Hankinnat

Me saatiin kahdet käytetyt rattaat sukulaisilta lahjaksi heti kun kuulivat vauvasta, toiset on kotona, toiset mökillä. Kaveri myi meille turvakaukalon autoon ja seuraavana päivänä ostin huutonetistä niihin sopivat matkarattaat. Joissa tuli mukana samanlainen turvakaukalo.. :D no, meillä on kaksi autoa! :)
Saatiin lahjoituksena myös baby björnin sitteri, mobile, pinnasänky ja tuttipulloja, tutteja ym kaikenlaista sälää. Vähän paremman pinnasängyn sain vielä veljeltä, sellaisen mistä saa laidan laskettua. Se tulee meille käyttöön, menee ainakin parivuotiaalle vielä. Toinen pinnis meni vanhempien luo odottamaan yökyläilijää.. :)
Mun ukki on tehnyt käsityönä vasun silloin kun itse synnyin, se on kiertänyt veljellä ja veljen lapsilla, vähän jouduttu korjailemaan, mutta ihana muisto saa nukuttaa meidänkin pientä päivisin. Sen saa naruilla laitettua roikkumaankin niin voi keinutella.
Yhden vaatekerran ostin. Vaaleansinisen, vaikka ei sukupuolesta ole vielä tietoa. Isoäitini minulle kutomia vaatekertoja on pari kappaletta vielä jäljellä, ne menevät toivonmukaa hetken meidänkin vaivalle. On aika pienikokoiset.

Myssyjä olen kutonut itse, tossuja aloitan seuraavaksi. :)

Vielä hommataan hoitopöytä ja jonkinlainen tuoli imetystä varten, joku kohon voi tarvittaessa nukahtaa.. :D

Varmaan kantoliinan haluan myös, mutta en siitä tiedä vielä.
 
Meillä ei vielä ole hankintoja tehty. Tällä hetkellä 21+4. Aloin kuitenkin katsella vaunuja netistä nyt sillä silmällä. Kirppiksillä ei ole näkynyt hyväkuntoisia ja kivoja, eikä nettikirppiksiltäkään ole silmiin pistänyt. Uusista kaksi merkkiä on noussut yli muiden. Ensimmäinen oli hintansa ja kuosivAlikoimansa puolesta pitkään ehdoton, Kunertin VIP. Mutta siinä ne edut olivatkin. Miinuspuolelle päätyy muutoin "häkkyräinen" ulkonäkö ja enpä usko että nuo kovin pitkäikäisetkään ovat, jos paljon lenkkeillään ja perhettä lisää tulisi joskus. Tai jos tahtoo myydä edelleen. Mutta kun ne on niin ihanan halvat... Toinen joka miellytti, olisi kotimainen Ora (Saaga). Ne vaikuttavat laadukkailta, ulkonäöltään selkeiltä ja lisäbonusta tulisi kotimaisen työn tukemisesta. Mutta kun samalla hinnalla saisi neljät Kunertit, on pakko pohtia onko tuossa hinnassa mitään järkeä... Jälleenmyyntiarvo varmasti säilyisi paremmin jne, mutta silti... Aaaapuaaa, mitä teen?:schocked028:banghead::bookworm:
 
Meillä oli Orat kun esikoinen oli pieni ja ne oli yhtä ongelmaa. Tosin taisi olla joku maanantaikappale, mutta ärsytti jatkuvasti toimittaa niitä tehtaalle "korjattavaksi" ja vika palasi aina parissa viikossa. Viidennen tai kuudennen kerran jälkeen vaihtoivat sit niihin osan joka oli käytössä toisessa mallissa ja sen jälkeen pysyi kunnossa. Mut tuolloin päätin, ettei meille tule enää Oraa. Toki tuosta on n. 15v aikaakin..

