Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
rinmil: noiden Tutek-vaunujen ulkonäkö iskee kyllä meikäläiseen ihan tajuttomasti! Sopivan pelkistetyt ja käytännöllisen näköiset pyörät. Minusta nuo on vaan niiiiin kauniit :) Näinköhän sitä lähtis käymään Turussa ihan vaan noiden vaunujen vuoksi.. Eihän tuota matkaakaan olisi kuin reippaat 500 km :/ En vaan uskalla millään tilata ilman itse näkemättä. Toisaalta, kun toisena vaihtoehtona on minulla ne Emmaljungan City Crossit, niin noiden vaunujen hintaerolla kärsisi jo vaikka vähän matkustaakin..

Sen verran pitää vielä kysästä noista Tutekin vaunuista, että onko niissä helposti irroitettavat pyörät? Entäs onko siinä vaunukopassa jotain tuuletusmahdollisuuksia? Kävin tänään koeajamassa ne City Crossit ja en kyl luonnossa ihan kauheesti ihastunut. Tuntui et lapsi on aika alhaalla, nuo vaunut on siis aika matalat. Sitten jännät paksut pyörät. Testattiin auton takakonttiin ja just mahtuivat kun irroitti kaksi pyörää. Pahimpana kaikesta pidin kyllä hintaa: city kopalla varustettuna normaalihinta 898e ja siihen vielä ratasaikoja varten jalkapeite 59e ja jos haluaa hoitolaukun myös niin vielä joku 90e lisää. Eli maksaisivat yli 1000 euroa!! Sillä hinnalla sais jo kahdet Tutekit tai muun merkkiset vaunut :o

Meillä oli ekan kanssa edulliset Knorr -merkkiset vaunut, jotka ostettiin vielä käytettyinä. :) Me ostettiin juuri ne siksi, että ne oli ainoat mitkä mahtuivat meidän silloisen pienen volvo s30 auton kyytiin. Mun on vaikea kuvitella että olisin jaksanut alkamaan renkaidenpurkuoperaatioita aina kun vaunuja piti kuljetella.. Tietysti jos niitä ei kovin usein lastaa kyytiin.. Auton turvaistuimeenhan voi myös ostaa adapterit joilla ne saa kiinni esim. matkarattaisiin. Silloin niitä voi käyttää "reissuvaunuina" auton kyydissä, jos lastenvaunut ei meinaa mahtua. Ne knorrit oli jotakuinkin tällaiset, meillä oli vanhempi malli vaan:
http://www.lauranlastentarvike.fi/e...bjectPath=/Shops/23072008-84852/Products/2215

tykkäsin niistä kyllä, vaikkei ne yhtä tyylikkäät ollutkaan kuin Emmaljungat tai noi ihanat Tutekit.

Nyt kun rakenneultra on ohi ja sukupuoli tiedossa niin haluaisin olla koko ajan hankkimassa jotain vauvalle. Isommat ostokset (vaunut, turvakaukalo, pinnasänky, kantoreppu) ostetaan vasta heinäkuussa kun mennään taas naapurikaupunkiin kesälomalla. Käytiin jo viime viikolla niitä testaamassa joten tiedetään aika hyvin mitä ostetaan/tilataan.

Ainoa asia mikä vaunuissa vielä mietityttää on se, että otammeko ne kääntyvillä mutta lukittavilla etupyörillä vai neljällä isolla ilmapyörällä? Kyseessä on Emmaljungan Duo Edge Combi vaunut. Ne tuntuivat meidän käteen ja tarpeisiin sopivilta.

Pitäisi alkaa tekemään listaa tavaraoista joita kannattaa hankkia ennen vauvan syntymää. Onko jollain kokemusta millaisia tuttipulloja ja tutteja kannattaisi ostaa etukäteen? Tiedän ettei niitä kannata hankkia useita etukäteen, mutta jos nyt yhdet tai kahdet.

Menna: Pistitpä pahoja kysymyksiä :D Itse en pyörien irrotettavuuteen kaupassa tutustunutkaan. Itselleni oli lähinnä mielessä että menisivät helposti kasaan, kun farmarimme konttiin varmasti menevät vaunut kuin vaunut. Tosi matalaksi menivät, mutta pyörät olivat paikoillaan ja tuleehan siitäkin korkeutta. Vaunukopassa kaikki kankaat oli irroitettavia, myyjä kun kehui että kaikki saa myös pestyä, joten uskoisin että tuulettaminenkin onnistuu suhteellisen helposti :)
Saan omat vaunut 2-3 vkon sisällä ja voin kyllä arvioida pyörien irrotettavuuden helppouden jos se säästää sinulta ajomatkan :) Jollet sitten innoissasi aja jo niitä sinne koeajamaan :) Ja voihan liikkeeseenkiin varmasti soittaa ja kysellä tarkemmin jos haluaa? Voi olla että osaisivat mittojakin kertoa, kuinka pieneksi menee. Mutta saat tiedot minultakin tarvittaessa kunhan saan paketin kotiin :)

