Hankinnat vauvalle

Eipä kauheesti tarvii hankintoja tehdä, ainakaa isompia kun esikoisesta iso osa talles.
Vaatteet tietty menee vaihtoon, jos on tämä tulokas poika😅 on niin tyttömäistä kolttua meidän neidillä. Uus leikkimatto ja mobile kyllä, molemmat hävitetty kun mobile hajos ja matto ei ehkä miellyttänyt niin paljon omaa silmää. Uutena juttuna sit unipesä olis kiva päivisin. Uutta pulloa tietenkin. Esikoiselle tarvii sitten junnusänky ostaa ku vauva sais sit pinniksen.
 
Meilläkään ei isosti tarvitse tehdä hankintoja mikäli kellariin jemmatut vaatteet on kestäneet säilytyksen, joskushan kuminauhat haperoituu tai resorit lörpähtää. Toisaalta esikoisella oli aika reilusti kesävaatetta kun oli helle kesä, en tiiä kuin yksiin koot menis muidenkaan vuodenaikojen suhteen lokakuista ajatellen.

Isoimpia mitä tarvii on turvakaukalo, laadukas ja lämmin lämpöpussi ja ehkä kaukaloonkin oma lämpöpussi. Oon kyllä laittanut jotain kiertoon, mutta ne on semmosia millä ei oo kiire, kuten sitteri..
 
Meilläkään ei isosti tarvitse tehdä hankintoja mikäli kellariin jemmatut vaatteet on kestäneet säilytyksen, joskushan kuminauhat haperoituu tai resorit lörpähtää. Toisaalta esikoisella oli aika reilusti kesävaatetta kun oli helle kesä, en tiiä kuin yksiin koot menis muidenkaan vuodenaikojen suhteen lokakuista ajatellen.

Isoimpia mitä tarvii on turvakaukalo, laadukas ja lämmin lämpöpussi ja ehkä kaukaloonkin oma lämpöpussi. Oon kyllä laittanut jotain kiertoon, mutta ne on semmosia millä ei oo kiire, kuten sitteri..
Meillä on voksi move kaukalopussi ja se oli ahkerassa käytössä viimeisimmän ollessa ihan vauva.
 
Mitkä hankinnat on aivan turhia? Netistä löytyy loputtomia listoja 😅

Tohon on hirveän vaikea vastata kun on niin eri tarpeita. Esim monet sanoo että hoitopöytä on turhake, mut meillä se oli kätevä ja ergonominen. Sitteri tai kantoreppu saattaa olla turha jos lapsi ei viihdykkään, tai sit tosi kätevät.

Mä esikoisen kohdalla olin aika minimalisti hankinnoissani, mut kyllä niitä sit tuli muilta lapsiperheiltä lahjoituksina. Ja jotain 62 koon vaatteita oli lopulta ihan liikaa kun sukulaiset tietenkin halusi kans ostella lahjaksi ja itse oli tullut hankittua just saman kokoisia. Vaatteissa ylipäätään tuli jonkin verran turhaa, epäkäytönnöllisiä vaatteita tai just liikaa jotain tiettyä.
 
Juu toi on ihan siitä kiinni minkä itse kokee tarpeelliseksi ja mitä taas ei. Esim. meillä ei mitään hoitopöytää kaivata. Ei voi sanoa mitenkään että joku tietty juttu ois automaattisesti kaikille turhake vaan jollekin se voi oikeasti olla tosi tarpeellinen.
 
Eli täytyykö hankkia kaikki heti alkuunsa? :D Vai tajuaako sitä itse mitä oleellista puuttuu, kun tarve puuttuvalle asialle/esineelle ilmaantuu?
 
Eli täytyykö hankkia kaikki heti alkuunsa? :D Vai tajuaako sitä itse mitä oleellista puuttuu, kun tarve puuttuvalle asialle/esineelle ilmaantuu?
Ei todellakaan tarvi olla kaikkia valmiiksi. Lopulta pärjää aika vähällä.
 
Eli täytyykö hankkia kaikki heti alkuunsa? :D Vai tajuaako sitä itse mitä oleellista puuttuu, kun tarve puuttuvalle asialle/esineelle ilmaantuu?
Ei tarvitse olla valmiina. Periaatteessa jos itseäni ajattelen niin turvakaukalo, vaunut, amme ja hoitoalusta on semmoset must have tuotteet heti alkuun. Sekä tietysti vaipat ja vaatteet.
Sitterin kerkeää ostaa myöhemmin ja kaikki ei nukuta vauvaa omassa sängyssä vaan esim. äitiyspakkauksen laatikossa tai perhepedissä, joten sängynkin voi ostaa myöhemmin. Ergonominen kantoreppu oli hyvä kuopuksen aikoihin, varmaan nytkin hankin jossain vaiheessa samanlaisen.
 
Missä vaihdatte, jos ei hoitopöydällä? En kyllä muista veljeni lapsella olleen hoitopöytää, mutta mitenköhän me ne vaipat vaihdettiin?
 
