Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suskis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sanoisin, että useammat joka kokoa, kun aluksi vauva voi kakata vaikka 12 kertaa päivässä ja voi olla että menee useammat vaatteet päivässä. Sitten jos ei ihan joka päivä vaatteita pese, niin useammaksi päiväksi useampi vaatekerta. Varmaan joku 8 paria per koko riittää, joku voi olla toista mieltä suuntaan tai toiseen :happy:

Meillä on ollut joka koossa huomattavasti enemmän vaatteita kuin olisi tarvinnut olla, koska ostin niitä aina etukäteen käytettyinä, sillä ajattelin että tulee halvemmaksi ostaa kirppikseltä vaikka kuinka monta vaatetta liikaa euron-parin hintaan kuin että jos niitä onkin liian vähän ja joutuu pikaisesti käymään kaupassa ostamaan tarvittavat uusina. Toki siis uutenakin ostettiin, mutta tällainen ajatus mulla oli perustelemassa mun ostoksia :happy:

Meniskö ehkä pienin koko muutaman viikon ajan, ja siitä sitten vähitellen pitenee vaatteiden pitoaika. Meillä eka koko taisi olla 52, mutta vauva olikin 53-senttinen 4,5-kiloinen. Eli pienemmille voi mennä aluksi 48. Sitten kun päästään 68 ja 74 kokoihin, menevät jo pidempään.

Oon Ellun kanssa aika samalla linjalla. Mieluummin liikaa kuin liian vähän vaatteita! Itse vaihdan lapselle vaatteet tosi usein, tykkään et lapsi on puhtaissa :) ja mulla jäi tietyt vaatteet melko vähälle käytölle kun muodostui ne omat lempparit mitkä sitten melkein laittoi aina suoraan pyykistä päälle.

Kyllä niitä paljon menee ja jää aluksi nopeasti pieneksi.. Meillä on pelkkiä alle 68cm vaatteita äitiyspakkauslaatikollinen.. :wacky: Ja ei kyllä paljoa ollut ylimääräistä..

Meillä poika kasvoi ihan hullua vauhtia joten ne pienimmät vaatteet jäi suurelta osin jopa käyttämättä. Poika oli sippoinen syntyessään, mutta otti melkoisen spurtin samantien. Mutta tosiaan, kannattaa olla sitä vaihtovaatetta, sillä kaiken muolimon juttuja tapahtuu aina kakkakatastrofista pukluihin ja kaikkea siltä väliltä. 74 koko meni yllättävän pitkään, muistan ostaneeni niitä jopa lisää jollain kohtaa...

Meijän 1 vuotiaalle menee vieläkin 74 kokoset vaatteet :grin Ja yks 56/62 kokonen body. 62 ja 68 kokosia tuntu tarviivan kaikista eniten. Alkuun meillä oli 50 kokoset vaatteet pienimpiä ja nekin oli tuolle sirpukalle liian isoja. En osaa kyllä tarkkoja määriä sanoo, mut miekin sitä mieltä et mielummin reilusti ku liian vähä, ei tarvi koko ajan olla pesemässä. Useempi vaatekerta päivässä. Viime kesä meni kyl ilman vaatteiden pesua ja osa jäi melkein käyttämättä ku poika oli pelkissä vaipoissa koko kesän, on niin lämminverinen. Meillä käytössä lainavaatteet ja hyvin vähän ostettu ite. Nyt seuraavalle pitää kyl hommata 50/56 kokoa reilusti, ku syksyvauva tulossa ni ei voi ilman vaatteita pitää:grin

50/56 ei ollu meillä paljoa jola harmittaa kun aina vaatteet oli liian isoja. 74 on taas isokasa ja ne menikin pitkään yli vuoden ikäiseen. Sitten 80 tällä hetkellä käyttää. Nyt vuos ja 9kk.

Tässä huomaa kyllä, kuinka paljon eroja on sit vauvojen välillä... meillä riitti/riittää yksi vaatekerta per päivä, ei niskakakkoja ja muutenkin tosi siisti syömään :) eikä ihan pienestä tahrasta tietty ees vaihdeta uuteen bodyyn. Mitäköhän meillä ois, noin 10 74 bodya tällä hetkellä ja hyvin pärjätään ja 80 neljä-viis kpl. Tietenkin tulee pestyä useammin kun on vähemmän vaatteita...

