Hankinnat

Jos päädytte Teutonian Prestige rattaisiin niin meiltä saa sen ratasistuinosan vihreenä jollain nimelliskorvauksella / postikuluilla :D Mulla on siihen se runko mut siinä yks akseli vääntyny joten ei oo kivat työntää ku puoltaa reippaasti. Meinasin käyttää niitä ja kovaa koppaa senmosena sisälaskutelineenä/ unipaikkana alakerrassa vauvalle mut sillä istuimella en tee mitään. Löytyy kans kesäpussi jossa vihree ei oo kyllä tismalleen sama sävy kun on tilattu seuraavana kesänä, ei näytä silti pahalta.

Niistä prestigeistä ite kyllä tykkäsin, on semmoset tukevat "maastorattaat"ja musta hyvät työntää (kun kunnossa :D, meillä väänty akseli kun oli vähä turhan tiukkaan pakattuna ilman niitä suojia). Mutta ei kevyimmät ja siroimmat kylläkään.. ja ei optimaalisimmat kaupunkikäyttöön kun ei ole kääntyviä etupuöriä.

Voi apua.. Tuntuu että oon todella jälkijunassa kaikissa hankinnoissa.. Me ei siis vielä olla hommattu mitään (paitsi toissapäivänä ostin muutaman vaatteen talvea ajatellen).. Itse tahtoisin riippukehdon, mutta mies taas tahtoisi tavallisen kehdon. Onko täällä kellään kokemusta tavallisesta kehdosta?
Budjetti on myös meillä aika tiukka ja suurin hankinta tulee olemaan uusi auto.. Ite en oikein tiedä, että ostaisinko turvakaukalon käytettynä vai uutena. Onko kellään antaa mitään neuvoja turvakaukalon hankintaan? Tai mitä siinä tulisi ottaa huomioon?

Hankinnat saa tehtyä todella nopeasti ja tarvetta tässä vaiheessa niitä tehdä ei vielä ole. Tosin mikä on sen ihanampaa kun miettiä tulevaa pikkuista hankkimalla kaikkea ihanaa.

Turvakaukalo asiaan en osaa mitään neuvoa, muuta kun sen että suositus on 5-6 vuotta vanha kaukalo korkeintaan. Sen jälkeen kolhimatonkin kaukalo alkaa haparoitumaan ilmeisesti.

Ehdottomasti kolaroimaton kaukalo pitää olla. Se ja myöhemmin turvaistuin ovat sellaiset että niihin sijoittaisin jos johonkin. Ne takaavat lapsen turvallisuuden toisin kuin vaunut sitterit yms.. niissä ennemmin tulee vastaan huono käytettävyys tai kuluminen jos käytettynä ostaa, mutta turvallisuuteen ei vaikuta. En varmaan ostaisi turvakaukaloa tai istuinta käytettynä kuin joltain tutulta jonka sanaan luotan että ei ole kolaroitu eikä muuten kolhittu. Ja tosiaan ne ikärajat on noissa, kaukalo 5 v ja istuin 10 v.

Meillä alkaa olla jo suurin osa vauvelin tarvikkeista hommattu mutta tuo kaukalo on suuri kysymysmerkki. Ei mitään tietoa minkälainen olisi turvallinen ja käytännöllisin vaihtoehto. Vauva joutuu siinä kuitenkin yli 800km matkoja matkustamaan niin pitää olla myös hänelle mukava.

Meillä ollaan kyllä niin hukassa näiden hankintojen kanssa, mitään ei olla vielä ostettu ja tuntuu että kaikkeen on niin paljon vaihtoehtoja että miten näistä tietää valita!

Nukkumisjärjestelut tuottaa vähän päänvaivaa, ollaan nyt ajateltu että ostettaisiin meidän makkariin vauvalle sellanen "sivuvaunusänky" jossa nukkuisi vieressä yöt, ja sitten vauvan omaan huoneeseen varsinainen pinnasänky, jossa nukkuisi aluksi päiväunia ja sitten jossain vaiheessa siirtyisi sinne. Onko kellään kokemusta tällaisesta tai miltä se kuulostaa ajatuksena teidän kokeneempien korvaan? Meidän omassa makuuhuoneessa on sen verran vähän tilaa, että isomman pinnasängyn sijoitus sinne on ihan turha toivo. :/