Veden lämpömittari on käsittääkseni äitiyspakkauksessa. Amme juu mutta meillä ei ole tykätty siitä vaan on käyty tavallisessa suihkussa. Kaukalo autoon, aina kun on itse käyttänyt tuota sanaa niin ei välttämättä edes hoksaa että kaikki ei ymmärrä mutta siis ihan perus turvakaukalo.

Hahaa! Oon luullut, että sen nimi on turvaistuin tms. Mulla on vissiin vähän opeteltavaa :D
 
Missä vaihdatte, jos ei hoitopöydällä? En kyllä muista veljeni lapsella olleen hoitopöytää, mutta mitenköhän me ne vaipat vaihdettiin?
Me vaihdetaan kodarin pöydällä, sohvalla, sängyllä tai vaikka lattialla alustan päällä. Sitä oppii aika hyvin soveltamaan matkan varrella. Eikä todellakaan aina tarvi kaikkea tehdä täydellisesti vaan vähempi kun riittää.
 
Missä vaihdatte, jos ei hoitopöydällä? En kyllä muista veljeni lapsella olleen hoitopöytää, mutta mitenköhän me ne vaipat vaihdettiin?
Meillä myös vaihdetaan kodinhoitohuoneen pöydällä. Siihen vaan hoitoalusta. Tarpeen mukaan vaippa vaihtuu myös vähän missä sattuu. Mitä isommaksi ja pyörivämmäksi lapsi kasvaa niin sitä herkemmin siirrytään lattialle vaipan vaihtoon
 
@Pian 41 v. ja meillä tosiaan oli siis semmonen erillinen kasaan taitettava hoitopöytä systeemi kylppärissä (ei kyllä koskaan laitettu sitä kasaan, kun mahtui sinne hyvin), koska meillä ei ollut kylppärissä mitään pöytää/tasoa ja oli päältä täytettävä pesukonekin. Oli siinä helppo vaihtaa kun oli vesipiste lähellä. En olis ehkä lapsen omaan huoneeseen erikseen hankkinut, mutta tuonhan olis sinnekin helposti saanut siirrettyä. Sit kun lapsi oli tarpeeksi iso ja alkoi kierähtään esim ympäri niin sit vaan vaihdettiin missä millonkin, yleensä vessan lattialla harson päällä, sillain istuin itse semmosella pienellä vessan jakkaralla.
 
Aivan! Kai mekin lattialla vaihdettiin. Yhtään en muista. Tästä hoitopöytä/alusta-asiasta tuli mieleeni, että taitaa olla muutto edessä. Rakastan meidän pientä asuntoa ydinkeskustassa. Mutta jos sitä pikkuisen enemmän keskustan laidalle sitten hitusen isompaan...
 
Aloin tossa miettimään mitähän vuodenaika sidonnaisia juttuja sitä lokakuinen tarvitsee. Äp:n haalariin varmaan hukkuu, vanupukukin on varmaan iso. Meidän säästössä olevaat ns kylmän sään vaatteet on varmaan ensin liian isoja, seuraavaa kautta miettien jo pieniä, toki uusi tulokas voi olla ihan eri kokoinen ja kasvaa ihan eri käyrillä.

Kannattaakohan vastasyntyneen kanssa pistää rahojaan merinovillaisiin vaatteisiin?
 
Aloin tossa miettimään mitähän vuodenaika sidonnaisia juttuja sitä lokakuinen tarvitsee. Äp:n haalariin varmaan hukkuu, vanupukukin on varmaan iso. Meidän säästössä olevaat ns kylmän sään vaatteet on varmaan ensin liian isoja, seuraavaa kautta miettien jo pieniä, toki uusi tulokas voi olla ihan eri kokoinen ja kasvaa ihan eri käyrillä.

Kannattaakohan vastasyntyneen kanssa pistää rahojaan merinovillaisiin vaatteisiin?
Mun mielestä kannattaa! Ei tuu edes käytettyä muita kun tajuaa kuinka ihania ne on😁
 
Esikoisesta aikoinaan oli hoitopöytä, ja sitä tuli kerran kaks käytettyä. Muuten vaihtelin milloin missäkin. Sama homma kuopuksen kohdalla.

Tällekään en ihan äkkiä ajatellut sellaista hankkia.

Ja niin, sen verran "tein" hankintoja, että hain Liberolaukun jemmaan jo 😅
 
Aloin tossa miettimään mitähän vuodenaika sidonnaisia juttuja sitä lokakuinen tarvitsee. Äp:n haalariin varmaan hukkuu, vanupukukin on varmaan iso. Meidän säästössä olevaat ns kylmän sään vaatteet on varmaan ensin liian isoja, seuraavaa kautta miettien jo pieniä, toki uusi tulokas voi olla ihan eri kokoinen ja kasvaa ihan eri käyrillä.

Kannattaakohan vastasyntyneen kanssa pistää rahojaan merinovillaisiin vaatteisiin?

Meillä oli sellainen merinovillainen välihaalari vauvalla ja se oli niin hyvä, että tuli ostettua isompi aina kun edellinen jäi pieneksi, vieläkin 4v:llä käytössä 😊
 
Takaisin
Top