Hankinnat

Me ostettiin esikoiselle Brion Smilet, voin suositella! Nyt yli pari vuotta ollu käytössä ja menee varmasti vielä hyvin uudellekin tulokkaalle. Ilman tuplia koitetaan pärjätä.
 
Me on ajateltu ottaa lainaan ystävältä näin alkuun heidän vaunut. Sitten kun on päässyt kärryttelemään ja tietää paremmin omat ja lapsen tarpeet niin tarvittaessa hankitaan sen mukaan omat.

Tätä sitteriä olen hieman katsellut sillä silmällä mutta en sitten tiedä onko aivan turhake ja halvempi normaali sitteri ajaisi saman asian :P
https://www.hobbyhall.fi/lapset/las...3-in-1-keinu-ruskea?nosto=productpage-nosto-2
 
Unski toi on kyl ihana :) Mun veljen vauvalla on just toi sama keinu/sitteri :) Ainut vika siinä on se, että on hankala ottaa reissuun mukaan. Tai no sehän riippuu kuinka iso auto on.
 
Tuo on kyllä ihana mutta, ite jäin vaan miettiin käytännön asioita että ei kai vauvaa enää siinä vaiheessa tuossa nukuteta kun alkaa kiinteitä syömään? kun tuppaa oleen sottaista puuhaa vauvan ensimmäiset syönnit....
 
Unski meillä on toi. Edellisen kohdalla jäi aika vähälle käytölle. Se tärinä siinä kuitenkin oli hyvä, kun tyttö oli/on tosi huono nukkuja ja aina tuppas heräämään, kun yritti siirtää sylistä. Eli siin kun sai tärisebään laitettua, niin saattoi joskus jopa jatkaa unia. Myös ekalla reissulla 1kk iässä käytettiin sänkynä..vähän isompana tykkäs kuunnella sitä musiikkia ja kahtoo valojen välkkymistä. Mut käyttöikä oli kuitenkin vain joitakin kuukausia.
 
Meillä on just tollai tiny love sitteri. Eka tuntu että vauva ei viihdy siinä ollenkaan, mutta alkoi viihtyä sitten pienellä viiveellä. Tärinä oli hyvä ja monet unet tuossa nukkui. Seuraavalle masiina tallessa.
 
Mä harkitsin esikoiselle jo tota tiny loven sitteriä, mut jäi sit ostamatta kun saatii mun siskolta fisherpricen koliikkikeinu (siinäkin tärinä). Nyt aattelin, että tällä tulokkaalle metsästettäs nyt toi rocker napperi ;) se tärinä on kyl ehdoton siinä vaiheessa kun alkaa kaksi viikkoisena bebellä masuvaivat! Tärinällä mentiin useampi yö nukkuen tyytyväisenä kun muuten sylissä esim huusi kuin syötävä masukipujaan.
 
Meillä esikoisen kanssa todettiin turhiksi hankinnoiksi hoitopöytä (käytettiin aluks, mut aika pian ne vaipat vaihdettiin siellä missä oltiin, sohvalla, sängyllä...), Tommee tippeen vaipparoskis sekä Manduca ja kantoliina, näistä kummassakaan ei lapsi viihtynyt yhtään.

Ekan kanssa meni imetykset täysin penkin alle, niin nyt oon hankkinu kaverin suositteleman imetys-kirjan ja Doomoo-imetystyynyn. Jos vaikka niistä ois jotain apua seuraavan yrityksen kanssa. :) Ostin myös Tulan ja siinä jopa esikoinen suostuu matkaamaan pidempiäkin aikoja.
Vaatteista pitää koittaa metsästää lisää kietasumallisia kääntöhihallisia bodeja, ne on aivan parhaita ihan pienen kanssa.

Mua kiinnostais kuulla onko pehmeä kantokassi kätevä ja jos niin millaisissa tilanteissa erityisesti. Sellanen houkuttaa kovasti hommata nyt uudelle tulokkaalle, kun laitettiin rattaat vaihtoon.
 
