Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuumemittareista..

Minäkin olen kuullut, että pepusta ei suositella mittaamaan limakalvovaurioriskin takia ja olen ymmärtänyt, että näin ei tehdä useissa sairaaloissa. Kainalosta mitataan pieniltä keskosiltakin..

Sitten mietin sitä, että miksi kaikki hommailee erilaisia mittareita.. Olen varmaan vähän puusilmä nyt, mutta eihän vauvoista tarvi mittailla lämpöä, jos ei todella epäile sen olevan kipeä. Minulla on ollut käytössä aivan tavallinen digitaalinen mittari, jotain olen kahden lapseni kanssa tarvinnut todella harvoin. Ja luotettavasti näyttänyt kainalosta mitattuna.

Voih, tein äsken listaa mitä pitää vielä hankkia ja se lista on P-I-T-K-Ä! Nyt täytyy ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa hommailee näitä tarvikkeita. Ajattelin perjantaina käydä kiertelee kirpputoreja, jos niistä löytyisi osa tavaroista. Monet kaverit ovat sanoneet, että teillä on varmaan jo kaikki valmiiina, mutta olen kyllä sanonut, että nyt on käyny niin, että paljon vielä puuttuu.

Me olemme miettineet korvakuumemittaria tai sitten ihan juuri tuota digitaalimittarii :)

Tuosta kuumemittari asiasta. Me ostettiin joskus viime vuonna joku ale kuumemittari mikä olikin ihan p*ska, näytti aivan vääriä lukemia. Sitten kesällä tuli ostettua apteekista sellanen joustavapäinen kuumemittari mitä sitten päätin kokeilla tossa viime vikolla ja totesin et se ei piippaa, se vaan laski nätisti sitä lämpötilaa ties kuinka kauan, lopulta kyllästyin ja nappasin sen pois kainalosta. Nyt tuli tilattua tuo diilin helppokäyttöinen mittari.
Onpahan millä vertailla näyttääkö oikeita lukemia :D Hehe.

meillä on tavallinen kuumemittari.. Justiin luin Vauva lehdestä missä oli testissä kuumemittareita että :
Alle 2 vuotiailta: Kuume suositellaan mitattavaksi peräaukosta.
2-5 vuotiailta: Peräaukosta tai korvasta
Yli 5 vuotiailta: Suusta, kainalosta tai korvasta. ..

Mutta jokanenhan itte päättää kuinka lapseltansa mittaa kuumeen.. Nykypäivänä on paljon vaihtoehtoja mistä sen lämmön mittaa. :)

Vaunut on tilattu, ja kovasti odotellaan niitä!!! Tosin tuli mieleen, että olisi hyvä EHKÄ ostaa myös ns. parvekevaunut käytettynä vaikka huuto.netista. Silloin ulkovaunut voisi pysytellä rapun vaunukellarissa, eikä kura kuljeudu sisälle syksyn ja talvenaikaan... Onneks paljon ollaan saatu perheeltä ja ystäviltä. Monet ovat kiertäneet kirpputoritkin, itse ei ole vielä tarvinnut, mutta huuto.netista sain esimerkiksi tukevan ja hyvän hoitopöydän 10e!! Löytöjä löytöjä. Jotakin uutta, jotakin vanhaa, jotakin lainattua!

Eilen shoppasin vauvalle imetystyynyn, sitterin, hoitoalustan, 1 koon vaippoja ja muovitettua froteeta sängynsuojaksi. Miehen kanssa tuumattiin, että vauva voi tulla, että valmiita ollaan. Tosin miusta tuntuu, että tää vauva syntyy vasta lokakuun puolella (la 25.9.). Noh, ollaanpahan valmiina :D

Me ostettiin vihdoin alkuviikosta se turvakaukalo! :) Tulikin hommattua vähän parempi (kalliimpi) kuin suunniteltu, mutta mä olen kyllä niiiin tyytyväinen. Salaa nimittäin haaveilin siitä jalustakiinnityksestä ja "travel systeemistä". Nyt kyllä kätevä systeemi matkarattaiden kera :love017

Meiltä nyt puuttuu vielä vaunut (haen kaverilta tuossa syyskuun puolella) ja sitten joku amme/vanna-systeemi... Ja tosiaan "itselleni" haluan sen kantoliinan :) Siitä pitäisi vihjata siskolle ja äidille, jos ostaisivat ennakkoon mulle synttärilahjaksi :happy112

Muuten alkaisi kai olemaan kaikki.... tai mistä hitosta mä tiedän mitä tarvitaan! Kuumemittari meillä on joku vanha. Ostan sit uuden jos tuo ei toimi käytännössä.... Rintapumppuu/kumeja jne ei myöskään ole. Katsoin että Prismassa on jotain. hommaan sitten vaikka sieltä jos tulee tarvetta.