Lemonia, noista nukkumisjärjestelyistä.
Me esikoisen kanssa tehtiin niin, että ihan aluksi oli minun vieressä sängyssä mutta kun vauva olikin herkkäuninen ja heräili ylimääräisiä kertoja meidän kääntyilemisiin, vessakäynteihin yms niin koettiin parhaaksi siirtää vauva koppaan sängyn viereen josta sitten imetystä varten otin viereen. Kehto, ensisänky tai mainitsemasi sivuvaunusänky on siis omaan korvaani ainakin hyvä vaihtoehto. Pinnis meillä oli sitten vauvan omassa huoneessa mutta se oli turha puolivuotiaaksi saakka, ainakin meillä.

Meilläkin tuottaa nukkumisjärjestelyt päänvaivaa, tosin siitä syystä että esikoinen on vasta nyt alkanut nukkua öitä pinniksessä joka on sivuvaununa sängyssä.
On siis tottunut perhepetiläinen ja mietin että jos tulisi tilanne jossa taaperokin haluaisi perhepetiin nukkumaan..

Ollaan mietitty vuodesohvan hankkimista olkkariin siltä varuilta että mies joutuisi sitten sinne siirtymään tilanpuutteen vuoksi.
Oikeasti meidän sänky pitäisi makkarista uusia kun on vähän upottavaa sorttia ja vauvaahan ei saisi sellaiseen laittaa.
Yksi ajatus oli ostaa lisäpatjat viereen ja ns jatkaa sänkyä (kun on meillä tällä hetkellä jalaton malli) että mahtuis koko perhe siinä pötkötellä. Katsotaan nyt mihin päädytään. :)

Esikoiselle hankin pinnasängyn mut ei siinä ekaan vuoteen nukkunut kun siinä ei nukkunut.. eka oli sängyssä vieressä ja sit sivuvaunusängyssä vieressä, kun rupes liikaa liikkuun heivattiin sängystä jalat ja nukkui taas välissä. Ennen toisen syntymää yritin opettaa pinnasänkyyn ja jollain tapaa alko nukkua siinä (kaikkien unet silti kärsi) mut vauvan synnyttyä ei todellakaan jäänyt ainoana omaan sänkyyn joten nukku keskellä ja vauva mun vieressä reunan puolella/ sivuvaunusängyssä jne. Et 2 lapsen kokemuksella sivuvaunu on ollut tosi hyvä, vaikka lapsi nukkuis vieressäkin niin ei pääse putoamaan lattialle vaan voi mahkujen mukaan siirtää omaan sänkyyn ja saada vähän tilaa kääntyä.. Jotkut toki jotenkin saa nukkuun myös omassa sängyssä mut taitaa riippua sekä vanhemmasta että lapsesta miten onnistuu. Musta tuo sivuvaunu on kätevä.

Meiltä puuttuu ne tuplarattaat! Se suurin ja mieltä painavin menoerä. Eikä tuota rahaakaan nyt oo..
Lisäksi pieniä hankintoja kuten rintapumppu, tuttipulloja, minille vaippoja jne.
Muuten on aikalailla kondiksessa.

Me ei oikeastaan hommattu esikoisellekkaan hirveästi etukäteen vaan lähinnä tarpeeseen. Vauvoille tosiaan on yhtä sun toista härpäkettä ja oikeasti se on pieni osa millä jotain aidosti tekee. Ihan perus jutuilla pärjää!
Ja sitten huomaa kyllä että mitä kaikkea tarvitaankaan. :)

Esimerkiksi tuttia meillä ei koskaan suostuttu syömään, niin oli ihan hyvä ettei oltu etukäteen hamstrattu hirveitä määriä.
Sittereitä oltiin katottu yhtä sun toista heiluvaa ja keinuvaa, kuitenkin parhaaksi osoittautui bb sitteri, joka menee 3 eri asentoon ja poika vieläkin tykkää siinä itsekseen keinutella..
Täytyy tutkailla millainen tämä toinen vaavi on ja mistä hän tykkää kun on sen aika! :)

Meillä vaunuhomma helpottui kummasti, kun mies päätti irtisanoutua koko touhusta ja sitä ei kuulemma vois enää vähempää kiinnostaa millaiset vaunut meille tulee :joyful: Ja selvisi, että anoppi on ostamassa meille ihan uudet vaunut, pitää vaan lähteä joku päivä sen kanssa pyörimään vaunukaupoissa. Super vikingejä mä edelleen himoitsisin, täytyy katsoa mitä mieltä anoppi on niiden hintatasosta :grin