Mut mä olen tehnyt vaunuhankinnat lähinnä sillä ajatuksella, että kestäisivät hyvinä ainakin kaksi käyttäjää ja käyttö on meidän perheessä kovaa kun autolla ei juuri liikuta eli kävellen ja julkisilla pääasiassa. Kakkoselle ostetut rattaat maksoi n. 700-800e, mutta ovat tähän mennessä ainakin täyttäneet tosi hyvin nuo meidän vaatimukset eli olivat 3,5v kovassa käytössä tytöllä ja nyt odottavat hyväkuntoisina (ilmarenkaiden pintakuviointi kyllä aika kulunut kun käyttökilometrejäkin kertynyt paljon) seuraavaa käyttäjää. Jos säilyvät seuraavan käytön ajankin noin pienillä kulumisilla mitä nyt niin niistä saa vielä joku muukin kelpo rattaat kun meillä niistä luovutaan joskus. Olleet siis meillä kyllä hintansa väärti jos ajattelee, että hintaa käyttövuodelle kertyy noin 100e (vähemmän toki jos vielä myy eteenpäin joskus).

Jos olisin ostanut rattaita tietäen, että en enää lapsia halua lisää niin olisin harkinnut edullisempiakin rattaita.
 
Kiitos vastauksesta. Maanantaikappaleita on varmasti kaikissa, mutta hyvä kuulla kokemuksia... Jotenkin sitä aina odottaisi kalliiden kestävän enemmän kuin halpojen, mutta näinhän ei tosiaan aina ole. Muuten en ole Orasta kauheasti haukkuja kuullut, en toki Kunertistakaan... Mihinköhän asioihin noita vaunuja valitessa pitäisi edes kiinnittää huomiota? Asun huonosti hoidettujen teiden varrella, joten ajattelin että edessäkin pitäisi olla isot pyörät (ei kääntyvät), kun ei aurata niin hyvin ja on sepeliä. Kasaanlaiton helppous on tietysti yksi, mutta tuohon en nettiselailujen perusteella osaa ottaa kantaa... Mitä muuta?
 
Mie kiinnitin huomion esikoiselle vanuja hommatessa et niit on aika suurilla paino eroilla... Ite tykkään et ne on kevyet et saa helposti nostettua ne esim.autoon.... En tiedä sit et onko kevyemmät huonompia kulkemaan mut meil ne kyl toimi.... Ja sen huomasin niis on myös niitä koko eroja.... Eli siis et se istuin osio on toisissa isompi ja toisissa pienempi....
 
Myö meinattiin hankkia tuplarattaat kun muksuille tulee ikäeroa n. vuos ja 8 kk. Ei sitten hankittukaan. Ennestään jotkut emmaljungan aikas vanhat yhdistelmät (käytettynä ostetut varmaan 50 €:lla) mitä ei hävitetä ja uudeksi hankittiin emmaljungan scooter airit. Hankitaan vaan seisomalauta niin niillä mennään. En vaan halua maksaa tuplista pientä omaisuutta että sais sellaset niin hyvät kun haluis.
 
