Hankinnat

Heikkoa on kyllä mullakin tuon juomisen kanssa ollut viime vuosina. En vaan jotenkin pysty juomaan kovin isoja määriä. Hanavesi menee kylmänä kyllä, ja ns. tuoreena, ei maistu kovin hyvältä, jos on seissyt mukissa tai kannussa jonkin aikaa, vaikka olis kylmässäkin. Mutta mieluummin myös juon jotain sellaista, missä on kuplia. Janon tunne kyllä tulee jossain vaiheessa, mutta silti ei varsinkaan öisin ei tule juotua kuitenkaan.

Hanaveden makukin vaihtelee paikkakunnittain melkoisen paljon, meillä on ok vesi, mutta esim. Tampereella maistuu ja haisee pahalle se vesi :(

Töissä muistan paremmin juoda, kotona en, kun se pullo ei ole koko aikaa tuossa vieressä. Kotona tulee sitten liian usein syötyä jotain sen juomisen sijaan...

Miitu sama homma täällä. Join viimeksi imetysaikana ja heti synnytyksen jälkeen väkisin että maito nousisi hyvin ja aineenvaihdunta pysyy kunnossa. Kannan vesipulloa nykyäänkin aina mukana ja juon vaikkei jano olisikaan. Pyrin 2-3litraa juomaan vettä, ei siis mitään vichyjä (yäk!) vaan hanavettä. Hyväksi keinoksi veden uppoamiseen olen todennut sen, että juo sekä jääkaappikylmää vettä että huoneenlämpöistä vettä sen mukaan kumpi uppoaa paremmin :)

Miitu tääl kans huono juomari! Jos ei järki sanoisi, niin voisin hyvin juoda vaan muutama dl päivässä. Veden juominen tekemisenä on aina tuntunut jotenkin tylsältä, vaikka sitä vettä maustaisi tai joisi hapollista... Eikä vaan ole jano.

Nyt raskausaikana olen tuntenut oikeeta janon tunnetta ekoja kertoja elämässäni. Nyt tosin sekin tunne hieman laantunut ja joudun kans skarppaamaan että tulisi juotua. Koitin ratkaista tän hankkimalla superhienon pullon jota on kiva raahata mukana :)

Huono juomari täälläki. Vaikka aina aikoo tsempata sen asia kans mut jää yleensä yhtee päivään.

Täällä taas kunnon "vesijuoppo" :D mihinkään ei voi lähteä ilman vettä ja koko ajan täytyy kotonakin vesituoppi olla. Tämä ollut siis jo ennen raskauttakin eli en usko tuottavan veden juonti itselle ongelmia tämän toisenkaan imetyksen aikana :)

Onpa kiva kuulla etten ole ainoa! :happy:
Nyt meidän täytyy oikein joukolla tsempata. :wink
Paitsi että siinä käy juuri kuten Aneska sanoi, se kestää aina sen tasan yhden päivän kun "tsemppaa". :rolleyes:

Täällä nykyisellä paikkakunnalla vesi on kyllä paljon paremman makuista kuin edellisellä. Siellä se maistui aikalailla kloorilta välillä. :yuck: Ja neuvottiinkin että voisi kannussa tms säilyttää että se makuhaitta häviäisi.
Ennemmin juon itse kylmää vettä suoraan hanasta, kun mies taas tykkää seisottaa vettä jotta olis huoneenlämpöistä. Olikohan niin että kylmä vesi hidastaa aineenvaihduntaa?

Minä olen kans aina ollut kova juomaan vettä. Varsinkin kivennäisvettä ja vichyä kuluu vähintään 3 litraa päivässä, jonka lisäksi teetä 3-6 kuppia :D

Kauppareissulta kulkeutui kotiin ensimmäiset tutit ja yksi tuttipullo, noita pulloja varmaan tarvitaan useampikin, mutta nyt on ensimmäiset hankittuna ^_^ ja muutama harsokin tuli ostettua :)

Mikäli imettäminen innostaa ja onnistuu niin eipä niillä pulloilla niin ole käyttöä. Kannattaa käydä sitten ostelemassa lisää jos tarvetta ilmenee synnytyksen jälkeen. Meillä pullo oli käytössä niinä muutamana kertana kun itse olin liesussa ja 1/2 vuotiaana tyttö kieltäytyi pullosta lopullisesti että eipä niitä niin sitten tarvittu. Nyt on taas käytössä pehmeän nokan kanssa reissu/yövesipullona.

Niimpä, meillä oli käytössä vain yksi tuttipullo. Tutteja ei huolinut ollenkaan, vaikka niitä oli erilaisiakin. Että ei turhaan sitten hamstraa jos ei tuukkaan käyttöä. :)

Mä oon nyt kahdelle lapselle kokeillu kaikkia mahdollisia erilaisia tutteja ja pulloja jos joku kelpais, mutta ei niin ei.. tällä kertaa jätän suosiolla kauppaan :D Mut tuli ostettua Miffy unipupu, kai semmonen pitää olla :rolleyes: Siis semmonen pehmee rätti minkä kulmassa pupu.

