Hankinnat

Pikkanen

Satasella mukana keskusteluissa
Tammikuunmammat 2016
Tänne voisi laitella mitä kukakin on löytänyt ja hankkinut (vaatteita ja tavaroita itselle/vauvalle). Itsellä kun on ensimmäinen lapsi tulossa, niin ei edes tiedä mitä kaikkea kannattaa ja mitä vastaavasti ei kannata hankkia ja ei myöskään ole tiedossa mitkä merkit joissakin tuotteissa olisi hyviä ja mitkä ei :)
 
Pikkanen eli meillä oli ens ostot esikoiselle et on vaateita, sänky, sitteri,vaunut, autoon turvakaukalo, jotain ensileluja ja toki talkki, öljy, pumpulipukkot+ muu hygieniaan kuuluva. Jotain tulee äitiyspakkauksessa valmiiks.

No turvakaukalo, sitteri, vaateita, leluja on valmiiks. Mut ostaa pitää sänky, lisää ehkä vaateita ( riippuu sukupuolesta) ainakin mitä nyt mieleen tulee.
 
Meillä kun esikoinen on vasta 9 kk, niin meiltä löytyy kaikki jo oikeestaan valmiina. Ainut hankinta mikä meille tulee vastaan on tuplarattaat. Niitä ollaan jo hieman vertailtu ja tällä hetkellä vaihtoehdot tuplista on joko mountain buggy duet tai baby jogger city select. Jos jollain on näistä vaunuista kokemuksia niin saa kertoa! :)
 
meillä kans on pinnasänky, sitteri, turvakaukalo, vaatteita, lakanoita, harsoja, peittoja, pinniksen reunasuoja, kylpypyyhkeet, amme, syöttötuoli, vauvaleluja+kirjoja jemmassa jo pojilta. Toki vaatteita tulee lisää hommattua kun oon osan jo myyny/lahjoittanu eteenpäin kun haluan saada tulokkaallekkin jotain uutta ja omaa kuten kummallakin aikaisemmalla lapsella on ollut. Vaunut on isoin hankinta mitkä pitää ostaa mutta taidan katella löytäisinkö hyvät ja edulliset käytettynä. Ja kun tuon äippäpakkauksen otan niin siinä saa sitten mukavasti täydennystä olemassa oleviin tarvikkeisiin.
 
Onko kellään ollut käytössä hoitopöytää? Meillä on kylppärissä normaalia syvyyssuunnassa pienempi pyykkikone, sen päällä työtaso, mutta siihen ei voi mitenkään päin kuvitella hoitotasoa laittavansa. Pinnasängyn päälle laitettava hoitotaso tuntuu jotenkin kömpelöltä idealta. Mietin, kannattaako sitten hankkia ihan koko hoitopöytä vai saisiko lipaston päälle itse viriteltyä hoitotason. Tuntuu vain, että kaikissa hoitotasoissa on kolot pinnasänkyä varten tai sitten isompi aukko sitä varten, että sen saa tiettyyn lipastoon kiinni. Meillä kun olisi Ikean lipastot, joihin ajattelin hoitotason kanteen kiinnittää ja sen voisi sitten myöhemmin ottaa pois. Vielä vaan en ole sellaista löytänyt o_O

Mitkä turvakaukalo- ja vaunumerkit olette parhaiksi havainneet käytön ja laadun kannalta?
 
meillä ei oo hoitopöytää, esikoisella oli pyykkikoneen päällä pinnasängyn päälle laitettava iso hoitoalusta, sitten tehtiin khh-remppa ja pöytätila lisääntyi niin kivasti että junnulle saatiin pienempi hoitoalusta sit pöydän päälle laitettavaksi ja se oli oikein toimiva ratkaisu kun yläpuolella oli sitten sopivasti yläkaappi mihin sai tarvikkeet ja vaatteet siis tän tyylinen alusta http://www.lauranlastentarvike.fi/Hoitoalsuta-Muumi-harmaa

Meillä on Acta Gracon Logico-S turvakaukalo telakalla ja on tykätty siitä kovasti, iso ja tilava ja menee pienellä pitkään kunnes on aika siirtyä seuraavaan istuimeen. Vaunumerkkeista sanon sen verran että kannatta kävellä lähimpään lastentarvikeliikkeeseen tutustumaan valikoimaan ja koetyöntämään niitä että löytyy se käteen sopivin malli. Mulle ehkä tärkeimmät ominaisuudet on yhdistelmävaunu heittoaisalla ja irrotettavilla täyskumirenkailla.
 
