Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äitiyspakkauksen koko 50 ei todellakaan vastaa kokoa 50 vaan on ihan valtava! Eivät tosiaankaan käy vastasyntyneelle n. 3,5-kiloiselle. Mä en ostanut ihan kauheasti koon 50 ja 56 vaatteita, ja niitä kyllä menee pesuun oikeastaan joka päivä ainakin yksi vaatekappale. Olisi näitä kokoja siis saanut ostaa enemmänkin! Menkää siis ja hankkikaa, te jotka pääsette vielä suht. kätevästi kotoa ;).

Mä muuten katsoin kanssa et ne pakkauksen "pienet" oli valtavia! Mulla on muutamia tosi pikkuisia 50 cm vaatteita jotka on varmaan omiaan nyt ihan aluksi. Tietenkin täytyy ottaa huomioon nyt jo sekin, että meillä taidetaan syntyä vasta sen kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen että saa suoraan sille mörssärille napata nuo 60 cm vaatteet päälle...

Mun mielestä kaikki siellä ä-pakkauksessa on valtavia. Sain mun siskolta sen esikoisen vanhoja vaatteita ja siellä oli muutama just 50 koko - kauhistelin ihan että miten joku ihminen voi olla niin pieni ja mahtua tuollaiseen pikkubodyyn, mutta siinä samaisessa bodyssä mä sitä sillon viis vuotta sitten hyssyttelin uneen :) Ja tää vauva oli reilu neljäkiloinen syntyessään! :) Muutenkin vertailin niitä jotain 62-68 koon potkareita muihin samankokoisiin potkareihin niin ovat kyllä todella reiluja kokoja..

Mä oon tehnyt myös niin että pienimmät vaatteet on nyt lipastossa ja siitä seuraavat koot ovat omissa laatikoissaan. Saa nähä kuinka paljon jää käyttämättä sen takia että ne kokovaihtelut ovat vain niin hurjia.

Ootteko ostanut unipusseja vauvalle? Vai missä vaatteissa sitä vauvaa olisi hyvä öisin nukuttaa? :)

Unipussi kiinnostais muakin. Kokemuksia, ajatuksia?

Mää olin niin "reipas", että mittasin vierivieressä kaikki vaatteet, ja oon sen mukaan laittanu ne riveittäin lipastoon, että tämä rivi ekana, sitten tämä, sitten tämä.. Ai, että olenko kontrollifriikki vai onko mulla ollu aikaa? -> Mulla on ollut aikaa. ;)

Meillä on unipussi. Isäntä vaan oli sitä mieltä, ettei sitä alkuun kannata käyttää, vaan vasta myöhemmin. Liittyi siis siihen että yöaikaan tarvii syöttää ja vaihtaa vaippaa niin usein, että vaan hankaloittaa hommaa, tai jotain sellaista. Yllättävää, että muisti on hukkunut näin raskauden edetessä, ihme että yleensä muistan että asiasta on puhuttu.... mutta siis lopputulema oli se, että on loistava kapistus, sitten kun vauva vähän kasvaa, tuo unipussi!

Mamsi, no sä oot kyllä ollut ahkera :)! Mä en oo juuri ollenkaan ostanut vaatteita kun oon saanut niin paljon siskoilta ja tutuilta (tällä meidän vauvalla on jo nyt 11 serkkua, tänään syntyy yks lisää ja lokakuun alussa toinen...:D) että oli jo ihan työn ja tuskan takana pelkästään pestä ne ja laittaa kokojärkkään :)

Viiden (kohta kuuden) lapsen tätinä ainakin ite kokemukset noista unipusseista on tosi hyvät, varsinkin siinä vaiheessa kun se bebe alkaa potkimaan peittoa pois, niin unipussin kanssa ei ole sitä ongelmaa :) Varsinkin kun tässä on talvi tulossa ja me kun asutaan rivarissa niin täällä on toisinaan tooosi kylmä...

Asian vierestä: minun sisko sai hysteerisen naurukohtauksen, kun näki Ikeassa unipussin roikkumassa hengarissa. Hän ihmetteli kovasti, miksi vauva täytyy laittaa pussiin ja en tiedä luuliko hän vielä, että siinä pussissa hengarilla roikkumaan :D Joo ja kuten arvata saattaa, hänellä ei ole ollenkaan kokemusta vauvoista tai niiden tavaroista :)

Unipussi on varmaan ainoa hankinta, mikä meiltä puuttuu. Pitänee hankkia sellainen. Oon kuullut, että niitä on myös alhaalta aukeavia, jotka helpottais ehkä tuossa vaippashowssa?

Anna_, teilläkin porukkaa pukkaa siis jo! :D Minun sisarukset on niin nuoria, että heillä ei vielä oo lapsiasiat olleet ajankohtaisia, mutta serkkuja tälläkin kaverilla on jo 5. Pikkuserkkuja sen sijaan jo kasapäin, joista 3 syntynyt tässä kk:n sisällä. :)
Vaatteita mekin saatiin joka puolelta, oon itse ostanut muutaman hassun vaatekappaleen. Ja totta, kävi työstä pestä, silittää, vertailla ja viikata kaikki. Phuh!

