Hankinnat vauvalle

Meillä on esikoisen vauva-ajalta kaikki tallessa, joten paljoa ei tarvita. Vaatteetkin menee kummalle vaan. Osa tavaroista on kaverilla lainassa, mutta ehditään saamaan ne hyvin takaisin. Rattaisiin pitäisi olla joku adapteri saatavilla, että saa ainakin sekä vaunukopan että ratasosan samaan aikaan. Lisäksi voisi ostaa rattaisiin seisomalaudan. Varmaan isoimpana tarvitaan toinen telakka autoon ja aikanaan toinen turvaistuin.

@2017mama ja @Eve87 onks tiellä kokemusta siis ihan merino bodyista ja esim housuista vastasyntyneellä? Meillä esikoisella toki oli merino ja villahaalareita, mutta mietin just et oisko bodyt ja muut ihan epäkäytännöllisiä, toi merinohan olis just paras ihoa vasten kun tarvittaessa lämmittää ja jos liian lämmin niin siirtää hien pois iholta. Meillä esikoisella (4,5v) käytetään varsinkin talvella siis merinotoppeja ja sukkiksia koska on semmonen kuumakalle ja jos päiväkodissa pukevat liikaa niin ei ainakaan sit oo selkä märkänä - ne vaan siis tulee aina jonkun alle, eli ei sotkeennu kovin usein.

Aika sama meininki meillä kuin esim. Lasilinnulla. Kaikkea löytyy, kun esikoistytär täytti viime viikolla 1v. Vaatteet myös neutraaleja, kun ei ekasta saatu ultrassa selville, kumpi tulossa :D toinen telakka alkuunsa ja sitten tota vaunuasiaa täytyy jossain vaiheessa alkaa tutkimaan. Niin ja toinen sänky tietty!

Ai niin, sänkyä ei oltu nyt mietittykään. Mutta mitä on aiemmin puhuttu, niin ei varmaan osteta etukäteen, josko nukuttaisiin taas perhepedissä. Esikoiselle meillä oli vuokrattuna vaavisänky, mutta se jäi melkeinpä käyttämättä. Muistaakseni hän siirtyi sitten omaan ”oikeaan” pinnasänkyyn noin seitsemän kuukauden iässä. Vastasyntyneen aikoina tuo vaavisänky oli siitä näppärä, että siinä pystyi vauvaa kärräämään hieman ja laskemaan siihen hetkeksi, mutta ei siinä tullut monia päiväuniakaan nukuttua.

Tänään tuli mieleen, että varmaan toinen Tripp Trapp ostetaan, vaikkei esikoisella tuo enää syöttötuolina olekaan, mutta mennee vielä hänellä jonkin aikaa ruokapöydän ääressäkin.

Mulla kun on esikoinenkin lokakuinen niin yritän vastailla näihin kausivaate-juttuihin. Oma lokakuinen on periaatteessa lyhyt/sironpuoleinen eli vähän riippuu missä kasvukäyrillä vauveli alkaa kasvaa.

Äitiyspakkauksen haalari on ollut sopiva tänä talvena, no ehkä lahkeet vähän lyhyehköt ja eihän siinä mitään ominaisuuksia ole mutta kakkoshaalarina ja kurahousujen kanssa. Meillä oli siis pienempikokoinen toppahaalari/pussi ostettu ensimmäiseksi talveksi reimalta jostain kausialennuksesta.

Merinohaalareista oon tykännyt, merinosukat ihan ehdottomat. Tässä sama että äp merinohaalari on nyt sopiva lokakuiselle 2021. Merinobody&housut oli myös ekana talvena mutta ne oli vähän hankalat kun oli pään yli vedettävä body. Lisäksi tuntui että just siihen merinobodyyn aina osui puklut :Grinning Face:
Nää merinot oon pääsäntöisesti köytettynä hommannut, nyt on yksi popin uusi merinohaalari koossa 80 esikoisella. Äp merinoa käyttää nyt öisin pyjaman päällä ”unipussina” kun peitto ei pysy ja pussit ei miellytä.

Meillä äitiyspakkaushaalari ei tullu meidän -21 lokakuisella ollenkaa käyttöön, kun ois ollu pieni. Tänä talvena ollut 80-86 haalari käytössä.

Ekana talvena meillä oli käytössä vaunuissa äitiyspakkauksen makuupussi tai (turvakaukalon) untuvapussi kelistä riippuen. Puin alle sisävaatteet+villakerrastoa. Helpommin sai puettua liian paljon kuin liian vähän. Lopputalvesta ostettiin sellainen Nordlys lampaantaljapussi, missä on nukkunut tänäkin talvena kaikki päikkärit ulkona 😊 Ollut huippuhyvä ostos. Sinne ei oo tarvinnut alle pikkupakkasella kuin sisävaatteet, vähän kovemmalla villahaalarin ja lapsi aivan lämpöinen pussista otettaessa.