Nuo vaunut iskivät heti kun ne näin, pakko oli saada, vaikka alunperin olin ihan toisenlaisia ajatellut :) Kaikki vaan oli kohdallaan. Sitten kun vielä saisi pian sen vauvan sinne työnneltäväksi :love017

rinmil: minullekin on tullut noista vaunuista sellainen pakko saada päähänpinttymä! Sinulla taisi tulla beiget? Itse haluaisin ne harmaat. Laitoin pyörän irtoamiskyselyn liikkeeseen sähköpostilla. Meillä on tietysti kaksi autoa, jotta niinä kertoina, kun tarvitsen lähteä johonkin vaunujen kanssa, niin voin varmasti ottaa miehen maastoauton. Siihen mahtuu ihan heittämällä.

Luulempa, että tilaan Tutekit verkkokaupan kautta. Saahan ne siinä tapauksessa palautettuakin, mikäli nyt jotain yllättävää ei miellyttävää paljastuu. Siis kyllä luulen, että nuo on ne meidän vaunut! Kaikki muut vaunut jo näyttää minun mielestä kököiltä noihin verrattuina :D

Menna: juuh, beiget on tulossa :) ne kaikki värit oli kyllä nättejä, mutta jotenkin ihastuin niihin beigeihin eikä paluuta enää ollut :D

Niinpä, kyllähän tuotteet aina saa palauttaa jos ei olekaan tyytyväinen ostokseensa :)

Katsoin ihan samaa siellä liikkeessä, kaikki muut näyttivät silmissäni kököiltä kun olin silmäni noihin iskenyt :rolleyes:

Mun oli tänään ihan pakko mennä tonne vintille "koeajamaan" meidän vaunut... =D Siellä mä työntelin niitä purujen seassa, pelkkää runkoa siis kun koppa oli irroitettu! Siinä ois saattanut kärpäset katossa nauraa jos oisivat kattoneet!

Puapru: oho! Painoin vahingossa voittaja-painiketta, kun piti painaa hauska! :D Tämmöstä sattuu, kun yrittää kännykällä kommentoida..

Ainoa asia mikä vaunuissa vielä mietityttää on se, että otammeko ne kääntyvillä mutta lukittavilla etupyörillä vai neljällä isolla ilmapyörällä? Kyseessä on Emmaljungan Duo Edge Combi vaunut. Ne tuntuivat meidän käteen ja tarpeisiin sopivilta.

Pitäisi alkaa tekemään listaa tavaraoista joita kannattaa hankkia ennen vauvan syntymää. Onko jollain kokemusta millaisia tuttipulloja ja tutteja kannattaisi ostaa etukäteen? Tiedän ettei niitä kannata hankkia useita etukäteen, mutta jos nyt yhdet tai kahdet.

Pauliina: Mulle tule just noi Emmaljungat, ja otan ne sillä rungolla missä on vanhanaikainen metallikori. Kaikissa kankaisissa kopissa on suositus kilomäärä 4kg... eli 4 litraa maitoa, ei muuta.Onhan mullakin ollut siellä kauppakassi, mutta ei se tosiaan sitä kauheen hyvin kestänyt vaan piti ostaa uus, kun vanha venyi niin että otti maahan kiinni hiekkatiellä (epätasaista). Kävelen paljon sekä talvella että kesällä ja noi on ihan parhaat vaunut/rattaat mitä olen koskaan saanut työntää. Edelliselle ostettiin uudet, oli sillon vaan 850€ ja tälle tulokkaalle ostan työkaverin perheeltä 350€. väri ei ole sellanen mitä yleensä kattoisin itselle, mutta kunto on todella hyvä.

Ja niistä kääntyvistä etupyöristä, Kukakohan niitä mietti, jos niistä ihan tosissaan tykkää ja kokee hyviksi niin kannattaa toki ottaa, mutta jos vaunujen etupyöriä nostaa (siis painaa aisasta alas niin että etupyörät nousee sentin ilmaan), ja sit kääntää vaunuja vetämällä kääntösuuntaan menevää maassa kiinniolevaa pyörää itseenpäin ja työntämällä samalla toisessa reunassa maassa kiinni olevaa pyörää eteenpäin, vaunut kääntyy ihan yhtä pienessä tilassa kun kääntyvillä etupyörillä olevat.
Pitkä selitys mut halusin että mua ei ymmärretä väärin :)
Ne on varmaan nykyään jo ihan hyviä ne kääntyvät etupyörät mut mä nään edelleen painajaisia sellasten rattaiden työntämisestä lumessa kun on kiire bussiin =D