Meidän on tarkoitus ostaa vain turvakaukalo, sitteri (jos sitä ei enää veljeltä löydy), kantoliinaa olen harkinnut käyttäväni jos vaan selkä kestää. Äitiyspakkaus otetaan, siinä on aika hyvin perustarvikkeita. Ehkä sorrun ostamaan jostain vaiheessa muutaman ihanan bodyn :rolleyes:

Mun vanhemmilta/veljeltä (veljen tyttö vasta 2v.) saan todennäkösesti vaatteita, leluja, Sukukehto (Mun pappani on tehnyt sen ja siinä ovat nukkuneet kaikki mun sisarukset ja lähes kaikki serkutkin), vaunut (niillä on käytössä tällä hetkellä rattaat), pinnasänky (tyttö on siihen mennessä kasvanut siitä yli). Lakanoita saadaan varmasti kanssa ja harsoja äiti on ommellut lisää kun on ollut tarvis. Syöttötuolin oon jo hamstrannut kun ilmaiseksi sain :oops:


Hoitopöytää en koe tarpeelliseksi, mun vanhemmat on aina lapsilta vaihtanut vaipan lattialla erillisen alustan päällä. Siinä olen tottunut veljentytöltäkin vaipan vaihtamaan, joten se tuntuu kaikista luonnollisimmalta. Just toi Maajon linkittämä vois olla toinen vaihtoehto, jos esim. selkä menee niin kipeeks ettei voi aina lattialla vaihtaa.
 
Mä suosittelen hankkimaan kestoliivinsuojia, mutta nekin sitte ku vauva on syntyny ja näkee kuinka paljon ne tissit vuotaa. Mulla ne vuotaa niin paljon, että menis rutosti rahaa kertakäyttösii suojii. Esikon aikana käytin kertiksia ja silloin meni se yksi 50kpl:n laatikko kahessa päivässä pahimmillaan. Sit ku nuorempi synty haalin kestosuojia. Mul oli 6-7 paria ruskovillan paksuja suojia ja sitte joku 15 paria sellasia kosteussulullisia suojia. Pahimman maidontulon aikana oli molemmat käytössä samaa aikaa, ja se olikii paras yhdistelmä :) Ja sitä mukaa laitoin pesuun ku likaantu, lähinnä pesin käsin ni oli nopeampi saada uudestaa käyttöön :)
 
Meillä oli nuoremmalla sellainen Ikean puhallettava hoitoalusta Ikean lipaston päällä. Saman lipaston päälle mahtui vielä kapea laatikko jossa oli hoitotarvikkeita. Esikoisella oli kokoontaitettava jalallinen hoitopöytä ammeella. Ikinä ei käytetty ammetta siinä telineessään vaan aina lattialla ja vaipatkin vaihdettiin useimmiten meidän sängyllä tai lattialla.

Sitteriä ei meillä ole ollut kummallakaan lapsella. Ovat olleet joko sylissä, lattialla peiton päällä tai jos tarvittu pystympää asentoa niin hetken sit vaikka turvakaukalossa.

Pinnasänky meiltä löytyy uudelle tulokkaalle, samoin turvakaukalo ja rattaat yms. Turvakaukalossa telakka oli kyllä ihan huippu kun säästyi jatkuvalta istuimen virittelyltä. Meillä on isofix-mahdollisuus autossa niin telakan sai sillä hyvin kiinni. Rattaissa mä arvostan sitä, että toimivat vaununa vauvalle ja lopun ratastarpeen sit rattaina. Meillä juuri lopetettiin nuoremmalla kokonaan rattaiden käyttö, samojen missä nukkui vastasyntyneenä. Esikoisella oli pehmeä kantokoppa ja nuoremmalla oli kova, molemmissa hyvät ja huonot puolet. Mä olen myös panostanut rattaisiin kun ovat meidän tärkein kulkuväline (harvoin kuljetaan autolla). Nuorimmaiset rattaita valikoidessa painoi myös se, että halusimme niiden kestävän hyvänä vielä seuraavallekin. Ostettiin Crescentin rattaat lopulta ja ollaan oltu tyytyväisiä. Muuta kulumaa ei ole 3,5v käytön aikana tullut kuin ilmakumirenkaiden kuvioon. Naurettiinkin, että jos talvivauva tulee niin täytyy varmaan uusia renkaat ettei mene luisteluksi :wink

Rintapumpun olen molempien raskauksien aikana valikoinut valmiiksi siltä varalta jos tarvii akuutisti ja pitää mies lähettää ostoksille. Tarvetta on kyllä tullut, mutta ei niin hätäistä onneksi.