Joo, toki yritän imetystä, ja toivon että se onnistuu, mutta on nyt varalla kuitenkin edes yksi tuttipullo. Eihän noista tuteistakaan ole varmuutta, kelpaako, sen näkee sitten aikanaan. Mulle ei aikoinaan kelvannut kuin sairaalan tutti, muun malliset ei sitten millään :)

Onko joku jo perehtynyt turvakaukalohelvettiin? Ja sanon helvetti, koska turvallisuustestejä, artikkeleita ja vertailuja aiheesta on tuhat ja yksi, ja useimmiten ovat vielä keskenään ristiriitaisia. Hinnat ovat aivan järkyttäviä, mutta en oikein usko että jaksetaan säätää turvavyön kanssa, joten koppa + telakka (isofix-kiinnitys) olisi paras. Suosituksia perushyvästä koppa + telakka -setistä, jonka hinta asettuisi max. 300 euron tuntumaan? Auto on suht tilava Nissan Primera -farkku.

Muokattu viimeksi:
Me käytiin turvakaukalo-ostoksilla, ja yksi mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on se että seuraava istuinkoko menisi samaan telakkaan. Ei siis välttämätöntä, mutta kaukalon jälkeen täytyy kuitenkin ostaa turvaistuin, johon taas oma telakka jos telakkakiinnityken haluaa.

Meillä tulee olemaan toi esikoisen koppa +telakka (isofix) käytössä. Me hommattiin siis cragon snugfix turvakaukalo ja ollaan oltu tyytyväisiä. Koppa on tilava, mutta tukeva eli hyvin meni talvi aika noilla pehmusteilla ja sitten keväällä sai pikku hiljaa vauvan kasvaessa vähentää niitä :) Nyt alkaa pikku hiljaa tuolla 8kk ikäisellä (poika n. 70cm pitkä) esikoisella tulemaan pituus vastaan kantokopassa eli pitäisi alkaa hommaamaan seuraavaa istuinta. Kaukalon yms hommaamisessa on kuitenkin otettava huomioon myös sopivuus autoon! Meillä oli alunperin suunnitelmissa ostaa ihan joku muu kaukalo, mutta kyseistä tuotetta, kun sovitettiin liikkeen pihassa autoon, niin eipä telakkaa saanutkaan sopimaan turvallisesti autoon eli kannattaa aina mennä ostoksille sillä autolla mihin kaukalo tulossa jotta saa sovitettua miten tuote käy kyseiseen autoon! :)

Netissä tuntuu valmistajien sivulla olevan onneksi tarkka tieto sopivuudesta eri automerkkeihin ja -malleihin eli sen suhteen ei pitäisi tulla suuria yllätyksiä. Yhteensopiva telakka seuraavan istuimen kanssa ei ehkä ole meillä niin olennaista, seuraava istuin saa olla autossa paikoillaan 99% ajasta. Ja toisaalta jos nyt sattuisi niin, että toive kahdesta lapsesta toteutuu, niin koppa tarvitsee telakkansa joka tapauksessa :)

Suosittelen Ainun MAM Anti-colic pulloa pienimmässä (160ml) koossa pienimmällä virtaustutilla (1) tissivauvalle tahdistetun pulloruokinnan kanssa :)
9ec4ac24421ac7226065bf8da7c034e3
Meillä oli ainut pullo/tutti mitä on ikinä suostunu edes syömään :D Ja muistamaan et laskennallinen maidontarve on 30ml/h ja enimmäismäärä mitä suositellaan antamaan kerralla on kolme annosta eli 90ml/3h; niin imetys kuin korvikevauvoilla :) Vastasyntyneillä vielä vähemmän
3fed9b6eea687a8cdfa8c99506b60ea5
.

Suosittelen tutustumaan Laktivistiäidin sivuihin/kuviin ja imetyksen tuki ry:hyn :) Saan tänä päivänäki hyvän mielen noista erilaisista "tietoisku" kuvista ja pahan paikan tullessa imetyksen suhteen ne on tsempannu tosi paljon :)

Imetykseen liittyen suosittelen kestoliivinsuojia. Kaupasta saa kertakäyttöisiäkin, mutta esimerkiksi itse jouduin laittamaan niitä kaksi päällekäin ja silti ohivuotoja tuli paljon. Kestoversioissa eli kankaisissa toki tuli myös ohivuotoja mutta selvästi harvemmin. Herkät nännipäät tykkäsivät myös enemmän kankaisista. Haavaumat mm. paranivat nopeammin verrattuna kertakäyttöisiin.

Meillä oli juuri tuo Ainu Mam Anti-colic ja oli aivan loistava! :)

Takaisin