Mulla ei ole kukaan pojista suostunut syömään tuttia. Muutaman söpön ostan varmaan nytkin varoille, ja paria eri mallia, varmaan myös yhden luonnon kumisen. Tuttipullot hankin lasisina. Ne on kalliita juu, ja harmitta jos menee rikki, mutta mä olen roikkunut liikaa netissä ja lukenut mitä kaikkea ne pienet muoviset hiukkaset saattaa aiheuttaa irrotessaan ruuan joukkoon :/ (tiedän, olen vainoharhainen :D) Tuttipulloja kannattaa senkin takia olla vaan pari etä ne tulee pestyä tarpeeksi usein...

Kävin tänään isännän kanssa pyörähtämässä keskisuomessa hevosten hakureissulla, ja samalla käytiin siskon poikia kattomassa (2v ja 4vko). Olihan se pieni suloinen ja söötti, ja jotenkin ihan yhtäkkiä tuli itselle mieleen että ei tässä nyt kamalan kauaa enää mene kun meillä on samanlainen! (toivottavasti syntyessään vähän pienempi, tämä oli reilusti 4kiloinen ja 53 senttiä). Sain siskolta pussillisen vauvanvaatteita, koot välillä 50-70cm, harsoja ja sitten hirmuisen kasan noita liivinsuojuksia. Nyt pääsee siis vaikka päivittäin hypistelemään noita pieniä vaatteita. aaawh.. =)

Tulipa taas tänään käytyä kirpputorilla ostelemassa kuteita :) On ihana ripustella niitä pyykkinarulle kuivamaan, oli pakko välillä käydä nypertelemässä niitä. On kyllä vaatteita jo siihen malliin ettei tarvitse enää mennä niitä hommaamaan. Nyt vain odotellaan äitiyspakkausta! :) Ja rattaita jotka tilattiin jo 2viikkoa sitten.. >:(

Jo synnyttänyt täällä hieman huutelee (teiän tää topikki on lähes koko ajan etusivulla uusimmissa viesteissä niin aattelin et voin tulla antaan pienen vinkin)!

Vaatteista sen verran, itse sain tämän vinkin ja haluan mielelläni sen jakaakin: Ostakaa niitä kiedottavia/nepattavia bodyja!! Ne "umpinaiset" bodyt on ainakin meidän vaavalle ollu tosi vaikeita, ihan hirveetä huutoa joka kerta kun sellaista yrittää pukea ja tunkea reppanan päätä siitä pääaukosta. Kietaistavat bodyt ovat tosi helpot pukea ja riisua, ja jos joskus tulee selkäkakat (koputan puuta **) niin eipä tarvi sitä kakkaista bodya sitten pään kautta vetää pois päältä. Eikä lapselle tuu mitään synnytyskokemustraumojakaan kun kerran jo joutunut sen kanssa tuskaileen kun puski itsensä tuolta masusta ulos tiukasta "pääaukosta".
En tiedä onko toi teille/joillekin itsestäänselvyys, mutta ite en olis tuota tajunnut ellei joku ois meidän huhtikuisissa tuosta vinkannut. On ollut suuri helpotus ja rahaakin säästyi kun katsoin hyvin kriittisesti vaikkakin söpöjä, mutta umpinaisia bodeja ja jätin ne sitten ostamatta.

Käytiin eilen anoppilassa ja sain mukaani kassillisen vauvan vaatteita, itkuhälyttimen, mobilen pinnasänkyyn, imetystyynyn ja Baby Björnin kantorepun. Heti kotiinpääsyn jälkeen piti hiplata vaatteita ja lajitella ne pesua varten. Testasin kantoreppua ja valitettavasti se ei tukenut yhtään kantajan selkään joten se taitaa ainakin minulta jäädä käyttämättä. Kokeilin lastentarvikeliikkeessä toisenlaita kantoreppua ja se oli selvästi minulle sopivampi ja kantajan ergonomia oli huomioitu paremmin.

rinmil: sain vastauksen siihen pyörän irroitettavuuskyselyyni. Ne on kuulemma helppo irroittaa ja pikalukituksella! Taidanpa illalla tehdä yhden vaunutilauksen.. Jee!
:blob7

