Hankinnat

Mä luulin pärjääväni ilman mutta selkä meni niin jumiin huonosta ryhdistä imettäessä että piti käydä ostaa jälkeenpäin tyyny..

Mä oon kans samaa mieltä, että ennemmin ostaa käytettynä laatuvaunut kuin samaan hintaan huonommat uudet. Ja täällä myös yksi Emmaljunga-ihminen. :D Esikoiselle ostettiin uutena last season -malli, makso n. 600€. Muistaakseni nuo tulee syksyllä aina alennukseen. ;) Käytettiin vaunuja kahella pojalla tosi paljon, ja möin ne sitten lähes uudenveroisina eteenpäin. Tälle kolmannelle ostin tosi edulliset, käytetyt Emmaljungan rattaat ja niihin sitte tilasin vaan uuden kopan. Tarkotus ois ostaa lisäksi laadukkaat matkikset travel systemillä.

Minäpä kävin taas kirppistelemässä. Kyllä nyt on vauvalle vaatetta. Niin ja esikoisellekin tietysti löytyi yhtä jos toista.
Miehen ilme oli kyllä hellyyttävä kun esittelin niitä 56 senttisiä bodeja ja potkareita.. :rolleyes: <3

No niin, nyt on tilattuna sitten Britaxin turvakaukalo jalustalla, uutena. Menihän siihen rahaa, mutta tässä kohdassa se on pieni murhe. Toivottavasti se nyt ajaa asiansa sitten sen aikaa kun on tarve. Turvaistuin hankintaan sitten myöhemmin. Vaatetta voisi kans ruveta katselemaan pikku hiljaa, kun nyt vauvan sukupuolikin on tiedossa.

Olen ostellut kirppareilta jo jonkin verran vaatteita mutta hieman hankalaa kun ei tiedä mitä vauveli sitten tarvii. Pitkähiaisia kietaisubodeja on muutamia, sekä niiden kanssa käytettäviä housuja, yks yökkäri, muutamia potkupukuja sekä flanellipuku. Varmaan vielä sukkia, vanttuita ja hattuja tarvii, mutta pitäisikö olla erikseen jotain collegevaatteita tai muita sisällä pidettäviä? Ulkovaatteita ja villapuku kans vissiin :D

Ei mun mielestä collegevaatteet ole mitenkään välttämättömiä. Hyvin pärjää bodyilla ja housuilla. Niitä kannattaa olla useammat.
Ja villahaalari on kyllä meillä pakollinen hankinta vauvalle ja esikoiselle. Muutenkin suosin merinovilla tuotteita talvella.

Olen ostellut kirppareilta jo jonkin verran vaatteita mutta hieman hankalaa kun ei tiedä mitä vauveli sitten tarvii. Pitkähiaisia kietaisubodeja on muutamia, sekä niiden kanssa käytettäviä housuja, yks yökkäri, muutamia potkupukuja sekä flanellipuku. Varmaan vielä sukkia, vanttuita ja hattuja tarvii, mutta pitäisikö olla erikseen jotain collegevaatteita tai muita sisällä pidettäviä? Ulkovaatteita ja villapuku kans vissiin :D

Jos asut esim vetoisassa vanhassa okt:ssa niin kannattaa olla paksumpia vaatteita, mutta noin perus kerrostalolämpötiloissa vauva pärjännee ihan body+housu-yhdistelmällä hyvin.

Meil ollu viluisia beibejä ja alkuun ollu body, puolipotkarit, housut, villasukat ja ohut lakki sisällä, joskus viel toinen paitaki.. ja tämä siis kerrostalolämpötiloissa :P Siitä vähitellen lähteny väheneen.

Meillä taas oli sellainen kuumakalle että aika minimaalisesti saanut olla aina päällä, kesät/talvet.
Että siinäkin mielessä on turha etukäteen varautua kun ei tiedä että minkä sortin kuumakalle tai vilukissa sieltä lopulta on tullakseen. :rolleyes:
Meillä collegehaalarit on ollu tosi kovassa käytössä, syksyllä/talvella oli perus body/sukkikset/pöksyt kerraston päällä talvivaatteiden välissä ja keväämmällä sekä nyt ulkosalla päällä normi vaatteiden päällä kun taas ulkovaatteet ois liikaa.