Yleisesti ottaen ollaan menty aika pienellä tavaramäärällä. Vaatteita kyllä tursuaa joka nurkasta :wink
 
Kantoliina ja/tai kunnollinen kantoreppu (meillä manduca) on ollut korvaamattomia ihan pienestä asti. Meillä kun molemmat ovat olleet kipeitä ja vaatineet pystyasennossa hytkyttelyä 24/7 niin on ehtinyt vähän muutakin tehdä siinä ohessa ja toisaalta kädet on saanut levätä välillä.
 
Meidän pitää ostaa turvakaukalo, myin esikoisen vanhan pois, kun en sillon ollut varma tuleeko meille toista lasta. Pinnasänky löytyy, hoitopöydänkin myin pois :D
Vaatteita on esikoiselta muutama jemmassa, paitsi jos tulee poika, niin ei voi niitä käyttää.
Mä haluaisin ostaa Tulan, meillä oli joskus se manduca lainassa ja en meinannu millään saada sillä hyviä säätöjä.
Rattaat on vuoden vanhat ja vaunukoppa käyttämätön, eli sekin puoli on hoidossa. :)
Ei siis kauheasti ostettavaa.
 
Meiltä löytyykin varmaan suurin osa tarpeellisista jutuista. Mummolasta joudutaan ottamaan pinnis tänne, kun edellinenkin vielä tarvii sitä. Toivottavasti niitä tuplarattaita ei tartteis ostaa. Just tuli neliöliina ja ennestään löytyy pari kudottua liinaa ja yks trikoinen, joten toivottavasti niillä pärjää vaunujen lisänä...
 
Meiltäkii löytyy jo kaikki ennestään. Mutta suurempi hankinta olis edessä: ajokortti miehelle ja auto perheelle. Tosin näillä olemattomilla tuloilla on vaikea saada mitään säästöön :sad001 Mulla ja miehellä on joskus molemmilla ollu ajokortit, vaan eipä ollu rahaa käydä tekee kakkosvaihetta. Nyt pitäs sit patistaa miestä et sais sen verta nyt alkuu aikaseks, et kävis kysyy paikallisesta autokoulusta mitä toi homma tulee maksamaan.

Lisäks mä haaveilen kotisynnytyksestä mut seki reilu parin tonnin meno, voi tällä erää jäädä vaa haaveeks :sad001
 
Meillä on kaikki hankinnat edessä. :) isomman auton osto jne. Ainoastaan pinnasänky meillä on, kun edelliset asukkaat jätti sen mun pyynnöstä tänne. sekin pitäis kunnostaa, hioo ja maalata.
 
ai niin auton mää unohdinkin, sekin voi olla että pitää vaihtaa kun tuo nykyinen käy kolmen lapsen kaa ahtaaksi, mut se ei oo halpaa lystiä ja lainaa ei tekis kovin paljoa mieli ottaa kun tuo nykyinen auto on saatu vasta maksettua.
 
Meillä on hoitopöytä, josta saa ruuvattuu sen pöydän pois ja siitä tulee siis lipasto lastenhuoneeseen. En ois jaksanu mitää siirreltävää ja sen verran niitä vaippoja pitää vaihella ja tehä muita toimenpiteitä, et oli ihana ko oli kiintee paikka oikeella korkeuella. Pelkäsin et hajotan selän plus tossa oli sit käen ulottuvilla kaikki vaipat, vaatteet, puikot jne.. Aika lailla kaikki on, paitsi uuet vaunut pitäs ostaa, ko edelliset lahoaa. Ja vaatteita sen mitä tarvii, riippuen toki sukupuolestaki.
 
Huomenta!