1978, Jos säilytystila on rajallista tai kuljettaa rattaita paljon autossa niin fyysiset mitat on hyvä miettiä koska vaihtoehtoja löytyy. Samoin jos työntäjät on kovin eri pituisia niin työntökorkeuden säätöjen riittävyys molemmille. Tavarakorin koko ja kantavuus voi monille olla merkityksellinen myös. Lisäksi kiinnittäisin huomiota siihen, ettei jarruissa ole ns liikaa liikkuvia osia vaan ovat mahdollisimman yksinkertaiset. Monesti bussissa tullut seurattua kuinka monilla nämä "menee yhdellä napin painalluksella jarrut lukkoon" ei toimi. Suosin itse mieluiten yhtenäistä "jarrutankoa" joka lukitsee molemmat renkaat. Jos rattaissa on työntösuunnan vaihtomahdollisuus (meillä ollut oikein tykätty ominaisuus) niin kannattaa myös tarkistaa, että jarrut löytyy kaikkiin renkaisiin. Sekään ei näytä olevan itsestäänselvyys (näitä bussihavaintoja taas). Myös kankaiden materiaali kannattaa miettiä niin että olisi helppo puhdistaa pyyhkimälläkin ja itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen meidän värivalintaan (hiekka) kun ei näy lika samalla tavalla kuin esim mustassa :D Niin ja renkaista mä pidän ihan ykkösinä isoja kääntymättömiä ilmakumirenkaita. Pumpata toki ajoittain täytyy ja huonolla tuurilla joskus jopa paikata (meillä ollut ilmarenkaat yhteensä n 7v käytössä ja kerran tuona aikana pitänyt yksi rengas paikata), mutta kulkevat pehmeästi ja kevyesti. Ja mitä tulee rattaiden ketteryyteen ilman kääntyviä pyöriä niin meidän rattaat kääntyy ihan samassa tilassa ja käytännössä yhtä kevyesti kuin kääntyväpyöräisetkin kun kääntyessä a)painaa työntöaisaa alaspäin että eturenkaat nousee millin pari ilmaan tai b) nostaa takarenkaita sen millin ilmaan. Meillä oli lainassa (hyvät) matkarattaat kääntyvillä etupyörillä, mutta ainoa missä mun mielestä olivat ketterämmät oli sisätiloissa. Kaupungissakin kun piti päästä rotvallien yli tms niin etupyörät heilahti tosi nopeasti linkkuun. Mutta tää on toki makuasia niin kuin nää ratasasiat muutenkin. Tässä vaan mun mielipiteitä ja kokemuksia.
 
Meillä ekojen (ja nyt myös tuplien kohdalla) kriteereinä oli kääntyvät/lukittavat etupyörät (mutta ei saanut olla pienimmästä päästä), akselileveys tuli olla normia kaposampi, helposti kokoontaitettava, keveys sekä selkänojan kallistus. Mutta nämä on todella yksilöllisiä mikä kellekin sopii ja suosittelen käymään ihan muutamassa vaunukaupassa ihmettelemässä eri ominaisuuksia ja juttelemassa myyjien kanssa vaikka ostais käytettynäkin. Itse myös katselin lisäksi käyttöflikkoja youtubesta ja nörttinä tein ihan excel vertailun kiinnostavimmista malleista.

Minä ostin nyt sitten meille ne phil&tedin tuplat käytettynä. Viikonloppuna pääs jo testaileen yksilö ominaisuuksilla ja kelpaa minulle, näillä mennään. Nyt pitäisi sitten putsata ja kuvata vanhat brio smilet sekä pistää myyntiin.
 
Hei, Keillä on kokemusta noista brion smileista, niin mitä mieltä olette talvella liikkumisesta, pääseekö hangessa? Mulla on lähistöt kyllä pääsääntöisesti aurattuja kävelyteitä, mutta olen aika kova lenkkeilemään, niin vielä ne vähän mietityttää pienempien eturenkaiden takia. Mies vaan on mieltynyt niihin.
 
Mä ostin np-ultran jälkeen ABC:n pramy luxe vaunut kun sain uudet alle 300e:llä ja siinä oli ne ominaisuudet mitä halusin.
 
Käytiin katsomassa niitä käytettyjä Brio Smileja ja kaupat tuli. Vaunukoppa, turvakaukalo, isofix ja runko vuoden vanhoja. Rattaat vain 4kk vanhat ja käytetty 2krt. :) Hintakin oli kohdillaan. Yksi murhe vähemmän.
 
Aphrael juu on hyvin aikaa hankkia kaikki. Ja rattaat onkin ainut mitä olen hieman vertaillut etukäteen. Minkä merkkiset rattaat sinulla on? Mainitsit, että laadukkaat..

Itse haluaisin sellaiset, joihin saisi sisarustuimen jos tulevaisuudessa tarvitsee. Lisäksi pitäisi olla todella helppo makuuasento-säätö. Eli ei Phil & teds uusimpien mukaan, joissa on kovasti vetoketjuja ja nauhoja auottavana. Saan ainakin osan rattaiden hinnasta lahjaksi, joten käytettävyys on kaikista tärkein kriteeri.

Onko kellään kokemusta Baby Jogger City Select- rattaista? Tai Baby joggerista yleensä? Onko teillä suositella rattaita, joihin saisi sisarustuimen tarvittaessa. (Eli ei vierekkäin olevia tuplia)?
 