Keväälle ja syksylle olisin kaivannut alle 1-vuotiaalle jotain kevytlämpöpussia rattaisiin että ois voinu nukuttaa mahdollisesti ilman haalareita. Tykkään et paljon helpompi tyrkkää lapsi pussiin nukkuu kuin pukee kaiken maailman ulkovaatteet ja silti varpaat jäässä 😁 Aattelin metsästää tälle tulevalle sit jonkun kevytpussin.

Meillä on nyt käytössä äp toppahaalari tammikuisella 22. Riippuu ihan minkä kokoinen tyyppi on kyseessä milloinkin.

Muistan kun ikuisuus sitten nuorempi pojista syntyi marraskuun alkupuolella pienenä mutta kasvoi tosi nopeasti. Ei ois pystynyt yhtään arvioimaan minkä kokoiset vaatteet menis milloinkin kun poika päätti kasvaa omaa tahtiaan.

Semmoinen vielä että meistä useimmat kun on vaan puolison kanssa tai korkeintaan pienen piirin kesken pitäneet raskaussalaisuutta, niin saattaapi olla että kun enempi julkisesti kertoo tai tilanne tulee ilmi niin saattaapi tavaraa ja vaatetta pukata käytettynä ovista ja ikkunoista. On myös helpompi kysyä suvusta ja vähän puolitutuiltakin, onko jotain ylimääräisenä pyörivää tulossa myyntiin.

Vauvakamppeet ja varsinkin vaatteet kun on useimmat tosi lyhytaikaisia!

Vauvavakuutusta voi miettiä, onko omassa tilanteessa tarpeellinen. Joillain paikkakunnillahan ei yksityiselle ole edes mahkuja päästä ja pikkuihmisten hoito julkisella toimii moitteetta. Päökaupunkiseudulla sitten vähän toisenlaista, korvia ehkä vaikea päästä näyttämään perusflunssissa ym.

Meillä ei ollut ekana vuonna lainkaan sairastelua mutta silti vakuutus toi turvaa ja on tässä toisena vuonna ollut hyvinkin hyödyllinen.

Täällä esikoinen syntynyt marraskuun alussa eli samassa tahdissa mennään varusteiden kannalta. Untuvapussin kaukaloon menin joskus myymään eli sen kyllä vois hankkia uudestaan, oli niin kätevä ja sopi myös vaunukoppaan.
Isoin hankinta varmaan tulee olemaan tuplarattaat.
Vaatteita on aika hyvin, mutta varmasti tulee niitä osteltua vielä lisää etenkin kirppiksiltä. Semmonen mooseskori olis kyllä ihana. 😍 Luulen että perhepedissä nukutaan pääasiassa kuitenkin.

Minä olen miettinyt noita tuplia. Esikoinen on melkein 2v kun aletaan kunnolla liikkumaan. En yhtään osaa ajatella tuleeko niille tuplille niin paljon käyttöä ja sitten rinnakkain vai päällekkäin olevat. Täytyy varmaan mennä "potkimaan renkaita" johonkin liikkeeseen lähempänä.

Me joudutaan hankkimaan aivan kaikki, kun esikoista odotetaan. 🙂 ÄP oli kyllä aika pettymys verrattuna aikaisempiin, mutta onhan se periaatteesta otettava. 🙂

Ajateltiin ostaa paljon käytettynä, lisäksi saadaan kavereilta ja mun sukulaiselta hankittua jotain. Vaunut ja turvis on sellaiset jotka haluaisin uutena.

Kovin on ennenaikaista omalla kohdalla vielä miettiä hankintoja, mutta valehtelisin jo väittäisin, että en niitä jo ole miettinyt. :No Evil Monkey:

Jos seuraava tulokas olis poika, niin sitten menee kyllä vaatekaappi täysin uusiksi, sillä suurin osa esikoisen vaatteista on niin tyttömäisiä. Isompia ostoksia tarviis vaan ostaa esikoiselle uusi sänky ja sitten toinen tripp trapp. Vaunut meillä on jo sellaiset, että niistä saa tuplat helposti adapterilla. Lisäksi haluaisin kunnollisen imetystyynyn (esikoisen kohdalla ostin ikean imetystyynyn, ja se oli aivan kauhea, sillä ei tehnyt mitään, joten se on jo menny kiertoon) ja tutkisin enemmän millaisia apukeinoja olis mahdollista hankkia imetyksen tueksi. Esikoisen imetys oli haastavaa monestakin eri syystä ja loppui lyhyeen, joten seuraavan kohdalla tekisin kaikkeni ja kokeilisin aivan kaikki mahdolliset apukeinot, että imetys onnistuisi, esim hankkisin rintakumin jo etukäteen ja ottaisin käyttöön paljon nopeammin kuin esikoisen kohdalla. Esikoista varten hommattiin myös kantoreppu, joka oli ihan ok tossa 6kk-12kk iässä, mutta ihan pienen kanssa haluaisin jonkun pehmeämmän, trikoisen kantoliinan tms, joka tuntuis kätevämmältä käyttää pienen kanssa ja sisätiloissa. Mitään ostoksia ei kuitenkaan tehdä ennen kuin joskus rv20 jälkeen.

