Hankinnat

Katselin kyllä noita anti-colic -tuttipulloja, mutta en sitten tullut ottaneeksi, kun mies sanoi, ettei sellaista tarvita :D Vaikka taitaisi sellainen olla muutenkin hyvä pullo. Pitää sitten aikanaan katsoa tilannetta uudelleen ja tarpeen mukaan sitten ostaa sellainenkin. Ei se nyt kai niin hirveästi kalliimpi ollut kuin tavallinen, en nyt kyllä hintaa edes muista kovin tarkkaan.

Mulla oli villaisia liivinsuojia, ne oli ihania kipeille nänneille :)

Ja meillä myös se ainun anti-colic pullo, mahtavan helppo desinfioida mikrossa.

Netissä tuntuu valmistajien sivulla olevan onneksi tarkka tieto sopivuudesta eri automerkkeihin ja -malleihin eli sen suhteen ei pitäisi tulla suuria yllätyksiä. Yhteensopiva telakka seuraavan istuimen kanssa ei ehkä ole meillä niin olennaista, seuraava istuin saa olla autossa paikoillaan 99% ajasta. Ja toisaalta jos nyt sattuisi niin, että toive kahdesta lapsesta toteutuu, niin koppa tarvitsee telakkansa joka tapauksessa :)

Ei mun mielestä valmistaja voi "luvata" sopiiko tietty istuin tiettyyn automerkkiin/ malliin... Autojen istuinosat on niin erillaisia ja vuosien saatossa kuluukin eri tavoin (ellei tietysti ole sitä uusinta uutta vuosimallia ajossa). Meillä nimenomaan telakkaa ei saanut säädettyä auton istuinosaan sopivaan kulmaan vaan turvakaukalo jäi liian kallelleen takapenkin selkänojaan päin. Vähän hankala selittää, mutta vauvan asento kaukalossa olisi ollut liian "istuva" eikä ns. makaava mikä pitäisi olla :D

Windfall itse kallistuin Britaxin i-size kaukaloon, siitä on tarjouksia välillä nettikaupoissa n.300e kaukalo+telakka. Ei aikaisempaa kokemsta kun uusi kaukalo, täytti vain uusimmat säädökset (mitä ei tällä hetkellä kovin moni kaukalo täytä) ja törmäystestistä arvosana hyvä, sekä käy travel systemillä kiinni aika useaan rattaaseen. Ja kiva värivalikoima. Siksi lähti meidän matkaan kaupasta :)
Tuossa linkit arvosteluun/testiin telakalla sekä ilman:

https://www.autoliitto.fi/turvaistuintesti/britax-romer-baby-safe-i-size-2017

https://www.autoliitto.fi/turvaistuintesti/britax-romer-baby-safe-i-size-i-size-telakka-2017

Ja esittelyä tuosta, vaikka hyvää tarjousta ei tuolla liikkeessä nyt justiinss olekkaan:

https://www.lastenturva.fi/tuote/br...o-telakka-cosmos-black-(paketti)/20154863021/

Tottakai varmasti monia monia muitakin hyviä kaukaloita, itsellä ei vain kokemusta ja tämä täytti omat vaatimukset :)

Muokattu viimeksi:
Joo kannattaa olla tarkkana että kaukalo ja myöhemmin turvaistuin sopii hyvin autoon. Meidän omissa volkkareissa asento on ollut hyvä, mutta vanhemmat osaa aina ostaa autoja joissa asento on ihan sietämättömän pysty. Meneehän se ehkä sillointällöin mutta jos omassa autossa olisi niin karmea asento niin ei tulis mitään. Sopii siis mittojen puolesta autoon mutta jää tositosi huonoon asentoon.

Voi että.. Meillä isoin hankinta tulee olemaan auto ja ei varmaan ennen sitä uskalla tuota turvakaukaloa sitten ostaa.. Mutta tänään tuli äitiyspakkaus niin on nyt sentään jotain hankittu ☺️

Tuossa i-sizen jalustassa ainakin säädettävä se kulma et jos on kovin jyrkät auton penkit, niin natsaa siltikin :)

HuliVili, juu ehkä eivät voi luvata, mutta toisaalta nykymaailman aikaan odottaisin tarkkoja speksejä nettikaupastakin ostettaessa, varsinkin kun meidän automerkki ja -malli on yksi Suomen yleisimmistä. Eli jos ei sovi vaikka on luvattu sopivan, niin täältä kyllä lähtee välittömästi palautetta maahantuojalle ja suoraan valmistajalle. Nyt kun olen isoimmat valmistajat selaillut, niin suht rehellisesti esim. Britaxilla todetaan, että tähän meidän automalliin sopivuus on tietyillä malleilla (esim. Britax Primo) todella nafti, eli vyö riittää juuri ja juuri ja vaan kuskin ja apukuskin taakse on ylipäätään mahdollista ko. malli sijoittaa. Ymmärrän kyllä pointtisi, ei liikkeessä käynti ja sovittelu toki ole poissuljettu, mutta ainakaan itse en tällä hetkellä vaan jaksa :D Ehkä elokuussa kun mies palaa, jos ei siihen mennessä ole löytynyt sopivaa.

