksi sukupuoli tällä kertaa. :wink

Olisi kätevää tietysti jos sukupuolen tietäisi etukäteen, lähinnä hankintojen kannalta mutta sitten taas toisaalta ne ovat aivan toissijaisia.
Ainenkin esikoisesta väkisinkin alkoi hahmottaa mielikuvaa millainen hän on, kun kuultiin että poika tulee. Olisi jotenkin vain ihana ajatella että meille tulee vauva:Heartred huolimatta siitä kumpaa sukupuolta hän edustaa.
 
Miitu, Näin minäkin olen sitä ajatellut, että vauva. :Heartred Ei tyttö tai poika. Se on sinänsä aivan sama kumpi tulee, kun on sitä odotettukkin, että tulee vaan raskaaksi. Olishan se joo hankinnoiden kannalta helpompaa mutta miksi ei yhtälailla voisi hommata neutraalia. Ja onhan ne kaupat vauvan syntymänkin jälkeen.
Mutta se on eriasia malttaako sitä tietoa odottaa niin pitkään. :wink
 
Koitin tässä viikonloppuna käydä vähän fiilistelemässä vauvan tarvikkeita kaupassa ja pää meni ihan pyörälle. Esimerkiksi vaunut, mitä niissä pitää ottaa huomioon? Mitkä ominaisuudet on tärkeitä, millä ei ole niin väliä? Varmaan teillä, joilla on lapsia jo ennestään, on jotain kokemuksia hyvistä ja huonoista puolista?

Kaveri vinkkasi, että kannattaisi nyt jo suunnitella mitä haluaa noissa isoissa hankinnoissa, niin osaa sitten seurata tarjouksia tässä odotellessa. Mitään en kyllä minäkään aio ostaa ekan kolmanneksen aikana.
 
Tarviiko mahtua esim. autoon, "ajetaanko" niitä maastossa vai kaupungissa (renkaat vaikuttaa paljon), tilavuus, materiaali (onko helposti puhdistettava), mitä on valmis maksamaan..hmm..siinä nyt jotain tuli mieleen.
 
Juu noi mitä Moondance sanoikin, lisäksi kannattaa miettiä kuin pitkään haluaisi lapsen vaunukoppaan mahtuvan, noita kopan kokojakin kun on hirveästi, isompia ja pienempiä. Onko autoa? Riittääkö pienempi tavarakori vai olisiko kätevämpi isompi. Missä asuu, riittäisikö kennot vai olisiko ne ilmakumit paremmat (justiinsa se maasto ja mahdollisesti talvella lumi, että kulkee vaunut eteenpäinkin). Oletteko pitkiä vai lyhyempiä tai onko pituuseroa reilummin, että saa sitten vaunuista molemmille säädöt hyviksi. Haluaako joka maaston ja sään jyrät vai riittääkö pienet ja ketterät jos esim julkisilla liikkuu ja paljon kaupoissa pyörii? Tai sitten travel system tätä varten. Ja sitä rataa :D
 
Ja monissa vaunuissa/rattaissa lopulta sen huomaa toimivatko ne vai eivät, vasta käytössä. Kummin kaverin kaima ja vaikka kaiken maailman testit ovat voineet todeta jotkin aivan loisto yksilöiksi, mutta omalla kohdalla ne eivät vain toimi.

Mutta siis joo Cocoa, listasikin tuohon asioita joita ottaa huomioon! :)
 
Mulla oli ekan kanssa brion yhdistelmät ja tykkäsin kovasti, niitä oon nytkin ajatellu. Ja lisä ominaisuus mitä haluan on se että kaukalon saa runkoon kiinni!! Viimeeksi tätä ei ollut enkä sitä tajunnut edes ja liikuttiin todella paljon auton kanssa ja aina kannoin käsissä sitten kaukaloa käsikipeänä! Kuinka helppoa onkaan mennä kauppaan tai kauppakeskuksee ja napsaista kaukalo vaan kiinni siihen runkoon ja työnnellä menemään. :D

Ekasta lapsesta muistaa myös sen miten paljon "turhaa" tavaraa oli tullut hankittua ja niitä ei sitten edes tarvinnut tai ilman olisi pärjännyt vallan hyvin, eli tietää onneksi sen että mitä ei tarvitse ja mitä tarvitsee!

