Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on höyrypesuri, jolla pystyy puhdistamaan käytännössä mitä vain. Ei tartte pesuaineita, ja pitäis ainakin tulla puhdasta. Saattais toimia lelujenkin "desinfiointiin".

Hihii, meille on myönnetty äitiyspakkaus :) Kelan sivuilla luki, että se on myönnetty maanantaina ja tilauspäivä on nyt perjantaina ja toimitetaan 2 viikon sisällä tilauspäivästä. Ehkä ne tilaa niitä aina perjantaisin tai jotain...? Aika nopeasti kyllä tuli tuo myöntö, kun viime viikon keskiviikkona tein hakemuksen. Olisikohan pitänyt tehdä tiistaina, niin olisikohan tullut viikkoa aiemmin....? No, kyllä se ehtii!

Saa nähä jätetäänkö me äitiyspakkaus hankkimatta, meillä todella hyvin vaatteita ja tavaraa että ilmanki pärjättäis.. Eipä se raha ainakaa oo houkutteleva kun ei suuri hinta ole. mutta ei sitte ehkä haluaasi ettö jokapaikka pursuaa vaan vaatteita. Nyt on saanu ruveta lelumattoa hamstraamaan yms.. :)

Hei, mul on hiukan hoppu mut haluun pikaisesti kommentoida, enkä muista nimiä...
Eli mustia pilkkuja kuomusta voi koittaa ottaa piimällä irti, sit voi koittaa soodaa ja vettä. Kumpikin saattaa toimia tai sit ei. Uudet kankaat on sika kalliita. Se kuomu lähtee irti, ja jos rattaat ei ole kovin vanhat niin se on luultavasti se sama yleis malli. Mäkin ajattelin et jos raaskis tilata vielä toisetkin pääliset, mut en varmaan raaski kun noi on hyvässä kunnossa ja haluan vaikka mitä kaikkea muutakin.
Pesuaineesta... Eli huuhteluaine ja fosfaati ja zeoliitti on kaikki sellaisia mitä jää kankaaseen. Zeoliitti on savea, ei sinäänsä myrkyllistä mutta tukkii pesukoneen, eli jos vaihtaa zeoliititomaan aineeseen, kannattaa hakea apteekista pieni sitruunahappo pussi jolla pesee koneen ensin puhtaaksi zeoliitistä. Fosfaatti on myrkkyä. JA huuhteluaineessa on kemikaaleja, molemmat imeytyy ihon läpi voiteiden lailla elimistöön... Olen kuullut että ihotautilääkärit sanoo ettei iholle saisi laittaa mitään mitä ei voi syödä koska kaikki imeytyy verenkiertoon, eikä ne mene edes mahahappojen kautta niin kuin ruoka.
Pyykkipulverista vielä: Laittakaa vauvan vaatteille lisähuuhtelu jos epäilette että pesuine ei ole hyväksi, ja pienentäkää ainemäärää. Meillä väheni iho ongelmat huomattavasti kun jätettiin huuhteluaine ja lisättiin huuhtelu. Tiedän että vettä pitää säästää, mutta kyllä niiden ihovoiteidenkin käyttöön on luonnonvaroja tuhlattu.
Kehdosta: Jos haluaa kehdon vauvalle, eikä halua kauheesti laittaasiihen rahaa niin jossain nettikaupassa oli se vauvan riippumattokehto ja teline tarjouksessa, se on vauvan selälle hyvässä asennossa ja siinä on myös valjaat vauvaa varten, ihan turvallisen ja näpsäkän näköinen :)
Hauskaa päivää kaikille :)
Tää viikko loppuun ja alkaa kesäloma <3

Nyt ratkesi meidän Brion vaunuihin liittynyt ongelma :) Ostimme siis uudet vaunut alkukuusta ja olen ihmetellyt, kun sitä hihnaa, jolla kantokoppa varmuuskiinnitetään, ei vaan löytynyt mistään. Tänään kävin siellä liikkeessä ja juu, kyllähän niissä kaikissa muissa vaunuissa tietenkin hihnat oli. Myyjä lisäksi neuvoi, että missä se voisi olla piilossa, ja kun menin kotiin niin siellähän ne hihnat tosiaan kumminkin piilotteli kankaan alla. Oli kyllä melko hankala niitä löytää itse, kun ohjekirjassa ei ollut mitään kuvaa tai selostusta ko. asiasta, enkä oikein edes tiennyt mitä olin etsimässä. Kuka laittoikaan niitä kuvia mulle aikaisemmin, niin näyttää kyllä olevan ihan samanlainen systeemi tämänkin vuoden mallissa! Ehkä mä olisin voinut löytää ne hihnat itsekin. Mutta nyt on sitten kaikki hyvin :) Ja myyjä vielä vakuutteli, että kyllä se vauva mahtuu varmasti sinne koppaan tarpeeksi pitkäksi aikaa. Puolivuotiaana sen voi kuulemma jo laittaa pelkkään ratasosaankin.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Käytiin eilen illalla isännän siskon perheen luona, lähinnä nyt tukan leikkuussa kun on ne YO-juhlat lauantaina. No, siellä tietysti vauva-asioista ja vähän yllättäen heiltä löytyi säilöstä matkarattaat, vauvanpeittoja ja pinnasängyn patja. Sellaiset lähti siis matkaan sieltä, ja taas on lisää tavaraa täällä meillä!