Meillä pienimmät vaatteet oli 56 (synt 53cm) ja nehän jäi heti pieneksi, nyt tää 74 on eka koko joka on ollut käytössä yli kuukauden (tosin nyt alkaa olemaan nafteja, pituutta 73cm).

Eli mun vinkki ois, et varuiksi ostaa vaik muutaman 50, koska kyl kaikki pienet kasvaa ekojen viikkojen aikana hurjasti. Muutenkin pidemmät hihat sit suojaa raapimiselta :D kannattaa myös ostaa niit bodeja joissa saa hihat käännettyä/suljettua. Ite myös pidin kietasu bodeja kätevämpinä ihan pienellä.

Antzeliina, onkohan pojilla sit pidempi selkä? :D Meil ei tosiaan kaikis 74 bodeis mee nepit helpolla kiinni, toki on myös merkkikohtaista vaihtelua - joku merkki 56 saattaa vastata toisen 62 :/ housuissa meille menee 68 helposti viel.

...niin ja on tää meidän jässikkä kyllä hiukka pulleakin :D

Äitiyspakkauksen vaatteet on muute hirmu isoja. Ne 56-senttiset oli meidän typylle sopivia ku muut vaatteet oli kokoa 68... Ja tosiaan merkkikohtaisia eroja on! Ennen synnytystä lajittelin kokolapun mukaan kaiken ni osa oli sit pieniä ku ois pitäny tulla käyttöön jos oli kapea malli ja joustamaton kangas.

Henkkamaukan vaatteet on ollu mulla suosikki ku ne on aika kapeaa mutta hyvin joustavaa mallia ni jotku bodyt voi ottaa tosi aikaisin käyttöön ja ne menee mukavasti päälle pitkää.

Kaikki aina sanoi ettei alkupään vaatteita kannata hommata paljon ku niistä 50/56 vaatteista kasvaa nii nopeasti ulos jos ne mahtuu ollenkaan mut typy oli 48,5cm syntyessään ni ne ei tosiaan ollu ekan kahden viikon juttu vaa ekat pari kk meni, vielä ku moni oli niitä äp jättimalleja jotka oli ihan liian isoja. HM lyhythihaiset 62 bodyt istu paremmin. Pärjättiin onneks vähällä ku pesin harsojen, vaippojen, pyyhkeiden jne kanssa samassa 60 asteen koneessa kaiken.

Kiitos vastauksista! Vauvojen välillä näköjään on aika paljon eroa. Mutta itsekin huomasin että kaupassa yksi body maksoi 10e ja kirpparilta saatiin kasa vaatteita 8 eurolla, että kun sieltä ostaa niin ei haittaa vaikka olis vähän enemmänkin :)

Joo meil oli typy 2845g syntyessään. Kyllähän ne vauvat hurjasti kasvaa toki, mut jos toiset on 4,5kg jo syntyessään niin kestäähän siinä kiriä :)

Et meil alkoi ne 50cm vaatteet olla sopivia siinä 3-4vko iässä, 56 meni reilu 2kk ikään, 62 siitä eteenpäin ja 68 alkoi mennä puolen vuoden maita juurikin mallista riippuen. Sen jälkeen aloinki käyttää jo 74/80/86 vaatteita jo ristiin, muutamat 92 housutkin on käytössä kun on kapeaa mallia legginsit ja lahjetta kääntää kaks kierrosta ni avot. Hyvin pysyy päällä ja on oikein sopivia, eikä kantaessa (liinassa/repussa) vilku puolet kintuista niinku oman koon löysemmissä vaatteissa.

Neiti on nyt vajaa 77cm ja alle 10kg reilu vuoden iässä. Omalla käyrällään on kasvanu koko ajan hyvin. Mä oon naiseksi aika pitkä (172cm) mut isänsä on mua viis senttiä lyhyempi. :) Isän puolelta on kolme sisarusta joista kukaan ei oo ollu kolmea kiloa syntyessään.