Huuhkaja: Kiva kun kerroit vikkisi ja kokemuksesi....ei ole itsellä tullut edes ajatelleeksi moista, enkä varmaan olisi osannut ajatellakkaan ennenkuin käytännössä huomannut miten mikäkin vaate toimii (esikoista siis odotan). Mulle on ainaki tosi tärketä käytännöllisyys ja helppous. Olen löytänyt paljon vauvanvaatteita ja olen ostanutkin niitä jo paljon, toki suurimman osan käytettynä ja TODELLA edullisesti (suosittelen kirppareita)...mukaan on mahtunut niin umpinaisia, kuin kietaisupodejakin ja olen jopa miettinyt, ettei kietaisupodeille tule käyttöä, koska vaikuttavat niin kömpelöiltä, ku niistä löytyy nii monta eri nepparii ja nappii, mut nyt kun esitit asian näin, niin taisin herätä kietaisupodejen käytännöllisyyteen! Kiitos! :D

Mä tein viimein inventaarin kaappiin keräämilleni vauvanvaatteille. Merkitsin joka koosta erikseen montako bodya, housuja jne. on. Kokovalikoimaa oli koosta 50 kokoon 80 (taitaa olla ainakin kahdeksaa eri kokoa, muistaakseni niin monta pinoa tuli), mutta määrät tosi epätasaiset: jotakin kokoa oli tosi monta ja toisia ihan pari. Johonkin kokoon oli kyllä housuja, muttei yläosia, ja sitten taas toisinpäin. Olisinpa osannut olla järjestelmällinen jo ostaessani...

Olin sitä paitsi kuvitellut, ettei parin vuoden aikana kirppareilta ja kaupasta nyt niin montaa juttua ole kertynyt mutta mutta. Kun laskuun lisää vielä äitiyspakkauksessa tulevat, kaikenkaikkiaan vaatteita onkin jo noin 100! SATA!!! Ja siinä ei ole mukana sukat ja pipot eivätkä ilmiselvät tyttöjen vaatteet, jotka suljin suosiolla laatikkoon ja vein varastoon. Okei, monet kirppariostokset on sellaisia, ettei ehkä tule pidettyäkään, varsinkaan jos olen ostanut jonkun kokonaisen pussillisen, jossa on ollut seassa huonokuntoisiakin. Tuntuu silti paljolta. Nyt pitää täsmäostaa vain niitä puuttuvia vaatekappaleita ja valita vain tosi ihania. (Niin niin...) :oops:

Pöydällä odottaa paketti, jossa on EllaRoon rengasliina. Mieheni sen tilasi, joten joudun odottamaan häntä kotiin avaamaan.

Kunusiini, onpa ihana kuulla, että joku muukin on hamstrannut noita vaatteita kirppareilta ja muualta. Meillekin on jo viime syksystä lähtien alettu kerätä kaappiin pikkuruisia vaatteita. Hinnat kun on puolesta eurosta pariin euroon ja vaatteet kunnoltaan hyviä niin kuinka niitä nyt raaskisi olla ostamatta. Jos ei itse tulekaan käytettyä niin sitten uudestaan kiertoon, taloudellisia tappiota niistä nyt ei juurikaan tule.
Olen kanssa niitä koittanut pariin kertaan käydä läpi, että mitä alkaa jo olla tarpeeksi ja mitä tarvitaan lisää, mutta hirveän vaikea niitä on lajitella, kun eri merkeissä samat kokonumerot ovat aivan eri kokoa ja toisissa leveämpiä tai pidempiä. Ehkäpä nämä selkiintyy kun on se nyyti käsissä ja voi sovittaa ja löytää ne sopivat ja toimivat mallit.

Täällä alkaa vähitellen olla kaikki hankittuna :) puuttuu enää järjestely ja viimeiset tsekkaukset mitä pikkutavaraa ja hoitovälineitä vielä tarvitsee. Ajoissa ollaan joo, mutta on ihana ollut kaikessa rauhassa ostella ja laitella ja tehdä valintoja. Nyt voikin keskittyä vaan pesemään vaatteita ja viikkaamaan niitä pieniä ihanuuksia lipastoon. Eilen kasattiin sänkykin jo makkariin ja mieskin tuumasi että meille taitaa ihan todellakin tulla vauva :D itsellä pääsi melkein itku, niin ihanalta se pinnis näytti siinä meidän sängyn vierellä <3

Täällä kans oikeastaan kaikki hankittuna vaunuista vaatteisiin :) Rattaat puuttaa ja ehkä sellasta pientä tavaraa.. rintapumppua yms :) Itte tykkäsin ruveta osteleen ajoos, nyt saa kesällä laittaa rahaa kaikkeen muuhun ku vain vauvanjuttuihin ! :)
Kirppiksiä on nyt tullut tosi paljon kierreltyä, siellä on niin ihana ettiä vauvanvaatteita ja ku tietää värin mitä ostaa!! <3

Takaisin