Oih, eilen saapui kauan (viikko ja 2 päivää :)) odotettu äitiyspakkaus. Postin täti tuntui olevan asiasta enemmän innoissaan kuin me, vaikka tietysti mekin olimme. Hän jopa ehdotti, että haluammeko ottaa valokuvan siitä kun noudamme pakkausta.

Heti kotiin päästyä piti käydä pakkaus läpi ja tutkia mitä kaikkea se sisältää ja minkä verran meillä on nyt tavaraa ja vaatteita missäkin koossa ja mitä pitää ostaa vielä lisää. Yllättävän isoja olivat kaikki pakkauksen vaatteet. Esim. 50 cm oli huomattavasti isompi kuin aiemmin ostamani 50 cm vaatteet. Muutenkin olen huomannut, että kotimaiset vaatteet ovat suurempia kuin esim. Kapphl:in ja Lindex:in vaatteet. Tämä kannattaa huomioida vaatteita ostettaessa.

Nyt sitten kilpailutetaan vaunuja ja turvakaukaloita yms. isompia tarvikkeita eri liikeistä.

Eilen löysin ison kasan kirppikseltä bodeja, housuja ja ihanan jonkun itseompeleman välikausihaalarin :) Tuotteita oli yhteensä 10 kpl (suurin osa vähänkäytettyä Tuttaa) ja maksoin niistä vaan 17e :) Osa kyllä oli isompia kun mitä juuri vastasyntynyt tarvitsee, mutta ompahan varastossa jo kun herra kasvaa.

Vähän nolona tunnustan että pinnasänkyä ja baby sitteriä lukuunottamatta mulla on kaikkea mitä vauva tarvii. Aluks "ruispulla" saa nukkua kehdossa, ja pinnis hommaillaan vähän myöhemmin, ja sitteristä en ole varma hankinko, kun mulla on noita kantoliinoja ja olen ihan itsekkäästi ajatellut että mun lapset vahtii vauvaa kun käyn suihkussa :O
Vaatepaketteja olen saanut ja ostanut, niitä vaatteita on niin valtavasti kokoon 70 asti että huonommat laitan kierrätykseen, ja käytän vaan niitä kauniita :) Pakkaus on vielä tulossa, eli sieltä sitten se makuupussi ja ensi peitto.

Aikookos muut nukuttaa vauvaa kelan boxissa? Mä oon tässä ajatellut, että siihen me se varmaan aluksi laitetaan. Meillä on myös hyvin matala sänky, joten laatikko voisi vaikka olla ihan lähellä siinä sängyn vieressä.

Sitten kun se laatikko tulee, niin pitää katsoa, että tarvisko se jotain reunapehmustetta/koristetta. Niitä näkyi olevan myynnissä lastentarvikeliikkeissä, mut hinta oli aika monta kymppiä ja kun en pitänyt niitä väritykseltään välttämättä kovin erikoisina, niin en tiedä haluanko maksaa niin paljon. Käytettynäkin vois tietysti löytyä..

Mää sain tänään kotiin äitiyspakkauksen :) Ihana ku saa hypistellä vauvan vaatteita ^^ Mutta siis se mikä ihmetyttää on se, että miten nopeaa se tuli! Kun vein paperit kelalle niin arvioi että noin kolme viikkoa menee ja mulla meni siittä hakemuksen jättöpäivästä viikko ja 1 päivä kun pakkaus oli noudettavissa :O :)

Meillä on tarkoitus ensimmäiset viikot nukuttaa vauvaa siinä laatikossa vaikka pinnasänkykin on melkein meidän sängyssä kiinni. Se laatikko on sitte helppo siirtää vaikka olkkariin päiväksi kun vauva kuitenkin nukkuu paljon. Jonkinlaiset reuna koristeet meillä on saatu minun siskolta, tosin minusta se tämän vuoden laatikko on tosi kaunis ihan itsessäänkin :)

Mahtaakohan missään olla enää myynnissä niitä kehdon jalkoja äp laatikkoon. Lastentarvikkeessa oli joskus ja ne oli ihan tukevan oloisia. Käytettynäkin niitä viel myytiin. Maksoi pari kolme kymppiä ja ihan toimiva kehto, eli helposti "säästi" parisataa :)
Mä olen noita vahimpia nukuttanut äp laatikossa, kaksoset oli niin pieniä että menivätaluksi samassa pinnasängyssä, nukkuivatkin paremmin kun olivat turvallisesti yhdessä. ja tää nuorin on siis nukkunut kehdossa, siinä on se sisäosa suunnilleen saman kokoinen kun äp laatikko, siis jos se äp laatikko on saman kokoinen kun ennenkin.