Mekin ollaan mietitty nukkumisjärjestelyjä. Todennäköisesti vauva tulee nukkumaan omassa pinniksessä heti alusta mun vieressä ja pyritään siirtämään hänet sitten omaan huoneeseen nukkumaan noin puolivuotiaana. Mies on todella levoton nukkuja joten meidän väliin vauvaa ei voi laittaa millään, ja toisekseen meillä on kaksi vanhempaa kissaa jotka ovat tottuneet kulkemaan makkariin ja pois omia aikojaan ja jotka nukkuvat meidän jaloissa joka yö. Kissaverkko onkin ihan ehdoton hankinta.
Talossa on kaksi kerrosta, alakerrassa varmaan vietetään aikaa päivisin joten olen harkinnut Vaavi-ensisängyn vuokraamista, siinä vauva voisi nukkua päikkäreitä niin, että näkisin hänet koko ajan ja voisin vahtia, etteivät kisut mene hänen viereensä. Vaavi-sängyssä on pyörät alla niin voin kätevästi vaihtaa sängyn paikkaa aina sen mukaan, missä itse milloinkin puuhaan. Yöksi sitten yläkertaan omaan sänkyyn.
Sitteri varmaankin hommataan, sellainen minkä saisi kiinnitettyä syöttötuoliin niin vauvan saisi osaksi ruokailuhetkiä jo varhain. Sieltä käsin vauva sitten voi myös seurailla mun ruoanlaittoa jne. mikäli vain on sellainen, että sitterissä viihtyy :D

Eilen hain Ikeasta sellaisia kokoontaitettavia, lipastoon tai vaatekaapin hyllylle laitettavia jakajia pikkuisia bodyja ja pöksyjä jne. varten. Ja pieniä hengareita <3 Mulla oli taas matkassa kokenut äitiraati, ja porukalla arvioitiin sitten muita vauvatarvikkeita joita pitää myöhemmin ostaa. Tässä vaiheessa, kun vointi sallii pitemmän kaupoilla pyörimisen, olen yrittänyt tehdä hankintalistaa valmiiksi niin sitten alkusyksystä ei tarvitse kuin kävellä ostoksille tai parhaassa tapauksessa klikkailla sopivimmat kotiin :) Onneksi iso osa saadaan tosiaan käytettynä, yllättävän paljon tuollainen pieni ihminen tarvitsee kaikenlaista ;)

Miksi kissat eivät saa mennä vauvan sänkyyn? Meillä on kaksi kissaa, enkä ole kyllä ajatellut etteivät saisi mennä vauvan kanssa samaan sänkyyn nukkumaan :) jos siis haluavat. Ovat tottuneet nukkumaan meidän sängyssä, samoten kun tuo meidän koirakin. Vauva tulee alusta asti nukkumaan omassa pinnasängyssään, ensin meidän makkarissa ja puolen vuoden iässä saa siirtyä omaan makkariin. En uskalla ottaa meidän viereen kun koira painaa 30kg ja saattaa loikata päälle hypätessään sänkyyn ja möyrii pitkin poikin ja nukkuu sitten yleensä mun päällä.

Kissat tykkäävät lämmöstä ja maidon tuoksusta ja tästä syystä saattavat päättää nukkua vauvan päällä ja huonolla tuurilla jopa naamalla, joten on melkoinen turvallisuusriski päästää kissaa vauvan pinnasänkyyn.

Tiiu, Aivan huippu juttu että anoppi sponssaa ja sulla kädet vapaat valintaan! :happy:

Marika, siinä on se tukehtumisvaara jos kissat käyvät nukkumaan liian lähelle vauvan kasvoja. Eivät kyllä tule meidänkään naamalle mutta en uskalla ottaa mitään riskejä. Kisut tykkäävät myös oleskella meidän molempien rinnan päällä kun ollaan pitkällään, eikä haluta antaa niille mahdollisuutta tehdä sitä vauvan kanssa.
Kisut siis saavat jatkaa nukkumista meidän vieressä ihan niinkuin ennenkin, vauvan peti on kielletty niiltä :)

Takaisin