Meil ollu viluisia beibejä ja alkuun ollu body, puolipotkarit, housut, villasukat ja ohut lakki sisällä, joskus viel toinen paitaki.. ja tämä siis kerrostalolämpötiloissa :P Siitä vähitellen lähteny väheneen.

Joo kyllä meillä sen verta viileää on et itselläkin saa talvella olla villasukat ja joku neuletakki tai muu sisällä niin en usko että pärjää ihan vaan ohuella bodylla ja potkareilla. Täytyy katella niitä oloasuja jos jostain löytys :)

Mä en ole ihan pienelle vaihtanut yökkäriä yöksi. Joskus joutui yölläkin vaihtamaan vaatteita, niin se ja sama missä asussa menee nukkumaan. Selviää ainakin vähemmillä riisumisilla ja pukemisilla kun ei vaihda erikseen.
Syitä yölliseen vaatteiden vaihtoon on mm. niskapaskat, kusivuoto, pulauttelu, kastuminen maidosta. Joskus istuvan vaipan löytyminen on hankalaa.
Meillä yksi kolmesta vauvasta osui niin ettei joka yö tarvinnut vaihtaa vaatteita, yhdelle piti laittaa jopa kahdet uudet ja kolmannen kanssa selvittiin yhdellä asun vaihdolla per yö.
Varmaan 3 kuisena vasta ruvennu laittaa yökkäreitä, yhellä lapsella vasta puolen vuoden paikkeilla.

Meillä on tasan kerran elämässä tullut niskakakat ja nekin tuli kun oli jo reilusti vuoden vanha! :grin
Eikä koskaan oo tarvinnu esim öisin vaihdella vaatteita ja aikalailla samalla vaatekerralla mentiin aina päivät läpeensä. En tiedä miten meillä on näin nämä mennyt, mutta sotkua ei juuri oo tullut. :)

Toki silloin kun opetellut syömään niin ollaankin laitettu ruokailemaan aina vaippasilteen että helpompi mennä sitten pesulle jne. niin ei oo tullut turhaa pyykkiä. Sellainen pieni porsastelija. :rolleyes:

Yäk nuo niskakakat! :yuck: Ne on kyllä harvinaisen ja valitettavan tuttu juttu esikoisen vauva-ajoilta. Samoin yölliset ohipissat vaipasta sänkyyn, pulauttelut itsensä ja minun päälle ja maidon suihkuaminen kaaressa ties minne o_O
Yöllä oli niin ihanaa ruveta vaihtamaan vaatteita ja petivaatteita. Niitä aikoja odotellessa!

Heebeli musta kannattaa ehkä harkita oisko hyvät vaunut käytettynä kuitenkin vaihtoehto versus huonommat uutena! Mä oon ostanu emmikset uutena ja nyt kun vaihdoin niin ostin käytettynä ja ei niissä ole mitään muuta eroa kuin että käytetyt maksoi puolet vähemmän :D Sit kun oon työntäny kans huonompia niin on se ero kyl aika tosi iso :p (Vaikka tietty ku johonki tottuu niin ei sitä ny muuta välttämättä kaipaa.) Mutta esim noi Emmikset on semmosia et porukka pitää huolta ja säilyttää sisällä yms jotta pysyis hyvänä, ainakin fb:n emmiskirppiksellä on kuulemma tarkka meininki :D

Joo no järjenääni sieltä huhuili mulle, ostin Emmaljungat nyt käytettynä, yllättävänkin halvalla sai hyväkuntoiset. Ihan torista löysin ja siellä olikin paljon vaihtoehtoja! Nyt passaa vaunuilla lokakuussa :love7

Kylppärikysymyksiä:

Millainen on hyvä amme vauvalle? Olen katsellut Stokken flexi bathia siksi, että sen saa kasaan ja silloin se ei vie tilaa. Lisäksi siinä on veden poistoaukko pohjassa. Mutta onko ihan susi käytössä? Tarviiko vauva sellaisen kylvetystuen vai onko se turhake?