Huomasin vasta nyt että tuolla oli höyryllä desinfioinnista.. loistava idea. sit ei tarvii enää kun funtsia että minä vuonna se oli kun se myrkkymuovi kiellettiin lasten leluissa, ja voi lähtee kirppiksille shoppailee leluja. Ai nii --- mul on niitä jo ihan tarpeeks. No, jos sitte soppailen jotain muuta... vaikka taimia kasvihuoneeseen :D

Huh, tässä viimeisen viikon aikana on tullut tehtyä kaikenlaisia hankintoja. Vaunut meillä oli jo varattuna kaupassa ja käytiin ne lunastamassa mukaamme. Kirpputoreilta mukaamme on tarttunut tietenkin vaatteita, mutta myös IKEAn hoitopöytä 5 eurolla, imetystyyny 4 € (tähän täytyy kyllä tehdä vielä uusi päällinen) ja hoitolaukku 1,50 € (aika simppeli malli, mutta siitä avautuu hoitoalusta ja se on sisältä tilava muutamalla lokerolla. Hihna saatetaan tähänkin vaihtaa, koska se on melko ohut ja leveämpi voi olla mukavampi jos täytyy olalla kantaa). Näiden lisäksi törmättiin kaupassa alennettuun turvakaukaloon ja sekin tarttui matkaan. Nyt alkaa hankinnat olla jo hyvällä mallilla, pinnasänky on kai ainoa isompi asia mikä vielä tarvitaan. Meilläkin on kyllä ajateltu aloittaa äitiyspakkauksen laatikossa (jota jo kovasti odotetaan saapuvaksi alkavalla viikolla) eli pinniksellä ei ole vielä mikään hoppu. Tuntuu kyllä, että ollaan hirveän aikaisin oltu liikkeellä näissä hankinnoissa, mutta haluttiinkin kyllä hajauttaa hankintoja pidemmälle aikavälille, ettei tuntuisi niin pahasti taloudessa.

Hoh, samoin mä olen tehnyt jo kaikki hankinnat. Vaatteita on auttamattomasti liikaa, mutten ole voinut hillitä itseäni. Kaikki siiis hankittu paitsi vaipat :) Uskon että alan niitäkin nyt pikkuhiljaa ostelemaan, vielä kun on rahaa ;)

Kaikki olen ostanut kirppikseltä tai saanut kaverilta. En muutenkaan koskaan osta muuta kuin kengät uutena, muuten ostan aivan kaiken käyttötavaran kierrätettynä :) Nyt olen joutunut parit mammavaatteet hakemaan oikeesta kaupasta..

Hoitopöytää en halua muutenkin ahtaaseen kämppään ja olen huomannut ystävienikin vaihtavan vaippoja millon missäkin, yleensä jossain ihan muualla kuin hoitopöydällä :)

Minkä verran olette hankkineet tai minkä verran olisi järkevää hankkia vaatteita vauvalle ja minkä kokoisia? Esim. kuinka monta bodyä ja puolipotkareita per koko?

Pauliina1976: kokemuksesta voin sanoa, että ne pienimmät vaateet menevät niin nopeasti pieneksi, ettei niitä kannata kymmenittäin hamstrata. Meillä ainakin koista 68-74-80 oli eniten likaantumista kun aloitettiin kiinteiden oma maistelu, ryömiminen, hampaiden teko ja kuolaaminen, maailman tonkiminen ja kaiken maailman oma ei niin siisti toiminta :) Näiden kokojen käyttöikä oli myös luonnolisesti pidempi kun lapsi ei enää kasvanut niin järkyttävää tahtia..
Toki alussakin saa varautua vaihtamaan bodya tai potkareita monta kertaa päivässä puklujen ja vaippavuotojen takia, ja riippuu sitten omasta pyykkäystahdista ja mahdollisesta kuivausrummusta missä tahdissa ne vaateet saadaan taas käyttöön :)
Kävin juuri itse esikoisen vauvavaatteet läpi ja totesin, että koetan pärjätä niillä ja ostan muutaman bodyn lisää. Koossa 50-62 ajattelin pärjätä alle 10 bodylla ja puolipotkareilla. Itse tykkään käyttää kietaisumallisia bodeja ja housuja tai sukkiksia niin pienelle. Potkarit kun vaativat "koko paketin" nostelua jotta saadaan riisuttua. Pökät voi vain nykäistä jalasta ja kietaisubodykin vaatii vain yhden noston.. :) (Nimimerkillä: vauvani hermostuu liiasta kääntelystä) :)

ja TerhiJII: Voithan hankkia sellaisen hoitopöydän pehmusteen hoitoalustaksi. Se on helppo laittaa välillä sivuun, ja myös helppo pestä vahinkojen sattuessa vaipanvaihdon yhteydessä ;)

Takaisin