Onneksi ne on tehty, ja kamppeet laatikoissa. Vielä kun saisi sen kaverin pitämään niitä.. <3

Joo ja siis musta tuntuu että siitä on jotain sata vuotta kun pesin ja viikkasin ne vaatteet ja laitoin valmiiks... :D

Me ollaan mieheni kanssa sisaruslaumasta nuorimpia, joten serkkuja siis riittää :) Vanhin on jo 12-vuotias... ja just se mun mielestä syntyi :) Hauskaa kun mun sisko saa vauvan (päivä eroo lasketuissa ajoissa!!!! :D) ja mun miehen sisko myös, joten tässä on tätä lisääntyvää lähipiiriäkin mukavasti ja noi isovanhemmat ei oo niin kauheesti hössöttänyt sit vaan pelkästään meidän kanssa :) Ollaan saatu olla "rauhassa" ;DDD

Meidän herra oli syntyessä 54cm pitkä ja pelkäsin, että 50cm vaatteet lähtee heti mäkeen, mutta kyllä ne mahtuu ihan hyvin päälle ja niitä nyt pidetään mitä keritään. Mulla oli hankittuna kolme bodya ja kahdet housut sekä yks yöpuku. Yöpuku meni kakkaan ja jouduin laittaa 56vm yöpuvun viime yönä, poika meinas tulla pihalle pääaukosta, kun oli niin iso...eli kannattaa olla ainakin se yksi vaatekerta 50cm, ei ne niin paljon kuitenkaan maksa, ei tartte liian isoissa vaatteissa vauvan kulkea.

Iteki oon huomannu että sais niitä 50 ja etenki 56 senttisiä olla enemmänkin jos haluaa että lapsi ei huku. Kunhan tästä toivun, niin lähen jonneki kirpparille kattelemaan. 62 cm mulla onkin enemmän valmiiksi.

Ihanaa, en siis oo hamstrannu ihan pientä vaatetta liikaa! <3 Tosin, saa nähdä miten mahtuu päälle kestovaippojen kanssa...?

Pikku-tikru, bodeihin on olemassa jatkopaloja, ne pidentää bodyn käyttöikää huomattavasti ja varmaan myös antaa tilaa tuolle kestovaippailulle :)

Mä tein kaurapussin itse. Kauroja kaupasta ja tyynyliinan sisään.

Yks mikä kannattaa hankkia on kapalointiliina tms. Omaa vauvaani olen kapaloinut joka yö ja nukkuu helposti sen 5 tuntia. Ilman kapaloa herää omiin sätkyihin ja äinöihin.Vauvaa kapaloitiin jo laitoksella.

Vaippaa en vaihda öisin lainkaan. Vauva menee meillä yö-unille 23-01 ja silloin on viimeinen vaipanvaihto. Vaikka heräisi aamuyöllä en tee muuta kuin vain syötän. Paketin avaan vasta nklo 5-6 ja silloin vaihdan vaipan, en kuitenkaan pese pyllyä vaan laitan vaan uuden vaipan ettei vauva herää liikaa. Aamutoimet meillä on vasta klo8-1o, milloin vauva herätetään uuteen päivään, silloin on pesut ja pukemiset sun muut.

Ja niin kaikki kastekutsut sun muut kannattaa askarrella valmiiksi ennen syntymää. Vauva-arjen keskellä ei ainakaan mulla ole aikaa tai mielenkiintoa askarteluihin, kaikki aika menee vauvanhoitoon tai omaan lepoon.

Tuo kapalointi pitäis itsekin opetella ja ostaa sellainen liina. Minkälainen liina teillä TerhiJii on?

Olin hankinut meille sellaisen mikrosteriloijan, ja innoisssni aloin sitä ottamaan käyttöön, niin huomasimme, että se ei mahdukkaan meidän mikroon! :BangHead
Nyt sitten pähkäillään, että pitäiskö ostaa uus mikro vai keitellä kilttinä vettä aina ku tarvitsee. Toisaala meillä ei ole nyt vielä ainakaan pulloja käytössä. Että maidonkerääjää ja tutit käytöss, ne ei niin paha ole edes keittää onneks. Rintapumppu kyll on mutta vielä en ole sitä käyttänyt.

Vauvan vaatekaappi järjestyksessä ja blogikirjoitukseen listatessani huomasin, miten paljon olemme saaneet perheeltä ja ystäviltä kaikkea mahdollista. On helpottanut siten omia hankintoja. Vauvan tullessa maailmaan näkee, mitä tarvitsee ja mitä puuttuu. Aina voi kaupasta hakea sen, mikä puuttuu. Ja antaa eteenpäin sen, mikä jää itseltään käyttämättä! Vaipparoskis (siis vaikka ihan tavallinen kannellinen roskis!) vielä uupuu! Muuta en enää keksi tässä vaiheessa! Vaatteita voi käydä ostamassa lisää, kun tietää ostaakko vaaleanpunaista vai vaaleansinistä <3

se mikrosteriloija on tosi kätevä, ainakin nyt kun mun maito ei ole vielä noussut ja pitää antaa lisäravintoa pullosta.. Ja hyvä että ostin paljon pulloja (7kpl) kun niitä tarvii monta päivässä.

Alle kaksiviikkoisella parhaita vaatteita on ollu bodyt ja puolipotkuhousut. Molemmat saa minun mielestä olla hiukan väljiä, niin on helpompi pukea. Vauva ei vielä potki puolipotkareita pois. Ja etenkin jos on pään yli puettava body, niin ei oo hyvä jos se on kovin tiukka. Kietaisumallinen voi olla pienempää kokoa. Ja tumput ei pysyneet yhtään käsissä, käsillään huitoo kovasti... on hyvä jos on pari sellastakin bodya, josta saa käsireiät suljettua. Pitkävartiset sukat on pysynyt silleen kohtuullisen hyvin käsissä.

Luulin että kokopuvut (yöpuvut) ois tosi hyviä, kun ne on helppo pukea, mut ei se ookaan niin. Ne pitää sitten ottaa kokonaan pois peppupesulle mentäessä, ja sit vauvalle tulee kylmä. Luulin myös, että käytän mieluummin olkapäille meneviä potkareita, mut ehkäpä ne on parempia sitten hiukan myöhemmin kun vauva liikkuu enemmän.

Takaisin