Ja eiköhän me sitten vauvankin kanssa selvitä kauppaan :)

Ai niin olihan mulla ihan kysymyskin. Etenkin niille joilla on jo lapsia.

Olen nimittäin miettinyt tota saunomista.... Saunaanhan ei nyt pientä voi ottaa, mutta mihis sen laittaa saunan ajaksi...? Saunotaan aika monta kertaa viikossa ja tahtoisin että voitais ainakin suurin osa ajasta olla miehen kanssa yhdessä lauteilla. Meillä on pieni kämppä ja lastenhuone on ihan saunan vieressä. Aattelin että vauva voi ihan hyvin olla nukkumassa siellä pinnäsängyssä saunan ajan. Ei nyt ehkä ihan sillä sekunnilla kuulla jos herää ja alkaa itkee... Tai sitten ajattelin että vauvan voisi laittaa sitterissä pesuhuoneen/vessan puolelle "odottamaan" löylyjen ajan... Mutta miedän sitteri on "hifisitteri", jossa siis patterit. Pitäis ostaa sitten ihan tavallinen sitteri (niitähän saa tosi halvalla kirppareilta jne kun ei tarvi kummonen olla)

Ehkäpä tää on tyhmä kysymys, mutta olisi kiva tietää miten muut ovat toimineet :) En tahtois joka saunakertaakin eriyttää miehen kanssa johonkin vuoroihin. Kun muutenkin joudutaan vauvan myötä jakaa paljon näitä hommia erikseen, mitä ennen tehtiin yhdessä....

Ja eikä tää nyt edes kuulu tähän keskusteluun... mut meni jo.

Pakko kommentoida Sandylle näin ulkopuolelta. Meillä poika on jo vuoden vanha. Tykätään kans saunoa, aluksi saunottiin erikseen, toinen oli vauvan kanssa sen aikaa. Sitten tultiin siihen tulokseen että halutaan saunoa yhdessä ja vauva oli sitterissä pesuhuoneen lattialla. Siitä oli suora näköyhteys löylyhuoneeseen ja viihtyi sitterissään ihan hyvin ja katteli meidän saunomista. Aika pian otettiin tavaksi kylvettää vauva samalla. Nyt kun on isompi niin nykyään jo saunoo meidän kanssa. Istuu ammeessaan löylyhuoneen lattialla ja läiskyttää vettä innoissaan. Kun toinen vanhemmista peseytyy niin toinen on pojan kanssa. Samalla pääsee poikakin suihkuun ja kylpyyn. Poika on innokas vauvauimari ja rakastaa vettä. Mielellään mönkii suihkuunkin. :)

Sandy - siinä on joku jännä juttu, että kun on "nauttimassa" rauhassa saunasta/suihkusta, niin sitä on kuulevinaan sen vauvan itkevän, ja sit ravaa katsomassa tai kuuntelemassa, kuuliko oikein.. Mulla tuo ainakin ihan vakiona :) välillä itki oikeasti, välillä ei. se sitteri on sen takia kyllä kätevä pesuhuoneen puolella, tai sitten vain juoksentelee ees taas :) itse oon tehnyt molempia.

Jeee hankintalista on lyhentynyt vähän.Tosin on siinä vielä aika monta kohtaa :laughing001 Käytiin ostoksilla miehen kanssa tänään :)

P.s. Mekin mietittiin juuri eilen miehen kanssa tuota saunajuttuu, vaikka ei nyt kovin usein saunassa käydä. Mutta kerran parissa viikossa. Eiköhän se jotenkin hoidu :)

Oon miettinyt että meillä sauna vois toimia niinkin, että oltas vuorotellen löylyssä ja kylppärin puolella vauvan kanssa. Ei kai se niin kamalasti haittaa, jos ei samaan aikaan pysty, kun voi siitä jutella kuitenkin saunan ja kylppärin välillä... Jostain foorumilta luin tosta systeemistä, se nimittäin ois oiva tapa myös antaa vauvalle pitkä ilmakylpy eikä tarvitsisi miettiä vahinkoja...

Oon miettinyt, että miten se ilmakylpyjen anto onnistuu jos vaikka on poika tulossa, niin kuin uskon... Meidän kylppäri ei oo erityisen mukava oleskeluun (tosi ahdas ja sellanen kylmä laattalattia). Mut jos ilmakylvetän muualla, niin kuinka iso alue pitääkään suojata?? Eli mihin asti se pissa voi lentää? Onneks meillä on ainakin muovimattolattiat, niin ei tarvi niistä huolehtia. Hoitopöytä on makkarissa lähellä vessaa ja kylppäriä, ehkä ei paras paikka mutta vessaan tai kylppäriin ei oikein mahdu.