Pinnistä ja hoitopöytää oon ajatellut sen verran että haluan että ne menee pidempään, eli sellaiset mallit mistä saa laidan pois ja hoitopöytä menis sitten lipastona / kirjoituspöytänä, bongasin ikean sivuilta hyviä ratkaisuja! Tässä säästää sen että ei tarvitse heti hommata vuoden päästä uutta sänkyä ja olla myymässä hoitopöytää pois. :) vaan hyvällä tuurilla niiden kanssa elelee ekat neljä vuotta. :)
 
Meillä oli Brion yhdistelmät ja tuo kaukalot kiinni rattaseen oli todella kätevää! :) Mutta noilla meidän ei kyllä menty lumessa/talvikeleillä eteenpäin ei sitten millään. Ostettiin sattumalta kevyemmät matkarattaat ja ne ovatkin kunnon hyökkäysvaunut. Briossa myös rattaita ei saanut kunnolla makuuasentoon vaan jäi sellainen "kuoppa", nyt noissa matkarattaissa saa kokonaan pojan makuuasentoon päikkäreille mikä on ollut todella tärkeää.

Mietityttää että poika on n 2v, kannattaakohan kuitenkin satsata tupliksiin? 2v on vielä pieni ja tuskin jaksaa missään seisomalaudalla notkua.. Kenelläkään kokemusta asiasta?

Meillä hoitopöytänä on toiminut hoitoalusta pesukoneen päälle, koska neliöistä johtuen asunnossamma ei ole ollut kunnolla tilaa hoitopöydälle ja ratkaisu on ollut tosi toimiva. Pinniksessä on laskettavat laidat eli menee myös vanhempana, mutta meillä on nukuttu aikalailla perhepedissä muutenkin. Nyt sitten tuota nukkumisjärjestelyä saa kyllä miettiä..
 
Mie oon kans Miitu meille miettiny tupliksia ku on vaan sit se puoltoista vuotta ikäeroo... höperökshän sitä muuten tulee ku ei sit oikeen pääse mihinkään liikkumaan:wacky: esikoisen kanssa käyn vähintään viis kertaa viikossa vaunulenkillä ni ois kyl ihan kätsyt. Harmi vaan tuo vuodenaika, pitäis varmaan olla tosi jämäkät et pääsee talvella eteenpäino_O Anna vinkkiä jos löydät hyvät:)
 
Isintyttö, Sama juttu, vinkkejä kehiin jos satut löytämään näppärät! :) Tupliksiin ei oo tarvinnu tutustua ennen kuin nyt niin on kyllä niissäkin miettimistä.
 
Mä aattelin että hankitaan tuplat jos lapsille tulee alle 2v ikäeroa. En omista autoa ja miehen töissä ollessa liikun pojan kanssa kävellen, oon kuullu vaan noista seisomalaudoista että ovat aika epäkäteviä talvikeleillä joten jotkut vierekkäin istuttavat tuplat tulee hankintalistalle. Muuten kaikki oleellinen löytyy, toki jos tyttö tulisi ni vähän jotain tyttöjen vaatetta varmaan tulisi ostettua!
 
Mä harkitsen jopa meille tuplia vaikka ikäeroa tulee kolme vuotta. Kesällä nyt vielä meniski pyörällä mutta pärjätäänkö talvella pulkalla ja rattailla, kun pitää lähteä koirien kanssa lenkille. Onko ehdotuksia, miten te ratkaisisitte tämän?

Tupliksi ehdotan bugaboo donkeyta tai bumbleride indie twin.
Yksösrattaiksi / vaunuiksi suosittelen emmaljungan super nitroja ja bumbleride indien singlejä :)
Meillä on nuo super nitrot ja "matkarattaina" bumbleridet. Menee pieneen tilaan mutta on kunnon rattaat.
 
Takaisin
Top