Cocoa, kiitos suosituksesta, täytyypä tutustua :)

Muokattu viimeksi:
Jes, vihdoinkin sain hankintoja eteenpäin.. Ei ehkä tärkeimmästä päästä, mut jotain kuitenkin.. Nimittäin vähän käytetyn Boppyn imetystyynyn fb kirpparilta, sekä sitterin..
Jospa nää hankinnat tästä alkais hiljalleen edetä

Kauheeta, mä oon hamstrannut jo ihan hirveästi. Pinnasänky löytyy hiottuna ja pohjamaalattuna pihalta, käyttämättömiä kestovaippoja oon hamstrannut pitkin nettiä halvalla. Vaunut, kaukalo ja istuin tilattu. Tänään hain ilmaiseksi käyttämättömiä äitiyspakkauksen vaatteita ilmaiseksi o.O Roskalavalta löysin pinnatuolin, sekin pitäisi hioa ja maalata :D Ompelijalta tilasin reunapehmusteen ja istuinsuojan rattaisiin. Ei kai tässä enää muuta kuin pikkusälää enää tarvita :)

Mä en vielä tiedä että hommaisiko kehdon vai heti suoraan pinnasängyn

Onko kukaan vuokrannut ensisänkyä aikaisemmin? Mistä niitä ylipäätänsä voi vuokrata?
Mietin että nyt vois toimia meillä vuokraus että ei tarvii heti sänkykaupoille lähteä.

Mun pitäis saada aikaseks hommattua pienempiä tyttöjen vaatteita. Isompia vaatteita olen saanut jo tutuilta ja pessytkin ne, mutta nuo alle 70 vaatteet on vielä hakusessa.

Hei te jotka ootte jo äitejä.. Oletteko pitäneet äitiyspakkauksen laatikkoa vauvalla ensi sänkynsä? Jos olette, niin ootteko laittaneet sinne patjaa tms?
Mä tässä pohdin että jos siitä laatikosta tekisi ensi sängyn.. Kokemuksia kaivataan.

Äitiyspakkauksessa on patja mukana. Ja lakanat sun muut tarpeelliset. Meillä toimi laatikko olohuoneessa nukkumapaikkana, monet päiväunet siis kuukausien aikana siellä nukkui. Ei mitään valittamista, hyvä ensisänky. : )

Meilläkin olis suunnitelmissa tehdä laatikosta alakertaan sänky, katotaan missä sitten todellisuudessa tulee nukkumaan.

Mua mietityttää, että pitäisikö vastasyntyneellä olla peitto (ja jos, niin millainen) vai riittäisikö unipussi? Mitään ylimääräistähän ei tietenkään mielellään vauvan sänkyyn laittaisi, kun sehän kumminkin pyörii siellä ja sotkeutuu peittoon ..? Kuten ehkä huomaa, mulla ei ole mitään kokemusta tästä(kään) aiheesta !

Vastasyntynyt ei pyöri sängyssä ollenkaan joten ihan tavan peitto on hyvä. (Ihan se joka äp-paketissa tulee). Unipussi on tarkoitettu käyttöön siinä vaiheessa kun ei enää peitto pysy päällä.
Me tosin pärjättiin vauvaaika täysin ilman unipussia, nukkui mieluiten yöhaalari päällä.

Me kapaloitiin esikoinen aika pitkään omaan koppaan nukkumaan. Alla oli piukasti pingoitettu lakana, jonka alla kosteussuoja ja päällä saattoi olla vielä peitto/viltti. Ja kopan pääpuolta oli kohotettu kirjoin korvatulehduksia estämään. Edelleen on pinniksen pääpuolen jalkojen alla kirjat. En tiedä onko auttanut, mutta ei ole korvatulehduksia ollut ja räkä valunut pois kun on hieman koholla pääpuoli. Ei siis tosiaan käytetty äitiyspakkausta sänkynä näin kysymykseen vastaten. Ja siinä pakkauksessa tosiaan tulee patja, peitto, lakana, kosteussuoja ja pussilakana mukana.

Takaisin