Meillä saunottiin alussa vaihtelevasti. Välillä vauva nukkui omassa sängyssä ja päästiin yhdessä saunaan mutta tosiaankin itellä soi korvissa vauvan itku ja mieskin vaan nauro et ei sieltä mitään kuulu. :D Välillä piti käydä tarkistamassa. Toisinaa oli sitterissä pesuhuoneessa ja toisinaan sitte käytii vuoronperää, toinen katto vauvaa. Nyt kun poitsu isompi niin on menty saunaa sitte kun hän on jo nukkumassa. :)
Mä sain vihdoin ja viimein järkättyy vauvan vaatteet paikalleen, reilu viikko sitte ne kaivettii esiin vaatehuoneesta ja nyt ne on järkätty. :grin Kyllä ne on pieniä!!! Tottunu jo noihin 80-92cm..

Minä tein heti raskauden alussa listan asioista mitä pitää hankkia. Innokkaana olenkin hankkinut jo pinnasängyn toukokuussa ja turvakaukalon huhtikuussa! :laughing001

Harsoja varmaan pitäisi hankkia lisää, ainakin mitä tuota jälkiviisasteluja- ketjua luin! :)

Avomies halusi ostaa jonku ihme kuumemittarin, jolla voi mitata kuumeen koskematta vauvaan. Ihme kyllä, se mittari toimi tosi hyvin! Oikea hinta oli 99€ mutta sain sen puoleen hintaan :)
http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/terveys-ja-hyvinvointi/KM25/kaufman-kuumemittari-km-25 tuollainen mittari. Mies ei kuulemma halua peppuun mittareita työntää! :D

Meillä ton esikoisen kans tehtiin niin sen saunomisen kans, että kun ne alkuun nukkuu enimmäkseen, niin oli vaan itku hälytin kylppärissä ja sitten kun rupes olee isompi ja hereillä sauna aikaan, niin sinne sitteriin vaan pesuhuoneeseen. Sitten jos oli ns vauvan kylpypäivä käytiin jo ekalla viikolla vauvan kans saunassa. saunassa oli joku 50-60C ja ei heitetty löylyä, hetki istuttiin ja sitten pesulle. Ennen vanhaanhan synnytettiin saunassa :) Mun isällä myös olu perinteenä viedä muksut heti saunaan, kun kotia ollaan tultu laitokselta :)

Minä taidan sittenkin saada imetystuolin :blob10 Käytiin tänään katselemassa vähän nojatuoleja ja kyllähän sieltä löytyi jopa minunkin selälle sopiva vaihtoehto ja kohtuuhintaan. Ja kotona todettiin, että kyllä se nyt saadaan tuonne olkkarin nurkkaan mahtumaan. Tarvittaisiin siis muutenkin sinne istumapaikkoja, mutta voin varmaan aluksi omia sen ruokailuhetkiin :) Ihmeesti on muuten saatu tungettua tavaraa tänne pienehköön asuntoon. Raskauden alkupuolella tuntui aika vaikealta, että mahduttaisiin tänne, mutta ihan hyvinhän me varmaan mahdummekin. Tietysti tilaa ja säilytystilaa olisi hyvä olla enemmänkin, mutta eiköhän näilläkin pärjätä :)

Onko kukaan ostanu lämpöpussia kaukaloon? Sitähän voi sitten käyttää vaunuissakin. Äiti käski mun käydä ostaan heidän retrovaunuihin tuollaisen lämpöpussin ja aloin kattoon että perhana ompa kätevä pussukka :) Mistähän edullisesti sais moisen? (uutena)

Me odotellaan että meidän sohva tulisi... Me muutettiin siis vähän yli viikko sitten meidän uuteen taloon ja kaikki alkaa olla paikoillaan paitsi että meidän sohva jota me tilattiin kolme viikkoa sitten Maskusta ei ole vielä tullut... mut se voi kestää yhteensä 4-6 viikkoa ennen kun me saadaan se :sad001 ja mä olin ajatellut silleen että menen aina meidän sohvalle imettämään (kun se on L-muotoinen ISO sohva missä on myös mukana rahi että voi tehdä divaanin siitä).. Toivottavasti se tulisi nyt tällä viikolla ennen vauvan syntymää... Mutta se on just se kun ei tiedä miten kauan kestää ennen kun tyttö päättää tulla ulos :laughing002

Pikku-Tikru Joku sanoi että niitä eisbärchen pusseja saa prismasta ja että ne olisi siellä aika edullisia. Olen itsekkin katellut vähän niitä netistä ja olen miettinyt että pitäisikö lähteä ostamaan semmoinen :)

Mä muuten ostin viime viikolla Philips avent mikrosterilisoiva kapine, ja se on muuten tosi kätevä ja helppo käyttää!! Maksoi 33e joten mun mielestä se ei edes ollut kallis. Suosittelen lämpimästi :)

Takaisin