Oon nyt kovasti miettinyt hankintoihin liittyen turvakaukaloa, mutta yhä pohdituttaa. Kun meillä siis ei ole autoa, ja asutaan 2016 kesään asti keskusta-alueella, niin ei autoa olla hankkimassakaan, ainakaan ennen muuttoa. Silloinkin muutetaan hyvien kulkuyhteyksien päähän aika lähelle keskustaa, niin varmaan koitetaan pärjäillä ilman autoa silloinkin. Niin periaatteessa tarvitaanko me mihinkään turvakaukaloa? Kaupungin busseissa mennään kuitenkin vaunujen kanssa ja tarvittaessa ilmeisesti junassakin on vaunupaikkoja. Jos nyt ylipäänsä mihkään ollaan menossakaan junalla. Ja mietin sitä että missä kohtaa sitten kaukalon voi vaihtaa turvaistuimeen, että onko se sitten enemmän niin että meidän kannattaa vaan suoraan sitten ostaa turvaistuimet, jos auto jossain kohtaa hankitaan.

Jos teillä ei Sannuliini ole autoa, niin ette tarvitse turvakaukaloa, sitä käytetään autossa :) Jos sitten joskus aiotte hankkia, niin sitte tilanteen mukaan kaukalo tai turvaistuin. Turvaistuimet on yleensä käytössä pidempään. Myö hommattii tuolle yks vuotiaalle semmonen, mikä pitäs käydä 12 vuotiaaksi asti. Turvakaukalo oli meillä vuoden käytössä, jotkut käyttää pidempäänkin.

En nyt muista onko ollu puhetta tässä tai muissa ketjuissa, et aikooko toisen lapsen saavat hankkia äitiyspakkauksen? Se tän vuoden on niin ihana, et pakko saada se :grin Ja taitaapi olla rutkasti arvokkaampi ku se reilu 100€.

Nannuska itse ainekin pakkauksen tahdon koska eka lapsi kyseessä. :)

Me otetaan pakkaus ehdottomasti, haluan molemmille lapsille omat :)

Meillä turvakaukalo oli käytössä vain reilu 6 kk jonka jälkeen siirryttiin palkki-istuimeen.

Me kans otetaan pakkaus, vaikka tuo viime vuodenkin versio löytyy. Tahdon tälle tulokkaalle oman pakkauksen.:)

Me ei pakkausta oteta vaikka olihan siinä uudessa tosi kivoja vaatteita. Esikoinen syntyi vuosi sitten ja hänelle saatiin se edellinen pakkaus. Loppujen lopuksi pakkauksen vaatteista jäi suurin osa täysin käyttämättä , tosin muutama body oli tosi ahkerassa käytössä. Nyt aateltiin ottaa se äitiysavustus rahana ja sijoittaa ne rahat esim. tuplarattaisiin.

Edellisessä pakkauksessa vanu- ja talvihaalari oli kokoa 74. Ne passasi tosi hyvin syksyllä ja talvella meidän toukokuiselle. Todennäköisesti uudessakin pakkauksessa haalarit on samaa kokoa joten marraskuussa syntyneelle ne on ekan talven ja alkukevään liian isot ja seuraavana talvena toppahaalari jo liian pieni. Vanuhaalari varmaan passaa ekan loppukevään ja syksyn.

Otan pakkauksen vaikka 2013 vuoden pakkaus löytyykin. Niin ihania vaatteita siellä oli. Jos yhtä sirpukka on tulokas kun isosiskonsa niin se 74cm haalari menee sitten seuraavana talvena. Mutta ens talveksi joutuu jonkun näköisen haalarin ostamaan.

Mullekin kaveri sanoi, ettei kannata ottaa äitiyspakkausta, kun sillä rahalla saa kirppikseltä ne kaikki tavarat kuitenkin. :I Mua jotenkin helpottaa tieto siitä, että on sellanen "peruspaketti" valmiina, eikä tarvii ite ostaa ihan kaikkea. Lisäks oon jotenki ajatellu et jokaisella vauvalla pitää olla omansa, vaikka äiti ei oo tainnu mun kohalla pakkausta ottaakaan.

Jossaki oli juttua siitäkin, et jos kulkee jonkun mun kyydissä autolla tai esim taksilla sairaalasta kotiin, niin turvakaukalo ois hyvä olla olemassa. Jokainen varmaan kyl osaa itse määrittää tarpeensa, meille se on ihan pakollinen kun ei täällä julkiset oikein kulje, vaan autolla liikutaan.

Takaisin