Pehmeä kantokassi vs. Kova vaunukoppa. Meillä oli molemmat esikoisella (vaihdettiin vaunut kesken vauva-ajan) ja itse tykkäsin kovasta kopasta enemmän. Helpompi nostaa rungosta irti ja laittaa takas kuin pehmeä vauvan ollessa kyydissä. Kova on tilavampi ja jos tulee kylmä talvi, niin myös lämpöisempi patjoineen yms toppauksineen ja sinne mahtuu sit erilaiset toppapussit paremmin sisään. Musta kovaan oli helpompi laittaa vauva kyytiin kun ei tarttenut aukoo kopan vetoketjuja. Sit siinä vaiheessa kun lapsi ei osaa vielä istua mut haluu jo nähdä ympärilleen, kovissa kopissa saa melkein kaikissa pään puolta korotettua ja pehmeissä ei saa.

Tiedän kyllä, että toiset vannoo pehmeän kantokopan nimiin, mut meille ei kyl sellasta enää tuu :)
 
meillä nyt uusissa rattaissa on kova kantokoppa ja onneksi pehmeä kantokoppa on vanhoista rattaista tallessa, mä taas tykkäsin pehmeästä kantokopasta (kovike kummiskin pohjassa) siitä kun vauvat on alussa niin pieniä niin ei jääny hirveesti tilaa ympärille niin vauvakin nukkui todella hyvin rattaissa, joskus jopa 5h päikkäreitä ja ainakin meillä hyvin sinne pehmeän kantokopan sisään mahtui äippäpakkausen makuupussi lisäksi ja topattu se oli paksusti myös. Musta pehmeä kantokoppa oli helppo ottaa pois ja kantaa sisälle sylissä. Onpahan nyt sitten vara mistä valita koppien välillä, kovasta kopasta ei oo aikaisempaa kokemusta joten en voi vertailla kumpi on parempi.
 
Meil on kans ollut pehmeä kantokoppa jos on ollut kovike pohjassa... Ja on ollut myös kova kantokoppa.... Mut kyl mie kans tykkäsin siitä pehmeästä enemmän.... Oli helpompi ja kevyempi kantaa jos tarvi siirtää.... Ja oli muutenkin minust parempi....
 
Me saadaan miehen sukulaisilta autoon vauvalle koppa..
 
Kannattaa noissa turvakaukaloissa tarkistaa niiden ikä, kun taitaa olla 5v se yleinen raja, et ei oo enää turvallinen..ja toiseks,et miten sitä on käytetty. Kaukaloo kannellaan aika paljon ja saattaa siinäkin yhteydessä saada koviakin tärskyjä...
 
" Istuimien maksimi-iäksi on myös annettu noin 5 vuotta, koska tässä ajassa mm. suuret lämpötila- ja kosteusvaihtelut sekä käytössä syntyvät kolhut haurastuttavat istuimen muoviosia sen verran, etteivät ne enää anna samanlaista suojaa kuin uudemmat. Turvaistuimen valmistusvuodesta pitäisi olla merkintä joko istuimen rungossa tai käyttöohjeissa." löysin netin syövereistä. Itse otan kyllä käyttöön junnulta jääneen turvakaukalon joka on ostettu 4 vuotta sitten ja tiedän ettei olla kolaroitu, esikoisen turvakaukalon möin heti kun jä käytöstä pois kun oli ihan varma ettei tuu enää lapsia meille.
 
Toi kaukalo on jääny pieneksi yhdelle pikkumiehelle jonka vuoksi miehen sukulaiset tarjoo sitä meille. Niitten pikku poitsu täyttää kohta vuoden, kyllä uskon että on täysin ehjä ja kunnossa oleva kaukalo. En usko että muuten tarjoaisivat sitä meille.. :)
 
Maajo, Meilläkin tulee käyttöön nuorimmaisen turvakaukalo jolla ikää kohta 4v. Mutta säilytetty aina sisällä paitsi ne harvat autoreissut. Telakka kyllä oli autossa sen reilun vuoden ajan..
 
Kyl meilläkin tulee käyttöön esikoisen vanha kaukalo jolla kans just tuli neljä vuotta ikää täyteen.... Pidetty hyvin ja ollut sisällä niin uskallan käyttää viellä sitä....
 
Sisällä vaatehuoneessa minäkin oon telakkaa+kaukaloa säilyttäny, joten ei pitäs lämpötilavaihteluista kärsiä.
 
Takaisin
Top