Minä olen miettinyt noita tuplia. Esikoinen on melkein 2v kun aletaan kunnolla liikkumaan. En yhtään osaa ajatella tuleeko niille tuplille niin paljon käyttöä ja sitten rinnakkain vai päällekkäin olevat. Täytyy varmaan mennä "potkimaan renkaita" johonkin liikkeeseen lähempänä.
RIippuu niin lapsestakin tää, meillä luulen että esikoinen kaipaa välillä myös istumaan ja viihtyy ainakin tällä hetkellä (2v 3kk) hyvin rattaissa. Saapa nähdä mikä meno syksyllä. Seisomalauta penkillä vois kans olla vaihtoehto.😊

Mie tykkäsin vastasyntyneen kanssa myös pusseista turvakaukalossa ja vaunukopassa, niin käteviä! Ja pysyy nyytti lämpimänä.

Taidan haluta ottaa äitiyspakkauksen jokatapauksessa myös tälle tyypille, siinä on jotain sellasta kivaa fiilistä :Speak No Evil Monkey:

Ja peukut merinovillavaateille! Nytkin 1vee nukkuu merinobodyssa, pyjamassa ja unipussissa. Meillä on vähän viileä vanha talo :D pusseista vielä, että unipussikin toimii meillä paremmin kuin peitto.

Onko kellään ollut sähköavusteisia yhdistelmävaunuja käytössä? Mies niistä haaveilee ja mietityttää onko ne hintansa väärti.

Esikoisesta aikoinaan oli hoitopöytä, ja sitä tuli kerran kaks käytettyä. Muuten vaihtelin milloin missäkin. Sama homma kuopuksen kohdalla.

Tällekään en ihan äkkiä ajatellut sellaista hankkia.

Ja niin, sen verran "tein" hankintoja, että hain Liberolaukun jemmaan jo 😅
Mäkin hain eilen ja oon vasta 4+6.
Ostettiin Ikeasta Hemnes lipasto, josta tulee vauvalle hoitopöytä. Lisäksi vaatteita on jo hommattuna aika paljon... hups:Smiling Face With Halo:

Mäkin hain eilen ja oon vasta 4+6.
Ostettiin Ikeasta Hemnes lipasto, josta tulee vauvalle hoitopöytä. Lisäksi vaatteita on jo hommattuna aika paljon... hups:Smiling Face With Halo:
Itse ajattelin myös Hemnesiä tai Malmia ja siihen hoitotaso kiinni. Tosi kätevä! 🙂

Onko kellään ollut sähköavusteisia yhdistelmävaunuja käytössä? Mies niistä haaveilee ja mietityttää onko ne hintansa väärti.
Eipä noita taida olla muita markkinoilla kuin ne Cybexin ePriamit? Niitä kannattaa ehdottomasti käydä testaamassa liikkeessä. Esim itse oon tosi lyhyt niin aisa jäi huonolle korkeudelle joten työntöergonomia kärsi. Omaan makuun aisa oli muutenkin tosi hetkula.. mutta istuin on mukavan pitkä, että voisin kuvitella sen jopa toimivan koko ratasiän, joka ei todellakaan ole mikään yleinen juttu lastenvaunuissa - monesti jää istuin liian lyhyeksi ennen ratasiän loppua. Toisaalta isomman lapsen kanssa yleensä kaipaakin vähän eri tyyppisiä kuin perus yhdistelmärattaat. Priameilla on varmasti myös hyvä jälleenmyyntiarvo, ja talvea varten ainakin siihen sähköttömään versioon on saanut kiinteät eturenkaat, mitkä voi olla hangessa mukavammat työntää. Mutta kalliithan ne on, ja omaan makuun cybexin laatu ei ihan mätsää hinnan kanssa.

Lisään siis perään, että meillä ei siis oo näitä ollut sähköisenä eikä sähköttömänä tosiaan koska aisa ei asetu hyvälle korkeudelle.

Mä mietin näiden epriamien jälleenmyyntiarvoa että miten hän se mahtaa mennä. Ei ne akutkaan loputtomiin kestä ja jos on paljon käytetyt sähköavusteiset rattaat niin mikä se niitten akkujen todellinen tilanne on myyntihetkellä. Nämä sähköavusteiset rattaat on olleet niin vähän aikaa markkinoilla että mä suhtautuisin hieman skeptisesti näihin.

Meille ei tule sähköavusteisia rattaita. Mun mielestä se sähköavustus kuuluu muualle. Tosi harvassa on ne tilanteet kun rattaiden/vaunujen työntäminen on raskasta enkä näe järkeväksi maksaa siitä ylimääräistä. Jokainen tekee tavallaan ja tää on vaan mun mielipide.

Takaisin