Hankinnoista... Meiltä löytyy kaikkea edellisten jäljiltä :) Ainoa isompi, mikä tarvii ostaa on turvakaukalo autoon ku ehdin myydä entisen pois epätoivon hetkillä, kun olin varma, etten enää ikinä oo raskaana. Ei se mua oikeesti harmita ku olinki jo ehtiny kyllästyä siihen niin saanpahan sit uuden. Samaten sitterin saan ostaa uuden ku annoin sen kaukalon mukana kaupanpäällisenä.

Autot meillä on molemmilla niin isot, et sen puolesta ei tarvi hätäillä, samaten makkareita on vielä yks tyhjillään. Ensin vauva kyllä tulee nukkuun meidän kanssa ja siirtymään vasta sen jälkeen omaan huoneeseen. Vaatteita on tosi paljon, vaikka oon tosi paljon myös myynyt kirpparilla poiskin ja vienyt ihan kierrätykseenkin. Oon ite töissä lastenvaatteiden parissa ja kun vielä lisätään, et mä en osaa ostaa vaan tarpeeseen, niin voin kertoo et niitä tosiaan on meidän taloudessa jo pelkästään näillä kolmella. Mun on ollu pakko pistää osaa jo poiskin ku mies sit taas on tosi tarkka rahankäyttäjä ja ostaa kaiken vaan tarpeeseen niin sillähän meinaa palaa käpy mun osteluiden kanssa. Mä oon sit ratkaissut asian, et ku pistän ei-niin-tykättyjä-vaatteita kiertoon niin saan ostaa uusia ku sanon et ei meillä oo semmosta! :D Ja kun mä ihan periaatteessa haluan, et jokainen lapsi saa jotain ihan itselle ostettua. Tytöt on niin samankokosia et vanhemman vaatteet siirtyy suoraan nuoremmalle (karsin siirtovaiheessa huonokuntoisimmat kiertoon) eikä hän oo vielä valittanut et kun saa toisen vanhoja. Mut siis tasapuolisuuden nimissä myös hän saa välillä jotain ihan uutta. Ja siis myös tämä uus tulokas saa siis myös jotain ihan omaa jo heti alkuun. Mä niin ootan, et pääsen ostaan ekat pienenpienet bodyt ja potkarit!
 
Meillä on jo jonkun verran tavaraa ollut ennen raskautumista vaikka ensimmäinen vauva tulossa.

Hyvistä aleista oon pikkuhiljaa ostellut kaikennäköistä. Täälläpäin lopetti yks iso liike joka myi paljon Stokken tuotteita ja sieltä loppualesta löysimme hyvään hintaan pinnasängyn, syöttötuolin turvakaarineen, kylpyammeen (taiteltava) ja kylpytuen.

Hoitopöytä meillä on kanssa ikeasta ostettu, sellainen siis jonka saa ihan tavallisen lipaston näköiseksi.. Uudenkarhean rintarepun sain yhdeltä työkaverilta kun hänen ei tullut käytettyä ja vauvan vaatteita on tullut aleista ja kirppareilta haalittua aika tavalla.

Nyt raskausaikana en oo mitään ostanut, enkä ostakkaan varmaan ennen kuin saadaan tietää sukupuoli. Ja ennen rakenneultraa tuskin tulee ostettua mitään kalliita ostoksia kuten yhdistelmävaunut ja turvakaukalo.
 
Mä en ole vielä ostanut mitään. Oon muutaman kerran miettinyt kaupassa ostanko jonkun vauva lehden mutta en ole uskaltanut mennä edes lehtihyllyn lähelle. Varmaan sitten Nt-ultran jälkeen uskaltaa alkaa jotain ostelee mutta veikkaan että ei silloinkaan vielä mitään isoa.

Mutta onhan tässä vielä aikaa tammikuuhun vaikka kuinka. :)
 
Mun tekis aina vaatekaupoilla käydessä hypistellä niitä ihania pieniä vaatteita, mutta en uskalla mennä niiden lähellekkään. Sama jos nään jollain vaunut yms. en uskalla kattoo. Ihan tyhmäähän tää on, mutta jotenki pelkää innostumista. :oops: Ultran jälkeen jos (ja toivottavasti!) on kaikki ok, niin vois uskaltautua ostamaan jonkun pienen asun tai muuta pientä. :smiley-ashamed004
 
Takaisin
Top