Meillä on Crescent classic jotain vuodelta 2011. Laadultaan taitavat painia Emmaljungan ym kanssa samassa sarjassa. Ainakin täälläpäin saatavuus Crescenteihin on mennyt vaan huonommaksi kun jälleenmyyjiä ei ole :D Syynä siis ilmeisesti se että ovat kalliita, mutta ei yhtä tunnettuja kuin esim ne Emmaljungat. Crescent tunnetaan paremmin polkupyöristä ;)Tosin joku malli oli juuri Verkkokauppa.comissa tarjouksessa.
 
Terkku: Vaunut siis vantaalla Tikkurilassa ja myyntiinhän ne on menossa. Pitää vielä vähän siistiä niitä ja ihmetellä että kaikki varmasti kunnossa. Meillä niihin on vaan ratasistuin (väri: petrooli) ja kovavaunukoppa (musta-harmaa) eli ei turvakaukaloa (erimerkkinen eikä meillä ollut tarvetta kiinnittää sitä tohon). Runko taitaa olla mallia 2013 (harmaa alumiinirunko) ja vaunukoppa mallia 2014. Eli kun ostettiin esikolle noi niin uusia runkoja ei ollu tullu vielä myyntiin mut muita osia kyllä:confused:

Vilttitossu: Vantaan talvessa kulkivat hienosti ja varsinkaan pakkaslumi ei ollut ongelma (suurimmaks osaks auratut tiet/lämpöputkia alla). Eli me otettiin lokarit pois talvella, ettei lumi pakkaudu sinne aiheuttamaan harmia. Ainut mikä oli inhottava keli, niin sellanen 20cm loska. Oikein märkä osittain läpinäkyvä loska. Meinas isoimpien kinostusten kohalla lähteä sivuluisuun snadisti kun kunnolla tuuppas etiäpäin, mut mulle osu onneks vaan kaks sellasta keliä viime talvena (enkä ois liikkunu silloinkaan ulos talosta edes omia kenkiäni kastelemaan, mutta piti neiti hakea päiväkodista). Mut siinä ei taida mitkään vaunut kulkea helposti.. Nää on niin makuasioita, muuten ei siis ollut noiden kanssa ongelmia.
 
Märkä loska on kyllä pahin ihan mille renkaille vaan! Meillä brion happy:tkin keräsi loskat kennorenkaisiin. Mutta loskasäällä loskan tarttumisen kennorenkaisiin voi estää käsittelemällä renkaan silikonisuihkeella (saa esim. Motonetistä/biltemasta tms).
 
Turvakaukalosta vähän.. Oletteko ostaneet uutena vai esim vähän käytettynä? Tutkailin netistä asiaa ja menin ihan solmuun:D Meile esikoinen tulossa ja tutuilla on vuosia aikaa moisen hommaamisesta. Löysin että olisi kokoa 0 ja 0+, eli jotenkin 0-13 ja 0-18kiloon. Ollan aika autoilevia, kun omat vanhemmat asuvat kaukana ja mietin vain että kumpaa lähdetään katselemaan? Sen verran osasin päättää että telakallisen haluan!
 
Me saadaan miehen sukulaisilta kaukalo autoon. :) käyny niitten pikkuherralle pieneksi niin antavat mut sitten meille. :)
 
Carkki: kaukaloa ei kannata ostaa käytettynä ellei oo varma, että on kolaroimaton ja riittävän uusi. Eli niissähän on se valmistaja takuu voimassa yleensä vain 5 vuotta. Eli kaukalot menettää ajan myötä turvallisuutensa (kolaritilanteissa) kun muovi ja styroksi haperoituu. Noi 0-18kg "kaukalot" on siis usein istuimia, joissa vauvapienennin ja niitä ei kauheen helposti saa riittävän makuuasentoon tai vaativat suurta kallistuskulmaa = eivät mahdu pieneen autoon. Hyvä kaukalo menee helposti 8-9kk ellei pidempäänkin.
 
Takaisin
Top