Meneekö selkä, jos ei hanki niitä ammeen jalkoja? Eli jos kylvettää lattialla.

Mistä saa edullisesti hupullisia vauvojen kylpypyyhkeitä? Netistä löysin halvimmat Hennesiltä 15 euroa, ja kalleimmat keikkuu siellä 30 euron luokkaa (ääk). Aika hintavia!!

Meillä on stokken amme ja kylpytuki. Tukea käytettii ehkä pari ekaa kuukautta korkeintaan ja amme on pojan käytössä edelleen vesileikeissä mutta ei oo mikää kovin iso, esim.mökkiammeena oleva paljon halvempi ikean amme tuntuu paljon tilavammalta.

Muutenki ollaan pesty ihan suihkun alla enemmän ko ammeessa, amme ollu meillä tosiaan käytössä yleensä vesileikkeihin.

Ja meillä on myös hm huppupyyhkeitä ja ollu ihan hyviä.

Ikeassa on kans tota h&m luokkaa hinta, oisko pikkusen halvempi, kirppareilla on välillä huppupyyhkeitä. Niitä ei tosin tarvi kovin monia olla, äitiyspakkauksen jos ottaa niin siitä tulee yks. Nii ja Hemtexillä kans jotai ton edullisemman hintaluokan ollu. Meillä ei oo kylpytukea tai jalkoja ollu ja ihan hyvin on onnistunu mut ei oo toisaalta mitään merkittäviä selkävaivoja tms vaikka selkä synnytyksen jälkeen onkin aika kovilla ku kaikki lihastuki on venyttyny jonnekki :P Kun ei täytä ammetta täyteen niin beben pylly ylettyy vähän nojaamaan/tukeutuun sinne ammeen pohjalle :D

Meillä amme oli käytössä kunnes alkoi istua. Sen jälkeen vaan iso vati saunanlauteilla missä saa lämpimässä roiskutella. Ammeeseen en sijoittaisi kauheesti, mutta sulla Hellu kaksi palleroa niin voisihan siitä vauvatuesta ja jaloista olla erityisesti hyötyä.

Esikoinen inhosi pienenä kylpemistä, joten vauvatuella tai ilman, kylvyt menivät itkemiseksi. Kylpytuki meillä on, mutta sen käyttö oli kyllä aika vähäistä. Ihan lattialla kylvetettiin perusmallisessa kylpyammeessa, ja sillä mennään edelleen.

Itse en ole ostanut tulokkaalle vielä yhtään mitään, enkä varmaan osta ennen kuin äitiyslomalla iskee hirveä sisustus- ja siivousvimma. Esikoiselta on vielä vaatteita jemmassa, ja kun sukupuoli on sama, niin eipä tarvitse hörhelömekoista haaveilla.

Kylpypyyhkeitä suosittelen hankkimaan useamman kappaleen, sillä aika usein taitaa käydä niin, että se ihanan puhdas pieni vauva kylvyn jälkeen oksentaa/kakkaa/pissaa (tai kaikki nämä yhdistettynä) sen pyyhkeen ihan märäksi ja likaiseksi, ja tietty samalla itsensä ja mahdollisesti myös vanhempansa.

Meillä on ihan orthexin amme tulpalla (helppo tyhjentää) ja muutama kuukausi käytettiin tuota tukea. Äkkiä ainakin tuo meidän kylpytuki jäi pieneks, eli oli hankala saada vauvaa pois kun ei käsiä saanut kunnolla lapseen kiinni. Joskus puolen vuoden iässä siirryin pesemään pojan sylissä suihkun alla, koska ei vielä ilman tukea osaa istua ammeessa. Tuki oli kyllä itselle selkävaivasena pelastus ja se kun ammeen nosti korkeammalla niin ei tarvinnut kyykkiä niin hirveästi. Lisäksi kun lapselle tulee lisää painoa niin se lisää myös rasitusta selälle ja käsille. Meidän poika on ainakin kova vesipeto eli kylvyssä sai viettää aikaa :grin

Takaisin